Skærme
Fijala 3554
1920x1080 skærme i DK
Fra : Optimus Prime

Dato : 20-10-08 09:50

Er der slet ikke nogen skærme på det danske marked i 16:9 formatet med
1920x1080 opløsning på panelet?

Ved bla. BenQ og Fujitsu/Siemens laver nogle modeller; men synes ikke
jeg kan finde dem via fx EDB-priser?

NB Det er computerskærme på 21-24" jeg tænker på.

Hvor anbefales det evt. at handle henne hvis man skal uden for grænsen?

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 20-10-08 21:12

Optimus Prime wrote:
> [...]
>
> NB Det er computerskærme på 21-24" jeg tænker på.
>
> Hvor anbefales det evt. at handle henne hvis man skal uden for grænsen?

Skal det være absolut 1920 * 1080? - Det er 1920 * 1200 der er udbredt
som standard og der er mange modeller at vælge imellem.

/Lars

Fra : Optimus Prime

Dato : 21-10-08 07:39

Lars Peter Larsen skrev:
> Skal det være absolut 1920 * 1080? - Det er 1920 * 1200 der er udbredt
> som standard og der er mange modeller at vælge imellem.

Ja det skal

Skal køre dual-screen med identiske setup - og den anden "skærm" er en
1080p projektor.

Jeg ved godt enkelte 1920x1200 skærme kan køre 1:1 pixelmapping; men har
opdaget mange af dem ikke magter det og strækker mit 1080p billede ud
over de 1200 linier - og det vil jeg ikke have

Desuden forventer jeg at computerskærme efterhånden også overgår til
16:9 formatet i stedet for 16:10; men lader til der går et par år endnu

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 21-10-08 17:39

Optimus Prime wrote:
> Jeg ved godt enkelte 1920x1200 skærme kan køre 1:1 pixelmapping; men har
> opdaget mange af dem ikke magter det og strækker mit 1080p billede ud
> over de 1200 linier - og det vil jeg ikke have

Min dell 2408WFP kan sagtens vise 1920*1080 og 1280*720 i korrekt aspect
ratio... Og jeg er SIKEKR på at mange andre 24" også kan gøre det,
måske ikke den billigste til 2100 kr - men som regel er det en setting
et sted i dens menu der gør at den viser input 1:1

Men ellers mener jeg at en af dells nye discout skærme har 1920*1080,
hvis det da er vigtigere end alt andet, på trods at at de fleste skærme
kan vise det uden problemer

> Desuden forventer jeg at computerskærme efterhånden også overgår til
> 16:9 formatet i stedet for 16:10; men lader til der går et par år endnu

Tror jeg ikke lige sker, der er for lidt plads i højden i forhold til
bredden, til normalt PC arbejde...

Fra : Morten

Dato : 22-10-08 09:55

> [...]
> ikke den billigste til 2100 kr - men som regel er det en setting et sted
> i dens menu der gør at den viser input 1:1

Min 4-5 år gamle viewsonic kan man også sætte om den skal køre aspect ratio
eller ej og om den skal strække ud eller køre 1:1 pixelmapping ved lavere
opløsninger end native.

Mvh
Morten

Fra : Optimus Prime

Dato : 22-10-08 09:59

Esben von Buchwald skrev:
> [...]
> måske ikke den billigste til 2100 kr - men som regel er det en setting
> et sted i dens menu der gør at den viser input 1:1

Jeg læste en test af Samsungs 24", som ikke kunne gøre det og i testen
stod der det ofte var tilfældet... så den åd jeg råt - desuden synes jeg
det er dumt kun at udnytte 1080 liner på en 1200 liniers skærm, når nu
man kan få skærme i den rigtige opløsning

> Men ellers mener jeg at en af dells nye discout skærme har 1920*1080,
> hvis det da er vigtigere end alt andet, på trods at at de fleste skærme
> kan vise det uden problemer

Dell S2409W kan

> Tror jeg ikke lige sker, der er for lidt plads i højden i forhold til
> bredden, til normalt PC arbejde...

Hmm tja jeg har nu været godt tilfreds med en 4:3 skærm i mange år, så
det må være en temperamentssag - jo bredere skærmen bliver, jo dårligere
passer den til mine A4 sider i Word fx

Fra : Esben von Buchwald

Dato : 22-10-08 17:59

Optimus Prime wrote:

> desuden synes jeg
> det er dumt kun at udnytte 1080 liner på en 1200 liniers skærm, når nu
> man kan få skærme i den rigtige opløsning

Skid da hul i, om der er nogle af linjerne der ikke udnyttes, det skader
jo ingen, og der er måske 5-10 gange så mange 24" skærme at vælge
imellem som kører 1200 i forhold til 1080, så du har større chance for
at finde én der passer dig.

LAD VÆRE med at gå på kompromis med alt andet, bare fordi du vil have
den eksakte højde, når du med en 1200-skærm med 1:1 kan få præcis det
samme resultat

> Dell S2409W kan

Ja det var den jeg mente, men den har et TN panel (som de fleste
discount skærme), hvis farver og bettragtningsvinkel er lort, i forhold
til VA og IPS paneler.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-10-08 09:05

Optimus Prime skrev:

> Er der slet ikke nogen skærme på det danske marked i 16:9
> formatet med 1920x1080 opløsning på panelet?

Har du prøvet at søge på:
<http://www.prad.de/guide/ausstattung_auswahl.html> ?

Der er en del modeller på over 21" med den opløsning og nogle af dem
må da kunne skaffes i Danmark.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Optimus Prime

Dato : 22-10-08 10:32

Thomas G. Madsen skrev:
> Har du prøvet at søge på:
> <http://www.prad.de/guide/ausstattung_auswahl.html> ?

Jeps, det var der jeg opdagede de fantes

> Der er en del modeller på over 21" med den opløsning og nogle af dem
> må da kunne skaffes i Danmark.

Har kun søgt via EDB-priser og der dukkede ikke nogen af dem op

Kigger lidt på fx.

Fujitsu Siemens AMILO SL 3230T
BenQ E2400HD
Dell S2409W

Desuden er der
Acer P244W og LG Flatron M2394D; men de er noget dyrere...

Spec er stort set ens på alle modellerne...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 22-10-08 11:39

Optimus Prime skrev:

> Dell S2409W

Dell bliver kun forhandlet hos Dell selv, så vidt jeg ved.

<http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=dk&l=da&s=dhs&cs=dkdhs1&sku=180688>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 23-10-08 21:57

Optimus Prime wrote:
> [...]
>
> NB Det er computerskærme på 21-24" jeg tænker på.
>
> Hvor anbefales det evt. at handle henne hvis man skal uden for grænsen?

Prøv at kigge nærmere på denher skærm fra Asus:
http://epn.dk/teknologi/gadgets/article1493067.ece

(Faldt over artiklen tidligere idag.)

/Lars

Fra : Optimus Prime

Dato : 24-10-08 07:35

Lars Peter Larsen skrev:
> Prøv at kigge nærmere på denher skærm fra Asus:
> http://epn.dk/teknologi/gadgets/article1493067.ece
>
> (Faldt over artiklen tidligere idag.)

Ah takker... lader til jeg måske lige er et par måneder forud for min
tid mht. 16:9 skærme; men at de er på vej

Og hvis de 2200kr kommer til at passe, så er det jo gode nyheder

Fra : Stig Holmberg

Dato : 28-10-08 16:33

"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev i meddelelsen

> Ah takker... lader til jeg måske lige er et par måneder forud for min tid
> mht. 16:9 skærme; men at de er på vej
>
> Og hvis de 2200kr kommer til at passe, så er det jo gode nyheder

Du skal lige være opmærksom på at det er et TN-panel der sidder i skærmen,
den vil ikke være egnet til kritisk billed-behandling, da farverummet er
småt på et sådant panel.

Mvh. Stig

Fra : Optimus Prime

Dato : 30-10-08 08:42

Stig Holmberg skrev:
> Du skal lige være opmærksom på at det er et TN-panel der sidder i
> skærmen, den vil ikke være egnet til kritisk billed-behandling, da
> farverummet er småt på et sådant panel.

Ja den er jeg med på; men skærmen skal også bare bruges til alm. kontor
arbejde/ all around brug så det er ikke så kritisk (jeg har vist i
øvrigt aldrig set billedet på en skærm med andet end TN-paneler )

Det er for at køre kunne klonet desktop til en 1080p projektor