En 'oplevelse'....
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 11-07-08 01:04

Hejsa

Her for et par måneder siden søgte jeg om at få nye brilleglas iht.
servicelovens bestemmelser om specialoptik. - så langt så godt...

Men da jeg fik bevillingen fra Århus Kommune så jeg til min
overraskelse, at jeg ikke kan få bevilget hele beløbet, som jeg ellers
altid har fået gennem de sidste ca. 43 år!

Glasset er specialslebet såkaldt 'lenticular' glas i en styrke på
+19,75dpi, -4,5cyl., drejet -180º.

Århus Kommunes - sagsbehandlerens - begrundelse for ikke at bevilge hele
beløbet er, at mit glas ikke er "specialoptik", men kun alm.
"standardoptik". Sagsbehandleren påstår, at hun har haft kontakt til -
frit citeret "...adskillige af byens optikere...", og at de samme
optikere overfor hende har 'bevidnet', at glassene er std. glas, som kan
købes uden recept i forb. med an alm. synsprøve. - Det har dog senere
vist sig, at hun kun har henvendt sig til 'Centret for Syn og
Kommunikation' (tidl. Synscentralen) og en enkelt optiker i en Nyt Syn
forretning.

Dette modsiges klart af, at jeg tidligere har forsøgt at få samme type
glas på en alm. synsprøve, da kommunen ikke ville godkende den recept,
jeg har brugt som grundlag for brillekøb. - Tre af hinanden uafhængige
optikere sagde dengang, at den type briller kun må laves efter recept. -
Recepten er udstedt af en tysk øjenlæge, som jeg har rejst hos gennem
mange år, da de danske øjenlæger havde opgivet mig som uhelbredelig. På
et tidspunkt krævede kommunen så en recept fra en dansk øjenlæge, så jeg
fik kontakt til en herværende øjenlæge. Han udstedte en recept præcis
magen til - dog med den tilføjelse, at glassene _skal_ være lenticular
glas - altså specialoptik.

Jeg har nu også haft kontakt til 3 herværende optikere, og ingen af dem
vil lave en sådan brille uden en recept, og _alle_ hævdede over for mig
i telefonen, at glassene absolut er specialglas og ikke alm. standardglas.

Sagen er selvfølgelig anket, da jeg ikke vil finde mig i en sådan
behandling fra en enkelt sagsbehandlers side, når jeg tillige kan levere
flere beviser på, at jeg tidligere har fået bevilget efter paragraffen
om specialoptik. - Desuden har sagsbehandleren over for mig indrømmet,
at hun har været alene om at træffe beslutningen...

Desuden er jeg ikke den eneste stærkt svagtseende her i Århus under
'Områdekontor Midt' der har og har haft særdeles mange problemer med at
få bevilget hjælpemidler til blinde og svagtseende. Jeg har flere
eksempler på, at blinde og svagtseende boende i området ikke har kunnet
få noget som helst, men som, - såsnart de er flyttet til enten
'Områdekontor Syd' eller 'Områdekontor Vest', har fået tingene bevilget
omgående. - Bl.a. en nu afdød bekendt, der ikke kunne få bevilget
hverken synskompenserende udstyr til en PC eller hjemmehjælp. - Hun fik
det først, da sagen endte hos Ankestyrelsen. - En af mine venner, der
udover at have en sysnsstyrke på 3/36 blev så meget hjerneskadet efter
en blodprop, at hun fra hospitalet blev indstillet til højeste pension.
Hun måtte vente i næsten to år, og først da hun og hendes mand flyttede
til Områdekontor Syd, kom der skred i det, - så havde hun både bevilling
af pension, genoptræning og ekstra hjælpemidler af alle mulige slags. -
En tredie blev fra hospitalet indstillet til en specialindrettet bolig,
men fik den først, da hun truede med at gå til pressen... osv.osv.....

Jeg er så gammel en rotte i det her game, at jeg ikke vil finde mig i en
sådan behandling, men vil køre sagen helt til tops. - Jeg kender
temmelig meget til den slags sager, da jeg før har arbejdet som bisidder
for andre i forb. med ankesager - også ved Ankestyrelsen/Socialstyrelsen.

Desuden synes jeg, det er helt urimeligt, at en enkelt sagsbehandler
skal kunne træffe en sådan afgørelse uden at forelægge det for den
gruppe, han/hun er tilknyttet på områdekontoret.

Nå, men det her er åbenbart endnu et eksempel på, at Århus Kommune er
blevet 'en sort plet' på det sociale kort...

mvh. Erik Richard