Hvordan funker den der autokøleboks?
Fra : Spilopmager

Dato : 22-07-08 09:04

Hej NG.

Som campingnovice har jeg selvfølgelig et sikkert "dumt" spørgsmål:

En autokøleboks (12 V)... skal/kan den være tilsluttet bilen konstant under
opholdet?
Bliver bilens batteri ikke afladet, så den ikke kan starte ?

Kan boksen være tilsluttet under kørslen?
Jeg har købt boksen i http://www.jemogfix.dk/ - side 4 i kataloget.

Skal afsted her om et par timer, så jeg vil være taknemmelig for hurtigt
svar.

På forhånd tak.

/Spilopmager

Fra : Johnny

Dato : 22-07-08 09:26

"Spilopmager" <spilopmager@spilopmager@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej NG.
>
> Som campingnovice har jeg selvfølgelig et sikkert "dumt" spørgsmål:
>
> En autokøleboks (12 V)... skal/kan den være tilsluttet bilen konstant
> under opholdet?

Hvis den skal køle, så skal den være tilsluttet 12 v

> Bliver bilens batteri ikke afladet, så den ikke kan starte ?

Ja, hvis den står for længe. Men det kan en batterivagt klare. Kan købes for
ca. 100 kr.

> Kan boksen være tilsluttet under kørslen?
JA

> Jeg har købt boksen i http://www.jemogfix.dk/ - side 4 i kataloget.
>
> Skal afsted her om et par timer, så jeg vil være taknemmelig for hurtigt
> svar.

Forhåbentlig hurtig nok.

Mvh
Johnny

Fra : Spilopmager

Dato : 22-07-08 09:44

> Ja, hvis den står for længe. Men det kan en batterivagt klare. Kan købes
> for ca. 100 kr.

Lyder som en god "dims". Hvor køber man sådan en? Noget man kan tilslutte
uden at være automekaniker?

TAK for hurtigt svar.

/spilopmager

Fra : ShutEye

Dato : 22-07-08 09:33

> Som campingnovice har jeg selvfølgelig et sikkert "dumt" spørgsmål:

Nix :)
Svar på subject: Der sidder et peltier-element i toppen af tasken.
Den lange forklaring finder du bla her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermoelectric_cooling
Den korte forklaring er at det er en dims der flytter varme fra den ene side
af en plade til den anden.
Virkningsgraden er begrænset. Dvs (svjh) den kan kun køle omkring 20 grader
under rummets temperatur. Hvis der er 40 grader i bilen bliver der så 20 i
køleboksen.

En bedre (og dyrere) løsning vil nok være et rigtigt køleskab til 12V.
Men nu kan du jo prøve denne løsning og se hvordan det går.

> En autokøleboks (12 V)... skal/kan den være tilsluttet bilen konstant
> under opholdet?

Kommer vel an på hvor koldt du vil ha' det :)

> Bliver bilens batteri ikke afladet, så den ikke kan starte ?

Jo. Den trækker 48W dvs ca 4A under drift. Så det er ikke noget man skal
lade køre natten over.
Men hvis dit batteri er i god stand og din bil ellers starter normalt kan
man godt have den kørende et stykke tid.
Vil _ikke_ skrive tid på her da det kan variere meget.

> Kan boksen være tilsluttet under kørslen?
> Jeg har købt boksen i http://www.jemogfix.dk/ - side 4 i kataloget.

Ja. Som skrevet er det det bedste da den bruger meget strøm.

> Skal afsted her om et par timer, så jeg vil være taknemmelig for hurtigt
> svar.

Håber det var hurtigt nok og god tur!

> På forhånd tak.

:)

Fra : Klaus G.

Dato : 22-07-08 09:40

> [...]
> man godt have den kørende et stykke tid.
> Vil _ikke_ skrive tid på her da det kan variere meget.
Forståeligt, da det kommer rigtig meget an på størrelsen på det batteri der
nu sidder i bilen. F.eks. så findes der på store biler batterier på 100Ah
eller mere, så kan sådan en boks i teorien køre i 100Ah / 4A = 25timer, men
så er batteriet også HELT dødt. Men skal man sove i bare 8timer, så burde
den uden problemer kunne stå jo. Men et batteri i en normal personbil er nok
kun på 50-60Ah, så kan det begynde at knibe lidt... Der er i teorien strøm
til 60Ah / 4 = 12timer, meen der skal altså også en god slat til, for at slå
bilen igang igen jo :)

Men mange biler i dag slukker simpelthen automatisk for de 12v udtag der er
når bilen har stået stille noget tid, så det kan være det slet ikke er
muligt at lade den stå så længe :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch
www.seth-enoch.dk/gallery

Fra : Carsten Stage

Dato : 22-07-08 09:53

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Der er i teorien strøm til 60Ah / 4 = 12timer, meen der skal altså også en
> god slat til, for at slå bilen igang igen jo :)

Det var meget teoretisk og langt fra virkeligheden!

Jeg ville i praksis ikke regne med mere end maksimalt 2-3 timers drift, uden
at skulle risikere startproblemer efterfølgende.

Med hensyn til en strømvagt, så tillader den typisk afladning til omkring
10,5 V, og så er du allerede ude hvor der måske er startproblemer. Jeg vile
hellere finde en timer der afbryder efter 1-2 timer, så ville jeg føle mig
sikker.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : ShutEye

Dato : 22-07-08 09:57

> Det var meget teoretisk og langt fra virkeligheden!

Det synes jeg nu også at han skrev?

> Jeg ville i praksis ikke regne med mere end maksimalt 2-3 timers drift,
> uden at skulle risikere startproblemer efterfølgende.

Enig.

> [...]
> 10,5 V, og så er du allerede ude hvor der måske er startproblemer. Jeg
> vile hellere finde en timer der afbryder efter 1-2 timer, så ville jeg

Også enig. Har ikke gode erfaringer med strømvagter.

Fra : Spilopmager

Dato : 22-07-08 11:13

Dejligt med så hurtige og fyldige svar nu her før bilen startes

Tænkte på om man mon ikke kan få en adapter, så køleboksen kan tilsluttes
alm. stikkontakt?
Hvor køber man i giver fald sådan en? Har ikke mulighed for at købe på
nettet.

/Spilopmager

Fra : Carsten Stage

Dato : 22-07-08 11:27

"Spilopmager" <spilopmager@spilopmager@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Hvor køber man i giver fald sådan en? Har ikke mulighed for at købe på
> nettet.

Jeg er sikker på, at både onkel harald og hjem og fix har en 5A
strømforsyning, specielt beregnet til kølebokse.

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : Jens

Dato : 22-07-08 11:30

"Spilopmager" <spilopmager@spilopmager@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> alm. stikkontakt?
> Hvor køber man i giver fald sådan en? Har ikke mulighed for at købe på

12V's adapter til kølebokse kan købes hos bl.a. Harald Nyborg.

Bruger selv en sådan køleboks til drikkevare under vejs i bilen og under
solsejlet (via en adapter) når jeg er fremme under sydens sol.

Husk den ikke køler helt så godt som et køleskab så madvare skal man nok
ikke bruge den til, men øl og vand fordærver jo ikke selv om de er 10-12
grader og ved 38 grader i skyggen er en 12 grader øl stadig dejlig sval.

/Jens

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-07-08 13:36

>Husk den ikke køler helt så godt som et køleskab så madvare skal man nok
>ikke bruge den til, men øl og vand fordærver jo ikke selv om de er 10-12
>grader og ved 38 grader i skyggen er en 12 grader øl stadig dejlig sval.

Det tænkte jeg også i 2005 hvor jeg var i Frankrig med vores.

Men ja.. 35 grader i skyggen og 30 grader i boksen. Jeg skal love for
de 20 grader under holder stik som reklamen sagde.. not.

Det kan selvfølgelig være min boks der er for ringe, men ud fra hvad
jeg kan læse af tests så er det få grader de forskellige i det prislag
svinger.

De 18-20 grader vi havde på vores sommerferie i år var fint til næsten
køleskabstemp. i boksen.

Jeg hører gerne fra nogen med en ganske almindelige køleboks som kan
holde den 20 grader under udenfor. Dvs. praktisk erfaring og ikke ud
fra teoretisk erfaring

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jens

Dato : 22-07-08 20:41

> [...]
>
> Jeg hører gerne fra nogen med en ganske almindelige køleboks som kan
> holde den 20 grader under udenfor. Dvs. praktisk erfaring og ikke ud

Jeg har en meget billig een fra Harald Nyborg (299,-) - den har nu i flere
år været med mig på ferie i Italien hvor temperaturen aldrig har været under
30 grader midt på eftermiddagen. Hvis jeg sørger for at fylder boksen op med
dåseøl og -sodavand om aftenen inden jeg går i seng så den har hele natten
med T<25 grader til at arbejde sig ned, så er der midt på dagen ca. 10-12
grader nede i boksen og øl og vand virker dejligt kolde - dette er bevist så
sent som i sidste uge ved Gardasøen.

/Jens

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 22-07-08 20:53

> [...]
>grader nede i boksen og øl og vand virker dejligt kolde - dette er bevist så

Jeg forsøgte mig dengang med isblokke fra den lokale.. og det virkede
da .. indtil de var tøede helt op :-/

Jeg har ikke meget tiltro til den slags længere - har flere venner og
bekendte med andre bokse (dog ikke Harald) der oplever det samme.

Næste gang bliver det en rigtig boks, koste hvad det vil

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : Jan Nielsen

Dato : 23-07-08 08:38

Martin Johansen [6000] skrev:
> Næste gang bliver det en rigtig boks, koste hvad det vil
HN har en med kompressor til knap 1500kr
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4339&Grp=&n=10

Den er ikke på samme måde afhængig af temperaturen udenom, og har en
noget bedre virknings grad end peltier elementer :)

Fra : ShutEye

Dato : 23-07-08 10:07

> HN har en med kompressor til knap 1500kr
> http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4339&Grp=&n=10

230V kun?

> Den er ikke på samme måde afhængig af temperaturen udenom, og har en noget
> bedre virknings grad end peltier elementer :)

Skal prøves en dag!

Fra : Jan Nielsen

Dato : 23-07-08 17:17

ShutEye skrev:
> 230V kun?
Ja desværre, og ved ikke om den kan køre på en af de billige firkant
transformere (Dem der laver 230V ud af 12V).
Men til fast brug på pladsen/i vognen er det heller ikke det store
problem, der er jo 230V udtag.

Til (kortere) bilture kan den fyldes med et par is elementer som de helt
kedelige versioner.

Fra : Henrik

Dato : 24-07-08 22:46

"Jan Nielsen" <nospam@mora.dk.byt.om.paa.mora.og.nospam> skrev i en
meddelelse news:4887598c$0$15891$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Ja desværre, og ved ikke om den kan køre på en af de billige firkant
> transformere (Dem der laver 230V ud af 12V).

Det kan den ikke. Lyder mærkeligt, og standser efter kort tid.
Prøvet med netop det omtalte køleskab og en 300w inverter fra samme butik.
Vedkommende fik pengene retur, og købte at skab der er med kompressor, og
som kan køre på 12/24v dc samt 230v ac.
Pris ca. 3.000
Dette er netop nu på vej hjem efter tur til Italien, og de foreløbige
meldinger vedr. skabet har været gode.
Mener det er den her
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8896&n=10

/Henrik M.

Fra : ShutEye

Dato : 24-07-08 23:25

> [...]
> som kan køre på 12/24v dc samt 230v ac.
> Pris ca. 3.000
> Dette er netop nu på vej hjem efter tur til Italien, og de foreløbige

Men nu er forbruget steget til 68W (fra de 48W med et peltier-element)
Kører det så i kortere tid for et opnå samme/bedre virkning?
Ellers er det jo ligemeget ...
(Har _ingen_ erfaring med kompressor-kølebokse på ture)

Fra : Sten Bo

Dato : 25-07-08 09:55

"ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> Ellers er det jo ligemeget ...
> (Har _ingen_ erfaring med kompressor-kølebokse på ture)

Ja kompressor har MEGET højere virningsgrad end både peltier og især
adsorptions systemet. Og helt galt når det er ved at gi op pga hedeslag i
kondensatoren.

Jeg har set i artikler at sidste ideelt, som proces i industriallæg - kan
komme op på 1-1 altså 1 watt brugt 1 watt flyttet.

Hvor en ideel kompressor som proces flytter 10 x forbruget. De bedste
varmepumper kompresorer i de anlæg man har til husopvarming reklamere med
3-5 gange i forhold til direkte elvarme. Men der kommer det også der an på
temperaturforskellene. Jo større forskel jo letter flyttes varmeenergien.

Kik på køretiderne på boksene på Waecos side. Hvor man siger forbrug gange
køretid. ved en given indeudeforskel. http://www.waeco.com/dk/252.php
Der har tidligere været flest data på Waecos Tyske side.

Der er interessant, at der også oplyses %tuel køretid på tropicoolserien der
er termoelektrisk. Typen plejer ellers at være uden termostat og skulle
køre på fuld hammer (uden at kunne følge med).

En væsentlig ting med de termoelektriske er, at varmen lige så snart der
slukkes for strømmen, går tilbage gemmen peltierelemetentet, der ikke er
isolerende. Sagt af Waecos repræsentant på messen til et spørgsmål om
væsentlige systemforskelle på de 3 typer. Jeg ved så ikke om der er
truffet særlige foranstaltninger i tropicoolserien - eller termostaten bare
regulerer strømmen op og ned - men altid holder tændt.

Vi har haft en 230 volt boks til at køre på en 600 watt inverter i bilen.
Inverter på gulvet i højre side og de fede medfølgende "startkabler" ført
ind gennem en gummiprop fra batteriet i motorrummet. Kompressoren bruger en
frygtelig masse strøm i startøjeblikket. nævnt af waecomanden spids 10 A 230
volt

= 2300 watt eller næsten 200 A på 12 volt siden hvortil man også skal lægge
tabet 10-20% i inverteren. Den 600 Watt står til spidsbelastning 1500 watt.

Der er en god side om inverter her
http://www.elfrasolen.dk/Produkter/Invertere/index.htm

hvor det siges at evnen til at klare spidsbelastning svinghjuls effekten
også hænger sammen med mængden af magnetisk materiale i kredsløbet. .

Boksen startede og kørte udmærket på inverteren. Men der nogle startsekvens
ting der skal passes på med. Inverter tændes før det tilsluttede tændes. Og
inverter må ikke være tilsluttet ved motorstart. Og så er der det med
sikringer på kablene. Hvor store skal de være?

Jeg har haft en længere debat et andet forum
http://www.dcu.dk/campisterimellem/showPost.asp?forumPostGuid=378122&submenuid=4728&menuid=4726&AreaGuid=2285

med en "el- motor ekspert" Keld L Kristensen, der oplyste at
kompressormotoren der er af kortslutningstypen. (er tjekket, rigtigt nok -er
ikke som dem der sitter i støvsugere og boremaskiner)

for at kunne tåle at køre på firkant og ikke sinus skal være viklet med en
særlig tråd , da belastningen er anderledes ved strøm i firkanter. Han
forklarede også, at belastningen kunne være ændret mellem rotor og de faste
viklinger, så en del af motoren trods uændret strømforbrug ( mit forslag
til et tjek ) ville varme uønsket i en del af motoren. Det er jo i
forvejen svært at vurdere om noget der varmer, varmer unormalt meget.

Jeg kan ikke gennemskue om han har ret. Taler så vidt jeg kan bedømme som en
fagmand - og producenterne af 230 volt boksene skriver jo, at de ikke må
køre på omformer.

Fra : Sten Bo

Dato : 25-07-08 10:18

> "ShutEye" <no@no.no> skrev i en meddelelse

Jeg skal måske nævne forbruget via inverteren. Kompressoren står til 75
watt 230 volt ( når den kører forstås). Er ikke tjekket.

Inverter 600 watt Branford fra Harald Nyborg.

Kompressor stoppet. Inverter tomgang 0.4 A / 4.8 watt manualen til den
sagde tomgang 0.3 A

Kompressor kørende 9.5 A / 114 watt.

målt med et billigt multimeter.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 23-07-08 14:53

On Wed, 23 Jul 2008 09:38:27 +0200, Jan Nielsen
<nospam@mora.dk.byt.om.paa.mora.og.nospam> wrote:

> [...]
>
>Den er ikke på samme måde afhængig af temperaturen udenom, og har en
>noget bedre virknings grad end peltier elementer :)

Jeg håber - prisen er fin - har indtil videre kun kigget på Waeco til
omkring 2500,-.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : ShutEye

Dato : 22-07-08 22:09

> [...]
> dagen ca. 10-12 grader nede i boksen og øl og vand virker dejligt kolde -
> dette er bevist så sent som i sidste uge ved Gardasøen.

Men kører den så hele natten?
Det var jo ikke en mulighed for OP.

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-07-08 09:31

Jens wrote:

> [...]
> så er der midt på dagen ca. 10-12 grader nede i boksen og øl og vand
> virker dejligt kolde - dette er bevist så sent som i sidste uge ved

Vi har heller aldrig haft problemer med vores - ud over at jeg godt kan
blive lidt træt af blæserlyden, hvorfor den bliver parkeret ovre bag
campingvognen og så vidt muligt i skyggen. Men det er selvfølgeligt også et
spørgsmål om hvor meget man belaster den. 4-5 1,5l. flasker på en 25-30
grader kan slagte den med mindre de får lov til at stå natten over.

vh
jan

--
Camping: http://jan.boegh.net/Rejser/Camping/Camping.htm

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 28-07-08 13:14

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i meddelelsen
> [...]

> et spørgsmål om hvor meget man belaster den. 4-5 1,5l. flasker på en 25-30
> grader kan slagte den med mindre de får lov til at stå natten over.

Som erfaren campist - men du nævner det ikke - ved du også godt at ...

- køleren åbnes så lidt som muligt,
- så hurtigt som muligt,
- så vidt muligt stoppes nye ting i den om aftenen

så får man den laveste temperatur i den.

:)
--
Per
Solsejl Isabella, velholdt, A-mål 925 cm sælges. Fjern fjern i mailadresse

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-07-08 17:10

Per Henneberg Kristensen wrote:

> Som erfaren campist - men du nævner det ikke - ved du også godt at ...
>
> - køleren åbnes så lidt som muligt,
> - så hurtigt som muligt,
> - så vidt muligt stoppes nye ting i den om aftenen

Jahhhh!

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 24-07-08 16:42

Martin Johansen [6000] wrote:

> Jeg hører gerne fra nogen med en ganske almindelige køleboks som kan
> holde den 20 grader under udenfor. Dvs. praktisk erfaring og ikke ud
> fra teoretisk erfaring

Vi købte for en 6-7 år siden den allerbilligeste køleboks vi kunne finde og
den virker stadig til UG med kryds og slange.
Jeg har ikke målt temp i den (eller uden for), men flere gange har den
faktisk frosset noget af indholdet ned, senest her i sidste uge på vores
ferie.
Det skal så lige nævnes, at den kører på en 220V/12V adaptor når vi er
fremme og på 12V i bilen undervejs.

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - Motorsport