Opkoblingshastigheder
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-07-08 19:21

Jeg har for nogle måneder skiftet fra
TDC ADSL til Profiber, som jeg har fået
en fiberforbindelse til.

Profiber forbindelsen er nominelt 10 MB/s
download og 10 MB/s download. Min TDC-
forbindelse var 4 MB/s download og
256 kB/s upload.

Min subjektive oplevelse er imidlertid
ikke at jeg har fået mere for pengene:

1. Zattoo TV-kanalerne hakker lige så
meget i det som de altid har gjort.

2. Når jeg downloader et podcast fra
DR, melder Firefox om hastigheder 5-800
kB/s.

3. Ditto for så vidt angår større program-
pakker.

4. IT & Telestyrelsens TPSpeedStat program
fortæller mig den nominelle hastighed.
(Undtagen lige nu, hvor den viser ca. 5 MB/s
download hastighed).

5. Mit netværk management program (Network
Magic) fortæller mig at jeg har omkr. 900
kB/s D/L og ca. 1600 kB/s U/L.

Jeg er koblet op via en 54 MB/s trådløs
router med dels en kabelforbindelse (stationær
PC), dels en trådløs forbindelse (Laptop).

Målinger og subjektiv opfattelse er stort set
det samme for begge computere. Begge
computere har WinXP, SP3. Joblisten viser
ikke nogen ekstraordinære CPU-belastninger.

Jeg synes faktisk at tingene er ringere
end da jeg havde min ADSL-forbindelse.

Hvor er det lige kæden springer af?

Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Frans Meyer

Dato : 24-07-08 20:17

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er koblet op via en 54 MB/s trådløs
> router med dels en kabelforbindelse (stationær
> PC), dels en trådløs forbindelse (Laptop).

Har du prøvet helt uden router - dvs. direkte med kabel?

Hvad siger hastigheden så?

- og hvilken mærke / model er din router?

vh
Frans

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-07-08 07:19

On Thu, 24 Jul 2008 20:20:40 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

> 1. Zattoo TV-kanalerne hakker lige så meget i det som de altid har
> gjort.

Nu er Zattoo måske ikke det mest velegnede til at teste, om en
forbindelse kører, som den skal...

> 2. Når jeg downloader et podcast fra DR, melder Firefox om
> hastigheder 5-800 kB/s.

Prøv at lave en traceroute til podcast.dr.dk, når du oplever, at det
går langsomt. Send resultatet her.

> 3. Ditto for så vidt angår større program-pakker.

Igen: Prøv at lave en traceroute til de pågældende steder og send
resultatet her.

> 4. IT & Telestyrelsens TPSpeedStat program fortæller mig den
> nominelle hastighed.

Det viser i det mindste, at både dit udstyr, din forbindelse og
Profibers net principielt godt kan trække trafikken.

> 5. Mit netværk management program (Network Magic) fortæller mig at
> jeg har omkr. 900 kB/s D/L og ca. 1600 kB/s U/L.

Min erfaring med den slags programmer er, at de ikke er de CPU cycles
værd, som de bruger.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 25-07-08 17:10

Asbjorn Hojmark skrev:

> Nu er Zattoo måske ikke det mest velegnede til at teste, om en
> forbindelse kører, som den skal...

Næh, det kan du nok have ret i. Men det handler
jo også lidt om det subjektive. Med 2½ gange
den båndbredde man ellers er vant til forventer
man jo et eller andet mærkbart udbytte.

> Prøv at lave en traceroute til podcast.dr.dk, når du oplever, at det
> går langsomt. Send resultatet her.

Tak for forslaget. Jeg slog traceroute op og fik
at vide at det i Windows NT hedder pathping.
Jeg kan godt eksekvere det, men jeg ærligt talt
glemt hvordan man sender et output fra en
DOS-kommando til en tekstfil...

> Det viser i det mindste, at både dit udstyr, din forbindelse og
> Profibers net principielt godt kan trække trafikken.

Ja, det var egentlig også min konklusion.
Men hvad er det værd, hvis kæden hopper af
et eller andet sted?

> Min erfaring med den slags programmer er, at de ikke er de CPU cycles
> værd, som de bruger.

Det er nu meget nyttigt, når man ikke ved en hujende
fis om netværk. I øvrigt er resultaterne generelt
de samme, selvom jeg lægger dette program ned.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-07-08 17:16

On Fri, 25 Jul 2008 18:09:36 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

> Tak for forslaget. Jeg slog traceroute op og fik at vide at det i
> Windows NT hedder pathping.

På Windows hedder det 'tracert'.

> Jeg kan godt eksekvere det, men jeg ærligt talt glemt hvordan man
> sender et output fra en DOS-kommando til en tekstfil...

tracert podcast.dr.dk > tekstfil.txt

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-07-08 18:00

Asbjorn Hojmark skrev:

> På Windows hedder det 'tracert'.

Ja, den findes stadig. Der er også kommandoen pathping (som jeg
ikke kendte), men den giver ikke tider for de enkelte linjer.

--
Bertel

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-07-08 12:12

Asbjorn Hojmark skrev:

> På Windows hedder det 'tracert'.

> tracert podcast.dr.dk > tekstfil.txt

Tak.

Nu har jeg prøvet en enkelt gang, med følgende
resultat:
***
Sporer rute til http://webdesign101.dk [208.69.34.132]

over et maksimum af 30 hop:
1 1 ms 1 ms 1 ms 87.104.93.146
2 7 ms 2 ms 1 ms 87.104.93.129
3 1 ms 1 ms 1 ms 87.104.240.200
4 5 ms 5 ms 6 ms 87.104.253.170
5 5 ms 5 ms 5 ms 212.242.27.41
6 6 ms 5 ms 6 ms
   ti3004b300-ae2-0.ti.telenor.net [148.122.9.25]
7 17 ms 17 ms 17 ms
   ti3003c310-ae2-0.ti.telenor.net [146.172.105.33]
8 * * * Anmodning fik timeout.
9 57 ms 17 ms 17 ms
   ti3001b300-ae1-0.ti.telenor.net [146.172.105.26]
10 19 ms * 17 ms
   te2-4.ccr01.sto01.atlas.cogentco.com [130.117.15.53]
11 29 ms 29 ms 29 ms
   te1-3.ccr01.ham01.atlas.cogentco.com [130.117.3.93]
12 29 ms 28 ms 29 ms
   te2-2.ccr01.dus01.atlas.cogentco.com [130.117.3.210]
13 29 ms 29 ms 29 ms
   te3-1.ccr02.ams03.atlas.cogentco.com [130.117.3.89]
14 37 ms 37 ms 37 ms
   te3-1.ccr01.lon01.atlas.cogentco.com [130.117.1.38]
15 232 ms 219 ms 225 ms
   te3-1.mpd01.lon01.atlas.cogentco.com [130.117.3.225]
16 40 ms 40 ms 40 ms
   opendns.demarc.cogentco.com [149.6.146.158]
17 40 ms 40 ms 40 ms
   hit-nxdomain.opendns.com [208.69.34.132]
Sporing fuldført.
***

Og det ligner jo noget, men hvad?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Lars Christensen

Dato : 27-07-08 00:02

> Nu har jeg prøvet en enkelt gang, med følgende
> resultat:
> ***
> Sporer rute til http://webdesign101.dk [208.69.34.132]

Skrev du "tracert http://webdesign101.dk" i din kommandoprompt? (dos-
vindue)?

Dette er forkert, da du dermed forsøger at finde et domænenavn, der
hedder "http://webdesign101.dk", hvilket ikke findes. Det du skal skrive
er "tracert webdesign101.dk" istedet for da "webdesign101.dk" er
domænenavnet.

Det resultat du får, er et svar fra en af opendns' servere og ikke
webdesign101.dk (du bruger tydeligvis opendns.com til dine DNS-servere).

mvh
Lars

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 27-07-08 16:21

On Sat, 26 Jul 2008 13:11:40 +0200, Jørgen Farum Jensen
<jfjenzen@yahoo.dk> wrote:

> Og det ligner jo noget, men hvad?

Det fremgår, 1) at du har lavet din traceroute forkert, 2) at Tre-For
bruger CyberCity, der sender trafikken via Telenor og Cogent og 3) at
du har fin performance til OpenDNS. Det siger selvfølgelig ikke noget
om, hvordan din performance er til DR.

-A
--
http://www.hojmark.org/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 31-07-08 22:01

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Det er nu meget nyttigt, når man ikke ved en hujende
> fis om netværk. I øvrigt er resultaterne generelt
> de samme, selvom jeg lægger dette program ned.

Og der tog jeg fejl. Jeg har nu afinstalleret
det network management program og etableret netværket
med Windows' værktøjer til det.

Det sku' jeg have gjort noget før. Det var jo ikke
så svært, da det kom til stykket.

Jørgen Farum Jensen
..