Probl, med VIsta og TMNT
Fra : Morten Bonde

Dato : 12-10-08 22:35

Hej

Jeg har netop opgraderet til Vista Home Prenium. Dvs. formateret og
installeret systemet på en "nøgen" maskine.

Jeg har ikke oplevet nogen problemer under forvandlingen, bortset
fra,
at jeg ikke kan få min søn´s spil TMNT til at fungere. Hver gang jeg
prøver at starte spillet, får jeg en meddelelse om, at spillet er
lukket ned. Jeg kan heller ikke forstå, at installeren ikke har lavet
en genvej i startmenuen eller på skrivebordet. Spillet ligger kun
hvor
jeg har installeret det på c drevet. Har andre oplevet den slags
problemer ifb. med Vista. Jeg har prøvet at søge efter løsninger på
problemet på nettet, men uden held. Tilsuneladende skulle der ikke
være problemer med spillet til Vista 32 bit, har jeg læst.

Systeminfo:
Windows Vista (TM) Home Premium Service Pack 1 32 bit
Intel DQ965GF Mainboard
Intel(R) Core(TM)2 Quad CPU Q6600 @ 2.40GHz
4 GB DDR2 Kingston ram

What to do? Drengen er på nakken af mig....

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-10-08 17:14

Morten Bonde (slet 8IE8A) wrote:

> Jeg har netop opgraderet til Vista Home Prenium. Dvs. formateret og

Du mener nedgraderet.

> installeret systemet på en "nøgen" maskine.

Var det pinligt nødvendigt at skifte til Vista?

> What to do? Drengen er på nakken af mig....

XP er din ven. Du får mere ydelse ud af din hardware ved at bruge XP -
se blot på hardwarekravene til de to systemer.

Jesper Poulsen

Fra : Morten Bonde

Dato : 13-10-08 20:10

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> skrev:

>Du mener nedgraderet.

> [...]

Hej Jesper

Jeg ved godt at det er et stort tema.. Vista = møg osv. Men jeg
kan huske præcis den samme polemik, da XP kom på gaden og alle
skulle skifte win98 og win2000 ud med XP. Brok, bøvl, hyl og
skrig.

Men glem mit indlæg. Jeg prøver selv at finde ud af det. Jeg
havde bare håbet på, at nogen kunne give mig et par tips til at
komme videre - med Vista som styresystem.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 13-10-08 20:57

Morten Bonde wrote:

> skulle skifte win98 og win2000 ud med XP. Brok, bøvl, hyl og

Der er ingen forskel i at skifte fra 2000 til XP. Ingen. Nul. Nada.
Windows XP er Windows 2000 med farvelader og WGA. Men købte man en
FPP-licens gav XP ikke problemer.

> havde bare håbet på, at nogen kunne give mig et par tips til at
> komme videre - med Vista som styresystem.

Drop Vista - det bliver du og din familie gladere for i længden.

Jesper Poulsen

Fra : Lyhn

Dato : 13-10-08 23:59

> [...]
> at jeg ikke kan få min søn´s spil TMNT til at fungere. Hver gang jeg
> prøver at starte spillet, får jeg en meddelelse om, at spillet er

Har du prøvet om det gør nogen forskel hvis du kører spillet i en
kompatibilitetstilstand, f.eks. Windows XP kombatibiletetilstand?

Højreklik på *.exe filen der bruges til at starte spillet=>Klik på
'Egenskaber'=>Klik på fanebladet 'Kompatibilitet'=>Sæt flueben i "Kør dette
program i kompatibilitetstilstand for"=>Windows XP=>OK

Jeg kender ikke spillet og aner ikke om det gør brug af Microsoft Visual C++
2005, men hvis det gør og du ikke har det installeret kan du hente det her:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=200b2fd9-ae1a-4a14-984d-389c36f85647&DisplayLang=en

Du kan jo også lige så godt opdatere til den seneste DirectX nu du er i
gang, hvis du altså ikke allerede har gjort det:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=c1367bc3-4676-481a-bfaa-5c15d1d7199d&DisplayLang=en

Fra : Morten Bonde

Dato : 14-10-08 08:48

Lyhn <@> skrev:

> [...]

>http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?Family
>ID=c1367bc3-4676-481a-bfaa-5c15d1d7199d&DisplayLang=en

Hej Lyhn

ENDELIG en der svarer på det jeg spørger om!! At starte noget
op i en anden kompatibilitetstilstand kender jeg jo godt fra XP,
men jeg var ikke klar over, at Vista var så meget anderledes, at
det også kunne være nødvendig at starte mit spil op i denne
tilstand. MEN DET VIRKEDE!! Tak for det.

Og så må jeg lige sige, at det er meget fint, at så mange byder
ind med svar og mulige løsninger på problemstillinger i de mange
nyhedsgrupper, men det er altså trættende, at mange byder ind
med ligegyldig nævenyttighed.

Et svar som "Skift til XP" på mit omhyggeligt formulerede
problem, er jo en ringe løsningsmodel, når man nu har besluttet
sig for, at det SKAL virke i Vista!!!... Så hvis det eneste man
har at byde på, er ens snæversynede og snerpede holdning til
forandring og udvikling, så behold den dog for jer selv. Ellers
opret en gruppe med navnet dk_edb_brok... STRAM OP!

Mvh Morten

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-10-08 13:04

Morten Bonde wrote:

> har at byde på, er ens snæversynede og snerpede holdning til
> forandring og udvikling, så behold den dog for jer selv. Ellers

Det kunne også være fordi Vista er begrænsende i forhold til brugerens
brug af maskinen. Det er feks et faktum at Vista ikke tillader
hardwareacceleret lyd i spil (eller andre steder), men sætter CPU'en til
at generere alle lydeffekter. Hvorfor købe lydkort til flere tusinde
kroner hvis Vista insisterer på at gøre det hele selv?

Der er ikke udvikling, men afvikling i Vista. Det er forandring, men
ikke til det bedre.

Jesper Poulsen

Fra : Morten Bonde

Dato : 14-10-08 14:19

Jesper Poulsen <nospam@ingensteder.dk> skrev:

> [...]

Ja ja godt ord igen. Jeg bliver bare nogle gange irriteret over
at de svar man tit får i disse grupper, ikke er svar på de
spørgsmål man har stillet!! Jeg spurgte jo ikke til folks
holdning til VIsta eller XP. Jeg spurgte blot om nogle havde en
finte til at få min søns TMNT spil til at fungere i Vista. Ikke
andet. Hvis man ikke kender svaret, kan man jo bare lade være
med at svare. Det er jo spild af alles tid. Men nu kører spillet
upåklageligt i Vista takket være Lyhnes bidrag.

Men lad os lukke den her!! Mit spil fungerer.. Tak for hjælpen

Mvh Morten

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 14-10-08 17:01

Morten Bonde wrote:

> spørgsmål man har stillet!! Jeg spurgte jo ikke til folks
> holdning til VIsta eller XP. Jeg spurgte blot om nogle havde en

Det er stadig mest effektivt at smide Vista ud. Det tjener hardwaren og
pengepungen bedre.

Jesper Poulsen

Fra : Niels Rasmussen

Dato : 15-10-08 08:02

> [...]
> at generere alle lydeffekter. Hvorfor købe lydkort til flere tusinde
> kroner hvis Vista insisterer på at gøre det hele selv?

- bliver lyden så dårligere, når den genereres af CPUen? (end af lydkort).

XP-bruger...

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 15-10-08 10:01

Niels Rasmussen wrote:

> - bliver lyden så dårligere, når den genereres af CPUen? (end af lydkort).

Det afhænger af kræfterne i CPU'en. DSP-funktioner er der ikke mange af
i CPU'er (i hvertfald ikke i Intels). Men det koster på CPU'ens
ydelsesside at skulle beregne 5.1- eller 7.1-lyd til et spil. Et lydkort
fra Audiotrak eller Creative Labs er jo udviklet til at klare disse
opgaver, vha. DSP.

Man skal regne med en CPU-faktor 1 til 2 større end ved XP, bare for at
beregne gamer-lyden.

Er det merprisen værd?

Jesper Poulsen