Kartofler...
Fra : Ukendt

Dato : 10-08-08 16:43

Er kartofler noget man skal undgå i alt for store mængder? Jeg mener at have
læst engang, at især bagekartofler er usunde.

Fra : Frandsen

Dato : 11-08-08 08:12

"Vedsted" <-> skrev i meddelelsen
> Er kartofler noget man skal undgå i alt for store mængder? Jeg mener at
> have læst engang, at især bagekartofler er usunde.

Ud fra hvilket synspunkt? Kartofler = stivelse = kulhydrater = relativ mange
kalorier i forhold til noget andet man kan spise. Bortset fra det så er de
vel ikke "usunde"?! I øvrigt så mætter kartofler ret godt, hvis det skulle
have nogen relevans.

Fra : Carsten Riis

Dato : 11-08-08 19:11

Vedsted skrev den 10-08-2008 17:43:
> Er kartofler noget man skal undgå i alt for store mængder? Jeg mener at have
> læst engang, at især bagekartofler er usunde.

som frandsen er inde på, så mæthedsfornemmelsen ved kartofler ret
god....hvad der skulle være usundt ved bagekartoflen, tja tjo mon ikke
det er de 50 gram smør man gerne hælder over bagekartoflen? endvidere
hvis man spiser to kartofler med hver 50 gram smør

sagt på en anden måde: om du koger eller bager kartoflen tilfører ikke
kartoflen flere kalorier.

Man har måske også en tendens til at spise mere kartoffel, når det er en
bagekartoffel eller kartoflen er blevet til mos. men det er så
stadig ikke kartoflens skyld, at man ikke praktiserer portionskontrol.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk

Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 16-08-08 01:27

Mojn Carsten !!

Godt gået !!
Man kunne godt "leve af kartofler", det er utroligt hvor mange
opskrifter der findes omkring kartolen --- også mere eller
mindre slankekure med kartoflen som hoveaktør. Men hvad nytter
det, hvis man så selv lige syntes, at der lige skal pyntes op
med lidt bacon, pesto, eller skinkestrimler ---- så er det jo
ikke længere kartoflens skyld
MVH
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-08 18:25

Hans Mikkelsen wrote:
> [...]
> mindre slankekure med kartoflen som hoveaktør. Men hvad nytter
> det, hvis man så selv lige syntes, at der lige skal pyntes op

Ja selv mojn do!
Men nu spiser man jo aldrig en bagekartoffel uden noget i. Så det synspunt
at en bagekartoffel ikke feder ret meget, er ren teorietisk. En bil
forurener jo heller ikke, hvis man ikke kører i den.

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-08-08 09:33

Vedsted skrev den 16-08-2008 19:24:

> Ja selv mojn do!

jamen, så mojn'er vi da bare
(er selv oprindelig sønderjyde, men bosat i kbh)

> Men nu spiser man jo aldrig en bagekartoffel uden noget i.

Nå, hvorfor gør man så ikke det?

Hvilken lov påbyder overhældning af bagekartoffel med smør eller bacon?

> Så det synspunt
> at en bagekartoffel ikke feder ret meget, er ren teorietisk.

Alle fødevarer feder! Når man spiser dem i uhensigtsmæssige mængder.

eller som Arne A sagde for en ti års tid siden: sukker feder ikke....han
glemte bare at tilføje: såfremt man husker at motionere i rigelige
mængder. Endvidere glemte han at fortælle, at hans forskning blev
financieret af de danske sukkerfabrikker.

Hvis du spørger mig, så er det ikke et spørgsmål om en fødevare feder
eller ej, men i hvilke mængder man indtager fødevaren.

> En bil
> forurener jo heller ikke, hvis man ikke kører i den.

Jamen, så fortæl da gerne, hvor i tilberedningsprocessen at der tilføres
en bagekartoffel flere kalorier end der var før processen.
Jeg taler ikke om at bagekartofflen er højere oppe på det glykemiske
index eller noget...men kun kalorieindholdet.

Såvidt jeg kan se, så er det kun ved friturestegning (og stegning i
store mængder smør/olie, at fødevaren tilføres kalorier....men det er
der jo ikke tale om ved bagning af en alufolie-omsvøbt kartoffel i
300-400 grams klassen (dvs. 966-1464 Kilojoule = ca. 230-349 kcal).

En dagsration af kalorier i vægttabs-sammenhæng er ca. 2000 kalorier;
fordelt på 3 hovedmåltider af 400 kalorier og giver ca. 800 kalorier til
mellemmåltider.
Du kan nok se, hvis man spiser 400 gram bagekaroffel, så har man
allerede taget 349 af 400 kalorier til sig i hovedmåltidet. Man kan
naturligvis flytte lidt rundt på kalorierne i løbet af dagen, så det i
sidste ende alligvel passer med de 2000 kalorier.

Derudover er der ingen grund til at være fanatisk med undladelse af
bacon, smør mv. bare man bruger dem de rette steder.
Lidt ligesom bilkørsel.....naturligvis forurener biler.... benægtelse
heraf er tåbelig.
Til tider er det dog mest hensigtsmæssig at tage bilen fremfor cyklen
eller offentlig transport....og det er så i disse situationer man kan
tillade sig at tage bilen. Når bilkørslen i sig selv ikke tjener noget
formål (fx køre ned til bageren efter morgenbrød eller andre småture),
jamen så ville da være tåbeligt at tage bilen.

Ligesom alt mulig andet: Man må prioritere.

Carsten Riis
www.de3faktorer.dk