Hvor mange gram fedt taber man sig ved en ~
Fra : peter

Dato : 21-05-08 08:56

F.eks. cykling ved 15 km/t?

Mvh og på forhånd tak for svarene!

Fra : Hans Joergensen

Dato : 22-05-08 08:56

peter wrote:
> F.eks. cykling ved 15 km/t?

Cykling ved 15km/t kan næsten ikke betegnes som motion imho,
med mindre det er i hård modvind eller op af en bakke.
På normal lige vej skal jeg gerne op på ca. 25 km/t for at ligge
godt placeret i "fedtforbrændings pulszonen", pulszone 1.

En god ting er - efter min mening - at bruge pulsur, beregne sine
pulszoner efter hvile og max puls, og så træne efter det hvis man
vil tabe sig mest effiktivt, det kan også være et godt spark i røven
at have noget at køre efter.

Efter 4½ times cykling (= ca. 100km) i pulszone 1 påstår min cykelcomputer at
jeg har brændt ca. 4500 kcal, om det passer ved jeg ikke, og jeg ved
ikke om det på nogen måde kan omsættes direkte til gram... ?

// Hans

Fra : Sune Storgaard

Dato : 22-05-08 16:54

og jeg ved
> ikke om det på nogen måde kan omsættes direkte til gram... ?

Hvis du nu er ethioper uden så meget som 0,0 gram fedt på kroppen, så er
svaret jo 0gram , hvorimod Jens Okking nok vil omdanne mere...

Der findes med andre ord ikke en direkte måde at oversætte på, da det
afhænger af ret så mange faktorer.

Fra : bj

Dato : 22-05-08 20:38

Der er intet videnskabeligt bevist med en fedtforbrædningszone. Det er et
misforstået begreb! Heller ikke efter egen erfaring og træning. Energi ind =
energi ud = status quo! mindre ind mere ud= vægttab. Hold bare regnskab, men
jeg ahr vendt den om og forholder mig til, hvad jeg ved jeg skal have ind
for at fungere og ikke hvad jeg IKKE må få.

> På normal lige vej skal jeg gerne op på ca. 25 km/t for at ligge
> godt placeret i "fedtforbrændings pulszonen", pulszone 1.

et pulsur er altid godt, men mest af alt handler det om at føle efter hos
sig selv! Presser jeg nok på eller for meget på? Bliver jeg for hurtigt træt
eller går det? Hvad er det jeg ulukkende vil opnå med mintræning? Vægttab?
Bedre kondition? Ja, jeg ved da godt at det går hånd i hånd mange gange, men
det handler jo meget om at finde ens motivation til det ene eller det andet
og om at spørge ind til sig selv, hvad det jeg vil osv..

Om man taber sig ved 15km/h: JA, de tgør man hvis man har noget at tabe af
og det gør man alligevel, hvis man spiser mindre end man fordbrænder. Om man
så har ffedt på kroppen til at forbrænde eller om det blvier musklerne der
kommer til at stå for skud er jo en adnen sag. Faktisk er det bare med at
gove den en over nakken når man er afsted og træne i høje pulszoner. Det
giver den bedste efterforbrænding i timerne efter. Husk på, at kroppen jo
også skal hvile ud/restituere og på den måde giver det i virkeligheden det
bedste resultat for så er man frisk til at træne godt og intenst hver gang
man tager afsted. Og det er altså også en myte at man ikke skal spise hvis
man skal tabe sig. MAn skal have energi for at kunne træne og dermed sætte
gang i kroppens funktioner osv...

> [...]
> pulszoner efter hvile og max puls, og så træne efter det hvis man
> vil tabe sig mest effiktivt, det kan også være et godt spark i røven

Det lyder da meget ok med den mængde forbrænding på den tid. Der går
7000kcal på et tabt fedt så hvis du efterfølgende ikke indtog føde ville du
have tabt et godt luns fedt. Det er jo bare ikke sådan det hænger sammen.
Mad det skal vi da have men 4500kcal på 4,5 timer er ikke ved siden af.

mvh
bj

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-05-08 22:13

> kommer til at stå for skud er jo en adnen sag. Faktisk er det bare med at
> gove den en over nakken når man er afsted og træne i høje pulszoner.

Min erfarnig er at man når man skal tabe sig skal træne med lav puls i lang
tid - det handler om at få brugt nogle kalorier uden at blive træt.

> Det giver den bedste efterforbrænding i timerne efter.

Se, det kan jeg ikke finde nogen form for dokumentation for. Alle siger at
sådan er det, men ingen kan fortælle mig hvor mange kalorier, jeg
"efterforbrænder".

Mvh Maria

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 25-05-08 22:15

>F.eks. cykling ved 15 km/t?

5 km gang/løb svarer til 12 km cykeltur eller 1400 m svømning - sådan i
runde tal. Jo lavere puls, jo mindre træt bliver du og jo længere tid kan du
blive ved. Har du kun en bestemt mængde tid til rådighed, så bare fuld fart
på. Det handler om at forbruge kalorier.

Mvh Maria

Fra : bj

Dato : 31-05-08 14:49

> runde tal. Jo lavere puls, jo mindre træt bliver du og jo længere tid kan
> du blive ved.

JA, men det er jo netop et, hvem gider blive ved i 3 eller 4 timer som man
kan forbrænde mellem 1½-2timer?

Har du kun en bestemt mængde tid til rådighed, så bare fuld fart
> på. Det handler om at forbruge kalorier.

Netop..

Der er ingen tal, men kroppen arbejder på at restituere sig og briger energi
på det og jo mere power du har forbrug jo mere arbejder kroppen jo og det e
rlig med flere kalorier ud.

Fortsat god weekend
bj

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 31-05-08 18:09

> JA, men det er jo netop et, hvem gider blive ved i 3 eller 4 timer som man
> kan forbrænde mellem 1½-2timer?

Den som ikke kan knokle, tåle at blive forpustet eller som bare er i så
dårlig kondition, at to timers knokleri giver 4 dages pause og måske mere.
Det er vigtigt at huske at der er forskel på at skulle have kondition og på
at skulle tabe sig. Når man skal tabe sig, er det vigtige at man forbrænder
fedt og ikke kulhydrater, da forbrændingen af fedt ikke udløser sult.

Mvh Maria