SQL
Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 21-08-08 20:20

Hej gruppe

Er der nogen der kan gennemskue hvilken SELECT komando jeg skal bruge for at
se hvilken værdi der er hyppigst forekommende i min table?
Altså eksempel hvis jeg har en tabel med telefonnummer og navn, så vil jeg
have top 5 navne jeg har flest numre på... get it? det er en mySQL, men det
gør nok næppe nogen forskel...

Brian Tingholm
mail: "fornavn" @menuen.dk

Fra : Henrik Davidsen

Dato : 21-08-08 21:09

> [...]
> have top 5 navne jeg har flest numre på... get it? det er en mySQL, men

Havde det være MSSQL ville jeg gøre dette:

select top 5 navn, count(*) as antal
from dinTabel
group by navn
order by antal desc

Mon ikke det også kunne virke i en mySql?

/Sjang

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-08-08 22:05

"Henrik Davidsen" <none@none.dk> wrote in

> select top 5 navn, count(*) as antal
> from dinTabel
> group by navn
> order by antal desc

> Mon ikke det også kunne virke i en mySql?

Top er en MSSQL ting, svjh hedder den "limit" i MySQLog sættes til sidst:
SELECT navn,count(*) AS antal
FROM dinTabel
GROUP BY navn
ORDER BY antal DESC
LIMIT 5

....sådan efter hukommelsen...

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-08-08 01:56

Henrik Davidsen skrev:

> [...]
> group by navn
> order by antal desc
>
> Mon ikke det også kunne virke i en mySql?

Næsten - MySQL bruger LIMIT i stedet for TOP - følgende burde
fungere i mysql:

SELECT navn, count(*) AS antal
FROM dintabel
GROUP BY navn
LIMIT 5;

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Brian Tingholm [7900~

Dato : 31-08-08 20:35

1000 tak for hjælpen... det færdige fesultat blev:

SELECT navn, count(*) AS antal
FROM tabel WHERE navn <> ""
GROUP BY navn
ORDER BY antal DESC