Massage efter dyk
Fra : Steen

Dato : 04-08-08 12:24

Hej med jer,

Om kun 3 uger smutter min (kommende!) kone og jeg på en bryllupstur
til Malaysia. Vi har planer om at dykke en del på turen, men vil lige
høre om jeres erfaringer med hensyn til at få massage efter dykning.
Jeg har hørt et eller andet sted at det øger risikoen for dykkersyge,
men er der hold i dette?

På forhånd tak for svar!

-Steen

Fra : info@dir-shop.dk

Dato : 05-08-08 14:23

On 4 Aug., 20:23, Steen <stee...@gmail.com> wrote:
> [...]
> høre om jeres erfaringer med hensyn til at få massage efter dykning.
> Jeg har hørt et eller andet sted at det øger risikoen for dykkersyge,

Hej Steen

Jeg har lige sprugt konen til råds (massør) og hun mener ikke der
skulle være noget i vejen for at få massage.
Det eneste der sker som har relevans for os er at blodcirkulationen
øges en smule.
Hvis man overholder sund dykkerpraksis skulle du ikke få problemer.
evt. tage et ekstra sikkerhedsstop. Jeg vil måske tænke en ekstra gang
over det ved ekstrem dykning.

Ellers go for it.
God ferie

mvh
Thomas Zielinski

Fra : Kirsten

Dato : 09-08-08 22:23

Har talt med en massør om problemet.

I forbindelse med uddannelsen er de ikke blevet gjort særlig
opmærksom på faren ved massage efter dykning.

Dog anbefales jo at minimere fysisk aktivitet umiddelbart
efter en dyk.

Da massage på samme måde påvirker blodomløbet, så vil
det være at anbefale at vente lidt - evt. til dagen efter - just
in case.

Tilsvarende anbefales det også at man ikke får massage,
hvis man tidligere har været ramt af blodprop.

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 12-08-08 19:02

"Kirsten" <1HTXkirsten-je@aalborgdyk.dk(fjern 1HTX)> skrev i en meddelelse
> Har talt med en massør om problemet.

[klip]

> Tilsvarende anbefales det også at man ikke får massage,
> hvis man tidligere har været ramt af blodprop.

Er der også i forbindelse med dykkersyge, eller kun i forbindelse med
blodprop, man ikke anbefaler massage?

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.

Fra : Kirsten

Dato : 13-08-08 09:53

Der er INGEN advarsler omkring dykning og massage.

Dog mener min massør, at i og med øget blodomløb
kan være med til at fremprovokere dykkersyge, så
skal man nok tænke sig om i den sammenhæng.

Hun har kontaktet hendes tidligere lærer som siger, at
der ikke burde være problemer, men råder alligevel til
lidt forsigtighed, når hun hører om årsagerne til dykkersyge

/Kirsten

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 13-08-08 10:24

Så er der vel også advarsler.

Dog vil jeg mene at den øget blodcirkulation der fremkommer ved massage nok
ikke overstiger den blodcirkulation der fremkommer ved at slæbe udstyr fra
båd til bil, og fra bil til hus. Selvfølgelig skal man passe på, men
risikoen overstiger nok ikke herlighedsværdien ved en massage af en lækker
fyr i spandex... eller....

Claus

Fra : Kirsten

Dato : 13-08-08 10:34

Når jeg siger at der ikke er advarsler, så er det fordi
der ikke er advarsler......

Der er ingen kendte tilfælde, hvor der kan påvises nogen
sammenhæng - derfor ingen advarsler.

/Kirsten

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 13-08-08 10:58

Det var ikke for at træde nogen over sukkermaden, at jeg skrev som jeg
gjorde.
Men som diskutionen "Shallow Water Bends" kom ind på, kan man vel ikke
udelukke at
noget findes (advarsler), bare fordi man ikke selv har set det. Og "skal man
nok tænke sig om" er vel en advarsel.

Men ok, lad os ikke dele hår.

Claus.. Næsten uden.

Fra : sune.joergensen@gmai~

Dato : 13-08-08 03:37

On 13 Aug., 10:52, "Kirsten" <1HTXkirsten...@aalborgdyk.dk(fjern
1HTX)> wrote:
> [...]
> der ikke burde være problemer, men råder alligevel til
> lidt forsigtighed, når hun hører om årsagerne til dykkersyge

Der findes meget snak om dette emne på nettet og scubaboard er altid
et godt sted at søge:

http://www.scubaboard.com/forums/diving-medicine/244105-pre-post-dive-massage-therapy.html
http://www.scubaboard.com/forums/ask-dr-decompression/159970-massage-after-diving.html
http://www.londondivermagazine.co.uk/faqsub.php?cat=13&sub_cat=7

Selv hælder jeg mest til det Dr. Deco skriver:

"Others have asked me about massage and the loss of nitrogen following
a dive. Tissue blood flow does have a “mechanical component” to it,
but perfusion is primarily governed by local concentrations of carbon
dioxide and products of metabolism from the active contraction of
muscles. Massage does not generate any of the components that result
in the opening of the precapillary sphincters that lead to the
capillaries.
While I doubt that there is any negative effects to massage therapy,
one would gain more as far as blood flow is concerned by gently moving
the arms and legs while seated. This starts the local metabolic
control of blood flow."

/Sune