Mobil eller fastnet/IP
Fra : Michael Ravn

Dato : 01-09-08 20:13

Er det kun mig der synes, at man ustandselig bliver påvirket i medierne til
at tro at mobil- er billigere end fastnet/ip-telefoni? Senest i en artikel i
Ekstrabladet forleden.
Selv på den officielle teleprisguide,
http://www.it-borger.dk/verktojer/teleguide, laver man ureralistiske
prisoverslag. Om www.tellio.dk får man at vide det, at det koster 267
kr./md. at ringe 30 min./dag selv om abonnementet kun koster 82,50 kr/md.,
med gratis minuttakst til fastnet/IP. Det er jo totalt fup!

Michael

Fra : Benny Amorsen

Dato : 01-09-08 21:05

"Michael Ravn" <mravn@FJERNemail.dk> writes:

> Er det kun mig der synes, at man ustandselig bliver påvirket i medierne til
> at tro at mobil- er billigere end fastnet/ip-telefoni? Senest i en artikel i
> Ekstrabladet forleden.

Nej, det er ikke kun dig. Og jo flere, der hopper på den, jo dyrere
bliver det for os, der skal ringe til dem.

Vi skulle have haft systemet som i USA, hvor det er den mobile, der
betaler for at være mobil. Det løb er desværre kørt.

/Benny

Fra : Michael Ravn

Dato : 02-09-08 19:37

"Benny Amorsen" <benny+usenet@amorsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Vi skulle have haft systemet som i USA, hvor det er den mobile, der
> betaler for at være mobil. Det løb er desværre kørt.

Tjaah, jeg synes godt nok det er utroligt, at man kan få folk til at tro at
fx. 60 øre/minut (mobil hos bibob.dk) er billigere end 7 øre/minut
(IP-telefoni til fastnet/IP)... Mediernes magt er ufattelig - og
tilsyneladende sponseret af mobil-selskaber og mobilfabrikker.
Oveni i dette skal vel også lægges, at de fleste mobiler har en levealder på
højst 1-2 år, mens en fastnet-telefon vel kan holde 20 år, ok, hvis det er
en mere moderne trådløs, så måske 5 år.

Fra : Benny Amorsen

Dato : 03-09-08 15:21

> [...]

> Tjaah, jeg synes godt nok det er utroligt, at man kan få folk til at tro at
> fx. 60 øre/minut (mobil hos bibob.dk) er billigere end 7 øre/minut

Sammenligningen er fastnet mod mobil. Fastnet vil for de fleste ikke
være abonnementet værd.

> mens en fastnet-telefon vel kan holde 20 år, ok, hvis det er
> en mere moderne trådløs, så måske 5 år.

En fastnet-telefon koster et månedligt abonnement. Med mindre du kører
med en adapter-boks, og så er det den, du skal regne levetid på.

Anyway, VoIP er ikke bare en dans på roser, især hvis man ikke vil
have sin ISP som VoIP-leverandør.

/Benny

Fra : Michael Ravn

Dato : 03-09-08 16:44

> Sammenligningen er fastnet mod mobil. Fastnet vil for de fleste ikke
> være abonnementet værd.
Ud fra min vennekreds at dømme, og kvindernes snakke-gen, så er det kun
singler under 25 år, som ikke kan have fordel af Fastnet-telefoni.

> [...]
> med en adapter-boks, og så er det den, du skal regne levetid på.
>
> Anyway, VoIP er ikke bare en dans på roser, især hvis man ikke vil
Så kan man jo bare have sin ISP som Voip-leverandør alligevel, hvis man vi
have det lidt nemmere.

Fra : darkh

Dato : 15-09-08 10:45

> Ud fra min vennekreds at dømme, og kvindernes snakke-gen, så er det kun
> singler under 25 år, som ikke kan have fordel af Fastnet-telefoni.

Det kommer meget an på om man hovedsagligt ringer fra fastnet til fastnet
eller fastnet til Mobil.

Ringer man fastnet til fastnet, så er sansynligheden jo ret stor at begge
personer er hjemme. Defor kan man bruge ex. Skype istedet og snakke sammen
helt gratis og derved spare fastnet abonnementet.

Ringer man derimod hovedsagligt fra fastnet til mobil, skal man udover
abonnementet også betale ca.1,50 kr per minut, hvorimod opkald mellem to
mobiler kan klares for ca. 60-70 øre per minut. Her kan man spare fastnet
abonnementet væk og bruge det til at betale de første 3-4 timers mobil tale
om måneden.

Når jeg har min PC ved hånden ringer jeg via VOIPBuster til fastnet, ingen
opkaldsafgift, gratis tale 5 timer om ugen og derefter 1 EUR per minut (det
kræver at man sætter 10 EUR in på kontoen hvorefter det er gratis at ringe i
120 dage to ca. 25 landes fastnet), og så ringer jeg fra mobil til mobil...

Jeg ringer hovedsagligt til fastnet og det er yderst sjældent at mine total
udgifter til telefon når op i nærheden af 100,- DKK om måneden selvom jeg
hver uge ringer op og snakker 3-5 timer.

mvh
Jesper

Fra : Marco Rasmussen

Dato : 06-09-08 12:43

Michael Ravn skrev:
> Oveni i dette skal vel også lægges, at de fleste mobiler har en levealder på
> højst 1-2 år, mens en fastnet-telefon vel kan holde 20 år, ok, hvis det er
> en mere moderne trådløs, så måske 5 år.

Ja, og lydkvaliteten på fastnettelefoner er også betydeligt bedre end på
mobiltelefoner. Jeg har dog ikke prøvet VoIP, men sådan er det i hvert
fald med almindeligt fastnet. Med fastnettelefoner er der heller ikke
noget batteri, der pludseligt løber ud (hvis det er en alm., ikke
trådløs), eller forbindelser der ryger.
Man kan selvfølgelig ikke bruge den på farten eller sende sms'er med
den, men til det formål egner en mobiltelefon sig glimrende

//Marco