TOP og LEFT JOIN
Fra : Andreas Andersen

Dato : 03-09-08 16:10

På en MSSQL Server 2005 har jeg to tabeller Companies og Contacts. For hvert
Company er der 0 eller flere Contacts. Jeg vil nu gerne finde de første 10
Companies og alle tilhørende Contacts. Nedenstående giver mig bare de første
10 rækker, men det duer jo ikke helt:

SELECT TOP 10 * FROM Companies LEFT JOIN Contacts ON Companies.CompanyID =
Contacts.CompanyID ORDER BY CompanyName, ContactName

Jeg kunne selvfølgelig bare finde de første 10 Companies og efterfølgende
søge efter de tilhørende Contacts, men det ville være rart at have det i een
forespørgsel. Lader det sig gøre?

--
Andreas

Fra : Andreas Andersen

Dato : 03-09-08 16:20

"Andreas Andersen" <andreas2411@gmail.invalid> wrote in message
> [...]
> søge efter de tilhørende Contacts, men det ville være rart at have det i

Nå, nu fandt jeg på noget andet:

SELECT * FROM (SELECT TOP 10 * FROM Companies ORDER BY CompanyName) AS T1
LEFT JOIN Contacts ON T1.CompanyID = Contacts.CompanyID ORDER BY
T1.CompanyName, Contacts.ContactName

Det virker som jeg gerne vil, men hvis nogen kan finde på noget smartere
hører jeg det da gerne.

--
Andreas