Problem med Nr.viser
Fra : Hugo

Dato : 19-07-08 14:24

Hej telefon-gruppe
Er der nogle af jer der kan hjælpe mig med svar på et par spørgsmål ??
Jeg har arvet en Denver NVC-300 nummerviser (uden brugsanvisning) og den
virker tilsyneladende helt OK med nye batt.
Men jeg kan ikke få den til at samarbejde med min fastnet telefon (B&O 1600
HAC).

Nr.viseren har to indgangsatik Line/Phone, men uanset om jeg kobler viseren
mellem vækstikket og telefonen eller jeg kobler telf. og viser sammen til
vækstikket, opnår jeg samme resultat: Nr.viseren viser det modtagne nummer,
men telefonen ringer ikke. Jeg tror jeg har været igennem samtlige
variationer af koblinger uden resultat. Kan det være rigtigt at telefonen
ikke skal ringe når nr.viser er tilkoblet??
Jeg har via Google prøvet at finde en brugsanvisning til denne NVC-300, men
kan ikke finde noget.

Er der nogen af jer der kan hjælpe med et link eller en kommentar?
På forhånd tak
Tom

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 19-07-08 15:18

"Hugo" <hugo1938@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> sammen til vækstikket, opnår jeg samme resultat: Nr.viseren viser det
> modtagne nummer, men telefonen ringer ikke.

Dvs de to apparater er tilkoblet parallelt og alligevel virker telefonen
ikke? Er der klartone?

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Hugo

Dato : 20-07-08 08:53

Jeg formulerede mig lidt forkert.
Når de to apparater er tilkoblet parallelt virker telefonen og nr.viseren
ved indkomne kald og der er forbindelse, men problemet er at telefonen ikke
ringer. Der er hele tiden klartone i telf.
Kan problemet med manglende ringning skyldes at jeg har for meget koblet til
linien: tre telefoner, ekstra klokke, lysaktivering (for ring) ??

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-07-08 09:51

> Kan problemet med manglende ringning skyldes at jeg har for meget koblet
> til linien: tre telefoner, ekstra klokke, lysaktivering (for ring) ??

Ja, det kan det godt.. Hvis noget af udstyret trækker for meget strøm falder
spændingen, og så detekterer telefonen ikke ringningen, mens nr. viseren jo
selvfølgelig detekterer det, fordi den lytter efter DTMF-toner og ikke høj
spænding.

Ringer de andre apparater når du har nummerviseren koblet til?

Fra : Hugo

Dato : 20-07-08 16:21

Nej, når nr.viser er tilsluttet er der ingen tlf. der ringer, ej heller
ekstra klokke eller lysanlægget, men der er gennemgang for samtale i
telefonerne og nr.viseren skriver det indkomne nr.
Det må sikkert være som du siger, spændingen bliver reduceret med alt dette
tilkoblet, problemet er så at jeg inten kan undvære for da jeg hører lidt
dårligt har jeg brug for både ekstra klokke og lys. Telefonerne er også alle
B&O 1600 HAC dvs. med indbygget telespole og ekstra volum og vel i den
forbindelse ikke de mest strømbesparende.
Tidligere havde jeg en lille TeleDanmark "Logger Sepia" koblet på uden
problemer, men den gik kaput hvorfor jeg tilsluttede Denver'en, hvilket så
måske var en dråbe for meget.

Spørgsmålet er vel så alene, kan jeg hæve/ tilføre mere spænding i mit eget
system ??

Tom

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-07-08 18:02

> Spørgsmålet er vel så alene, kan jeg hæve/ tilføre mere spænding i mit
> eget
> system ??

Hmm, ja det nemmeste ville være at koble klokken og lysanlægget fra anlægget
og tilslutte dem til ekstern spænding.

Du skal i så fald lave et kredsløb der normalt sender dem 48 volt DC.
For at undgå at koble det direkte til telefonnettet kan du finde en billig
telefon med en lampe der lyser ved ringning. Du kan så indskyde et relæ
heri, der kan slutte et sekundært kredsløb så de i stedet får 60 volt AC (25
Hz).

Det nemmeste er nok at finde en anden nummerviser.

Fra : Hugo

Dato : 21-07-08 08:58

En ny nr.viser er så nok løsningen, men det må indtil videre så stå uklart
hvor mange forskellige jeg skal købe før jeg rammer en der ikke belaster
telefonringningen.

Selvom jeg ikke fik nogen løsning på mit problen, så alligevel mange tak
for Jeres opmærksomhed og svar.
Venligst Tom

Fra : Sørensen

Dato : 21-07-08 00:16

"Hugo" skrev .
> Kan problemet med manglende ringning skyldes at jeg har for meget koblet
> til linien: tre telefoner, ekstra klokke, lysaktivering (for ring) ??
> Tom
>
> "
Går ud fra at du har alm. analog telefonlinie og ikke IP-telefoni.
Jeg mener at have hørt at TDC kan hæve ringespændingen hvis man feks. bor
langt ude, men her kan Martin H. K. nok "korrekte" mig.

vh.
Sørensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-07-08 08:24

"Sørensen" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> Jeg mener at have hørt at TDC kan hæve ringespændingen hvis man feks. bor
> langt ude, men her kan Martin H. K. nok "korrekte" mig.

Det er lang tid siden jeg har beskæftiget mig med det, men jeg kan ikke
udelukke det.

Fra : Ukendt

Dato : 20-07-08 10:11

Den 20/07-2008 klokken 09:53, skrev
"Hugo" <hugo1938@gmail.com>
i <4882eef7$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>:

> [...]
> Kan problemet med manglende ringning skyldes at jeg har for meget koblet
> til linien: tre telefoner, ekstra klokke, lysaktivering (for ring) ??

Synes jeg kan mindes, at der for år tilbage var megen diskussion om, at
visse B&O telefoner skabte problemer ved, at de trak meget strøm?

Kan ikke huske, hvilke modeller, der var tale om, men dette kan Martin
måske huske?

Med venlig hilsen,
Kjeld

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-07-08 10:31

<Kjeld Nielsen kjeldn (snabela) ddf (punktum) dk> skrev i en meddelelse
> Synes jeg kan mindes, at der for år tilbage var megen diskussion om, at
> visse B&O telefoner skabte problemer ved, at de trak meget strøm?

Det er rigtigt, men det var ikke kun B&O, også gårdklokker var slemme, fx

> Kan ikke huske, hvilke modeller, der var tale om, men dette kan Martin
> måske huske?

Har ikke modelnumrene i hovedet, men det var selvf. værst med de mere fancy
af slagsen.