Succesoplevelser for 4½ årig pige
Fra : Morten

Dato : 25-09-08 12:59

Hej gruppe,

min 4½ årige pige har en veninde i børnehaven, som hun ser meget op
til. Veninden er jævnaldrende, men noget mere 'fremme på beatet'. Hun
kan en del flere ting end min datter, og da veninden også er meget
konkurrenceorienteret laver hun mange konkurrencer ud af aktiviteterne
- og hun vinder som regel. Jeg kan mærke det går min pige på
sommetider, og jeg vil gerne prøve at give hende nogle
succesoplevelser. Et eller andet der er nogenlunde let at gå til, og
let at mestre - så hun kan sige 'det kan jeg'. Men givet min
begrænsede fantasi mangler jeg idéer hertil, og jeg håber derfor at I
har mod på at komme med nogle forslag. Min eget bedste bud indtil nu
er 'overnatning med mor og far i et telt i vores lokale skov'.

Jeg håbe at I har nogle forslag, jeg kan bygge videre på. 1000 tak på
forhånd.

Mvh.

Morten

Fra : Michael Zedeler

Dato : 25-09-08 21:32

Morten wrote:
> [...]
> succesoplevelser. Et eller andet der er nogenlunde let at gå til, og
> let at mestre - så hun kan sige 'det kan jeg'.

For at starte i det små, kan man jo lære sin unge nogle praktiske
gøremål i huset, så som at dække bord, rydde af bordet, rydde op i egne
sager og den slags. Hvis det er på det rigtige niveau, er det en
successoplevelse i sig selv for barnet at lære. Derudover er der jo de
mere omfattende ting, så som at lære at tælle, læse og skrive, køre
på cykel, (nogle ord fra) et fremmedsprog, rulleskøjter, gymnastik eller
svømme.

Uanset hvad du gør, er det vigtigt at finde et niveau der passer og
undgå at gøre det til et nederlag, hvis det er svært og hun bliver træt.
I stedet for enten at presse på for at få success eller omvendt at give
hurtigt op, er det bedre at bryde aktiviteten op i små bidder. Dermed er
man sikker på at barnet har overskud fra start til slut og får en god
oplevelse ud af det.

Mvh. Michael.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 26-09-08 08:47

On 25/09/08 20:59, in article
e9a30160-0c8a-49a6-8007-6fd7994ebe7a@s50g2000hsb.googlegroups.com, "Morten"
<norgaard.morten@gmail.com> wrote:

> [...]
> er 'overnatning med mor og far i et telt i vores lokale skov'.
>
> Jeg håbe at I har nogle forslag, jeg kan bygge videre på. 1000 tak på

Ridning!
Lad hende starte med at gå til ridning, det kan man på mange rideskoler godt
selvom man kun er 4 1/2, og det er en yderst populær fritidsbeskæftigelse
for piger. Ellers find noget hun kan gå¨til: Gymnastik, dans mv. - hvor hun
kan vise hvad hun lærer og selv blive bevidst om, at hun kan nogle andre
ting end veninden - og forhåbentlig, at det er godt nok :)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-09-08 10:05

Morten <norgaard.morten@gmail.com> writes:

> [...]
> - og hun vinder som regel. Jeg kan mærke det går min pige på
> sommetider, og jeg vil gerne prøve at give hende nogle

God ide. der er ikke noget værre end dem der altid vil konkurrere og
så kun i det de selv er gode til. Men hvad har din datter lyst til?

> [...]
> har mod på at komme med nogle forslag. Min eget bedste bud indtil nu
> er 'overnatning med mor og far i et telt i vores lokale skov'.

En overnatning i skoven er altid hyggelig, måske i en shelter i stedet
for i et telt! Og det giver da i høj grad noget at fortælle om i
børnehaven bagefter. Tænd et bål og lav mad derover. Lær hende at
snitte. Gå på skattejagt. Find en skovlegeplads og leg jorden er
giftig. Tage en lille kanotur. (Ja, jeg er til natur.)

Og som en anden skriver: Lad hende få mere ansvar i hjemmet, uden at
det skal være noget svært. Men det giver selvtillid at kunne hjælpe
til.

Find evt. noget hun er lidt bange for at gøre og hjælp hende til at
lære det. Springe i vandet fra bassinkanten/skamlen/vippen når I er i
svømmehallen. Kravle op i et træ. Klappe en hest/ko. Overskrid hendes
grænser en lillebitte smule med jer stående bag til at støtte hende.

Mvh Trine

Fra : Bæ9

Dato : 04-10-08 11:24

Morten wrote:
> [...]
> er 'overnatning med mor og far i et telt i vores lokale skov'.
>
> Jeg håbe at I har nogle forslag, jeg kan bygge videre på. 1000 tak på

I stedet for at spørge i en nyhedsgruppe - hvor der blandt mange andre
sidder en masse tosser der tror de ved noget om noget de ikke ved noget
om - hvad sø med at snakke med pædagogerne i hendes børnehave - de er
som udgangspunkt veluddannede og ganske velvidende om børns sociale adfærd.

Det var bare mit forslag. Men det fordrer jo at du fjerner dig fra
skærmen og trasker derned og spør........

Fra : JBH

Dato : 05-10-08 01:20

"Bæ9" <slut@prut.finale> skrev i en meddelelse

> I stedet for at spørge i en nyhedsgruppe - hvor der blandt mange andre
> sidder en masse tosser der tror de ved noget om noget de ikke ved noget
> om -

Ja....... Ned i filteret igen med dig.

/JBH