Scripting?
Fra : Rado

Dato : 28-09-08 13:29

Hvad forskel er der på VB programmering og scripting?

--
Rado

Formerly,We Suffered From Crimes.
Now,We Suffer From Laws.
- Tacitus

Fra : Benny Andersen

Dato : 29-09-08 09:23

On Sun, 28 Sep 2008 14:28:56 +0200, Rado wrote:
> Hvad forskel er der på VB programmering og scripting?

1. udviklingsudstyret, 2.sprognuancererne,
3.eksekveringsmåden, 4.anvendelsesområderne

Ligheden er basic sprog arten - samme komandosæt og struktur - til en vis
grad kildekodelinie kompatibilitet.

ad 1.
VB programmering foregår i visual studio, og spoget ligger bag en gui
designer facilitet. Visual studio er 'facilitets rig' - alt det en IDE skal
være - syntax high ligtning - name completion - ........
VBscipt kan hackes sammen i en vilkårlig teksteditor - ikke at det kan
anbefales til større ting - her, f.eks rettet mod den aldrene vbsript
anvendelse: .asp, kommer endnu et produkt i studio suiten til anvendelse:
visual interdev

ad 2.
I VB er det muligt anvende klasser og default methods på måder der ikke er
muligt i vbscript.
Typebegrebet håndteres lidt forskelligt i VB og VBcsript.
VB har ting indbygget i sproget som Vbcsript derimod henter fra interfacet
til operativsystemmets COM overbygning. (createObject)

Følgende eksempel løber gennem linierne i en fil:

The old basic way:
------------------
fh = FreeFile()
Open fileName For Input As #fh
Do
Input #fh, line
' do something with line
Loop Until eof(fh)
Close #fh

Læg mærke til anvendelsen af statements til formålet, og efterligningen af
det underliggende operativsystems handle baseret fil tilgang.

The newer scripting way:
------------------------

with CreateObject("Scripting.FileSystemObject").OpenTextFile(fineName)
While Not .atEndOfStream
   line = .readline
' do something with line
wend
end with

ad3.
VB er et kompileret sprog, hvor man får færdige exefiler eller biblioteker,
vbscript er fortolket (direkte fra tekst)

ad4.
VBScript er udover script på ms platformen, browsersprog og iis serversprog
(.asp). VB er til app. og bibliotek udvikling på ms platformen.

--
Benny Andersen

Fra : Rado

Dato : 29-09-08 20:54

On Mon, 29 Sep 2008 10:22:37 +0200, Benny Andersen
<a.mail.user@gmail.com> wrote:

>1. udviklingsudstyret, 2.sprognuancererne,
>3.eksekveringsmåden, 4.anvendelsesområderne
>
>Ligheden er basic sprog arten - samme komandosæt og struktur - til en vis
>grad kildekodelinie kompatibilitet.

[snip]

Tak for den detaljerede forklaring. Der er åbenbart større forskel end
jeg umiddelbart forestillede mig.

> [...]
>designer facilitet. Visual studio er 'facilitets rig' - alt det en IDE skal
>være - syntax high ligtning - name completion - ........

Har selv VS 2008 men har kun leget ganske lidt med VB - bruger primært
C#. Men vil gerne lære VB script til lidt forskellige ting. Jeg kunne
bare ikke finde nogen deciderede bøger om det, selv ikke på
http://safari.informit.com/. Så jeg spekulerede på om der egentlig var
nogen forskel, udover at script vel havde nogle begrænsninger i
forhold til programmering.

Nu fik jeg så idag den ide at søge på vbscript ("visual basic
scripting" eller "vb scripting" gav intet brugbart) og så dukkede der
pludselig en del op , bl.a. den her:

http://safari.informit.com/9780735622975

der er relativt ny, fra 2006. Er der sket nogen væsentlige ændringer
siden da? .NET er jo i kraftig udvikling, men hvordan er VBscript
egentlig relateret til .NET? Jeg har i flere år brugt et simpelt
script til at autostarte nogle programmer:

set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")
WshShell.Run """C:\Program Files\NoteTab Pro\NotePro.exe"""
WScript.Sleep 5000
WshShell.Run """C:\Program Files\Kinook\UltraRecall\UltraRecall.exe"""
WScript.Sleep 5000
WshShell.Run """C:\Program Files\ClipCache\clipc.exe"""
WScript.Sleep 7000
WshShell.Run """C:\Program Files\Password Agent\PwAgent.exe"""

og der minder jo en del om .NET. Men jeg har også brugt det i Win 2000
uden .NET installeret, og her kørte det også fint. Der skulle dog
installeres noget fra Win 2000 CDen for at det kunne køre, men hvad
det var husker jeg ikke helt.

Så er VBscript uafhængigt at .NET framework eller er det blevet en del
af dette med tiden, ligesom VB.NET?

> [...]
>anbefales til større ting - her, f.eks rettet mod den aldrene vbsript
>anvendelse: .asp, kommer endnu et produkt i studio suiten til anvendelse:

Jeg faldt over den her editor forleden, den ser ret interessant ud,
har bl.a. intellisense og code completion:

http://www.vbsedit.com/

Fra : Benny Andersen

Dato : 30-09-08 00:21

On Mon, 29 Sep 2008 21:54:21 +0200, Rado wrote:

> [...]
> uden .NET installeret, og her kørte det også fint. Der skulle dog
> installeres noget fra Win 2000 CDen for at det kunne køre, men hvad
Jeg husker at vbscript, jscript og wsh dokumentationen (*.chm filer) skulle
hentes fra cd'en
> Så er VBscript uafhængigt at .NET framework eller er det blevet en del
> af dette med tiden, ligesom VB.NET?

Jeg kører stadig windows 2000. Jeg tror ikke der sker noget nyt indenfor
vbscript. VBscript er ikke relateret til .net mht. tilstedeværende
afviklings programmel, men når du synes objekterne ligner noget .net er det
nok fordi det er samme objektparagdigmer der er videreført i .net og dermed
navngivet enslydende.

..vbs er på min maskine associeret:
%SystemRoot%\System32\WScript.exe
angivet af
HKEY_CLASSES_ROOT\VBSFile\Shell\Open\Command

Et objekt som
"Scripting.FileSystemObject"
hentes af wscript.exe fra:
H:\WINNT\system32\scrrun.dll
anviget af
HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{0D43FE01-F093-11CF-8940-00A0C9054228}\InprocServer32

Det er den gamle com mekanisme fra 90'erne - har intet med .net runtime
environment at gøre. VB.NET, omend nok så vbscript agtigt, bliver vel
aldrig det fortolkede vbscript - det kan sagtens overtage og videreføre
vbscript anvendelsen, men teknologien er prækompilerede .net noget.

> Jeg faldt over den her editor forleden, den ser ret interessant ud,
> har bl.a. intellisense og code completion:
>
> http://www.vbsedit.com/
Interessant - ser det 21 dages trailware - det vil jeg måske prøve på et
tidspunkt.

--
Benny Andersen

Fra : Rado

Dato : 30-09-08 15:40

On Tue, 30 Sep 2008 01:21:15 +0200, Benny Andersen
<a.mail.user@gmail.com> wrote:

> [...]
>nok fordi det er samme objektparagdigmer der er videreført i .net og dermed

OK

> [...]
>aldrig det fortolkede vbscript - det kan sagtens overtage og videreføre
>vbscript anvendelsen, men teknologien er prækompilerede .net noget.

Jeg siger tak for hjælpen!