Ny telefonledning
Fra : troglodyt

Dato : 16-06-08 00:39

Hej

Jeg vil gerne have en ADSL-forbindelse. Problemet er bare, at der ikke
er noget fungerende telefonstik her i min lejlighed. Jeg vil helst
undgå at skulle have en alm. fastnettelefon. Hvad gør jeg? Og hvad
koster det?

troglodyt

Fra : Ole C

Dato : 16-06-08 08:50

troglodyt skrev blandt andet:

> Jeg vil gerne have en ADSL-forbindelse. Problemet er bare, at der ikke
> er noget fungerende telefonstik her i min lejlighed.

Bare det er der, så kan det også bringes til at fungere.

> Jeg vil helst undgå at skulle have en alm. fastnettelefon.

Det behøver du heller ikke - en basislinie er tilstrækkeligt.

> Hvad gør jeg?

Bestiller er ADSL-abonnement

> Og hvad koster det?

Det fortæller udbyderen dig - og også om der foruden abonnementet skal
betales for basislinien. Det er forskelligt fra udbyder til udbyder. Hos
Telmore er det for eksempel med i den anførte pris.

--
vh
Ole C

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 16-06-08 08:54

"troglodyt" <troglodyt@nathold.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er noget fungerende telefonstik her i min lejlighed. Jeg vil helst
> undgå at skulle have en alm. fastnettelefon. Hvad gør jeg? Og hvad

Det med fungerende telefonstik i din lejlighed, betyder det, at du kun evt.
har en mobiltelefon? ADSL kan ikke lade sig gøre uden fastnettelefon.

Derimod er der måske mulighed for trådløs internet fra flere udbydere. Prøv
at google på "trådløst internet" og udbyderne popper op som popkorn.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd
Så søg det lette - og gør det svært (piet Hein)

Fra : KsNa

Dato : 16-06-08 17:51

"Karsten (7870)" <bito@karby.dk> skrev i en meddelelse

> "troglodyt" <troglodyt@nathold.dk> skrev i en meddelelse

> Det med fungerende telefonstik i din lejlighed, betyder det, at du kun
> evt. har en mobiltelefon? ADSL kan ikke lade sig gøre uden fastnettelefon.

Følg dog med tiden, det er længe siden, at det var nødvendigt - en bærelinie
kan gøre det.

Mvh
Kim

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 16-06-08 21:31

"KsNa" <KsNa@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Følg dog med tiden, det er længe siden, at det var nødvendigt - en
> bærelinie kan gøre det.
>
> Mvh
> Kim

Det prøver jeg så i håbet om, at du så vil fortælle mig, hvad en bærelinie
er - og specielt hvordan en sådan skulle kunne virke et sted med defekt
telefonstik og hvor du - ikke mindst - forventer ADSL????

....Og i givet fald, hvorfor stiller du så indledningsvis spørgsmålet???

Fra : Ole C

Dato : 16-06-08 21:58

Karsten (7870) skrev blandt andet:

> Det prøver jeg så i håbet om, at du så vil fortælle mig, hvad en
> bærelinie er -

Jeg blander mig lige lidt.

Det kan du for eksempel læse her:
http://kundeservice.tdc.dk/privat/telefoni/faq.php?id=5323

> og specielt hvordan en sådan skulle kunne virke et
> sted med defekt telefonstik

Vi ved jo ikke om stikket er defekt.
Alt hvad vi ved fra "troglodyt" er, "at der ikke er noget fungerende
telefonstik her i min lejlighed".
Måske fordi han ikke har nogen fastnettelefon, men udelukkende bruger
mobiltelefon?

> og hvor du - ikke mindst - forventer
> ADSL????

Det kommer naturligvis fra telefonstikket - og mon dog ikke der er et
telefonstik i lejligheden? Det er der dog i de fleste - og så bør man
roligt kunne overlade til internetudbyderen at sørge for at det bliver
forbundet, så der kan blive lagt ADSL ind i lejligheden.
Men man er altså ikke nødt til at få en fastnettelefon endsige et
telefonnummer. Forbindelsen får i stedet et "EM-nummer".

> ...Og i givet fald, hvorfor stiller du så indledningsvis
spørgsmålet???

Det virker som om du har fået blandet lidt sammen på de enkelte indlægs
forfattere.....

--
vh
Ole C

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 17-06-08 10:30

"Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg blander mig lige lidt.
>
> Det kan du for eksempel læse her:
> http://kundeservice.tdc.dk/privat/telefoni/faq.php?id=5323

OK. Der er jo normalt tale om en fastnettelefon med normalt abonnement.
Den såkaldte basis- eller bære linie er altså kun beregnet for ADSL og
IP-telefoni er noget nyt i forhold hertil. Men mulighederne afhænger vel
stadig - eller er begrænset til, hvad der kan leveres med ADSL over en PSTN
eller ISDN2.

F.eks. kunne de ikke levere fejlfri ADSL her ca. 5-6 km fra centralen. Den
brød ned så tit, at det var utilfredsstillende. Og igen, det var før
IP-telefoni blev indført.

Nu har jeg de sidste 4 år kørt trådløst internet fra "lokal" udbyder og er
her i år også fået IP-telefoni fra samme sted og til priser TDC ikke kan
konkurrere med.

> Vi ved jo ikke om stikket er defekt.

Der stod vist "fungerende" Men hvad endten der er et stik, der ikke fungerer
eller et defekt stik, så er resultatet vel det samme, så det var derfor jeg
anbefalede en snorløs løsning.

> Alt hvad vi ved fra "troglodyt" er, "at der ikke er noget fungerende
> telefonstik her i min lejlighed".

> Måske fordi han ikke har nogen fastnettelefon, men udelukkende bruger
> mobiltelefon?

Det er faldet mig ind, men igen, da der blev nævnt noget med et telefonstik,
så...

> [...]
> Men man er altså ikke nødt til at få en fastnettelefon endsige et
> telefonnummer. Forbindelsen får i stedet et "EM-nummer".

Jo, men jeg var eller stadig i tvivl om der er en fungerende stikkontakt.

> spørgsmålet???
>
> Det virker som om du har fået blandet lidt sammen på de enkelte indlægs
> forfattere.....

I så fald, det var ikke meningen.

> --
> vh
> Ole C

Karsten H.(7870)
Jeg vil med rette gerne lære mere,
men på en måde så jeg kan det kapere. (mig selv)

Fra : Ole C

Dato : 17-06-08 11:51

Karsten (7870) skrev blandt andet:

> OK. Der er jo normalt tale om en fastnettelefon med normalt
> abonnement.

Også det "normale" ændrer sig med årene.....

> [...]
> IP-telefoni er noget nyt i forhold hertil. Men mulighederne afhænger
> vel stadig - eller er begrænset til, hvad der kan leveres med ADSL

Det har intet med hverken PSTN eller ISDN at gøre.
Det drejer sig udelukkende om ledningernei telefonnettet - det der ofte
omtales som "kobberet".

> F.eks. kunne de ikke levere fejlfri ADSL her ca. 5-6 km fra
> centralen. Den brød ned så tit, at det var utilfredsstillende. Og
> igen, det var før IP-telefoni blev indført.

Der kan være mange årsager - og kablingen er ikke nødvendigvis ført i en
ret linie fra centralen. Udover det er dele af telefonnettet er meget,
meget gammelt - men det kan i øvrigt ikke kende forskel på en computer
og en IP-telefon.

> Der stod vist "fungerende" Men hvad endten der er et stik, der ikke
> fungerer eller et defekt stik, så er resultatet vel det samme, så det
> var derfor jeg anbefalede en snorløs løsning.

Hvis "troglodyt" ikke har et fastnetabonnement, fungerer telefonstikket
naturligvis ikke. Men når/hvis stikket er i lejligheden, er der med stor
sandsynlighed kun tale om at slutte det til i et eller andet krydsfelt.

--
vh
Ole C

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 17-06-08 15:38

> Også det "normale" ændrer sig med årene.....

Ja, tydelig vis.

> Det har intet med hverken PSTN eller ISDN at gøre.
> Det drejer sig udelukkende om ledningernei telefonnettet - det der ofte
> omtales som "kobberet".

Det var sådan set ikke det, jeg skrev. Jeg mente "som om". Udtrykket
"kobberet" er selv mig velbekendt.

> Der kan være mange årsager - og kablingen er ikke nødvendigvis ført i en
> ret linie fra centralen.

Nej, det vil æ bondemand nok ikke være så glad for, at der ligger telef--
undskyld, kobber tværs igennem hans marker.

> Udover det er dele af telefonnettet er meget, meget gammelt - men det kan
> i øvrigt ikke kende forskel på en computer og en IP-telefon.

Ja, og nej

> Hvis "troglodyt" ikke har et fastnetabonnement, fungerer telefonstikket
> naturligvis ikke. Men når/hvis stikket er i lejligheden, er der med stor
> sandsynlighed kun tale om at slutte det til i et eller andet krydsfelt.

Tja, f.eks. i monopoldåsen - og så der efter til nærmeste central, hvis der
ikke er for mange tårne imellem og så håbe på, at balancen er god nok til at
opnå 90 dB s/n.
> vh
> Ole C
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)

Fra : Ole C

Dato : 17-06-08 21:45

> Ja, og nej

Nej. Datatrafik er datatrafik.

> Tja, f.eks. i monopoldåsen - og så der efter til nærmeste central,
> hvis der ikke er for mange tårne imellem og så håbe på, at balancen
> er god nok til at opnå 90 dB s/n.

Det er efterhånden kun i ganske, ganske få tilfælde, at man ikke kan få
en brugbar ADSL med temmelig høj hastighed.......

--
vh
Ole C

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 18-06-08 10:04

> Nej. Datatrafik er datatrafik.

Jeg svarede ja til det første, du skrev og nej til det sidste i din
forklaring.

> Det er efterhånden kun i ganske, ganske få tilfælde, at man ikke kan få en
> brugbar ADSL med temmelig høj hastighed.......

Det er jo egentlig bemærkelsværdigt, at ved alle TV- og andre reklamer for
både den ene og den anden funktion ved de forskellige systemer står der
forneden med meget og utydeligt småt, at levering er ikke muligt alle steder
eller kan påregnes eller man forbeholder sig begrænsning af (både det ene og
det andet).

I øvrigt de ganske få eller for den sags skyld mere end få tilfælde skal
ikke påregne at opnå bedre forhold, da den form for netværk ikke udbygges
mere, og at udbygning af lysleder heller ikke kan påregnes mange steder og
ikke de første 10 år, hvis overhovedet.

F.eks. et herværende energi-selskab udbygger lyslederkabler over alt, og i
første omgang graver de blot de orange rør ned til - ja til 1 km fra din
(min) dør.

De var så i byen nær ved ude at demonstrere digital- og analog TV, ulemper
og fordele etc. Jeg stillede nogle få spørgsmål om forskellige kvaliteter,
der kunne forventes på de forskellige muligheder. Det endte med, at han
spurgte, hvor jeg boede, og vi pegede på det store kort. Nå dér. Ja men bare
rolig, der kommer vi ikke de første 10 år, hvis overhovedet. Der er så få
husstande, så det ikke kan betale sig - ja, tak for sangen. Det flotteste
var nu også den store og velpolerede, sorte demovogn - ja, altså set ude
fra.

Min løsning? Digitalt DR1, DR2 og TV2 (analog lukkes jo allivel oktober
2009) snorløs internet og IP-telefoni, samt parabol-TV og kun free to air
forstår sig.

Fra : Ole C

Dato : 18-06-08 10:22

> Jeg svarede ja til det første, du skrev og nej til det sidste i din
> forklaring.

OK

> [...]
> Min løsning? Digitalt DR1, DR2 og TV2 (analog lukkes jo allivel
> oktober 2009) snorløs internet og IP-telefoni, samt parabol-TV og kun

Ja, det er jo privatiseringens herligheder du der beskriver, hvor det er
økonomiske beregninger der afgør serviceniveauet.
At der overhovedet ligger et netværk af telefonledninger til næsten alle
boliger i landet, skyldes udelukkende tidligere tiders holdninger, som
blandt andet betød at en installation havde en fast (ret lav) pris,
uanset hvor langt kabel der skulle trækkes fra centralen.
Man må så glædes over at teknologien har skaffet os andre muligheder,
som dem du har valgt.

Men nu er vi vist ganske OT.....

--
vh
Ole C

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 18-06-08 12:32

> OK

> Ja, det er jo privatiseringens herligheder du der beskriver, hvor det er
> økonomiske beregninger der afgør serviceniveauet.

...og hvis de også havde den fornødne erfaring. De ved unægtelig mere om
stærkstrøm end om distrbution af lavspænte funktioner.

> [...]
> blandt andet betød at en installation havde en fast (ret lav) pris, uanset
> hvor langt kabel der skulle trækkes fra centralen.

Jo, men anlæg, udvidelse og vedligehold skulle jo dækkes ind af
abonnementet.

Oprindeligt fandtes der jo heller ikke andet end ham, der stod og viftede
med flag fra den ene bakketop til den anden - lige bortset fra indianerne,
der brugte røgsignaler.

> Man må så glædes over at teknologien har skaffet os andre muligheder, som
> dem du har valgt.

Det er jo tidens udvikling - kan vi overhovedet følge med?

> Men nu er vi vist ganske OT.....

Nå, vel ikke set ud fra gruppens navn.

Fra : KsNa

Dato : 18-06-08 18:12

> "Ole C" <mail@FJERNolec.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> F.eks. et herværende energi-selskab udbygger lyslederkabler over alt, og i
> første omgang graver de blot de orange rør ned til - ja til 1 km fra din
> (min) dør.

Her ved mig stopper de 80. fra min dør. Nabohusene på nabovejen har fået
tilbud om fiber, man vil grave 400m for at forsyne 5 huse, men ikke de
sidste 80m. til de 2 sidste huse.

Mvh
Kim

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 18-06-08 23:55

> [...]
>
> Her ved mig stopper de 80. fra min dør. Nabohusene på nabovejen har fået
> tilbud om fiber, man vil grave 400m for at forsyne 5 huse, men ikke de

Det var vel ikke uventet? Det er jo egentlig det samme mønster som da man i
sin tid begyndte at lægge kabel-TV ind med mange programmer, der kostede
mange penge. Det var før, at paraboler blev "hver mands eje". Af samme årsag
var paraboler ikke tilladt her i DK netop for at beskytte selskaberne (Stofa
o.l.) med kabel TV og det på et tidspunkt, hvor det var tilladt i Sverige.
Nå, det varede imidlertid ikke længe inden, at man måtte gi' sig og tillade
paraboler i DK.

Fra : KsNa

Dato : 19-06-08 18:18

> Det var vel ikke uventet?

Både og, for 3 år siden blev luftledningerne lagt i jorden og jeg forventede
ikke, at fiber ville komme her i området de første mange år. Men når nu
naboerne rundt om hjørnet, og som jeg deler hæk med, kan få det så undre det
mig, at de 2 sidste huse ikke kommer med i fibertilbudet.

Mvh
Kim

Fra : Tonni Madsen

Dato : 08-07-08 02:04

> Hvis "troglodyt" ikke har et fastnetabonnement, fungerer telefonstikket
> naturligvis ikke. Men når/hvis stikket er i lejligheden, er der med stor
> sandsynlighed kun tale om at slutte det til i et eller andet krydsfelt.

Tja..Både og, i den tid jeg har kørt for TDC har jeg nu oplevet skræmmende
mange huse, og især lejligheder hvor stikkene rent fysisk ikke virkede...
Nogengange fordi ledningerne/ stikkene var mørnede eller irede, men oftest
fordi de simpelhen var blevet fjernet under renovering...
Idag hvor der er flere og flere der ikke har fastnet, så er der mange der
fjerner "skidtet" når de maler/fuger om og når der så flytter nye ind, ja så
virker stikkene (hvis de da er der endnu) sørme ikke, for ledningen på
ydersiden er fjerne, den var jo grim... Har også set i flere boligforeninger
hvor malerne ved fraflytning konsekvent fjerne alle andre end det
oprindelige stik i lejligheden (ledningen blev cuttet med spartlen) og hvis
der blandt de fjernede stik sad et tele/kap stik, som der jo gerne skulle
gøre hvis der har været en tekniker forbi og montere internet tidligere,
tja, så virker det oprindelige stik heller ikke mere...
Naturligvis er det sansyneligt at stikket ikke er defekt, men bare koblet
fra, men direkte defekt er altså absolut ikke umuligt!
Hvis du har et multimeter kan du for sjov skyld prøve at måle i stikket,
hvis der har været fastnet inden for de seneste år er der ofte stadig
spænding ca +48 vdc i stikket selvom der ingen klartone er mere, da de
oftest bare lukker for signalet så og sige, men lader ledningen sidde...
Du kan ikke regne med at der er det, men hvis der er, så er der med al
sandsynlighed hul igennem, og de kan ordne resten på centralen (gør det
selv-løsning)
Hvis der ingen spænding er, så kan de enten rent fysisk ha klippet den i den
anden ende, der kan ha været en basis/bære linie før (der kan ikke måles
spænding på sådan en fætter) eller ledningen kan være defekt.

Mvh Tonni Madsen

Fra : Ole C

Dato : 08-07-08 08:58

Tonni Madsen skrev blandt andet:

> Tja..Både og, i den tid jeg har kørt for TDC har jeg nu oplevet

(klip et langt indlæg)

Du har givetvis ret i dine betragtninger.
Men da OP ikke har ulejliget sig med at forholde sig til de mange indlæg
der er kommet efter hans spørgsmål, må vi vel regne med at han har fået
løst sine problemer......

--
vh
Ole C

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 08-07-08 11:28

Ole C wrote:

> Men da OP ikke har ulejliget sig med at forholde sig til de mange indlæg
> der er kommet efter hans spørgsmål, må vi vel regne med at han har fået

Ikke desto mindre er det da god information til os andre. Når jeg engang
skal fraflytte denne lejlighed er det da rart at vide hvordan jeg skal
sikre den næste mulighed for at bruge begge kobberpar (et sæt til ISDN
og et sæt til en bærelinie).

Jesper Poulsen

Fra : KsNa

Dato : 17-06-08 14:53

> [...]
> er - og specielt hvordan en sådan skulle kunne virke et sted med defekt
> telefonstik og hvor du - ikke mindst - forventer ADSL????

Jo, det kunne jeg godt, men det har Ole klaret ganske fint.

> ...Og i givet fald, hvorfor stiller du så indledningsvis spørgsmålet???

Det var da vist ikke mig.

Mvh
Kim

Fra : Vi fremmer forståels~

Dato : 16-06-08 02:02

Jeg ville vælge at få trådløst internet, prisen er nede hvor det godt
kan betale sig. Hvis du først skal have installeret en telefonline
bliver det en dyr affære. Der er oprettelse og tilslutning, evt
udgifter til kabel trækning, stik osv. Kobber er ved at være forældet,
ihvertfald i den henseende - og heldigvis for det.
Skal du bruge forbindelsen til andet end internet - fx. tv eller fax,
er det en anden sag.

Venligst
D.Ditlevsen.
http://www.mobil-tolk.dk/
Vi fremmer forståelsen !

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-06-08 05:56

Vi fremmer forståelsen ! www.mobil-tolk.dk wrote:
> Jeg ville vælge at få trådløst internet, prisen er nede hvor det godt

Det er både sløvt og ustabilt.

> kan betale sig. Hvis du først skal have installeret en telefonline
> bliver det en dyr affære. Der er oprettelse og tilslutning, evt

Der skal ingen telefonlinie til.

> udgifter til kabel trækning, stik osv. Kobber er ved at være forældet,
> ihvertfald i den henseende - og heldigvis for det.

Nope. Kobber overgås kun af fiber. Trådløse forbindelser er for
yuppierne der skal vise at de er med på det sidste nye (og dermed også
står med alle problemerne).

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 17-06-08 05:58

Vi fremmer forståelsen ! www.mobil-tolk.dk wrote:

> Venligst
> D.Ditlevsen.
> http://www.mobil-tolk.dk/
> Vi fremmer forståelsen !

Kan du ikke smide den rekvalme under en signaturadskiller (og indskrænke
den så den overholder retningslinierne)?

Jesper Poulsen