Fugtmåler
Fra : Birthe Jensen

Dato : 13-10-08 20:41

Hej.
Er det muligt med et eller andet apparatur selv at undersøge en gammel cv
for evt. fugt, eller skal det nødvendigvis være en fagmand, der skal gøre
det.
Mvh.
Birthe R. J.

Fra : F.Syndergaard

Dato : 14-10-08 07:43

"Birthe Jensen" <bije@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for evt. fugt, eller skal det nødvendigvis være en fagmand, der skal gøre

Hej Birte.

Hvis det skal være seriøst skal man have en måler der måler med højfrekvens.
Den er dyr, men jeg vil tro de fleste campingværksteder har een.
Jeg har selv en der måler modstand i træet.ved hjælp af to spidser man
trykker ind i træet.
Den er såmænd udmærket.
Det vigtigste er imidlertid at du ved hvor du skal måle henne.
Man kan komme langt ved at f.eks. bemærke hvordan den lugter når man træder
ind i den.
Den skal dufte af frisk træ.
Hvis den lugter hengemt er den fugtig.
Det er ikke p.g.a. manglende udlufning.
Eller ned på ryggen og kigge op under hjørnerne.
Det er der det ses mest hvis der er løbet vand ind i den.
Der nedenunder kan man godt bruge den billige fugtighedsmåler.
Eller nede i bunden af skabene langs ydervæggene.
Der er det også fint at bruge den lille fugtmåler.
Fugtprocenten skal ligge under 14% i alle tilfælde.
En sidste mulighed er at køre vognen på en vognvægt.
Den skal jo veje det som fabrikken har angivet.
Husk at fraregne evt. udstyr.
En våd vogn kan godt blive ret tung.

Håber det kan bringe dig lidt videre.

MVH.
Finni

Fra : HAWK

Dato : 14-10-08 09:00

"F.Syndergaard" <finnis@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> En sidste mulighed er at køre vognen på en vognvægt.
> Den skal jo veje det som fabrikken har angivet.

max 14% fugt??? Min campingforhandler siger amn skal acceptere helt op til
20???

Peter

Fra : F.Syndergaard

Dato : 14-10-08 13:04

"HAWK" <forget@itpal.ru> skrev i en meddelelse

> [...]
>>> det.

> max 14% fugt??? Min campingforhandler siger amn skal acceptere helt op til

Når din campingforhandler siger det er nok rigtigt

--
MVH.
Finni

Fra : KHH

Dato : 15-10-08 11:32

Skal man stole på campingforhandlerens, udsagn om fugt, eller skal man sætte
sine egne krav højest?

Jeg foretrækker det sidste.

Fra : F.Syndergaard

Dato : 15-10-08 11:57

"KHH" <karlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Skal man stole på campingforhandlerens, udsagn om fugt, eller skal man
> sætte sine egne krav højest?
>
> Jeg foretrækker det sidste.

Ja, disse procenter kan godt svinge lidt.
Den billige fugtmåler er ikke så nøjagtig.
Men er vi oppe på f.eks. 30% er det helt galt.
Når jeg valgte 14 % er det fordi ovntørret træ man køber ligger der.
Det siger tømmerhandelen og det er min billige fugtmåler enig i.

--
MVH.
Finni

Fra : Jens

Dato : 15-10-08 21:09

> [...]
> Når jeg valgte 14 % er det fordi ovntørret træ man køber ligger der.
> Det siger tømmerhandelen og det er min billige fugtmåler enig i.

En CV vil kun meget sjældent komme ned på 14% alle steder - 18-20% er
acceptabelt på en CV

www.campingstuff.dk er der vist hvor man typisk måler efter fugtskader.

/Jens

Fra : Birthe Jensen