extract af string
Fra : Per Juul Larsen

Dato : 11-07-08 21:10

hej .

hvordan extrakter jeg et antal karakterer fra en texstreng når jeg ved
at start positionen altid er den samme.. længden af den extraktede
karakterstreng varierer men afsluttes altid med "-"

eks..

c:\dir1\dir2\dir3\abcdefg-sfshejkkukks

det er kun "abcdefg" jeg ønsker som variabel.
men som sagt kan længden variere, det kunne også være
c:\dir1\dir2\dir3\abcdefghij-sfshejkkukks

osv.

mvh pjl

Fra : Gert Krabsen

Dato : 11-07-08 21:22

Per Juul Larsen skrev:
> [...]
>
> det er kun "abcdefg" jeg ønsker som variabel.
> men som sagt kan længden variere, det kunne også være
> c:\dir1\dir2\dir3\abcdefghij-sfshejkkukks

Very simple...

Instr(textStreng,'-') giver dig positionen

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/8460tsh1(VS.80).aspx

Fra : Per Juul Larsen

Dato : 11-07-08 22:10

Gert Krabsen skrev:

> Very simple...
>
> Instr(textStreng,'-') giver dig positionen
>

> http://msdn.microsoft.com/en-us/library/8460tsh1(VS.80).aspx
ok tak for dit svar..

jeg var lidt for hurtig i min forespørgsel den oprindelig tekststring
indeholder nemlig dato således..
c:\dir1\dir2\dir3\2008-07-28\abcdefg-sfshejkkukks

det gør det måske mere besværligt ? men stadigvæ er positionen fra start
af den teksstreng jeg ønsker, altid den samme.

mvh pjl og tak

Fra : Gert Nielsen

Dato : 12-07-08 09:14

"Per Juul Larsen" <juul@larsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> det gør det måske mere besværligt ? men stadigvæ er positionen fra start
> af den teksstreng jeg ønsker, altid den samme.

Inst(start,str,'string') er glimrende. Brugt rigtigt

start er instr(1, str, "abcdef")
Mid(str, start) giver dig ny string, der begynder med din sekvens.
Brug så Gerts metode til at finde "-"
Slut af med en Left(str, pos-1) og du har din streng.
Bør nok opbygges i et loop, hvis der kan være flere forekomster.
Gert