Hvad kan man forvente
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 03-08-08 20:12

Hej Gruppe,

Lige før sommerferien solgte vi vores Hobby500 med Køjer og købte istedet en
Dethleffs485 Beduin Emotion.

for det første belv leveringstiden ikke overholdt. Den dag da vognen skulle
leveres ringede sælgeren til mig for at fortælle at den ekstra køleskuffe,
det pengeskab og det fjernsyn vi havde bestilt sammen med vognen ikke kunne
installeres i vognen. Jeg blev så træt at det at jeg sagde at så ville jeg
slet ikke have vognen. Så pludselige 1 time senere så kunne det godt lade
sig gøre. Vi aftalte så at den dag (ugen efter) den var færdig skulle de
bare sætte den udenfor, og jeg ville så komme forbi efter fyraften og samle
den op. Stor var min skuffelse da jeg kom for at hente den og så at
pengeskab, forhæng for dør og køleskuffe ikke var installeret, lige som der
lå savsmuld og borestøv overalt i vognen.

2 dage senere blev vognen så leveret hos mig på min adresse. Men nu var vi
jo kommet så tæt på ferien så vi ikke kunne nå at prøve den af en weekend
inden turen gik til Italien

men da vi fik stillet vognen op fandt vi følgende fejl:

I forbindelse med levering og vores første ferie i vognen blev der
konstateret følgende fejl ved vognen.

1. Vognen var ikke rengjort og fuld af savsmuld og borestøv fra montering af
efterudstyr
2. Træstykke over indgangsdør er flækket ved lampe (vi mener dette burde man
have set inden levering)
3. DVD afspiller kan ikke afspille DVDere. Filmen "fryser" og kan ikke komme
videre. (vi har prøvet med 5 forskellige DVD - allle helt nye)
4. Bestik skuffe kan ikke låses
5. Hul i sidestyke til fortelt
6. Toiletdør er skæv og skraber i mod når den forsøges lukket ( dette burde
man have set under klargøring)
7. Skyllevand fra toilettet trænger ud på Gulvet i toilet
8. Tætningsliste i højre side af toilettet er faldet af
9. Låge foran køleskuffe skraber i mod foroven
10. Køleskuffe skraber i mod siderne i hullet når man åbner det
11. 12 V anlægget virker kun i bagenden af vognen (lamper i sengeafdeling
virker ikke på 12V)
12. Lyskæde over dobbeltseng har en stykke hvor dioderne ikke lyser
13. Forreste tagluge er utæt. (på en nat blev vognen så våd at topmadras er
blevet våd selvom der lå en tyk dyne ovenover)
14. Pengeskab vendes. (vi ved godt vi havde bestilt det med åbning opad, men
det var fordi det var blevet aftalt at den skulle placeres i et magasin
(betales af os)
15. skabslåge til klædeskab er kun skruet fast med ½delen af de skruer der
bør anvendes
16. det samme gør sig gældende ved den midterste skuffe, hvor forstykket er
faldet af

De fik den ud til reperation efter ferien, og da vi fik den tilbage var
punkterne 2, 9,og 16 ikke lavet, samtidig med at nu var den midterste
tagluge utæt. Derudover fik jeg at vide at der var 6 mdrs ventid på
behandling af reklamationer hos Isabella.

Jeg ved ikke om det er mig der er krævende, men når jeg køber et vogntog til
200.000 (som er mange penge for mig) så forventer jeg at de fejl som man kan
se med det blåtte øje er rettet under klargøring, samt at vognen er
rengjort. og Skulle det kikse, så forventer jeg sørme at man gør hvad man
kan for at få rettet fejlene hurtigst muligt.

Er jeg for hysterisk???

Peter

Fra : Kim Olsen

Dato : 03-08-08 20:32

> Er jeg for hysterisk???
>
> Peter

Hej Peter

Nej det synes jeg bestemt ikke at du er.
En ny vogn kan selvfølgelig have nogle defekter, som ikke bliver opdaget
under klargøring, men når så kunden påpeger dem, skal de udbedres omgående.
Omkring forteltet, burde en ordentlig forhandler tage et sidestykke eller et
helt telt fra lageret. Du skal ikke vente i 6 måneder, for at få repareret
et nyt telt.

Får vi ikke et navn på forhandleren ?

Kim Olsen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 03-08-08 20:35

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> Omkring forteltet, burde en ordentlig forhandler tage et sidestykke eller
> et helt telt fra lageret. Du skal ikke vente i 6 måneder, for at få

Så længe jeg ikke er helt sikker på at det ikke er mig der er hysterisk,
synes jeg ikke jeg vil hænge forhandleren ud.

Peter

Fra : Per H

Dato : 03-08-08 20:35

On Sun, 3 Aug 2008 21:12:07 +0200, "Peter K. Nielsen"
<nixen@bixennej.dk> skrev:

> [...]
>Dethleffs485 Beduin Emotion.
>
>for det første belv leveringstiden ikke overholdt. Den dag da vognen skulle

nej ikke spor.
Varen skal være kontroleret, og godkent af køber, inden betalingen
finder sted.

Har du betalt hele beløbet, er det straks værre, Hvis du ikke selv
orker det, kan du vel sætte en advoket på, hvis det er det værd.

per

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 03-08-08 20:47

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i meddelelsen

> nej ikke spor.
> Varen skal være kontroleret, og godkent af køber, inden betalingen
> finder sted.
>
> Har du betalt hele beløbet, er det straks værre,

jamen jeg forudbetalte for at kunne få lov at afhente vognen uden for
åbningstiden

Hvis du ikke selv
> orker det, kan du vel sætte en advoket på, hvis det er det værd.

Man får jo ikke meget advokat arbejde for 50K så det giderjeg ikke spilde
tid og penge på, så hellere sælge vognen med et tab. Problemet er bare at
jeg jo ikke kan sælge den så længe der er fejl på den

Peter

Fra : Per H

Dato : 03-08-08 21:34

On Sun, 3 Aug 2008 21:46:36 +0200, "Peter K. Nielsen"
<nixen@bixennej.dk> skrev:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i meddelelsen

>jamen jeg forudbetalte for at kunne få lov at afhente vognen uden for
>åbningstiden

tohundrede tusinde?

> Hvis du ikke selv
>
>Man får jo ikke meget advokat arbejde for 50K
Åee jo et brev kan gøre underværker.
ellers kunne man vel gå til Campingbladene, og fortællle sin historie?

>så det giderjeg ikke spilde
>tid og penge på, så hellere sælge vognen med et tab. Problemet er bare at
>jeg jo ikke kan sælge den så længe der er fejl på den
>
>Peter

jo du kan altid sælge, blot du lige gør opmærksom på de fejl du
kender til. Men det er da ærgeligt, Hvad siger sælger?

Umiddelbart vil jeg da sige at de har pisset dig op af ryggen.

per

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 03-08-08 22:18

> [...]
>
> jo du kan altid sælge, blot du lige gør opmærksom på de fejl du
> kender til. Men det er da ærgeligt, Hvad siger sælger?

´Han ville ikke købe den med mindre jeg købte en anden hos ham - uanset
prisen

> Umiddelbart vil jeg da sige at de har pisset dig op af ryggen.

ja det er også sådan jeg føler det

Peter

Fra : Per H

Dato : 03-08-08 22:43

On Sun, 3 Aug 2008 23:17:44 +0200, "Peter K. Nielsen"
<nixen@bixennej.dk> skrev:

>´Han ville ikke købe den med mindre jeg købte en anden hos ham - uanset
>prisen

jeg mente.. Hvad siger sælger til de reklamationer du er fremkommet
med.

Harhan nægtet at udføre dem?

per

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 03-08-08 23:04

> jeg mente.. Hvad siger sælger til de reklamationer du er fremkommet
> med.
>
> Harhan nægtet at udføre dem?

nej dog ikke, men det er nu 3 uger siden jeg reklamerede og der mangler
stadig de ting som jeg tidligere har nævnt. på fredag skal vognen så
opstilles for efterårssæsonnen så jeg får det jo næppe lavet før efter
sæsonafslutning

PEter

Fra : Thore

Dato : 04-08-08 12:31

<nixen@bixennej.dk> wrote:

>Hej Gruppe,
>
>Lige før sommerferien solgte vi vores Hobby500 med Køjer og købte istedet en
> [...]

Hej Peter....

Det var dog en uhyggelig historie, I har været ude for.
Ville gerne have forhandlernavnet at vide...
Kunne tyde på, at vognen har haft defekter ab fabrik. Utætte tagluger?
En masse reklamationer, der er fuldt berettigede. Forhandleren har nok
for travlt til at gøre salgsarbejdet/klargøringen ordentligt. Jeg synes
overhovedet ikke du er hysterisk. Klø bare på overfor ham, også selv om
du må vente en uge på efterårsopstillingen.

Til sammenligning:

Vi købte i april '96 en ny Adria 502 egoistvogn. Ved afhentning/levering
(som vi foretog på den lovede dato) bemærkede vi to ting i vognen:

1. Over køleskabet sidder to hylder, hvoraf den ene var ca. 1 cm skæv.
2. I endekøkkenet skulle der have været et "trådskab". Her var monteret
en almindelig hylde (hvor jeg senere "opfandt" en udtræks-skraldespand
(X)

Forhandleren mente ikke der kunne gøres noget ved pkt. 1.
Pkt. 2 kunne han ændre, "når vi kom forbi - efter aftale" ca 2-3 uger
senere. Konen syntes ideen med (X) var god, og ville ikke have det
ændret.

Forhandleren synes - hvis vi tog manglerne som de var, at et afslag i
prisen på 4000,- kunne give et plaster - så sådan blev det...:)

Under sommerferien samme år opdagede jeg en utæthed under køkkenvasken,
der skyldtes et spændebånd på tilløbsslangen, der var overspændt og ikke
kunne holde slangen på studsen. Dette skiftede jeg selv i Italien.
Kostpris 10,- og ½ times arbejde. Da vi kom hjem reklamerede jeg over
det. Vi fik 2x1 liter Portapotti toiletvæske for ulejligheden...

Se, det er en forhandler, men det er også 12 år siden. Siden da har alle
fået mere travlt, da camping er kommet mere på hitlisten. Måske er han
ikke sådan mere, aner det ikke... Værkføreren er gået på pension i 2002.

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK-2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 04-08-08 18:05

talte lige i telefonen med ejeren af firmaet der har solgt mig vognen. Han
mente jeg skulle være glad for at det ikke var en Adria jeg havde
købt........................ gud ved hvad jeg skal lægge i den udtalelse?

Peter
som egentlig er ret så ligeglad med hvad han IKKE har købt

Fra : MetroHenrik

Dato : 06-08-08 11:59

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixennej.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er rengjort. og Skulle det kikse, så forventer jeg sørme at man gør hvad
> man kan for at få rettet fejlene hurtigst muligt.

Måske du kan prøve følgende:

Du har købe en vare der ikke lever op til de forventninger du med rette kan
have, altså en fejlbehæftet vare.
Sælger har nu muligheden for at rette op på fejlene. Dette meddeler du ham,
når du stiller CV hos ham, du meddeler ham skriftligt hvilke forventninger
du har. Samme dag som du stiller vognen og giver ham brevet, sender du samme
brev til firmaet anbefalet. Husk at skrive i bunden af brevet at det er
sendt som rekommanderet, samt udleveret personligt på adressen.
Giv nu sælger en rimelig frist til at udbedre fejlene.
Såfremt fejlene ikke er udbedret til din (kundens) tilfredshed skal du i
brevet forbeholde dig retten til at kræve, at handlen annulleres.

Hjælpen til dtte brev, samt dine rettigheder kan du som regel få gratis hos
advokatvagten, eller lignende intreessegrupper på nettet.

Fremgangsmåden har virket i nogle tilfælde for mig selv, og jeg fik det gode
råd af en bilforhandler en gang.
Hvis i når dertil at handlen skal gå tilbage, så kan en advokat betale sig.
Ring rundt til et par stykker, og prut med priserne, ligesom hos banken og
forsikringen.

Henrik