Alene under overfladen - ny bog
Fra : steenstrup07@yahoo.c~

Dato : 15-10-08 13:35

Hej Alle

Jeg har netop udgivet en ny bog om solodykning. Den kan bestilles hos
forlaget www.crex.dk - omtalen lyder således:

"Alene under overfladen" er en indgang til en forunderlig verden for
alle dykkere, der overvejer eller allerede dyrker deres lidenskab
alene. Bogen tager fat på et af de store tabuer i dykkerverden, nemlig
det at dykke alene. Mange gør det, men meget få taler om det.

I bogen introduceres alt fra teknik og øvelser til, hvordan man
træffer den rigtige beslutning om at dykke solo. Meget af teorien i
bogen er hentet fra teknisk dykning, mens en del er sat sammen af
praktiske erfaringer.

Desuden er bogen krydret med historier og anekdoter fra alverdens
dykkersteder, hvor forfatteren har været under overfladen alene eller
følt sig meget alene.

Forfatteren Joachim Steenstrup er dykkerinstruktør og har erfaring med
(solo)dykning i så forskellige lande som Danmark, Thailand, Malaysia,
Tyskland, Norge, Egypten og Vietnam.

Han er instruktør hos en række af de store internationale
træningsforbund: PADI, CMAS, Indepth Training, og PSAI. Han har derfor
rigelig erfaring med undervisning i alt fra begynderkurser som Open
Water til tekniske dykker-kurser som Advanced Wreck. Han er
selvfølgelig også instruktør i solo/self-sufficiency hos flere forbund.

Fra : sune.joergensen@gmai~

Dato : 16-10-08 01:29

On 15 Okt., 21:35, steenstru...@yahoo.com wrote:
> [...]
> Water til tekniske dykker-kurser som Advanced Wreck. Han er
> selvfølgelig også instruktør i solo/self-sufficiency hos flere forbund.

Lyder meget interessant
Du kan jo sende mig en kopi så skal jeg nok lave en skarp anmeldelse
af den her på NG, som helt sikkert "hoster" den største samling af
danske solo dykkere
Jeg kunne også købe den for den er jo ikke dyr, men jeg har så mange
dykkerbøger også SDI's Solodykning (1st edition) som er lige til
skraldespanden:

http://www.amazon.com/Solo-Diving-2nd-Underwater-Self-Sufficiency/dp/1881652289

Lige et par hurtige til forfatteren:

Hvorfor har du ikke skrevet den på engelsk ?
Det ville være en stor hjælp, hvis der ligesom ved mange andre bøger,
var mulighed for at læse forhold, indholdsfortegnelse og et par
repræsentative sider fra bogen ?
Hvor slår du dine folder henne, for det er førtse gang jeg hører om
dig ?

Har selv længe tænkt på at skrive noget om solodykning, for det er et
område der i den grad mangler en ordentlig bog, og er et område som er
dybt misforstået/misinformeret. Og jo jeg har skam i mange år dykket
med mellemline, overfladebøje, 0.4l flaske og snorkel...

/Sune-solo-dyb-trimix-mCCR-vrag-penetrerings-dykker

Fra : steenstrup07@yahoo.c~

Dato : 16-10-08 06:50

On 16 Okt., 09:29, sune.joergen...@gmail.com wrote:

> [...]
> med mellemline, overfladebøje, 0.4l flaske og snorkel...
>
> /Sune-solo-dyb-trimix-mCCR-vrag-penetrerings-dykker- Skjul tekst i anførselstegn -

Hej Sune

Engelsk er fravalgt, fordi jeg skriver bedre på dansk - og nok mesr
fordi jeg er ved at skrive en engelsk version som klassisk
undervisningmanual til det nye tech argentur, Indepth Training, der er
baseret i Sydøstasien. Den danske udgave er skrevet med en anekdote
som indledning på hvert kapitel og i et sprog, der minder mere om
talesprog. Jeg tror simpelthen ikke på, at du får danske dykkere til
at købe en støvet lærebog. Mundret, ikke for langt og med billeder har
været filosofien. Jeg gad ikke bare lave en dansk version af Robert
von Maiers bog (Jeps, den samler også støv hjemme hos mig).

Jeg har stærkt på fornemmelsen, at du er lidt udenfor målgruppen til
bogen, men du skal da være velkommen til bestille en. Jeg tjekker lige
med forlaget om vi kan sende dig et par prøvesider. Afsnittet om,
hvordan du tanker freon på rebreatheren er slemt kort. Det er ikke en
tech-manual. Enhver almindelig dykker kan læse den uden
forudsætninger. Bogen henvender sig mest til den klassiske 2* eller
AOW dykker, som har fået rutinen i almindelig dykning og overvejer
noget nyt for at holde liv i begjestringen.

Jeg har primært slået mine folder i Thailand (specielt omkring Bangkok
+Pattaya), men kom hjem til Danmark for halvandet år siden og har
siden huseret på Sønderborg-kanten...Jeg er uddannet som MSDT hos PADI
og 3* hos CMAS. Mit tech har jeg gennem PSAI, ANDI og TDI. Er dog kun
PSAI instruktør på tech-siden.

Du Sune, den snorkel du skriver om... den er lyserød, ikke?

Hilsen
Joachim

Fra : Sten Nordstrøm

Dato : 17-10-08 12:12

Hej NG

> Lige et par hurtige til forfatteren:
>
> Hvorfor har du ikke skrevet den på engelsk ?

Jeg syntes af det er godt at den er på dansk, det er trods alt ikke alle der
kan læse engelsk, jeg kan ikke.

Sten

Fra : Sune Jørgensen

Dato : 22-11-08 01:32

Jeg har anmeldt bogen her og skrevet et par andre ting om solo
dykning:

http://dykker-forum.dk/viewtopic.php?p=10373#10373

"Nu har jeg læst bogen og er generelt positiv.
Dens subtitel er "En introduktion til solodykning" og det er lige
præcis hvad den er og man skal heller ikke forvente mere.
Den er velskrevet og egner sig fint til en AOWD eller CMAS** som godt
vil vide lidt om solo dykning
Jeg synes ikke der stod noget forkert i den, selvom der godt kunne stå
meget mere.
Den er reelt på 65 side og ikke særlig stor og med en del billeder så
den kan læses på et par timer.
Der er kun to billeder i bogen som jeg synes er relevante i solo
sammenhæng på side 47 og 52.
Hvis den kunne downloades som en PDF til 70 kr. kunne den være en fin
julegave."

/Sune