Barn i begyndende pubertet
Fra : Marianne

Dato : 25-08-08 11:36

Hej

Min datter på 8 er ved så småt at få kønsbehåring. Hun er som led i en
større screening i 2007 blev målt/vejet/undersøgt, og hun er ikke blevet
kategoriseret som værende i gruppen 'tidlig pubertet', men nok tidlig i
normalgruppen. Det var jeg - så vidt jeg husker - også selv.

Det kom noget bag på mig, må jeg indrømme, at det starter allerede nu, og
jeg har da så talt med hende om, hvad fremtiden bringer. Men jeg kan
fornemme, at hun nok gerne vil sidde lidt med det selv og er derfor på jagt
efter en god bog eller lignende om emnet. Har søgt efter information på
nettet, men den, der er, har ikke lige 8-årige som målgruppe.

Nogen ideer?

mvh
Marianne

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 26-08-08 18:15

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> writes:

> [...]
> kategoriseret som værende i gruppen 'tidlig pubertet', men nok tidlig i
> normalgruppen. Det var jeg - så vidt jeg husker - også selv.

Ja, det er godt nok lidt tidligt. Så vidt jeg husker, plejer en
"grundregel" at være, at menstruationen kommer ca. et år efter
brysterne er begyndt at udvikle sig. Men jeg kan ikke lige huske
hvornår kønsbehåringen kommer i forhold til.

> [...]
> efter en god bog eller lignende om emnet. Har søgt efter information på
> nettet, men den, der er, har ikke lige 8-årige som målgruppe.

Ja. Klematis har udgivet en bog der hedder "Vær dig selv" - ISBN
87-7721-153-7. Så vidt jeg husker er det nok passende til en pige på
den alder. Bibliotek.dk beskriver den således: "Bl.a. om de ændringer
som opstår i kroppen i forbindelse med puberteten, de følelser der er
forbundet med netop denne alder og forholdet til familie og
kammerater."

Jeg ved ikke om den stadig kan købes, men ellers er der 71 biblioteker
der har den.

Held og lykke med det.

Mvh Trine

Fra : Brian K

Dato : 31-08-08 22:41

> [...]
> brysterne er begyndt at udvikle sig. Men jeg kan ikke lige huske
> hvornår kønsbehåringen kommer i forhold til.

Øhhh - jeg kan intet sted i Mariannes skrivelse læse at der er tale om en
pige på 8 år som har fået mensturation.

Jeg læser det som at der er tale om en pige på 8 år som er begyndt at få
kønsbehåring - hvilket jeg ikke finder unormalt.

Mvh
Brian

Fra : Brian K

Dato : 31-08-08 22:49

"Brian K" <spam@noway.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg læser det som at der er tale om en pige på 8 år som er begyndt at få
> kønsbehåring - hvilket jeg ikke finder unormalt.

Men hvor om alting er...så er der lidt om emnet her:

http://www.dsgnet.dk/Sites/artsym/Tidlig_pubertet_hos_pige.asp

http://www.4fun.dk/section/club/ClubProfile.aspx?id=157656&ProfileID=154544

http://adamogeva.dk/web/visartikel.php?id=22

http://www.adoption.dk/hyppige/Pubertet.html

Bøger:
Jette Lærkesen Holm. Allerede i pubertet?? Adoption og Samfund 1993; 1: 5

Flere bøger:
http://www.koegebib.dk/boern/laesetips/anbefal-pubertet.asp

mvh
brian

Fra : Marianne

Dato : 02-09-08 08:20

Nej - unormalt er det jo ikke, men nok lidt tidligt. Dog ikke så tidligt
endda, har jeg erfaret.

> Men hvor om alting er...så er der lidt om emnet her:

> [...]

Tak - det er nu nok lidt for avanceret for en 8-årig at læse selv.

> Flere bøger:
> http://www.koegebib.dk/boern/laesetips/anbefal-pubertet.asp

Super - særligt den af Pascale Perrier lyder lovende. Tak for tippet.

mvh
Marianne

Fra : Brian K

Dato : 02-09-08 09:52

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Nej - unormalt er det jo ikke, men nok lidt tidligt. Dog ikke så tidligt
> endda, har jeg erfaret.

Så hun er ikke begyndt at mensturere ? (humm, ved sgu ikke lige hvordan man
bøjer det ord)

Min datter fik kønshår i en alder af knap 7 år.

Jeg talte med 2 andre mødre i går som også har pigebørn:

Den enes datter fik kønsbehåring i en alder af 7 år og begyndte at
menstruere for knap 1 år siden i en alder af 11 1/2 år

Den andens pige var næsten 8 år da hun fik kønsbehåring og hun begyndte at
menstruere da hun var 12 år

Tror altså ikke at det er helt så uanmindeligt for piger at få kønsbehåring
i en alder af 8 år

Her er en artikel om emnet:

Med små bryster og kønsbehåring udvikler amerikanske piger sig tidligere end
nogensin-de. I USA har næsten halvdelen af 8-årige af-roamerikanske piger
brystudvikling og køns-behåring og generelt er pigernes pubertetsal-der
faldet så meget, at man seriøst overvejer at rykke aldersgrænsen for
diagnosen tidlig pubertet (pubertas praecox) fra 8 år og helt ned til 6 år
for afroamerikanske piger. I Europa har pubertetsalderen været stabil
desidste 30 år, men forskerne frygter, at tenden-sen fra USA er på vej. »Vi
kan måske se de før-ste tegn,« siger læge Anders Juul fra
Rigshos-pitalet.Med små bryster og kønsbehåring udvikler amerikanske piger
Rigshos-pitalet.http://www.tekno.dk/pdf/nummer200.pdf

[...]

Det lader lidt til at det er en tendens at alderen for pupertets alderen er
faldet.

mvh
brian

Fra : Brian K