Enkel optagelse af samtaler
Fra : John L.

Dato : 02-10-08 22:23

Hej

På mit arbejde har jeg engang imellem jeg brug for at kunne optage en
telefonsamtale på en ganske almindelig fastnettelefon. Jeg forestiller mig
at bruge computeren som "båndoptager" . Jeg ved godt at man kan få nogle
vældig smarte (og dyre) integrerede løsninger. Men jeg har bare brug for en
stump ledning jeg kan sætte på en gang imellem.

Jeg regnede med, at jeg bare kunne sætte et "RJ11-dobbeltstik" (det har jeg
allerede) ind på kablet mellem telefonen og knoglen og så en stump ledning
med RJ11 i den ene ende og et minijack, som så kan gå ind i computerens
mikrofonindgang, i den anden.

Men kablet/adapter fra RJ11 til minijack har jeg lidt svært ved at finde.
Jeg har dog fundet det her: http://www.wr.dk/TelefonOptager.pdf - den koster
125 kr. Men er det noget, der duer? Eller er der en her, der ved hvor man
kan købe en adapter, der "stjæler" lyden hhv. til og fra knoglen og sender
det ud til siden?

Vh. John

Fra : Frank Damgaard

Dato : 03-10-08 06:44

John L. skrev:
> [...]
> med RJ11 i den ene ende og et minijack, som så kan gå ind i computerens

husk at der helst skal være galvanisk adskillelse.
Hvilespænding i telefonnet er ca. 48 Volt DC,
og ringespænding er 20-25Hz op ti 90 Volt AC.

> [...]
> kan købe en adapter, der "stjæler" lyden hhv. til og fra knoglen og sender

Den PDF har da vist ingen teknisk indhold, så det er svært at gætte
hvad den ledning laver.
Det er nok ikke en direkte forbindelse, da ringespænding på telefonlinie
kan risikere at "afbrænde" PC indgangen.
Måske er det noget der tilsluttes parallelt med telefonrøret's højtaler,
idet kravet er at der skal være separat telefonapparat og telefonrør.
Det kan kun blive gætteri.
Jeg er dog lidt betænkelig hvis det ikke er galvanisk adskillelse
mellem telefon og PC.
Hvis der er galvanisk adskillelse via en lille trafo så skulle det være ok.

Würtz har også en "Telefon fastnet / trådløs Linie Optager Boks" (199kr)
Den kobles direkte på telefonstikket og har et Jack-stik som udgang.
Jeg håber den har galvanisk adskillelse, men det står der heller ikke
noget om.

Et alternativ er et Velleman kit/byggesæt som K4900 ,
som kan fås hos bla, www.brinck.dk

http://www.velleman.be/ot/en/product/view/?id=9261
Den har i indgang "isolation transformer interface" som adskiller
telefonnet galvanisk fra udgang + forforstærker .
(9-12 Volt DC fra netadapter eller evt. PC)
Det er dog noget dyrere, 149kr for byggesæt, og så skal det samles
og loddes, dertil kommer telefonledning+stik + netadapter.

Så vidt jeg husker ligger Würtz Radio med telefonoptager-ledningen
tæt på Brinck, nemlig overfor ...

PS.
Til elektronik-gør-det-selv folket:
http://www.hardwaresecrets.com/article/70
er der et lille diagram som viser at alt man egentlig behøver
er en lille linie-trafo der adskiller telefonnet og PC
(+ et par zenerdioder for at kortslutte ringning)

Fra : John L.

Dato : 03-10-08 21:48

Hej igen

Tak for det grundige svar, Frank. Det er nok lidt teknisk for mig, men jeg
var selv lidt inde på det det du skriver. Der er jo nok en grund til, at man
ikke bare kan købe en ledning, som forbinder tingene direkte.

"Frank Damgaard" <frank_news@milpent.dk> skrev i en meddelelse
>Husk at der helst skal være galvanisk adskillelse.
>Hvilespænding i telefonnet er ca. 48 Volt DC,
>og ringespænding er 20-25Hz op ti 90 Volt AC.

Den ledning/adapter, jeg søger, vil jeg sætte ind på ledningen mellem
telefonapparatet og knoglen. Og det er vel bare højtaler-strøm den ene vej
og mikrofon-strøm den anden? Ringesignaler m.m. kommer vel ikke den vej? Men
det er selvfølgelig nok et problem at samle hhv. mikrofon og højtaler i eet
jack-stik uden en eller anden form for elektronik imellem..

>Den PDF har da vist ingen teknisk indhold, så det er svært at gætte
>hvad den ledning laver.

Enig - den ser lidt "hjemmelavet" ud og det er defor, jeg er lidt nervøs ved
den.

>Måske er det noget der tilsluttes parallelt med telefonrøret's højtaler,
>idet kravet er at der skal være separat telefonapparat og telefonrør.
>Det kan kun blive gætteri.

Det tror jeg det er . Det stik jeg kalder RJ11 er det lille stik, der ligner
et net-stik, men er smallere. Og det ser ud til, at det er der Würtz's kabel
skal sættes på.

>Så vidt jeg husker ligger Würtz Radio med telefonoptager-ledningen
>tæt på Brinck, nemlig overfor ...

Nu bor jeg i Nordjylland, så jeg kommer ikke lige forbi.....

> [...]
>er en lille linie-trafo der adskiller telefonnet og PC
>(+ et par zenerdioder for at kortslutte ringning)

Jeg fulgte et link på ovenstående og fandt den her. Det er vist det jeg
søger:

http://www.altoedge.com/callrec/#CRTRIRADP

Nu tænker jeg lige lidt over det og ser evt. om jeg kan finde noget lignende
her i landet. Ellers prøver jeg nok at bestille den.

Vh. John

Fra : jos

Dato : 04-10-08 11:23

> [...]
> Würtz's kabel skal sættes på.

> Nu bor jeg i Nordjylland, så jeg kommer ikke lige forbi.....

Det er godt nok en del år siden, men jeg købte, ved en større installatør i
Skagen, en "almindelig kassettebåndoptager" som i stedet for mikrofon, havde
et almindeligt telefonstik (3pol m. gennemgang)
Det blev sat imellem telefinen og vægstikket, og vupti: når der blev talt på
linien kørte optageren, og stoppede igen når røret blev lagt på!
det må kan fås mere moderne idag (mp3player?)
finn

Fra : Kim Jørgensen

Dato : 04-10-08 12:27

John L. skrev:
> [...]
> vældig smarte (og dyre) integrerede løsninger. Men jeg har bare brug for en
> stump ledning jeg kan sætte på en gang imellem.

Jeg er klar over det du søger er en "hardware" løsning.

Jeg tager alligevel chancen og henviser til IP softphonen X-lite, med
et simpelt abbonement hos eks. Musimi, et headset i din computer, kan du
ringe op, og optage din samtale, som gemmes som wav fil.

Enkelt og billigt.

Mvh

Kim

Fra : John L.

Dato : 05-10-08 22:12

"Kim Jørgensen" <k7@get2net.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> simpelt abbonement hos eks. Musimi, et headset i din computer, kan du
> ringe op, og optage din samtale, som gemmes som wav fil.

Hej igen

Tak for svarene - både jos' "telefonoptager" (ja, det er noget i den retning
jeg søger) og Kims's IP-telefon (jeg tror ikke, jeg får lov at "rode" på den
side af telefonsystemet). Men spændende ser det da ud.

Jeg roder lidt videre med det i løbet af ugen og skal nok vende tilbage.
Lige nu tror jeg, det bliver boxen herfra: