Dyk i Aalborg/Nørresundby
Fra : Ukendt

Dato : 13-08-08 15:09

Hej

Planlægger et dyk i Aalborg i weekenden uden båd.

Har hørt om Siemens-siloerne og Nordens bugt. Er der nogle der har
erfaringer med stranddyk her, som vil dele?

Tænker på parkering, godt sted at komme i og ud/op af vandet, strøm,
sigt og/eller andet som vil være godt at være obs. på?

Pft.

Christian

Fra : Kirsten

Dato : 13-08-08 17:11

Hej

Har ikke lige prøvet at dykke lige præcis de to
steder, som du nævner.

Dykning ved Siemens (nu Motorola) kan gennemføres
uden båd. Der dykkes på en lille kaj, men det er muligt at
gå i vandet. Du kan parkere umiddelbart derved. Hvis du
har en GPS i din bil, så sæt den på Siemens Kaj - så kommer
du dertil.

Nordens bugt derimod tror jeg kræver båd. Jeg tror ikke du
kan komme i vandet fra landsiden. Det ligger op til en lukket
industrigrund. Men prøv evt. at høre hos www.easydive.dk
Jeg mener at de har turer dertil - måske kan de hjælpe.

Desuden er det muligt at dykke på de gamle bropiller ved
jernbanebroen. Også her kan du parkere lige ved. Det er dog
lidt kringlet af finde dertil lige p.t., da der er en del vejarbejde
i Nørresundby, hvor du skal i fra.

For alle tre ovennævnte gælder, at det er dykning i Limfjorden, og
der er man altså MEGET afhængig af strømmen. Der må forventes
strøm både i overfladen og på dybden. Husk dekobøje - du kan
nemt "blive væk".

Jeg kan også anbefale lidt mere forsigtig dykning i Nordens Kridtgrav.
Det er ferskvand, og der er lidt at gå med grejet. Men fin dykning
med gamle cykler, knallerter og små tipvogne, som de i sin tid kørte
kridt væk i. Her der absolut INGEN strøm men sigten varierer meget.
Bunden er blød, så prøv at undgå den. I midten af kridtgraven er opstillet
et stillads med en platform på ca 6 meter. Det er bøjet af. Fra platformen
og ind til bredden går der en line på bunden.

Har du mod på at køre lidt udenfor byen, så er der jo også Aggersundbroen.
Bropillerne er RIGTIG flotte. Også her er der strøm og sigten kan godt være
lige nul. Men på en god dag er det et KANON dyk. Her kan du også parkere
lige ved. HUSK også dekobøje her. Der er meget trafik deromkring.

Du kan faktisk finde alle 3 af de nye steder jeg anbefaler på
www.stranddyk.dk
men skulle du have brug for mere info - eller kørselsvejledning. Så vend
lige tilbage,
ikk' - så hjælper jeg gerne.

/Kirsten

Fra : Ukendt

Dato : 22-08-08 20:52

Kirsten skrev:

> [...]
> et stillads med en platform på ca 6 meter. Det er bøjet af. Fra platformen
> og ind til bredden går der en line på bunden.

Hej Kirsten

Tak for tips

Det endte med at blive i Nordens Kridtgrav at vi dykkede. Det gik ganske
fint selvom sigten var noget lign. 1-2 m. Vi fik en udemærket tur med
kig på knallerter, stoleben og så et lille overskud (fandt 7 ølflasker m
pant

Der gik en lille stime aborrer hvor de største var ca. 25 cm.

Det kan vi sagtens gøre igen. Det er ekstra nemt, når man ikke skal
skylle udstyret efter endt dykning.

Mvh
Christian

Fra : Kirsten

Dato : 23-08-08 16:45

Hej Christian!

Dejligt at i havde en god tur.

Ja der er mange sjove ting i den kridtgrav.......