Vandstandsmåler
Fra : Jens

Dato : 29-07-08 08:11

Er der noget, evt. ud over strømforbruget, der forhindre at en
vandstandsmåler er aktiv hele tiden. De konstruktioner og færdigkøbte
modeller jeg har set har alle haft en knap der skulle trykkes på for at
aflæse vandstanden.

Hvis man anvender elektroder af rustfrit stål sker der vel ingen kemisk
process mellem vandet og elektroderne (eller skal de være af GULD for at
være på den sikre side?)

/Jens

Fra : frank

Dato : 30-07-08 18:56

"Jens" <mugarbeFJERN@smask.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Hvis man anvender elektroder af rustfrit stål sker der vel ingen kemisk
> process mellem vandet og elektroderne (eller skal de være af GULD for at

Jeg har prøvet med en konstant indkoblet vandstandsmåler. Det bevirkede at
vandpumpen tydeligvis startede med at ruste ! Vandtanken blev farvet
rustrød under vandpumpen, og pumpen "himlede" efter mindre end et halvt år
tydeligvis svært rustet. Så selvom der er tætning ind til de elektriske
dele i pumpen forekom der alligevel en krybestrøm. Herefter gik jeg over
til en fjederpåvirket kontakt som skal holdes inde for at aktivere måleren,
og den nye pumpe viser ingen tegn på tæring.

venlig hilsen, Frank.