hvad gør campingpas godt for?
Fra : Erik B. Hansen

Dato : 11-08-08 20:12

hej ng,

hvem/hvad går pengene fra campingpas til og hvorfor SKAL man (i
Skandinavien) have et?
Det virker som en 'turist-skat'?

--
vh, Erik BH

Fra : HAWK

Dato : 12-08-08 10:41

"Erik B. Hansen" <erik@børstingMedOEistedetforø.dk> skrev i en meddelelse
> hej ng,
>
> hvem/hvad går pengene fra campingpas til og hvorfor SKAL man (i
> Skandinavien) have et?
> Det virker som en 'turist-skat'?

Det spørgsmål er tidligere stillet, - også her i gruppen men ingen har
kunnet give noget svar.

Så ja du harnok ret i at det er en "skat" dog bortset fra at jeg ikke tror
det er staten der scorer på passet.

Peter

Fra : KHH

Dato : 12-08-08 11:52

"HAWK" <forget@itpal.ru> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunnet give noget svar.
>
> Så ja du harnok ret i at det er en "skat" dog bortset fra at jeg ikke tror

Så langt jeg er orienteret, er campingpasset også en forsikringsordning,
selv om jeg også har mistanke om, at det er en form for overgreb på vores
tegnebøger.

Fra : Erik B. Hansen

Dato : 12-08-08 11:59

"KHH" <karlheinz@hansen.mail.dk> wrote in

> Så langt jeg er orienteret, er campingpasset også en
> forsikringsordning,

ja, det har jeg lige søgt mig til på nettet. Der tales om "forsikring
overfor 3. part" - jeg kan dog ikke se hvad det mylder af
ansvarsforsikringer jeg har i forvejen, skal mangle?
Der nævnes også noget omkring Schengen, men for min skyld må de hjertens
gerne se mit rigtige pas og registrere disse oplysninger i deres system -
bare de ikke beholder passet.

> selv om jeg også har mistanke om, at det er en
> form for overgreb på vores tegnebøger.

ja, man kunne godt have en stærk formodning.

--
vh, Erik BH

Fra : HAWK

Dato : 12-08-08 13:42

> [...]
> gerne se mit rigtige pas og registrere disse oplysninger i deres system -

har du et link til den omtale af Schengen. Jeg kan ikke i min vildelste
fantasi se hvad Schengen har med et Campingpas at gøre?

Det er bestemt også min mistanke, og at pengene ovenikøbet går til at tjene
andres end MINE interesser.

Fra : Anette

Dato : 12-08-08 12:33

HAWK wrote:
> Det spørgsmål er tidligere stillet, - også her i gruppen men ingen har
> kunnet give noget svar.
>
> Så ja du harnok ret i at det er en "skat" dog bortset fra at jeg ikke
> tror det er staten der scorer på passet.

Det tætteste på svar, sidst debatten om campingpas kørte, var vistnok at de
penge går til Campingrådet ( som primært består af campingplads ejere) , som
angiveligt varetager campisters interesser, og at fordelen ved campingpasset
for brugeren er x-antal kr i rabat på overnatninger, og især at man så ikke
behøver aflevere sit pas.

Jeg har stadig svært ved at se hvorfor alle skal pålægges den ekstra udgift.
Ville det ikke være nemmere bare at fjerne campingpasset, lade
brancheforeningerne betale deres egne politiske råd? Det ville øge
konkurrencen pladserne imellem og måske generelt give billigere priser for
alle. Herhjemme er priserne jo stort set ens ( plus minus 15 kr), mens man i
f.eks Frankrig og Spanien kan finde pladser fra 6-7 til over 35 Euro pr
overnatning.

/ Anette

Fra : Jørgen L.

Dato : 12-08-08 19:41

> [...]
> hej ng,
>
> hvem/hvad går pengene fra campingpas til og hvorfor SKAL man (i

Her er hvad campingrådet selv skriver

På godkendte campingpladser i Danmark er campingpas
obligatorisk, men hvorfor?

Citat start
De godkendte campingpladser i Danmark skal overholde Campingrådets
regler og krav om campingpas.
Campingpasset, som De deponerer hos lejrchefen skal sikre, at alle
gæster er registreret. Derfor skal gæster, som lejer hytter, campingvogne
og telte også have campingpas.
Det danske campingpas har indbygget en subsidiær ansvarsforsikring, der
dækker skader overfor 3. person, hvor egen ansvarsforsikring ikke dækker
eller haves.
Campingpladser, der er godkendt af Campingrådet får uanmeldt kontrolbesøg.
Det sikrer, at klassificeringen som 1-, 2-, 3-, 4- eller 5-stjernet
campingplads fortsat opfyldes.
Citat slut

Jeg ved at der kører kontrolanter rundt og tjekker pladserne om de
overholder de regler der er for godkente pladser, bare tag den diskution som
der var omkring groundcover.
Kontrolanterne kommer en gang om året på 1-3 stjernet og 2 gange på de 4-5
stjernet

De er jo ikke gratis, de vil jo nok også gerne have løn for deres arbejde

en anden af de gode ting er ansvarsforsikringen, det kan godt være at de
fleste danskere er godt dækket ind, men det er jo bestemt ikke alle
udenlandske gæster der er, samt nogle få danske gæster er jo nok heller ikke
dækket.

En sidste ting er at alt. at i skulle aflevere jeres pas eller andet
identitskort og jeg kender mange som ikke har lyst til at aflever deres pas
i udlandet, og der ville et campingpas jo have været godt.

De 90 kr. ¨som sådan et pas koster er ikke noget som eks. dcu eller andre
tjener på.

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : HAWK

Dato : 20-08-08 12:25

"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> pas i udlandet, og der ville et campingpas jo have været godt.
>
> De 90 kr. ¨som sådan et pas koster er ikke noget som eks. dcu eller andre

altså en for campister fuldstændig unødig udgift.

tænk hvis man skulle have et hotelpas for at tjekke ind på et hotel??

Fra : Jørgen L.

Dato : 20-08-08 14:35

> altså en for campister fuldstændig unødig udgift.
>
> tænk hvis man skulle have et hotelpas for at tjekke ind på et hotel??

Det er jo lidt ligesom at politiet er en unødig udgift, dem har jeg pt ikke
lige brug for.
Hvis der ikke er regler som pladsen har valgt at følge ved at melde sig ind
i campingrådet, så ville der nok ikke være så meget styr på de danske
pladser som der nu.

Men der findes pladser som ikke er godkendte af campingrådet, og dem jeg har
set, er noget rodet med gamle vogne, nærmest som en kolonihave, dermed ikke
sagt at der ikke kunne/kan findes pladser som har styr på det hele ude
kontrol.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 20-08-08 16:53

"Jørgen L." <Noemail@noemail.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er jo lidt ligesom at politiet er en unødig udgift, dem har jeg pt
> ikke lige brug for.

nej det er ikke

> Hvis der ikke er regler som pladsen har valgt at følge ved at melde sig
> ind i campingrådet, så ville der nok ikke være så meget styr på de danske
> pladser som der nu.

I hotelbranchen betaler de enkelte hoteller selv de udgifter der er
forbundet med at drive og markedsføre deres virksomheder

> [...]
> ikke sagt at der ikke kunne/kan findes pladser som har styr på det hele

ja der findes også hoteller der står uden for alle
samarbejdsorganisationener

Peter

Fra : Jørgen L.

Dato : 20-08-08 18:52

> I hotelbranchen betaler de enkelte hoteller selv de udgifter der er
> forbundet med at drive og markedsføre deres virksomheder

Og hvem betaler så de udgifter ? et gæt kunne være gæsterne selv, og så er
der ikke nogen forskel

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 20-08-08 20:07

> Og hvem betaler så de udgifter ? et gæt kunne være gæsterne selv, og så er
> der ikke nogen forskel

Det er da det der er?

På campingpladserne bliver forbrugeren - udover alt bøvlet med at få et
campingpas hvert år også tvunget til at betale det samme til ordningen
uanset om de har 1 eller 365 overnatninger.

På hotellerne er det indregnet i mrkedsføringsomkostningerne som holdes i
ave af konkurrencen

PEter

Fra : Edwin Elowsson

Dato : 20-08-08 20:43

Kære venner

Fortæl mig nu en gang for alle hvad jeg skal med et campingpas !!!!

Har camperet siden 1969 i telt og kun haft en campingpas i 1969 da jeg ikke
vidste bedre

Har vaggenbunderet rundt i Tyskland hver sommer, i 35 aar, uden campingpas.

Argument 1, jeg har hørt, jeg vil ikke aflevere mit pas, vrøvl jeg har boet
i Saudia Arabia og afleveret mit pas og faaet det igen efter 3 mdr. saa mon
ikke campingfatter kan passe paa det i 1 dag. Jeg har faktisk haft 2 paa paa
et tidspunkt saaa det ene kunnw være inde og faa visum til SA medens
regeringeringen i SA havde det andet, saa slap lige af du faar et nyt hvis
det bliver væk

Argument 2, noget med forsikring, hvad gør hr Sultz paa tyske plader som er
i Danmark er han ringere stillet en ham med campingpas eller Pedro fra
Italien ??

Paa grund af campingpasset har jeg aldrig overnattet paa en dansk
campingplads da jeg ikke gider (en holdning) anskaffe saadan et for 1
gentager 1 overnatning paa ud eller hjemturen.

Nu skal man jo her være helt ærlig saa jeg har faktisk en gang overtalt
"campingmutter" til at lukke mig ind mod et mindre beløb som hun saa kaldte
et eller andet.

3 andre gange uden for sersongen har vores venner checket os ind i en hytte
før vi kom, de havde campingpas os ikke men ingen spurgte.

summer sum marum kom nu med een god grund til campingpasset saa jeg kan faa
lyst til at overnatte i danmark. ( paa trods af prisen paa en fadøl)

Venligst hold svarene i en munter tone da dette ikke er et surt opstød

Men jeg glæder mig til en god forklaring.

Haaber i aller er kommet hjem fra en god ferie

Edwin og frue som har boet fast i en Kabe i 6 aar og 3 mdr. og camperet i et
Outwell telt om sommeren

Med venlig hilsen
Edwin Elowsson

"If you have a difficult task, give it to a lazy person
- they will find an easier way to do it." - Hlade's Law

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-08-08 15:09

Edwin Elowsson wrote:

> Men jeg glæder mig til en god forklaring.

Det får du ikke - en sådan eksisterer nemlig ikke.

> Haaber i aller er kommet hjem fra en god ferie

Tsk tsk - nogle af os har en endnu ferien til gode

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : KHH

Dato : 22-08-08 11:20

"Edwin Elowsson" <ee@gipen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 2 paa paa et tidspunkt saaa det ene kunnw være inde og faa visum til SA
> medens regeringeringen i SA havde det andet, saa slap lige af du faar et

Det er da muligt, at campingfatter passer på det, men nu er passet et
personligt dokument, man hverken må eller bør aflevere i andres varetægt,
jeg ville da absolut ej heller bryde mig om, hvis campingfatter pludselig
forlanger kørekortet, for jeg skal/vil være i besiddelse af disse personlige
dokumenter. Derfor bliver hverken mit pas, kørekort eller vognens papirer
udleveret til andre, end til forevisning af de dertil berettiget
myndighedspersoner.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 22-08-08 12:10

"KHH" <karlheinz@hansen.mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> personlige dokumenter. Derfor bliver hverken mit pas, kørekort eller
> vognens papirer udleveret til andre, end til forevisning af de dertil

og i den situation er det naturligvis OK at du beder om og betaler for at få
udstedt et campingpas.

Men vi andre som foretrækker officellle og godkendte ID papirer skal vel ikk
eaf den grund tvinges til at betale for at campingpladsernes interesser kan
varetages overfor myndigheder ogcampister

Peter

Fra : Edwin Elowsson

Dato : 22-08-08 18:23

> [...]
> berettiget myndighedspersoner.
>>
>man hverken må eller bør aflevere i andres varetægt

Hvor står det

Hvis det passer, kunne vi jo, ikke havde arbejdet, og tjent penge til DK i
1978-70 i SA

Jeg har forresten også 2 kørekort et DK og et NZ, bare rolig det NZ er
blevet for gammelt

Det jeg vil frem til er at dit pas er et stykke papir andre ønsker du har
for at kunne se hvem du er, slap af du faar et nyt hvis det bliver væk, og
dem der virkelig vil "snyde" laver dem selv

Edwin