Typisk historie fra en efterskole?
Fra : H. Jensen

Dato : 29-07-08 12:55

Jeg fandt denne histore, da jeg i lyset af indlægget fra igår ville have en
opdragelsesmiddel parat hvis ungen ikke makker ret.

http://blog.tv2.dk/tupperlady/entry153382.html

Hvis det er repræsentativ for de udflugter danske børn sendes på i
efterskoleregi, så tror jeg godt nok at jeg holder ungen hjemme. Pistoler og
en skole som ikke vil efterlyse elever for at de kan sende ungerne afsted
næste år virker sagt hårdt ansvarsløst.

Så forvisning for at få ungen til at makke ret: Den løsning ser jeg bort
fra!

--
Regards
Meditation Inlet - special boarding school for children with special needs.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 29-07-08 15:20

"H. Jensen" <meditationinlet@yahoo.co.uk> writes:

> [...]
> en skole som ikke vil efterlyse elever for at de kan sende ungerne afsted

Kildekritik er en rigtig god ide. Kvinden er 44 år nu, så det er
27 år siden. Der er sket en hel del de sidste 27 år.

Følgende skyldes kun min egen formodninger og holdninger, men det var
en Tvind-skole. Tvinds pædagogiske metoder er ikke kompatible med
mine, så mit barn kommer ikke på en Tvind-skole.

Hvad efterskoler angår, så tror jeg det bedste man kan gøre, er at
besøge flere af slagsen og både snakke med lærere og elever. Man kan
evt. finde en gammel elev gennem Facebook el.l. og spørge om deres
oplevelser.

Da jeg skulle på efterskole for nogle (15) år siden besøgte vi en
kandidat. Vi blev først vist rundt af en elev - uden officiel
indblanding. På den måde kunne man spørge om ting, som eleven måske
ikke ville svare på i selskab med lærere.

Mvh Trine, hvis datter gerne må komme på efterskole hvis hun vil.

Fra : C. Overgaard

Dato : 29-07-08 15:15

On 29 Jul., 16:20, Trine Kornum Christiansen <n...@trinekc.dk> wrote:

> [...]
> ikke ville svare på i selskab med lærere.
>
> Mvh Trine, hvis datter gerne må komme på efterskole hvis hun vil.

Jeg vil nu advare imod at tage en nuværende elevs ord for gode vare
under en fremvisning. Denne har ofte noget at vinde og det på visse
skoler almindelig at man har nogle betroede elever til dette job.

Se dette link om en amerikansk efterskole: http://www.isaccorp.org/ivyridge/ivyridge1.pdf

---Citat---
When parents came for a tour, the students had to get the vomit
buckets and mattresses out of the hallways and clean the bathrooms so
it would be presentable to the parents.
-----------

Men check Arto og blogs. Ved en simpel søgning fandt jeg:
http://www.blog.dk/RandersJanni
http://www.blog.dk/Jonasudeiverden
http://janerude.2blog.dk/

Det bringer mig til råd nr. 1: At sende ungen på efterskole skal være
et valg - ikke tvang. Her i landet må man ikke piske ungerne, sætte
dem i fodjern eller sågar kommandere dem til ekstra rengøring (forbudt
af arbejdstilsynet i 2007). Mange steder kan de ryge en cigaret eller
købe en øl og så er de hjemme igen.

Tidliger elever, Arto og Myspace er gode kilder, men avisartikler er
også gode. "Secret prisons for teens" har en hel kategori af artikler
om danske efterskoler:

http://www.secretprisonsforteens.dk/fornitswiki/index.php/Category:Continuation_schools_in_Denmark.

"Discussion" fanebladet er rene henvisninger til avisartikler.

Det er langt fra alle børn, som egner sig til efterskole. Stille børn
som ikke laver noget galt andet end at de ikke lever op til
forældrenes ambitioner hører ikke hjemme der.

Selv efterskolerne klager med den ene hånd og indkasserer med den
anden:

http://www.jv.dk/artikel/240327

Forældrene skal gøre sig klar hvad de køber. De læser kontrakterne som
fanden læser biblen. Det kan ikke undgå at gå galt når skolen vil
drive et fængsel og familierne søger en folkeskole på 24 timers basis:

http://secretprisonsforteens.blogspot.com/2008/07/ls-nu-de-efterskole-kontrakter.html

Mvh
Carsten Overgaard

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 30-07-08 09:32

"C. Overgaard" <covergaard3650@gmail.com> writes:

> Se dette link om en amerikansk efterskole: http://www.isaccorp.org/ivyridge/ivyridge1.pdf

Nu er der jo heldigvis forskel på danskere og amerikanere.

> Men check Arto og blogs. Ved en simpel søgning fandt jeg:
> http://www.blog.dk/RandersJanni
> http://www.blog.dk/Jonasudeiverden
> http://janerude.2blog.dk/

Så er vi vist ude i noget kildekritik igen. Alle tre blogs er oprettet
i går. Der er kun det ene indlæg i hver blog. Indholdet i de tre blogs
er identiske. Det ser ret kraftigt ud til at de er fabrikeret til
formålet.

> Det bringer mig til råd nr. 1: At sende ungen på efterskole skal være
> et valg - ikke tvang.

Næsten enig. Der er nogle unger der har godt af at blive sendt på
efterskole. Men det er da bedre at de vælger det selv, end at de skal
tvinges. Men tvang kan også være en løsning.

> Tidliger elever, Arto og Myspace er gode kilder, men avisartikler er
> også gode. "Secret prisons for teens" har en hel kategori af artikler
> [...]

Ikke ligefrem en objektiv kilde!

> Det er langt fra alle børn, som egner sig til efterskole. Stille børn
> som ikke laver noget galt andet end at de ikke lever op til
> forældrenes ambitioner hører ikke hjemme der.

Absolut uenig. De kan måske lære at blive lidt mere udadvendte og
selvstændige. Men der er da børn, der ikke egner sig til livet på en
efterskole.

> Selv efterskolerne klager med den ene hånd og indkasserer med den
> anden:
>
> http://www.jv.dk/artikel/240327

Igen, det er ikke primært skolerne der har et problem, men forældrene.
Måske kunne skolerne gøre mere ud af at kræve et besøg af forældre og
barn og skære mere ud i pap hvad det egentlig kræver at gå på en
efterskole. Men det er primært forældrene der er problemet.

Men jeg har erkendt at du ser det som dit livs mål at få afskaffet
efterskoler, så det er jo umuligt at diskutere med dig.

Mvh Trine

Fra : H. Jensen

Dato : 30-07-08 09:49

> Næsten enig. Der er nogle unger der har godt af at blive sendt på
> efterskole. Men det er da bedre at de vælger det selv, end at de skal
> tvinges. Men tvang kan også være en løsning.

Hvordan skulle tvang være løsningen, når danske efterskoler stort set smider
ungerne ud for at hoste? Og det koster jo forældrene grusomt økonomisk.
Mange skoler tager 4 ugers ekstra betaling efter en udsmidning eller
udmeldning.

Jg kan ikke se at man kan få noget ud af at slæbe en grædende teenager op
til skolen, hvorefter at det første skolen siger til eleven er at denne
ryger hjem igen blot på grund af en bajer. Hvad sker der to timer efter nede
hos Købmanden, hvis eleven har hjerne?

http://www.secretprisonsforteens.dk/fornitswiki/index.php/Category:Continuation_schools_in_Denmark.

> Ikke ligefrem en objektiv kilde!

Jeg checkede deres links. Almindelige avisartikler. Det er ikke helt farvet.
Måske er der lidt kildesortering.

> Absolut uenig. De kan måske lære at blive lidt mere udadvendte og
> selvstændige. Men der er da børn, der ikke egner sig til livet på en
> efterskole.

De kan også ende ud med at gøre skade på sig selv og så ligger langt de
fleste skoler ude på landet, hvor at man kurerer alvorlige problemer med
lidt ekstra mad: http://ekstrabladet.dk/112/article109926.ece

> [...]
> barn og skære mere ud i pap hvad det egentlig kræver at gå på en
> efterskole. Men det er primært forældrene der er problemet.

Med en bortvisningsandel på ca. 1/3 så har skolen ikke et problem?