min søn på 14 vil have en knallert.
Fra : j.valentin

Dato : 10-06-08 21:37

Flere af hans jævnaldrende venner har anskaffet sig en knallert.
Vi bor i et roligt villa-kvarter, naboens 16 årige søn har en knallert. Min
dreng hænger hos ham hele tiden, og det er OK.
Nu er han ved at plage moren og faren til vanvid for at få lov til at købe
en selv. Han har pengene.
Men jeg har indtil nu afvist ønsket med den begrundelse at det ikke er
lovligt og der ikke er nogen forsikring som dækker, hvis uheldet skulle være
ude.

Han lover højt og helligt at den ikke er til at køre på!! kun lige en gang
imellem.

Hvad skal jeg gøre?

Fra : Holst

Dato : 10-06-08 21:39

j.valentin wrote:

> Hvad skal jeg gøre?

Du skal gøre, hvad din mavefornemmelse siger dig.

Og være en mand, og ikke en mus.

Fra : Lars

Dato : 10-06-08 22:03

j.valentin skrev:
> [...]
> være ude.
>
> Han lover højt og helligt at den ikke er til at køre på!! kun lige en

Sig da ja - børn skal have det de peger på, ellers får man ikke fred for
dem.

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 10-06-08 22:03

j.valentin wrote:
> [...]
> skulle være ude.
>
> Han lover højt og helligt at den ikke er til at køre på!! kun lige en

Hvis den ikke er til at køre på, hvad skal han så med den? Det er stadig
ulovligt og uforsvarligt at køre på den en gang imellem.

> Hvad skal jeg gøre?

Sige nej.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Tove Krieger

Dato : 10-06-08 22:04

"j.valentin" <vejen@fjernhertilbigfoot.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> uheldet skulle være ude.
>
> Han lover højt og helligt at den ikke er til at køre på!! kun

Der er da ikke så meget at diskutere. Både du og han skal følge
loven, og det her med "kun lige en gang imellem" - helt ærligt -
Tror du på den ?

Vi bor også på en stille lukket vej på landet, d.v.s. det var den
engang, men drengene i nabolaget kan ikke rigtigt forstå at de først
må køre knallert når de bliver 16, så vi har det rigtig "morsomt"
kan du tro, med ATV'er, crossmaskiner OG knallerter med 12-14 årige
førere. Det er ikke nok at melde det til politiet. De kræver fotos
af synderne, hvis de (politiet) ikke lige kan snuppe dem på fersk
gerning.

Prøv at forklare din søn, at loven faktisk gælder for os alle - også
ham.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 11-06-08 05:13

> [...]
> være ude.
>
> Han lover højt og helligt at den ikke er til at køre på!! kun lige en gang

Tjaa - Det kommer meget an paa omstaendighederne.. Jeg kan selv huske da jeg
var 14 og oenskede mig en knallert... Jeg fik een som 15 aarig, men mine
foraeldre var meget efter mig med at 'ikke' lave den ulovlig, samt altid at
bruge hjelm og det gjorde jeg saa... Saa det gik rask vaek med 35 - 40 km/t
og der skete aldrig noget helt dumt...

Det her var dog langt ude paa landet - ikke i et villa kvarter med en flok
boenner, der ikke kan andet en brokke sig over 'boern', som har det lidt
sjovt...

mvh
Allan

Fra : Ben 9

Dato : 11-06-08 17:47

"Allan Rasmussen" <jawaSLETmig350@hotmail.com> skrev

> [...]
> 'ikke' lave den ulovlig, samt altid at bruge hjelm og det
> gjorde jeg saa... Saa det gik rask vaek med 35 - 40 km/t og der

That explains......

- ikke i et villa kvarter med en flok
> boenner,

Nå - bønder (hvis det er sådan nogle agronom-agtige ting du
mener) boede da langt ude på landet - osse da jeg var barn

der ikke kan andet en brokke sig over 'boern', som har det lidt
> sjovt...

Helt enig - og så ska du osse ha en øse - fars gamle lada når de
fylder 17.

"For hva faen - dem jeg kender der har slået hpovedet er der sku
da ingen forandringer sket med!"

> mvh
> Allan

ska du ikke ha et dansk tastatur - eller er det ikke kommet ud i
den lokale brugs endnu?

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 12-06-08 06:17

> That explains......

Ja, klart... Det var kun naar 'de fremmede' (ikke lokale politi betjente)
kom til oe'en, man holdt sig hjemme...

> - ikke i et villa kvarter med en flok boenner,
>
> Nå - bønder (hvis det er sådan nogle agronom-agtige ting du mener) boede
> da langt ude på landet - osse da jeg var barn

Nej nej - Boenner... Saadan nogle som smager herligt naar de er bagte og i
tomatsauce!

> der ikke kan andet en brokke sig over 'boern', som har det lidt
> sjovt...
>
> Helt enig - og så ska du osse ha en øse - fars gamle lada når de fylder
> 17.

Naaah - det er nok lige at straekke den lidt! Men de kan da godt faa lov at
koere rundt i den udtjente Kadett ude paa marken!

> "For hva faen - dem jeg kender der har slået hpovedet er der sku da ingen
> forandringer sket med!"

he he :)

> ska du ikke ha et dansk tastatur - eller er det ikke kommet ud i den
> lokale brugs endnu?

Nope... Jeg ku jo godt holde ALT tasten nede og trykke 145, 134 og 155 paa
det nummeriske tastatur - for saa at slippe ALT tasten igen... Det giver æ å
og ø... Men det er saa boevlet naar man skal skrive meget...

Tak for humor

Mvh
Allan

Fra : Per Vadmand

Dato : 12-06-08 08:39

Allan Rasmussen wrote:

> [...]
> 155 paa det nummeriske tastatur - for saa at slippe ALT tasten
> igen... Det giver æ å og ø... Men det er saa boevlet naar man skal
Ved du godt, at du kan vælge "genvejstaster" til disse bogstaver?

Per V

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 13-06-08 06:25

> Ved du godt, at du kan vælge "genvejstaster" til disse bogstaver?

nææææ...
Hvordan foregår det?

Fra : H. Jensen

Dato : 11-06-08 08:01

> [...]
> ude.
>
> Han lover højt og helligt at den ikke er til at køre på!! kun lige en gang

Sige nej. Samfundet er så gennemreguleret og konsekvenserne er så store ved
et eventuelt uheld uden forsikring at det kan sætte en stopper for hans
voksenliv.

Hvem vil være motiveret til at leve som andet end bistandshjælpsmodtager,
hvis straffen for at yde mere ville være at afdrage på en erstatning?

Hvis han opleve fart og det må begrundelsen jo være når han ikke vil bruge
den til transport, så undersøg om der er motorklubber i nærheden, som kan
tilbyde kørsel på lukket bane.

--
Regards
Meditation Inlet - special boarding school for children with special needs.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 11-06-08 09:37

> [...]
> være ude.
>
> Han lover højt og helligt at den ikke er til at køre på!! kun lige en gang

Være voksen og ansvarlig, og fortælle ham, at det
er dit ansvar som voksen at stå fast på at overholde
loven. Desuden er der lige det punkt med, at forsikringerne
ikke dækker - det gælder også, hvis de kører på ulovlige
knallerter eller er berusede - og det er knægte jo somme tider.

Det er svært at være forældre til teenagere i den alder- men sådan er det.

Det er lykkedes mig at komme igennem hver gang endnu - og dette er femte
gang vi er turen igennem.

Foreslå ham i stedet at melde sig ind i en motorcross-club el.lign. hvor
der kun køres på lukkede baner, få ham til at deltage i ungdomsskolens
knallerthold osv. så han kan få afreageret noget energi.

Mvh:Bodil.

Fra : Ben 9

Dato : 11-06-08 14:21

"j.valentin"

> Hvad skal jeg gøre?

Sige til ham at det er ham der bestemmer og han derfor skal købe
den knallert og at loven kun er for alle andre......

eller

træd dog i karakter og sæt ungen på plads

Fra : H. Jensen

Dato : 13-06-08 08:56

> [...]
> ude.
>
> Han lover højt og helligt at den ikke er til at køre på!! kun lige en gang

http://nyhederne.tv2.dk/krimi/article.php/id-12041090.html

Dvs. at skader kan forfølge ham alene mange år frem i livet.

Jvf. min forrige post, så få meldt ham ind i en motorklub, hvor at hans
aktivitet kan ske helt lovligt på en lukket bane. Forsikringsmæssigt kan der
tegnes en ekstra forsikring mod "farlige" hobbyer, som motorsport sorterer
under.

Fra : Ben 9

Dato : 13-06-08 10:29

> Dvs. at skader kan forfølge ham alene mange år frem i livet.

Her er etn video der viser hvilke skader man kan få og som varer
langt op i alderen:

http://www.youtube.com/watch?v=5OwBLUsgUsw&feature=related

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 18-07-08 01:45

"j.valentin" <vejen@fjernhertilbigfoot.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> være ude.
>
> Han lover højt og helligt at den ikke er til at køre på!! kun lige en gang

Der er ikke noget at spille om - han skal have et rungende nej, så han
forstår det - at han plager så meget vidner om at han har opdaget at I til
sidst bliver "møre" alligevel og giver ham hans vilje -det er det dummeste
man kan gøre - nej, er nej -og når det gælder trafikken som er særdeles
farlig, så skal I også sige nej for hans skyld, vel vidende at han nok kører
på knallert alligevel når I ikke ser det. (min egen datter fik fx besked på
altid at bruge cykelhjelm - da hun en dag ikke gjorde det - gæt hvem der så
kom alvorligt til skade i et trafikuheld. Hun var millimeter fra døden.) - I
skal stå fast, uanset hvor meget han brokker sig - lad ham melde sig ind i
nogle klubber hvor der er er mulighed for go-carts eller lignende og på
lukkede baner, men giv ham aldrig nogensinde lov til at køre på knallert før
han er 16 år. Det er bedre at han bliver sur end at han bliver så død!

Og den med at han ikke vil køre på den - udover en gang imellem, holder ikke
hos en umoden teenager. Prøv selv at købe en "fed" bil og bild dig ind at du
kun vil køre i den "en gang imellem" - kan du mon holde det? Når du ikke
kan, så kan din søn heller ikke -han er trods alt kun 14 år.

Det kærligste man kan sige til sine børn i et sådant tilfælde er "NEJ" og
gør det på en måde at der ikke er mere at tale om. I dag en knallert, i
morgen fars dyt, i overmorgen bisættelse.

Lev stærkt - dø ung - bliv et smukt lig - kør Harley!