Vedr. lommeregner.
Fra : Kim

Dato : 04-09-08 14:56

Aner ikke hvilken gruppe man skal spørge i,
så gør det her.

Min datter går nu i 6 kl. og har fået en gammel lommeregner
af mig til brug i Matematik.

Den hedder Texas Instruments TI-30X IIB
Har været inde på deres site
http://education.ti.com/educationportal/sites/US/homePage/index.html
men kan ikke finde en instrukstionbog eller i .pdf så
hun kan se f.eks hvordan man regner med brøker og
potenstal m.m. på lommeregneren. Dem der er er dybt komplicerede
eller på engelsk.

Jeg har desværre glemt det

Kan en venlig person herinde være behjælpelig med en
sådan lille instruktionsbog eller andet lignende til min datter plz ?

Mvh Kim

Fra : Brian K

Dato : 05-09-08 01:41

"Kim" <no@way.se> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan en venlig person herinde være behjælpelig med en
> sådan lille instruktionsbog eller andet lignende til min datter plz ?

Hej

For under 50 kr - kan du få en alm lommeregner i den lokale boghandler
(eller føtex, etc)som en der går i 6 kl. med nemhed kan finde ud af.

mvh
brian

Fra : Lars Remmen

Dato : 07-09-08 21:58

Brian K skrev:
> [...]
>
> For under 50 kr - kan du få en alm lommeregner i den lokale boghandler
> (eller føtex, etc)som en der går i 6 kl. med nemhed kan finde ud af.

Den slags lommeregnere kan bare ikke bruges i matematikundervisningen da
de som regel ikke tager højde for regnehierakiet.

Jeg anbefaler mine elever fra 6. klasse (senest) at anskaffe sig en
TI-30XS Multiview eller ligende. TI'eren kan ind i mellem anskaffes for
100,- på tilbud.

/Lars

Fra : Brian K

Dato : 08-09-08 00:20

"Lars Remmen" <news@remmen.org> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg anbefaler mine elever fra 6. klasse (senest) at anskaffe sig en
> TI-30XS Multiview eller ligende. TI'eren kan ind i mellem anskaffes for

Hej

Ok - så blev jeg klogere

Så du ville mene at jeg ville gøre min datter som lige er startet i 5 kl. en
tjeneste ved at købe en TI-30XS til hende ?

Mvh
Brian

Fra : Lars Remmen

Dato : 08-09-08 17:24

Brian K skrev:
> [...]
>
> Så du ville mene at jeg ville gøre min datter som lige er startet i 5 kl. en
> tjeneste ved at købe en TI-30XS til hende ?

Jeg vil mene det ville være et godt køb. Men om din datters
matematiklærer er enig ved jeg ikke. Men skal de have en lommeregner, så
kan de lige så godt få en de kan bruge gennem hele folkeskolen.

/Lars

Fra : Michael Zedeler

Dato : 08-09-08 00:23

Lars Remmen wrote:

> Den slags lommeregnere kan bare ikke bruges i matematikundervisningen da
> de som regel ikke tager højde for regnehierakiet.

Hvad er regnehierakiet for noget?

Mvh. Michael.

Fra : Lars Remmen

Dato : 08-09-08 17:23

Michael Zedeler skrev:

> Hvad er regnehierakiet for noget?
>
> Mvh. Michael.

At potens og rod løses først.

Dernæst paranteser.

Så multiplikation og division.

Addition og substraktion til sidst.

Eksempelvis giver regnestykket 2*10+2*10 resultatet 220 på en TI-106 som
påstås at være god til folkeskolen. Det korrekte resultat er 40.

/Lars

Fra : Brian K

Dato : 08-09-08 21:28

> [...]
>
> Eksempelvis giver regnestykket 2*10+2*10 resultatet 220 på en TI-106 som
> påstås at være god til folkeskolen. Det korrekte resultat er 40.

Med en stor chanse for at afsløre hvor dum jeg er til matematik........ så
får jeg resultatet til at blive 220 ???? (2 gange 10 plus 2 gange 10).

Men jeg fik så også kun 03 i matematik

Men hvad går galt for mig i det regnestykke?

mvh
brian

Fra : B. Sørensen

Dato : 09-09-08 00:34

"Brian K" <spam@noway.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men jeg fik så også kun 03 i matematik
>
> Men hvad går galt for mig i det regnestykke?

Du skal gange før du plusser:
2 gange 10 ( = 20) plus 2 gange 10 (=20) = 20 + 20 = 40

B. Sørensen

Fra : Anders Majland

Dato : 17-09-08 13:27

> Du skal gange før du plusser:
> 2 gange 10 ( = 20) plus 2 gange 10 (=20) = 20 + 20 = 40

En af grundene til at jeg stadig er glad for mine gamle HP lommeregnere med
RPN/OPN. De tvinger brugere til at tænke selv og understøtter dermed
forståelsen af matematikken.
2 [Enter]
10 *
2 [Enter]
10 *
+
= 40

Men for sønnerne forbliver det nok desværre hokus pokus - lidt ligesom jeg
har det med regnestokken

http://www.hpmuseum.org/

Istedet vil de jo nok hurtigt anvende "store" graphregnere og/eller MatchCad
og lignende pc programmer

/AM

Fra : Brian K

Dato : 08-09-08 00:29

> [...]
>
> Jeg anbefaler mine elever fra 6. klasse (senest) at anskaffe sig en
> TI-30XS Multiview eller ligende. TI'eren kan ind i mellem anskaffes for

Hej

Hvad er forskellen på:

XB og XS udgaven ?

http://www.tegneogkontor.dk/shop/search-1.html?keyword=TI-30

mvh
brian

Fra : Lars Remmen

Dato : 08-09-08 17:25

Brian K skrev:

> Hej
>
> Hvad er forskellen på:
>
> XB og XS udgaven ?

Batterier og Solceller.

> http://www.tegneogkontor.dk/shop/search-1.html?keyword=TI-30
>

> mvh
> brian

/Lars

Fra : Brian K

Dato : 08-09-08 21:29

> Batterier og Solceller.

Takker for svaret.

Går udfra at XS er solcelle udgaven ?

Mvh
Brian

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-09-08 14:30

Brian K wrote:
> Takker for svaret.
>
> Går udfra at XS er solcelle udgaven ?

Min har begge dele, hvilket jeg er glad for. Det er en TI-30X IIS.

Jeg ved ikke om den regner "korrekt", men jeg kan teste det hvis jeg
opfordres til det. Det er dog fuldstændig irrelevant for mig, da jeg
udmærket godt ved hvilken rækkefølge udregningerne skal ske i, og derfor
bare sætter de paranteser der skal være (især hvis det første resultat
bliver noget andet end hvad jeg forventer).

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-09-08 14:32

Lars Remmen wrote:
> Den slags lommeregnere kan bare ikke bruges i matematikundervisningen da
> de som regel ikke tager højde for regnehierakiet.

Hvorfor er det et problem? Så må eleverne da bare lære selv at indsætte
de nødvendige paranteser.

Jeg kan slet ikke se problemet. Jeg har gennem hele folkeskolen og
gymnasiet (matematisk linie) brugt en lommeregner uden den funktion du
insisterer på, og det har aldrig forårsaget problemer.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Lars Remmen

Dato : 09-09-08 15:47

Peter Knutsen skrev:
> [...]
> gymnasiet (matematisk linie) brugt en lommeregner uden den funktion du
> insisterer på, og det har aldrig forårsaget problemer.

Jeg klarede mig også fint. Men tiderne ændrer sig og nye værktøjer
kommer til. Hvorfor skal eleverne bruge tid på at lære noget som er
unødvendigt når der er så mange andre ting at tage fat på? Er det ikke
bedre at koncentrere sig om anvendt matematik, det didaktiske og
pædagogiske? Eleverne må også gøre brug af ordbøger på computerne når de
er til afgangsprøve i skriftlig fremstilling.

Og prøv engang at sætte ordet kugleramme ind i dit indlæg i stedet for
lommeregner. Er det den tankegang du vil repræsentere?

I øvrigt er et af folkeskolens helt store problemer at alle har prøvet
at gå i skole og at ingen mener at man bør lære noget andet end dengang
netop de gik i skole.

/Lars

Fra : Peter Knutsen

Dato : 09-09-08 17:09

Lars Remmen wrote:

> Jeg klarede mig også fint. Men tiderne ændrer sig og nye værktøjer
> kommer til. Hvorfor skal eleverne bruge tid på at lære noget som er
> unødvendigt når der er så mange andre ting at tage fat på? Er det ikke

Det forekommer mig da forholdsvis nødvendigt at have styr på, hvilken
rækkefølge det er udregninger normalt skal foretages i.

Det kan også ske at en elev efter eksamen får job i en virksomhed hvor
man får udleveret "gammeldags" regnemaskiner, der bare laver
udregningerne i den rækkefølge de bliver tastet ind.

Eller hvad med MS Excel? Jeg har faktisk aldrig prøvet, for jeg
indtastet altid omhyggeligt paranteser (jeg er på det område ret
paranoid, i forhold til maskiners "intelligens"), men jeg kan godt
forestille mig at såvel Excel som Calc (regnearket i Open Office) laver
udregningerne i den indtassede rækkefølge.

Dermed får eleverne en dårlig vane, hvis de tidligt i deres skolegang
begynder at "intelligente" regnemaskiner. Eller de mangler en basal
viden. Jeg ved ikke hvilken af de to udtryk du synes bedst om.

Én ting er jeg dog meget enig i: Det med anvendt matematik.

> [...]
>
> Og prøv engang at sætte ordet kugleramme ind i dit indlæg i stedet for
> lommeregner. Er det den tankegang du vil repræsentere?

Det er et dårligt eksempel at bruge. Jeg kan rigtig godt lide maskiner
der bare gør som de får besked på, uden at bruge voldsomt mange kræfter
på at gætte hvad det er brugeren ønsker.

> I øvrigt er et af folkeskolens helt store problemer at alle har prøvet
> at gå i skole og at ingen mener at man bør lære noget andet end dengang
> netop de gik i skole.

Jeg mener netop at folkeskolen bør laves markant om, sådan at eleverne
*lærer* noget. Det gjorde jeg ikke dengang jeg gik i den, og det gør
eleverne stadig ikke.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Lars Remmen

Dato : 09-09-08 17:49

Peter Knutsen skrev:

> [...]
> man får udleveret "gammeldags" regnemaskiner, der bare laver
> udregningerne i den rækkefølge de bliver tastet ind.

Jep. Ligesom at de med garanti bliver sat til at lave regnskaber i
hånden med blyant på ternet papir...

> [...]
> forestille mig at såvel Excel som Calc (regnearket i Open Office) laver
> udregningerne i den indtassede rækkefølge.

Jeg skal ikke kunne sige hvad Excel gør, men Calc tager høljde for
heirakiet.

> Dermed får eleverne en dårlig vane, hvis de tidligt i deres skolegang
> begynder at "intelligente" regnemaskiner. Eller de mangler en basal
> viden. Jeg ved ikke hvilken af de to udtryk du synes bedst om.

Jamen, tiderne ændrer sig. Hvad der var basal viden for du og jeg er
overflødig viden for nutidens elever. De skal lære om heirakiet, men det
skal ikke ind på rygraden.

> [...]
> der bare gør som de får besked på, uden at bruge voldsomt mange kræfter
> på at gætte hvad det er brugeren ønsker.

Det er da et udemærket eksempel. Da lommeregnerne kom frem var der mange
som ikke kunne se der var behov for den slags. De havde jo brugt
regnestok eller kugleramme.

> Jeg mener netop at folkeskolen bør laves markant om, sådan at eleverne
> *lærer* noget. Det gjorde jeg ikke dengang jeg gik i den, og det gør
> eleverne stadig ikke.

Eleverne lærer skam noget. Måske ikke det du ønsker, men de lærer noget.

/Lars

Fra : Morten Nissen

Dato : 18-11-08 00:13

> Jep. Ligesom at de med garanti bliver sat til at lave regnskaber i
> hånden med blyant på ternet papir...

> Jeg skal ikke kunne sige hvad Excel gør, men Calc tager høljde for
> heirakiet.

i Excel er 2*10+2 det samme som 2+10*2

Fra : Lars Remmen

Dato : 09-09-08 15:47

Fra : Brian K

Dato : 05-09-08 01:43

> [...]
>
> Kan en venlig person herinde være behjælpelig med en
> sådan lille instruktionsbog eller andet lignende til min datter plz ?

Google er din ven:

http://education.ti.com/guidebooks/scientific/30xii/30qrg-dk.pdf

Søgekriterier:

http://www.google.dk/search?source=ig&hl=da&q=TI-30X&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

mvh
brian

Fra : Morten Nissen

Dato : 18-11-08 00:15

> Google er din ven:
Som høstre alle de oplysninger han kan omkring dig, for at udnytte
informationen til målrettet designer reklamer, netop til dig!
(Totalt offtopic, men kan ikke lade være når jeg ser den kommentar)

Fra : Brian K

Dato : 16-12-08 13:10

"Morten Nissen" <mwnREMOVE@THISmwn.dk> skrev i en meddelelse

> Som høstre alle de oplysninger han kan omkring dig, for at udnytte
> informationen til målrettet designer reklamer, netop til dig!
> (Totalt offtopic, men kan ikke lade være når jeg ser den kommentar)

Ja - syntes sgu godt nok at de er gode til at reklamere for det jeg lige
står og mangler

jeg syntes det er ok at jeg har et gratis program og at andre firmaer
betaler for det jeg bruger - så reklamer er velkomne i min browser (på den
måde som google gør det - det genere ikke)

mvh
brian

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-09-08 05:03

Kim wrote:
> Aner ikke hvilken gruppe man skal spørge i,
> så gør det her.

dk.undervisning.folkeskole eller dk.videnskab er to andre muligheder.

> Min datter går nu i 6 kl. og har fået en gammel lommeregner
> af mig til brug i Matematik.
>
> Den hedder Texas Instruments TI-30X IIB

Den er nok næsten mage til min TI-30X IIS. Jeg savner dog min forrige
regnemaskine, også en Texas Instruments, fordi tilgangen til hukommelsen
(altså lagrede tal) var hurtigere (idet man ikke skulle bruge
2nd-knappen). Bortset fra det er min IIS'er dog rigtig god.

> [...]
> hun kan se f.eks hvordan man regner med brøker og
> potenstal m.m. på lommeregneren. Dem der er er dybt komplicerede

Potenstal er meget nemt at bruge på min. Du skal bare finde den knap der
er markeret ^ altså en skaftløs pil der peger opad. Hvis du vil have 2 i
3. potens trykker du 2^3= og så er den der. Vær dog opmærksom på at
potenstegnet muligvis er en 2nd, alså at du skal trykke på 2nd-tasten
først. Det skal man dog ikke på min, og da det er en så udbredt funktion
er det nok heller ikke tilfældet på din model.

Brøkfunktioner har jeg aldrig brugt på lommeregner. Hvis jeg skal regne
noget med 2/3 så skriver jeg som bare 0.67, og jeg bruger næsten altid
decimaltal i stedet for brøker. Men din datter kan jo bruge
parantesfunktionen:

(1/2)*(1/3)=

Så skulle den være der. Eneste problem er at svaret gives som
decimaltal, og umiddelbart kan jeg ikke se en knap der ligner noget der
kan fortælle maskinen at den skal angive svarene som brøker. (Min
brugervejledning er vistnok også blevet væk. Jeg har i hvert fald ikke
brugt den de sidste 6-7 år.)

Hvis hun har brug for manuelt at lave et decimaltal om til en brøk, så
kan som regel man komme et stykke af vejen ved at finde det reciprokke
tal. Min models reciprokfunktion hedder X-1.

> Jeg har desværre glemt det
>
> Kan en venlig person herinde være behjælpelig med en
> sådan lille instruktionsbog eller andet lignende til min datter plz ?

Prøv at skrive til Texas Instruments og spørge, om de har en dansk
brugervejledning, eller en anden form for materiale (e.v.t. på engelsk
men skrevet med henblik på skoleelever der ikke har engelsk som
førstesprog), f.eks. i form af en PDF eller en kursus-hjemmeside. De
laver så mange lommeregnere, at det er meget muligt at de har sådan
noget liggende et sted - altså gratis.

Du behøver ikke være bekymret over, at dit engelsk måske ikke er så
godt. Bare de forstår meningen med din forespørgsel.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Brian K

Dato : 05-09-08 15:23

> [...]
> f.eks. i form af en PDF eller en kursus-hjemmeside. De laver så mange
> lommeregnere, at det er meget muligt at de har sådan noget liggende et

Hejsa

Du kunne have undgået denne lange mail - hvis du havde kikket på de indkomne
svar - idet jeg allerede har givet kim et link til en dansk brugsvejledning

mvh
brian

Fra : Mr.Larsen

Dato : 08-09-08 00:32

(erstatter <ga1o86$1jje$1@newsbin.cybercity.dk>)

(erstatter <ga1nv7$1je8$1@newsbin.cybercity.dk>)

Virkede ikke alligevel.

--
Sia Furler the singing goddess from Australia...