Afregning
Fra : Lene Larsen

Dato : 10-08-08 11:59

Når man ser de gamle centraler med centralpigerne, så tænker jeg på, hvordan
blev en samtale entlig afregnet den gang?.

Jeg tænker på den tid hvor man havde håndsving på telefonen.

Mvh.

Lene.

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 10-08-08 13:11

Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd
Så søg det lette - og gør det svært (piet Hein)
"Lene Larsen" <Lene.M.L@forum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvordan blev en samtale entlig afregnet den gang?.
>
> Jeg tænker på den tid hvor man havde håndsving på telefonen.

Med skridttællere, der sad i et kæmpe-rack ved siden af hinanden i
centralens krydsfeldt - en tæller pr. tlf.nr. Tællerne blev affotograferet
hver måned eller kvartal (husker det ikke). Afregningen var så antal
skridt-minutter af forskellen fra forrige affotografering til sidste
affotografering.

Fra : Hauge

Dato : 10-08-08 13:17

Karsten (7870) wrote:
> Med skridttællere, der sad i et kæmpe-rack ved siden af hinanden i
> centralens krydsfeldt - en tæller pr. tlf.nr. Tællerne blev
> affotograferet hver måned eller kvartal (husker det ikke).

Disse 35mm film blev så OCR-scannet/aflæst, og data blev lagt på et 1" tape
og derefter indlæst i regningssystemet.

Mvh Hauge

Fra : Hauge

Dato : 10-08-08 13:18

Hauge wrote:
> Disse 35mm film blev så OCR-scannet/aflæst, og data blev lagt på et
> 1" tape og derefter indlæst i regningssystemet.

Skulle måske lige have med, at det her er fra tiden et godt stykke *efter*
håndsvinget, som jeg lige kom til at læse at spørgeren skrev.

Mvh Hauge

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 10-08-08 15:42

> Skulle måske lige have med, at det her er fra tiden et godt stykke *efter*
> håndsvinget, som jeg lige kom til at læse at spørgeren skrev.
>
> Mvh Hauge
Nå ja, jeg skulle lige til at sige noget om hvornår, og det var lige op til
grænsen for automatcentraler, men det skete på for forskellige tidspunkter
for de enkelte centraler, og det blev heller ikke lavet på samme tidspunkter
og metoder mellem JTAS og KTAS og FT. Sønderjylland hørte jo under P&T. Den
med OCR-linjer skulle jo lige "opfindes" først.

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 10-08-08 21:27

Hej

"Karsten \(7870\)" <bito@karby.dk> wrote:

>Med skridttællere, der sad i et kæmpe-rack ved siden af hinanden i
>centralens krydsfeldt - en tæller pr. tlf.nr

Ja, og før den tid fik man en lille gul håndskrevet regning for hver
eneste samtale, skrevet af centraldamen, som ganske enkelt kiggede på
sit ur. - Det var dengang hun kom ind i samtalen hver 3'die minut og
sagde: "3 minutter, ønsker de at fortsætte?". - Det skal samtidigt
bemærkes at dengang var alle lokale samtaler (indenbys) ganske gratis !
--
M.v.h. Ole ®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 11-08-08 00:17

"Ole Rasmussen" <newsfeeds@FJERN.melby-online.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sagde: "3 minutter, ønsker de at fortsætte?". - Det skal samtidigt
> bemærkes at dengang var alle lokale samtaler (indenbys) ganske gratis !

Ja, lige så snart samtalen gik over det, der i første omgang kaldes
mellembys, var sagen lidt anderledes.

Er du også ud af et "telefondynasti"?

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 11-08-08 21:17

Hej

"Karsten \(7870\)" <bito@karby.dk> wrote:

>Er du også ud af et "telefondynasti"?

Nej egentlig ikke, men jeg er gammel :) og har vel altid på eet eller
andet niveau interesseret mig for kommunikation, herunder telefoni, og
har haft telefon i vel 45 år nu, men husker det ovenfor beskrevne fra
mine forældres telefon, nu er vi tilbage i begyndelsen af 50'erne, og
ude på en lille enmands(dame)betjent central, hvor det iøvrigt ikke var
så påkrævet at kunne huske nummeret til den man lille snakke med,
ihvertfald hvis det var en lokal, man kunne bare sige: "Dav fru Madsen,
kan du ikke lige gi' mig slagter Hansen?" - Og ofte kunne det så ende
med at hun sagde: "Det kan du godt opgive, han er kørt til København, og
kommer først hjem ved 17 tiden"....

Men det var dengang...
--
M.v.h. Ole ®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 12-08-08 00:19

> [...]
> kan du ikke lige gi' mig slagter Hansen?" - Og ofte kunne det så ende
> med at hun sagde: "Det kan du godt opgive, han er kørt til København, og

Åh, jo. Min far byggede mange af disse centraler rundt omkring her i Jylland
i 40'erne. I øvrigt var min farfar centralovermekaniker i Randers, og min
far var det samme i Kolding.

Jeg var da heller ikke mere en ca. 10 år, da jeg byggede min egen telefon
med ledning direkte til kamaraten ved siden af. At vi så senere kørte
snorløst er en helt anden sag.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 12-08-08 17:49

"Ole Rasmussen" <newsfeeds@FJERN.melby-online.dk> skrev i en meddelelse
> "Dav fru Madsen,
> kan du ikke lige gi' mig slagter Hansen?"

En gift telefonistinde? Det må have været i det jyske...

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Ole Rasmussen

Dato : 12-08-08 21:38

Hej

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote:

>En gift telefonistinde? Det må have været i det jyske...

Næh, det var i Nordsjælland, centralen hedder: Hald, og eksisterer skam
i bedste velgående, dette er afsendt via denne, dog uden Fru Madsen...
--
M.v.h. Ole ®

"Skik følge, eller land fly"

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 15-08-08 09:38

"Ole Rasmussen" skrev i en meddelelse
> Næh, det var i Nordsjælland, centralen hedder: Hald, og eksisterer
> skam
> i bedste velgående, dette er afsendt via denne, dog uden Fru Madsen...

Ja - tiderne skifter jo

Oprindelig skulle en telefonistinde i Københavns-området være ugift.

http://www.museumstekstiler.dk/Museumstekstilertelefonistinder.htm

Men det har jo nok ændret sig gennem årene.

Jan

Fra : Lene Larsen

Dato : 16-08-08 21:28

Det har været spændende læsning, især når man har interesse i telefoniens
historie.
Når man ser optagelser af telefonistinder på de store centraler hvor der var
1000 vis af "huller"
i tavlen ud for hver telefonist, og her taler vi om tiden med håndsving, så
var det jo ikke realistisk at
man kunne tage tid på måske 100 igangværende samtaler. Det er i denne
situation jeg godt kunne tænke mig at vide hvordan man afregnede for
samtalerne.

Er det iøvrigt stadig muligt at finde en telefon med håndsving i funktionel
stand til en remelig pris?

Mvh

Lene

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 17-08-08 16:13

> Oprindelig skulle en telefonistinde i Københavns-området være ugift.
> http://www.museumstekstiler.dk/Museumstekstilertelefonistinder.htm
> Men det har jo nok ændret sig gennem årene.

Et andet link der kunne have interesse:
http://www.norregade21.dk/norregade21/

Fra : Sven Lundbech

Dato : 17-08-08 22:07

Hej Lene,

Spørg Benny Dam hos TDC. Han ved alt om telefonens historie.

Hilsen Sven