Forældreansvarsloven
Fra : Basilisken

Dato : 25-06-08 01:15

Er der nogen her, der har erfaringer med den nye forældreansvarslov?

Fra : SmaRTrxxv

Dato : 25-06-08 21:47

Basilisken skrev:
> Er der nogen her, der har erfaringer med den nye forældreansvarslov?

Ja....

Var det alt hvad du ville vide? Eller er der noget specifikt du tænker på?

M.v.h.
Thore

Fra : Basilisken

Dato : 25-06-08 23:34

"SmaRTrxxv" <thore@snaps.dk> skrev i en meddelelse

> Ja....
>

> Var det alt hvad du ville vide? Eller er der noget specifikt du tænker på?
>
> M.v.h.
> Thore
Jeg tænker på erfaringer med de problemer, der ligger bag, når der skabes
tvivl om, hvorvidt Statsforvaltningen administerer loven rigtigt. Følgende
citat er hentet fra en henvendelse til Folketingets Retsudvalg fra JÜRGEN
ERLER-ROHDE: "...at statsforvaltningen i en række sager ikke tilrettelægger
sagsbehandlingen i overensstemmelse med de af Familiestyrelsen udarbejdede
vejledninger. Der hersker ingen tvivl om, at statsforvaltningens
sagsbehandling i en række sager har en utilsigtet konfliktoptrappende
virkning, hvilket dog ikke kan tillægges bestemmelserne i
forældreansvarsloven og tilhørende vejledninger, men derimod den
uhensigtsmæssige forvaltning af loven."
Henvendelsen i sin helhed kan ses her
http://www.folketinget.dk/samling/20072/almdel/REU/Bilag/397/560814.PDF og
Justitsministerens svar kan ses her
http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/samling/20072/almdel/REU/spm/738/svar/endeligt/20080610/index.htm
Venlig hilsen

Fra : Brian K

Dato : 26-06-08 23:54

"Basilisken" <basilisken@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen her, der har erfaringer med den nye forældreansvarslov?

Ja - den nye mulighed for at dømme fællesforældremyndighed - bliver nu brugt
som en "trøstepræmie" - så hvis børnene gerne vil eller bør bo hos deres far
så siger retterne: "nå....så får du fællesforældremyndighed, er du så
tilfreds?" - FFM er totalt udhulet - det er adressen der betyder noget!

Personligt så syntes jeg det var bedre før !

Og hvad nytter det at man laver en ny lov.... når forvaltningen så bruger
"barnets bedste" som trumfkortet når de dømmer (det er dem der afgører hvad
der er barnets bedste ) - så intet er forandret - statspaverne/psykologerne
har bare fået et bedre "våben" til at gemme deres beslutninger med.

Jeg venter bare på hvornår vi ser den første farmand gå amok med et gevær i
statsforvaltningen.

/brian

Fra : Brian K

Dato : 26-06-08 23:56

"Basilisken" <basilisken@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Er der nogen her, der har erfaringer med den nye forældreansvarslov?

http://avisen.dk/skilsmissefaedre-holdes-vaek-fra-boern-i-maaneder_13160.aspx

Skilsmissefædre holdes væk fra børn i måneder
26. juni 2008 20:48

Et stigende antal skilsmissefædre får ikke lov til se deres børn i lange
perioder. Man har lyst til at skrige af forvaltningen, siger en frustret far

Arkivfoto:Nordicphotos/Getty Images

Fakta
Frustrerede fædre

I 2006 og 2007 blev Foreningen Far kontaktet af cirka 3.000 fædre.

I år forventer foreningen, at 4.000 fædre vil henvende sig.

Hver femte kontakter foreningen, fordi de er frustrede over lange
sagsbehandlingstider i statsforvaltningen.

Flere hundrede frustrerede skilsmissefædre kimer Foreningen Far ned, fordi
de ikke har fået lov til at se deres børn i flere måneder.

Til fædrenes store frustration beholder mødrene nemlig ofte - helt lovligt -
børnene, mens statsforvaltningerne bruger måneder på at afgøre de mest
konfliktfyldte sager, hvor far og mor ikke kan blive enige om, hvordan de
skal dele børnene imellem sig.

Ydmygende
»Det er så ydmygende, at man har lyst til at tage ind og skrige af
forvaltningen, for der sker ingenting,« siger Kim Thonnsgaard, der oplevede,
at han ikke kunne se sine tre børn i over et halvt år, mens
forældremyndighedssagen lå parkeret i statsforvaltningen.

Ifølge Danmarks største advokatkæde Ret&Råd er de lange sagsbehandlingstider
opstået som en konsekvens af den nye forældreansvarslov, som trådte i kraft
1. oktober sidste år.

Mødre udskyder løsning
Før loven blev indført blev mange stridigheder om forældremyndigheden nemlig
afgjort i retten i løbet af nogle få uger. Nu skal samtlige sager begynde i
statsforvaltningen med henblik på at opnå et kompromis.

Først hvis det ikke lykkes, går sagerne videre til retten. Og så er der
spildt flere måneder, siger familieadvokat Anne Broksø fra REt&Råd.

»Vi oplever, at statsforvaltningerne slet ikke har de nødvendige ressourcer
til at håndtere de mange sager. Og der, hvor forældrene ikke kan finde en
løsning, kan kvinderne udskyde møderne i det uendelige uden at
sagsbehandlerne griber ind. Det er utroligt hårdt for både fædrene og
børnene, der ikke kan se hinanden, mens sagen behandles.«

Vi er kede af det
I Statsforvaltning Sjælland erkender kontorchef Hroar Kolmos, at
sagsbehandlingtiderne - her i gennemsnit tre måneder - er blevet for lange.

»Vi er kede af, at vi ikke kan levere den sagsbehandlingstid, som vi gerne
ville, men strukturreformen har altså skabt en pukkel af sager, som skal
løses af medarbejdere, hvor 40 procent har under et års erfaring, fordi
mange har søgt nyt job,« forklarer Hroar Kolmos.

Han afviser imidlertid, at en retssag skulle være bedre en løsning.

»Der er givetvis nogle meget konfliktfyldte sager, der kunne løses hurtigere
i retten, men problemet er, at man ikke kan identificere dem på forhånd.
Faktisk er vi helt deroppe, hvor 80 procent af alle sager i dag ender med et
kompromis. Og det er altså den bedste løsning for både børn og forældre,«
siger Hroar Kolmos.