dobbelt betingelser
Fra : N9

Dato : 21-08-08 04:40

Hej

Jeg har følgende tabel.

tabel1

ID content
1 Contnet1
2 Content2
3 Content3

tabel2

ID ref emne
1 1 5
2 1 2
3 2 2
4 2 4

select t1.* from tabel1 as t1 inner join tabel2 as t2 on t1.id =
t2.ref
where t2.emne = 5 and t2.emne = 2

Overstående sætning returnere ikke noget værdi

den gøre det kun hvis spørg på 1 emne

select t1.* from tabel1 as t1 inner join tabel2 as t2 on t1.id =
t2.ref
where t2.emne = 5

Det jeg ville have er betingelse på "emne" skal opfylde begge "emne",
altså emne = 2 og emne = 5

Nogle ideer til at skrive den sql sætning

På forhånd mange tak

N9

Fra : Troels Arvin

Dato : 21-08-08 14:53

N9 wrote:
> Det jeg ville have er betingelse på "emne" skal opfylde begge "emne",
> altså emne = 2 og emne = 5
>
> Nogle ideer til at skrive den sql sætning

Det, som du er ude efter, er en form for relationel division. Så prøv at
google på "relational division".

SELECT ref,COUNT(*) FROM tabel2 WHERE emne IN (2,5) GROUP BY ref HAVING
COUNT(*)=2;

Nævnte sætning kan evt. kobles sammen med tabel1 på forskellig vis, hvis
du ønsker at koble informationerne sammen med tabel1's ID.

--
Troels

Fra : N9

Dato : 22-08-08 06:06

> SELECT ref,COUNT(*) FROM tabel2 WHERE emne IN (2,5) GROUP BY ref HAVING
> COUNT(*)=2;

Hej Trols

Tak for svaret det er lige det jeg skal bruge.

Men jeg har en anden spørgsmål, håber du evt. kan genneskue den.

tabel2

ID ref emne
1 1 5
2 1 2
3 2 2
4 2 4
5 2 5
6 3 1

Overstående tabel, ville jeg gerne, at hvis jeg spørge på emne = 5, så
ville jeg gerne have alle de emne række som er tilknyttet til ref 1 og
2, da ref 1 og 2 indholder 5.
Så resultat bliver 2,4,5

Håber at du forstår.

På forhånd tak.

N9

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 22-08-08 17:16

N9 skrev den 22-08-2008 14:06:

> [...]
>
> Overstående tabel, ville jeg gerne, at hvis jeg spørge på emne = 5, så
> ville jeg gerne have alle de emne række som er tilknyttet til ref 1 og

Kan du lave en forespørgsel hvor du spørger på emne = 5 og får ID
returneret herfor?

Fra : N/A

Dato : 22-08-08 17:16

Fra : Troels Arvin

Dato : 23-08-08 12:42

N9 wrote:
> Overstående tabel, ville jeg gerne, at hvis jeg spørge på emne = 5, så
> ville jeg gerne have alle de emne række som er tilknyttet til ref 1 og
> 2, da ref 1 og 2 indholder 5.
> Så resultat bliver 2,4,5

Forespørgslen kan udtrykkes vha. en sub-query- eller en self-join-
konstruktion. Personligt finder jeg sub-query konstruktionen mest læsbar.
Ud fra en performance-mæssig betydning burde det være lige meget hvilken
du vælger, idet dit DBMS' optimizer normalt vil udføre begge
konstruktioner på samme måde.

Sub-query-konstruktionen:

SELECT DISTINCT emne
FROM tabel2
WHERE ref IN
(
SELECT ref
FROM tabel2
WHERE emne=5
);

Join-konstruktionen, læsevenlig form:

SELECT DISTINCT t2B.emne
FROM tabel2 AS t2A
JOIN tabel2 AS t2B USING(ref)
WHERE t2A.emne=5;

Join-konstruktionen, mere portabel (og nogle vil sige "sikrere" form,
fordi USING ikke anvendes):

SELECT DISTINCT t2B.emne
FROM tabel2 t2A
JOIN tabel2 t2B ON t2A.ref=t2B.ref