Skærme
Fijala 3554
monitor: Dell 2408WFP og Dell Latitude D63~
Fra : Jon

Dato : 02-09-08 06:34

Hej

Har fået en ny monitor: Dell 2408WFP
Tilslutter min bærbare Dell Latitude D630

Synes at den røde farve er alt for kraftig på den nye monitor når jeg
sammenligner de to skærme med samme fotografi på. Hvid er stadig hvid,
men det der er rødt er for kraftigt rødt.
Det er lige meget om jeg bruger DVI eller VGA kabel.

Har prøvet en anden monitor af nøjagtig samme type og model og der er
problemet også.

Kontrollerer farver osv. i Nvidia Controlpanel.

Og!
Hvis jeg har sort baggrund på skrivebordet er der en rød skygge til
venstre for alle hvide bogstaver i ikonerne på skrivebordet. Skyggen
ser kun ud til at være 1 pixel bred.

Finder det meget mystisk. Nogen der kan hjælpe?

Jon

Fra : Janus

Dato : 02-09-08 18:03

Jon den 02-09-2008 14:33:

> Synes at den røde farve er alt for kraftig på den nye monitor

Jeg har selv haft 3 stk af den monitor og alle har været over saturated.
Det er et velkendt fænomen på den Dell model.

Jeg har selv vænnet mig til følgende:
(Indstillet via skærmens menu)
Preset Modes/Custom(RGB)/70+70+70
Brightness: 45
Contrast: 50

Dertil til tider lidt ekstra farvejustering via grafikkortet.
Jeg mener at det er Nvidia som mangler en Saturate option.

> Kontrollerer farver osv. i Nvidia Controlpanel.

Jeg har også haft både et Nvidia, et ATI og et Intel GMA 3000 kort på
den skærm uden rigtigt at kunne kalibrere mig ud af problemerne. Faktisk
har indstillinger i skærmens egen menu generelt været mest
tilfredsstillende.

Hvis du kan finde en hardware kalibrator som f.eks Spyder kan en også
trylle med skærmen.

Det skal det siges at modellen ofte bliver leveret med både pink og
grønne plamager samt inputlag - disse er selvsagt ikke til at kalibrere
sig ud af.

> Hvis jeg har sort baggrund på skrivebordet er der en rød skygge til
> venstre for alle hvide bogstaver i ikonerne på skrivebordet. Skyggen
> ser kun ud til at være 1 pixel bred.

På mig lyder det som om din lider at 'rainbow effekten'
Ligeledes et problem denne skærm er berygtet for.

Prøv dog at slå ClearType fra hvis du bruger Windows og leg lidt med
skærmens kontrastindstillinger.

> Finder det meget mystisk. Nogen der kan hjælpe?

Nettet sejler i forumtråde om denne vanskelige skærm

Jeg kopierer mig selv fra en tidligere tråd:

En dansk tråd:
http://flatpanels.dk/flatforum/viewtopic.php?t=6166

I starten af tråden finder du en del forslag til indstilling af skærmen.
Senere udvikler tråden sig til de typiske problemer mange oplever med den.

En af /mange/ tråde på Dells forum:
http://tinyurl.com/6yfqhl

Nøgleord:
Input lag, pink hue, pva washout, rainbow effect (around text), clear
type, heat..

mvh
Janus

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 02-09-08 18:09

Jon skrev:
> [...]
> ser kun ud til at være 1 pixel bred.
>
> Finder det meget mystisk. Nogen der kan hjælpe?

Hej

Bare et par idéer:

Der er nogle 2408WFP'ere der har problemer med rødfarvning, se f.eks.
<http://www.tftcentral.co.uk/articles/dell_2408wfp.htm>. Der står også
noget om en opdateret revision som måske løser nogle af problemerne.

Jeg har lige købt en 2709W (også S-PVA), hvor jeg måtte skrue langt ned
for kontrasten for at få et acceptabelt skærmbillede. Jeg læste en test
hvor forfatteren var bekymret for om man overhovedet kunne skrue
tilstrækkeligt langt ned for skærmens lysstyrke...

Og så har jeg overvejet at investere i en skærmkalibrator, som bliver
anbefalet hvs skærmen skal bruges til fotoredigering. Prisen er bare
lidt høj

--
Vh Kurt

Fra : Jens G

Dato : 02-09-08 19:35

On Tue, 2 Sep 2008 05:33:45 -0700 (PDT), Jon <jon.fossa@gmail.com>
wrote:

> [...]
>men det der er rødt er for kraftigt rødt.
>Det er lige meget om jeg bruger DVI eller VGA kabel.

Jeg syntes også at rødt var for rødt da jeg fik den skærm. Skruede jeg
ned for rødt, blev grønt for fesent.
Jeg er endt med at have Preset Modes sat til "sRGB", Color Setting
Mode til "Graphics" og Gamma til "PC".
Dertil bruger jeg en Adobe Gamma profil, som er lavet efter øjemål.
Det synes jeg ser fint ud, men jeg har selvfølgelig ikke kalibreret
med måleudstyr på nogen måde.

> [...]
>Hvis jeg har sort baggrund på skrivebordet er der en rød skygge til
>venstre for alle hvide bogstaver i ikonerne på skrivebordet. Skyggen

Har lige efterprøvet på min egen, og har heldigvis ikke det problem.

Jeg fik min skærm i slutningen af april.

--
Jens G
Kan anbefale IP telefoni med http://www.everlove.dk.