Andet telekom.
jakjoe 1141
Benjamin... 1084
Renevering af installation (kabel og dåse ~
Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 08-07-08 19:20

Hej Gruppe

Jeg er ved at renovere kælder, og er kommet så langt i processen at jeg er
begyndt for alvor at tænke på hvordan telefoninstallationen skal se ud i
fremtiden.
Selv om vi primært bruger trådløse telefoner vil jeg gerne bevare de
eksisterende telefonstik. Det er trods alt nemmere end pludselig at stå og
mangle dem senere.
Desværre er telefonkabler et af de områder hvor min viden er noget hullet
mht "hvad" og "hvordan"
Derfor håber jeg på gruppens hjælp - og her kommer derfor en flok spørgsmål:

Det første der skal ske er at telefonkablerne skal lægges i rør og op i
etageadskillelsen. De hænger i dag under loftet.
Må man selv trække de kabler - og tilslutte dem?
Og må der ligge andre kabler i samme rør - f.eks. et netværkskabel eller
antennekabel?

Forbindelsen ind i huset ender midt i huset i denne dåse:
http://www.ogk.dk/pics/telefonfordeler.jpg hvorfra der så fordeles til de
enkelte stik.
Den er ikke hverken særligt pæn, eller praktisk der hvor den sidder i dag.
Den skal derfor flyttes og ved samme lejlighed udskiftes til noget andet
(går jeg ud fra).
Hvad hedder sådan en samledåse? - mere så jeg kan finde en afløser for den -
og hvad ville man bruge i dag hvis man var smart?
Synes ikke Google er min ven i den henseende, men den har også svære vilkår
når jeg ikke ved præcis hvad det jeg leder efter hedder
Og kablet skal jo "af" i begge ender for at lægge det i rør.
Må man selv gøre det på ydersiden af huset i den dåse der sidder der?

Hvilken type kabel skal man trække rundt i huset (og er den anderledes end
den ind i huset)?
Der findes med forskellige antal ledere, men hvad er "nok"?
Jeg har i dag ISDN og ADSL, men skifter formentlig til PSTN undervejs i
processen (primært for at få forhøjet båndbredden).

Det var det hele for denne gang.
På forhånd tak for hjælpen!

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 09-07-08 09:41

"Ole Gaarde Kristensen" <netpost98@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg er ved at renovere kælder, og er kommet så langt i processen at jeg er
> begyndt for alvor at tænke på hvordan telefoninstallationen skal se ud i
> fremtiden.

Må vist snart få lavet en anbefaling og lagt online, men her kommer min
korte version.

Et (eller flere) centralt sted i huset opsættes et krydsfelt. Jeg bruger:
http://www.cubic.dk/Default.aspx?ID=723

Så mange steder som man gider opsættes underlag i det design man nu ønsker
(Fuga 1,5 er nu en gang min foretrukne). Jeg har rundt regnet 2-3 grupper af
2-3 underlag pr væg, men jeg har ikke selv designet det, og jeg ville nok
have lavet flere, hvis det var mig.

Hvert underlag forbindes MED RØR til nabo-underlag, SAMT direkte til
krydsfeltet.. Hvis der er mange kringelkroge kan det være smart at lave
noget "opsamling" bagerst i (faste) skabe eller i dertil indrettede kasser.
Rørene installeres med træktråde trukket, så man nemt senere kan trække de
ønskede kabler ud til de ønskede placeringer.

Er der flere krydsfelter forbindes disse med fx 8 rør

Hvor forsyningsledninger udefra kommer ind (antenne, telefoni, fremtidig
fiber?) etableres et antal underlag eller tilsvarende, så ledningen udefra
kan afsluttes og føres over i en intern "trunk" i form af et rør til et
krydsfelt.

Når disse ting er lavet kan man lukke væggene og gøre færdigt.

Sidenhen kan man så trække de ønskede kabler fra krydsfeltet til de enkelte
udtag. Det kan være telefoni, netværk, højttaler, video-signaler, antenne,
svagstrøm osv.
Ved hjælp af forbindelserne mellem nabounderlag kan en højttalerledning fx
også sløjfes fra den ene ende af stuen til den anden.
Alle rør bruges så vidt muligt kun til et kabel, og alle overgange mellem
kabelføring i væg og løs kabelføring laves med chassis-bøsninger og stik.

--
Martin Højriis Kristensen
http://www.martinshjemmeside.dk/ - Lidt af hvert

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 10-07-08 00:39

> [...]
> korte version.
>
> Et (eller flere) centralt sted i huset opsættes et krydsfelt. Jeg bruger:

OK. Ser ganske fiks ud. Kan se at de skriver at "der er god passiv
ventilation".
Må sådan et krydsfelt gemmes væk - f.eks. under en imspektionslem i loftet,
eller skal der være luftgennemstrømning?
Og det eneste Cubic ikke skriver noget om er prisen. Hvad koster sådan et
krydsfelt?

> [...]
> af 2-3 underlag pr væg, men jeg har ikke selv designet det, og jeg ville

Synes det lyder af meget. Forstår jeg dig rigtig hvis du så reelt har 4-9
udtag på hver væg?

> [...]
> Rørene installeres med træktråde trukket, så man nemt senere kan trække de
> ønskede kabler ud til de ønskede placeringer.

God detalje!

> [...]
> kan afsluttes og føres over i en intern "trunk" i form af et rør til et

Endnu en god detalje, for der hvor både antenne og telefon kommer ind i
huset er der ikke plads til et krydsfelt.

> [...]
> kabelføring i væg og løs kabelføring laves med chassis-bøsninger og stik.

Ja hvorfor jeg ikke har tænkt på et egentligt krydsfelt ved jeg ikke, men
det lyder mere og mere som det eneste rigtige.
Jeg tror jeg skal over Google en gang mere. Synes pludselig der er endnu
mere jeg ikke ved

Tak for hjælpen. Det fik i hvert fald afklaret en del spørgsmål.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-07-08 07:21

> Må sådan et krydsfelt gemmes væk - f.eks. under en imspektionslem i
> loftet, eller skal der være luftgennemstrømning?

Afhænger jo om du har aktivt udstyr i det, eller bare kabler.
Desuden er det jo et pænt rack

> Og det eneste Cubic ikke skriver noget om er prisen. Hvad koster sådan et
> krydsfelt?

Under 2 kkr.
http://primavvs.dk/shop/rack-soho-10-119618p.html

> Synes det lyder af meget. Forstår jeg dig rigtig hvis du så reelt har 4-9
> udtag på hver væg?

Give or take, ja.. Nogen rum har flere netstik, andre har både netstik,
antenne og gennemføringer for signal og højttaler.Væggen overfor mig netop
nu har 7 signal-paneler, 5 strøm-paneler og 2 kontrol-paneler.
Væggen i "kontoret" har noget tilsvarende, omend det kun er strøm og net.

> Ja hvorfor jeg ikke har tænkt på et egentligt krydsfelt ved jeg ikke, men
> det lyder mere og mere som det eneste rigtige.

Det er også en god ting hvis man gider lave det. Men man skal ikke lave det
kun med netværk, for så får man ikke glæde af det. Man skal kunne bruge det
til at trække alverdens ting rundt, også "internt" i et rum.

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 10-07-08 10:50

> Afhænger jo om du har aktivt udstyr i det, eller bare kabler.
> Desuden er det jo et pænt rack

Hvorfor kom jeg ikke selv på det med aktivt udstyr. Tsk tsk tsk
Som planen er nu skal der ikke være aktit udstyr i det.
Og du har helt ret. Det er faktisk mægtigt pænt.
Overvejer om ikke man skulle lave et teknikskab i kælderen omkring hvor alt
kommer ind i huset. Det er trods alt nemmere at komme til tingene der, hvis
man efterfølgende skal udvide på en eller anden måde.
Samtidig siger noget mig, at hvis man skal have f.eks. antenne rundt i alle
rum, skal der en eller anden linieforstærker på, og den skal jo også sidde
et eller andet sted (og går ud fra at den skal være aktiv og dermed
tilsluttet 230V og dermed måske er smartest ikke at have gemt for godt væk)

> Under 2 kkr.
> http://primavvs.dk/shop/rack-soho-10-119618p.html

Ja det er jo egentligt ikke så dyrt. Nu skriver de det er for et komplet
skab, mens Cubic lister en del ekstraudstyr.
Jeg må lige have fat i dem for at høre hvad der er i et komplet skab.

> [...]
> nu har 7 signal-paneler, 5 strøm-paneler og 2 kontrol-paneler.
> Væggen i "kontoret" har noget tilsvarende, omend det kun er strøm og net.

Sådan! Så har man mere eller mindre hvad man skal bruge - eller burde have

> Det er også en god ting hvis man gider lave det. Men man skal ikke lave
> det kun med netværk, for så får man ikke glæde af det. Man skal kunne
> bruge det til at trække alverdens ting rundt, også "internt" i et rum.

Og det er måske lige netop mit problem - i hvert fald når jeg sidder og
efterrationaliserer.
Skal have 5 telefonstik i alt i huset. Ført til 3 eksisterende i stueplan og
lavet 2 nye i kælderen.
Antennen skal i 1 eksisterende og til 3 nye stik.
Netværket var egentlig planen skulle være trådlåst - det er det i dag, og
det er altså ret rart.
Måske er det dermed overkill med et krydsfelt, men hvad er så alternativet?
En patchbox af en art (f.eks.
http://primavvs.dk/shop/patch-box-16-35050p.html) men synes ikke jeg kan
finde noget om nogen steder hvorvidt den kan håndtere antennestik.

Ole Gaarde Kristensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 10-07-08 17:24

> Overvejer om ikke man skulle lave et teknikskab i kælderen omkring hvor
> alt kommer ind i huset. Det er trods alt nemmere at komme til tingene der,
> hvis man efterfølgende skal udvide på en eller anden måde.

Ja, det er en udmærket løsning.. Det er også helt fint blot at afslutte alle
rørene der.
Rackskabet er primært hvis man vil patche netværk rundt og generelt synes
det er fint.

> Samtidig siger noget mig, at hvis man skal have f.eks. antenne rundt i
> alle rum, skal der en eller anden linieforstærker på

Ja, det skal du.

> Jeg må lige have fat i dem for at høre hvad der er i et komplet skab.

Det står detaljeret på Cubics side.

> Og det er måske lige netop mit problem - i hvert fald når jeg sidder og
> efterrationaliserer.
> Skal have 5 telefonstik i alt i huset. Ført til 3 eksisterende i stueplan
> og lavet 2 nye i kælderen.

Telefonstik bør være netværksstik. Før i det ringeste 2 Cat6A kabler til
hvert rum. Det kan bruges til telefon, netværk, diverse signaler.

> [...]
> http://primavvs.dk/shop/patch-box-16-35050p.html) men synes ikke jeg kan
> finde noget om nogen steder hvorvidt den kan håndtere antennestik.

Et krydsfelt bruger du hvis du vil forbinde netværksstik med hinanden eller
aktivt udstyr. Du kan sagtens afslutte alle dine netkabler i en sådan box,
er selv ved at lave noget lignende inde i mit serverskab.
Hvis ikke du vil have netværksstik overhovedet er nytten begrænset.

Antennestik skal ikke afsluttes.. Kablerne (som skal være af bedste kvalitet
du kan finde) føres direkte i en "tap", hvor det forstærkede signal
fordeles:
http://eldanmark.dk/antenneudstyr/fordelere/signalfordeler_lls_04_4vejs_6_9_db_400_da.html

Antenne er noget skrammel...

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-07-08 10:40

Ole Gaarde Kristensen wrote:

> rum, skal der en eller anden linieforstærker på, og den skal jo også sidde
> et eller andet sted (og går ud fra at den skal være aktiv og dermed
> tilsluttet 230V og dermed måske er smartest ikke at have gemt for godt væk)

http://eldanmark.dk/antenne_materialer/linieforstaerkere_til_fordeling_58_da/

Pas på Multiline-forstærkerne. De er kraftige, kraftige nok til at sende
en antenneindgang til himmels. Alt over 12dB er ikke tilrådeligt at
sætte direkte foran et TV, så regn lidt på tabet i fordelerne inden du
vælger forstærker.

Jesper Poulsen

- Udlært ved Scientific-Atlanta Arcodan