Proteststorm mod gudespillet Spore..
Fra : Mr.Larsen

Dato : 11-09-08 18:00

Jeg har ikke fået købt SPORE endnu, og gør det heller ikke, efter at
have læst dette.

---
Det er spiludgiveren Electronic Arts' beslutning om at indbygge et
DRM-system, der kræver online-aktivering og begrænser antallet af nye
installationer til tre.
---
http://www.comon.dk/news/proteststorm.mod.gudespillet.spore_37646.html

EA dumme sig, 2K her lige været igennem en storm om samme problem, og
2K valgte at fjerne den begrænsning helt, som EA nu har valgt at bruge.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : Klaus G.

Dato : 11-09-08 22:21

> http://www.comon.dk/news/proteststorm.mod.gudespillet.spore_37646.html
>

> EA dumme sig, 2K her lige været igennem en storm om samme problem, og 2K
> valgte at fjerne den begrænsning helt, som EA nu har valgt at bruge.
Ja, det er fandme fail at folk som virklig gerne vil støtte op om de gode
udgivelser, bliver bollet i røven på den måde. Det samme sker når folk køber
en CD, kan den afspilles i en alm. CD-Afspiller? Ikke altid og det er sq
ikke så skide gennemtænkt. Jeg kender flere som er kommet i klemme på den
måde, de vil gerne støtte en god kunstner, men når CD'en bliver taget fra
stereoanlæget i stuen og op på børneværelset, så duer den ikke længere...

Jeg kommer aldrig til at betale penge for et produkt, som jeg ikke kan være
100% sikker på at kunne afspille/bruge på alle tænklige maskiner.

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Mr.Larsen

Dato : 11-09-08 22:33

Klaus G. skrev:

> [...]
>
> Jeg kommer aldrig til at betale penge for et produkt, som jeg ikke kan være
> 100% sikker på at kunne afspille/bruge på alle tænklige maskiner.

Jeps, ærlige forbrugere blive taberne i kampen mod piraterne, og
piraterne er ligeglade, de har jo versioner uden den slags lort.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : Bufferzz

Dato : 11-09-08 22:26

> Jeg har ikke fået købt SPORE endnu, og gør det heller ikke, efter at have
> læst dette.

- Fordi du ikke har Internet ?
- Eller fordi du havde tænkt dig at installere det på 3+ computere ?

Virker fint her på min pc med internet.

Fra : Mr.Larsen

Dato : 11-09-08 22:32

Efter mange tanker skrev Bufferzz:

> - Fordi du ikke har Internet ?
> - Eller fordi du havde tænkt dig at installere det på 3+ computere ?

Fordi jeg ikke vil begrænses på den måde, og iøvrigt så ser spillet
ikke ud til at leve op til hypen.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 11-09-08 23:10

"Bufferzz" skrev

> - Eller fordi du havde tænkt dig at installere det på 3+ computere ?

Fordi efter 3 (gen)installationer på samme maskine så er det et opkald til
EA i US for at få lov til at installere igen
Efter hvad jeg kan læse mig til
Ret mig gerne hvis jeg tager fejl :)

- Peter

Fra : Mr.Larsen

Dato : 11-09-08 23:26

Den 12-09-2008, skrev Peter Lykkegaard:
> [...]
>>
> Fordi efter 3 (gen)installationer på samme maskine så er det et opkald til EA
> i US for at få lov til at installere igen

Helt rigtigt, EA har godtnok support her i DK, og de plejer nu at være
flinke nok, men det er for dårligt, at man skal ringe og bede om lov
til at installere spillet, hvis man har brugt de 3gange.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : Laziter [9440]

Dato : 12-09-08 14:41

"Mr.Larsen" <mrlarsen,@, post.cybercity.dk> skrev i meddelelsen
> men det er for dårligt, at man skal ringe og bede om lov til at installere
> spillet, hvis man har brugt de 3gange.

Det har man jo også set med MS Windows..
Jeg synes ikke at den ordning er helt hen i vejret, det er jo bare endnu en
måde at tage den umulige kamp op mod piraterne.
At den så nok ikke virker i det lange løb er så en anden sag.

Men lige for at komme tilbage til de 3 installationer...
Hvor lang tid plejer der at gå mellem man installerer det samme spil igen?
Jeg plejer at installere og spille spillet indtil jeg bliver træt af det.
Så får det lov at ligge et stykke tid og har jeg ikke rørt spillet i den tid
så bliver det afinstalleret.
Gennemsnitslevetiden for et spil på min computer er ca. 2 år.
Så det vil sige ca. 6 år for et spil der må installeres 3 gange, det er da
ikke helt tosset.

Mvh
Benjamin

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-09-08 16:54

"Laziter [9440]" skrev

> Gennemsnitslevetiden for et spil på min computer er ca. 2 år.

Hvor tit får du ny maskine?

- Peter

Fra : Laziter [9440]

Dato : 12-09-08 17:42

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i meddelelsen
> "Laziter [9440]" skrev

> Hvor tit får du ny maskine?

Ikke ret ofte, jeg kan sagtens finde ud af at trimme mit software så det
passer til mit hardware.
Desuden skifter flere nok "bare" CPU og grafikkort når de opgraderer.

Mvh
Benjamin

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 12-09-08 18:19

Laziter [9440] <laziter@gmail.com> declared in:
48ca9be7$0$90274$14726298@news.sunsite.dk :
> [...]
> det passer til mit hardware.
> Desuden skifter flere nok "bare" CPU og grafikkort når de opgraderer.

Jeg har haft en periode hvor harddisken var den hyppigst udskiftede
komponent... *bander Maxtor langt ind i h...*

Men derudover, så har jeg altid geninstalleret Windows på noget nær
et årligt basis. Min registreringsdatabase er mere misbrugt end
Amy Winehouse's lever.

Fra : Mr.Larsen

Dato : 13-09-08 03:40

Laziter [9440] udtrykte præcist:
> [...]
> måde at tage den umulige kamp op mod piraterne.
> At den så nok ikke virker i det lange løb er så en anden sag.

De eneste de genere er dem der køber spillet lovligt.

> [...]
> Gennemsnitslevetiden for et spil på min computer er ca. 2 år.
> Så det vil sige ca. 6 år for et spil der må installeres 3 gange, det er da

Den begrænsning er en svinestreg, intet mindre.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : PerX ...

Dato : 13-09-08 03:07

In article <gac2cg$2k9q$1@newsbin.cybercity.dk>, no.sp@m.2.mee says...

> - Fordi du ikke har Internet ?
> - Eller fordi du havde tænkt dig at installere det på 3+ computere ?

Fordi det er umoralsk måske?

Det er muligt du kun gider spille det i fem minutter, men nogle af os
andre tager tingene frem igen over årene og køber nyt udstyr, og
reinstallere windows (det gør jeg 3-4 gange om året fx) - så virkere
deres aktiveringer pludslige ikke mere. Og man skal have besvær med at
kontakte dem - hvis man kan.

Jeg har haft et tidligere spil som jeg ikke kunne bruge da jeg tog det
frem igen fordi firmaet som skulle aktivere var lukket.

Aldrig mere. Så hellere håbe på de går konkurs.

Fra : Mr.Larsen

Dato : 13-09-08 03:42

PerX ...:
> In article <gac2cg$2k9q$1@newsbin.cybercity.dk>, no.sp@m.2.mee says...

> Fordi det er umoralsk måske?

Enig.

> [...]
> reinstallere windows (det gør jeg 3-4 gange om året fx) - så virkere
> deres aktiveringer pludslige ikke mere. Og man skal have besvær med at

Nøjagtig min tanke.

> Jeg har haft et tidligere spil som jeg ikke kunne bruge da jeg tog det
> frem igen fordi firmaet som skulle aktivere var lukket.
>
> Aldrig mere. Så hellere håbe på de går konkurs.

Eller EA gør som 2K fjerner begrænsningen, slet og ret fordi den er en
dårlig ide.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : PerX ...

Dato : 22-09-08 03:11

In article <gaf9an$sd2$1@newsbin.cybercity.dk>, Mr.Larsen <mrlarsen,@,
post.cybercity.dk> says...

> Eller EA gør som 2K fjerner begrænsningen, slet og ret fordi den er en
> dårlig ide.

Så lige at Blizzard havde udsendt en patch til Starcraft som fjerner CD
chekken :)

Fra : Mr.Larsen

Dato : 22-09-08 07:52

PerX ... formulerede spørgsmålet:

> Så lige at Blizzard havde udsendt en patch til Starcraft som fjerner CD
> chekken :)

Nice.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : PerX ...

Dato : 13-09-08 03:05

In article <gabiqj$28fh$1@newsbin.cybercity.dk>, Mr.Larsen <mrlarsen,@,
post.cybercity.dk> says...
> [...]
> Det er spiludgiveren Electronic Arts' beslutning om at indbygge et
> DRM-system, der kræver online-aktivering og begrænser antallet af nye

Gudfader.

Nå, men gad vide om man så skulle prøve en pirat kopi i stedet!

Fra : Mr.Larsen

Dato : 13-09-08 03:43

PerX ... har bragt dette til verden:
> In article <gabiqj$28fh$1@newsbin.cybercity.dk>, Mr.Larsen <mrlarsen,@,
> post.cybercity.dk> says...

> Gudfader.
>
> Nå, men gad vide om man så skulle prøve en pirat kopi i stedet!

Ja, der slipper man for den slags narrestreger.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : Bruno

Dato : 13-09-08 13:24

Mr.Larsen wrote:
> [...]
>

> EA dumme sig, 2K her lige været igennem en storm om samme problem, og 2K
> valgte at fjerne den begrænsning helt, som EA nu har valgt at bruge.

Det tragiske er, at det faktisk er de ærlige spillere de er ude efter
for piratbrugerne har de opgivet. Den gruppe som virkelig giver grå hår
i hovedet hos udviklere og distributører er dem der køber brugt!

Ikke så meget i DK, endnu, som i USA+UK m.m. er handlen med brugte
computerspil nemlig blevet meget organiseret og det samme spil kan nå
igennem rigtig mange hænder på den måde. Problemet er bare, at det kun
er spilbutikkerne der tjener på den trafik for dem der har lavet spillet
får jo kun penge for den første kopi.

Det er jo rimeligt nok, at man kan købe og sælge brugte spil ligesom man
kan med biler, møbler... der er bare det, at de brugte spil sælges mange
gange og dermed giver et ordentligt hug til salg af nye eksemplarer.

Mvh
Bruno

Fra : Mr.Larsen

Dato : 16-09-08 07:51

Bruno skrev:

> [...]
> med biler, møbler... der er bare det, at de brugte spil sælges mange gange og
> dermed giver et ordentligt hug til salg af nye eksemplarer.

Det er da en vinkel, men jeg tror nu mere det er piraterne de prøver at
genere, det er bare ikke dem de rammer.

Sgu træls man er "afhængig" af computerspil, og godt kan lide at have
æskerne stående på hylden

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...

Fra : Bruno

Dato : 17-09-08 23:12

Mr.Larsen wrote:

> Det er da en vinkel, men jeg tror nu mere det er piraterne de prøver at
> genere, det er bare ikke dem de rammer.

Måske - der har bare været en del fokus på det i branchepressen.

> Sgu træls man er "afhængig" af computerspil, og godt kan lide at have
> æskerne stående på hylden

Enig - jeg har dog opgivet selve æskerne for de fyldte simpelthen for
meget

Min holdning er, at man ved og betale for gode computerspil er med til
og påvirke hvilke spil der bliver lavet i fremtiden.

Mvh
Bruno

Fra : Mr.Larsen

Dato : 18-09-08 07:16

Bruno udtrykte præcist:

> Måske - der har bare været en del fokus på det i branchepressen.

Jamen det er da bestemt heller ikke umuligt.

> Enig - jeg har dog opgivet selve æskerne for de fyldte simpelthen for meget

Jeps, de kommer til at fylde en slat med tiden

> Min holdning er, at man ved og betale for gode computerspil er med til og
> påvirke hvilke spil der bliver lavet i fremtiden.

Vi har da lov til at håbe.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...