Rørføring til vandkopper i stald, PEX elle~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-04-08 02:21

Hej NGs

Jeg vil gerne lave vandinst. i vores stald til vandkopperne til
hestene.
Jeg er i tvivl om om jeg skal lave det i PEX eller PEM rør.
PEX:
http://vvs-eksperten.dk/index/pex-roer-tilbehoer-205
http://vvs-eksperten.dk/index/pex-fittings-fordelerroer-199
PEM:
http://vvs-eksperten.dk/index/pem-pel-roer-fittings-189

Primæssigt er der ikke den store forskel.
Man kan få lidt mere anvendelige fittings til PEX og dimentionerne er
lidt mindre.

Kan man bruge PEX gulvvarmerør til vand til heste eller skal det være
dem til brugsvand ?

XPOST:
dk.fritid.hus-og-have, dk.fritid.dyr.hest

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Kim

Dato : 22-04-08 09:48

Hej Christian.

Jeg tror ikke der er nogen af de typer der kan holde
til et hestenap.... Tror det er sikrere med jernrør.

Mvh, Kim

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-04-08 03:25

On Apr 22, 10:47 am, "Kim" <John...@Falskmail.dk> wrote:
> Hej Christian.
>
> Jeg tror ikke der er nogen af de typer der kan holde
> til et hestenap.... Tror det er sikrere med jernrør.

Man kunne evt. lave jernrør i den del som er i boksene og så en
tilslutning udenfor boksene.
Men jeg tror nu ikke det er et problem.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-04-08 11:44

Christian B. Andresen wrote:

> Man kunne evt. lave jernrør i den del som er i boksene og så en
> tilslutning udenfor boksene.
> Men jeg tror nu ikke det er et problem.

Frost kan være et problem. Mine forældre har lavet cirkulation,
men vidst nok kun i tilførslen oven på boksen, der går vidst kun
et enkelt rør ned til vandkoppen. De har også en gammel vandvarmer
siddende som de kan tænde når DMI lover frost. Mig bekendt har
de ikke haft frostskader endnu.

Fra : N/A

Dato : 22-04-08 11:44

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-04-08 05:38

On Apr 22, 12:43 pm, Jon Bendtsen <no...@example.com> wrote:

> [...]
> et enkelt rør ned til vandkoppen. De har også en gammel vandvarmer
> siddende som de kan tænde når DMI lover frost. Mig bekendt har

Det ved jeg godt, det er faktisk også kun frygten for frost som har
gjort at jeg ikke har lavet det endnu, og stadig bruger spande.
Men nu kommer der en hest mere, og derved endnu lettere at holde
frostfrit.
Men jeg vil lave en ventil så man kan tappe vandet ud i perioder med
hård frost.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-04-08 01:58

On 23 Apr., 07:46, charlotte <charlotte_boeg...@yahoo.dk> wrote:
> Hej Christian

> Der er forskel på om man benytter rør til brugsvand eller gulvvarme.
> Dette har ikke noget at gøre med sammensætningen af røret, men af
> mængden af tilsætningstoffer. Nu er det laaaaang tid siden jeg havde
> kursus i materialer og drikkevand, men jeg mindes noget med skumning
> ( altså rester af et eller andet underligt kemi ) var tillladt i rør
> der ikke var til brugsvand, hvorimod der var meget strenge krav til
> rør der skal benyttes til brugsvand.

Jeg tror jeg ofrer dem til brugsvand, det er måske 20 m så prisen er
ikke noget aspekt på så lidt.

> Jeg har så absolut ingen erfaring i heste, men kunne da forestille mig
> at det ikke var sundt for dem hellere at indtage store mængder af
> kemi. Og at det kunne være svært at overbevise dem om at drikke, hvis
> det lugter / smager af opløsningsmidler

Det er det helt sikkert, hvis spanden ikke er ordentlig ren nu så
drikker den ene ikke.

Fra : charlotte

Dato : 22-04-08 23:47

Hej Christian

> [...]
at det ikke var sundt for dem hellere at indtage store mængder af
kemi. Og at det kunne være svært at overbevise dem om at drikke, hvis

Charlotte

Fra : liz

Dato : 26-04-08 21:39

Hej NGs

Jeg vil gerne lave vandinst. i vores stald til vandkopperne til
hestene.

Hej Christian,

Nu er dette indlæg ikke for at forskrække dig, men.......

I dag talte jeg med en pige som har vandkopper i stalden til hestene. I
forgårs fandt hun sin et årig plage død. Den havde hængte sig i grimen som
havde, på den ene eller anden måde, viklet sig omkring vandkoppen så hesten
ikke kunne kom fri igen.

Det er en skrækkelig historie og desværre er det ikke første gang at jeg har
hørte om det. Der er flere gode grund til ikke at bruge vandkopper til
heste, men en af de vigtigste er, at hestene fortrækker at drikke vand fra
en spand - en vandspejl er det mest naturlig for dem.

Næste er, at du er i stand til at kontrollere hvor meget vand hesten
drikker - mere eller mindre end normalt kan være tegn på sygdomme. Hest
drikker mere vand fra spande end fra vandkopper ifølge forsøg - desværre kan
jeg ikke finde en henvisning, men mener at have læste det i en gammel
Magasinet Hest en gang.

Så er der det, at du er altid sikker på at der er vand til hesten - du har
jo fyldt spanden. Vandkopper kan blokkeres af skidt, is, løs hår fra hesten,
afføring, brud på rørføring etc. De skal tjekkes og rengøres mindst en gang
om dagen og om vinteren flere gange hver dag. De kan meget nemt oversvømme
stalden/boksen - ventilerne sidder tit fast. Hesten vil brug vandkoppen som
klopind, igen med risiko for brud på rørføring, oversvømmelse etc.

Der er helt sikkert mange andre grund andre kan kom i tanke om. Jeg forstår
dig godt - energi og besvær besparende foranstaltning - men jeg er helt
sikker på, at hestene ikke vil takke dig for det! Og det vil ikke undre mig,
hvis du kommer til at fortryde det med tiden.

Hvis du alligevel forsyner hestene med vandkopper, så for guds skyld lad
være med at have grime på hestene også.

Held og lykke med projektet.

Liz

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 25-04-08 23:54

liz wrote:
> [...]
> havde, på den ene eller anden måde, viklet sig omkring vandkoppen så hesten

hvorfor gik grimen ikke i stykker? Hvilken vandkop var
der tale om? Der findes mange forskellige. Hvilken del
af vandkoppen var det den hang fast i? Så skal den del
da omdesignes.

> [...]
> heste, men en af de vigtigste er, at hestene fortrækker at drikke vand fra
> en spand - en vandspejl er det mest naturlig for dem.

Der er også vandspejl i en vandkop. Det er mindre i en
vandkop, men det findes.

> [...]
> jeg ikke finde en henvisning, men mener at have læste det i en gammel

Man kan teknisk set også sagtens kontrollere hvor meget
vand hesten drikker fra en vandkop, og man kan muligvis
designe vandkoppen bedre således at hestene drikker mere.

> [...]
> stalden/boksen - ventilerne sidder tit fast. Hesten vil brug vandkoppen som
> klopind, igen med risiko for brud på rørføring, oversvømmelse etc.

Det kan man også nemt forhindre, fx. med en Aqua stop
som bruges før vaskemaskiner, de kan indda indstilles
på hvor meget vand der må løbe ud. Vandkoppen kan over
våges og man kan se hvor meget vand der er løbet igennem
hvornår.

> [...]
> hvis du kommer til at fortryde det med tiden.
>
> Hvis du alligevel forsyner hestene med vandkopper, så for guds skyld lad

Vrøvl, jeg har set så mange vandkopper og så mange heste
og jeg har kun hørt om en eneste hest der er død af det.

Skal vi nu også til at anbefale at folk ikke kører i bil
fordi at nogen er død af det? Tænk lige realistisk over
risikoen.

Fra : liz

Dato : 27-04-08 08:41

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

> hvorfor gik grimen ikke i stykker? Hvilken vandkop var
> der tale om? Der findes mange forskellige. Hvilken del
> af vandkoppen var det den hang fast i? Så skal den del
> da omdesignes.

Jeg er svar skyldig, jeg ved det ikke. Det var en pige som var ude at kik
på en hest jeg har opstaldet her med henblik på købe den. Detaljer snakket
vi ikke om - hun var ret ked af det, forståelig nok.

> Der er også vandspejl i en vandkop. Det er mindre i en
> vandkop, men det findes.

Ja, right!!

> Man kan teknisk set også sagtens kontrollere hvor meget
> vand hesten drikker fra en vandkop, og man kan muligvis
> designe vandkoppen bedre således at hestene drikker mere.

Selvfølelig kan man det. Man kan hvad man ville - så længe man har økonomi
til det. Fra Christians indslag kan jeg se at han gerne sparer lidt hvor
det er muligt. Der findes udmærket drikkekar med flyder i mindre format,
men de koster en formue.

> [...]
> på hvor meget vand der må løbe ud. Vandkoppen kan over
> våges og man kan se hvor meget vand der er løbet igennem

Og hvor mange vandkopper skal Christian installere og hvor mange Aqua Stops
skal han bruge? Og hvor meget koster overvågnings udstyr? Igen et spørgsmål
om pris etc.

> [...]

> Skal vi nu også til at anbefale at folk ikke kører i bil
> fordi at nogen er død af det? Tænk lige realistisk over

Nej, men vi ved at der er en risiko og derfor bruger de fleste af os
sikkerhedsseler når vi kører!!!! Lige sådan med vandkopper og grimer -
risikoen mindskes hvis ikke de to ting sættes sammen.

Og jeg har hørt om mindste tre inden for de sidste 10 år, og nu nummer fire.
Der er en risiko med alt. Det gælder om at mindske risikoen der, hvor man
VED den kan opstår IMO.

Jon, dette indslag var som sagt, ikke for at forskrække Christian. Jeg vil
bare gøre opmærksom på de fælder der kan være med vandkopper. Han har
sikkert overvejet dem alle sammen alligevel. Jeg synes du virker lidt grov
og aggresiv, - har du haft en dårlig aften?

Mvh Liz

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 27-04-08 16:53

liz wrote:
> "Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

[kliiiiiiip]

> [...]
> til det. Fra Christians indslag kan jeg se at han gerne sparer lidt hvor
> det er muligt. Der findes udmærket drikkekar med flyder i mindre format,

Jeg ved ikke hvad de koster, men hvad med nogen til kvæg
eller får? Eller løse flydere.

> Og hvor mange vandkopper skal Christian installere og hvor mange Aqua Stops
> skal han bruge? Og hvor meget koster overvågnings udstyr? Igen et spørgsmål
> om pris etc.

Jeg ved da ikke hvor mange heste han har, men det er i og
for sig også lige gyldigt. Det koster tid at vande i hånden.

Teoretisk set kunne han klare sig med 1, aquastop, men så
er der ingen heste som får vand hvis en vandkop går i stykker.

Et passivt måleudstyr kunne være en ren volumen vandmåler
som bare ser på hvor meget der er løbet igennem. Så skal
Christian bare aflæse det hver dag for at holde øje med
det. Men aktivt ville da være at foretrække.

> [...]
> sikkert overvejet dem alle sammen alligevel. Jeg synes du virker lidt grov
> og aggresiv, - har du haft en dårlig aften?

Undskyld, det er bare for lang tid siden jeg har redet
Min hest fik ringfod for et par år siden, og siden da har
jeg kun redet sporadisk

JonB

Fra : liz

Dato : 28-04-08 07:40

"Jon Bendtsen" <noone@example.com> skrev i en meddelelse

Klip, klip, klip......

> Undskyld, det er bare for lang tid siden jeg har redet
> Min hest fik ringfod for et par år siden, og siden da har
> jeg kun redet sporadisk

OK - accepteret - det er meget nemt at læse andet end det der står - hvis du
forstår
Om et par måneder får jeg den ene hest hjem fra tilridning ned ved MajBritt
Carter, og så håber jeg på masser af skovfræs - har heller ikke redet meget
siden jeg fik hoppen aflivet sidste forår pga gigt. Så jeg glæder mig
rigtig meget. Til efteråret skal nummer to hest ned til hende - hvis hun
viser sig at være god til jobbet!! Han lider af sommereksem og der er mange
mitter på MajBritts enge, så er det bedste at vente - han kan ikke
koncentrerer sig ellers!!

Mvh Liz

Fra : N/A

Dato : 28-04-08 13:33

Fra : N/A

Dato : 28-04-08 13:33

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-08 02:48

On Apr 25, 10:59 pm, "liz" <lizbv...@mail.dk> wrote:
> [...]
> havde, på den ene eller anden måde, viklet sig omkring vandkoppen så hesten

Vores heste står ikke med grime på.

> [...]
> stalden/boksen - ventilerne sidder tit fast.  Hesten vil brug vandkoppen som
> klopind, igen med risiko for brud på rørføring, oversvømmelse etc.

Det er også det som har holdt mig fra det indtil nu, frygten for
frostsprængniong og at de klør dem i stykker.

> [...]
> sikker på, at hestene ikke vil takke dig for det! Og det vil ikke undre mig,
> hvis du kommer til at fortryde det med tiden.

Måske, det ved jeg jo ikke pt.

> Hvis du alligevel forsyner hestene med vandkopper, så for guds skyld lad
> være med at have grime på hestene også.

De har aldrig grime på når de er inde.

> Held og lykke med projektet.

Mange tak.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-08 02:49

On Apr 26, 12:54 am, Jon Bendtsen <no...@example.com> wrote:

> [...]
> på hvor meget vand der må løbe ud. Vandkoppen kan over
> våges og man kan se hvor meget vand der er løbet igennem

Ved du hvor kan man få fat i dem som kan justeres henne

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-04-08 12:35

Christian B. Andresen wrote:

> Ved du hvor kan man få fat i dem som kan justeres henne

Nej, mine ene kom med en VVS'er og den anden sad i min
nye lejlighed. Men mon ikke at de kan fås i velassorterede
VVS forretninger? Jeg gav vidst et par hundrede + moms
for den fra VVS'eren.

JonB

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-08 02:55

On Apr 27, 9:41 am, "liz" <lizbv...@mail.dk> wrote:

> [...]
> til det.  Fra Christians indslag kan jeg se at han gerne sparer lidt hvor

Nu var det slangerne / rørene jeg spurgte om, jeg har da intet skrevet
om om jeg ville købe billige vandkopper.
Hvis du ser vores stald tror jeg du ændrer holdning, Der er nye
skydedøre lavet af profesionelle, alle sider er 2 x 15 mm støbefiner
etc.
Så om jeg skal betale 200 kr mere eller mindre for fittings er
ligemeget, men hvorfor gøre det hvis jeg kan undgår det ?
Jeg vil bare ikke betale for noget jeg ikke har brug for.

> Der findes udmærket drikkekar med flyder i mindre format,
> men de koster en formue.

Man kan få gode vandkopper til 400-500 kr / stk og holder de lang tid
så er det da ikke slemt.

> Og hvor mange vandkopper skal Christian installere og hvor mange Aqua Stops
> skal han bruge?  Og hvor meget koster overvågnings udstyr? Igen et spørgsmål
> om pris etc.

3 kopper, man kan sikker nøjes med en aqua stop mellem tilgangen fra
vandrøret og forgrenningen til vandkopperne.

> Nej, men vi ved at der er en risiko og derfor bruger de fleste af os
> sikkerhedsseler når vi kører!!!! Lige sådan med vandkopper og grimer -
> risikoen mindskes hvis ikke de to ting sættes sammen.

Det ved jeg godt og de har ikke grimer på inde.

Fra : liz

Dato : 28-04-08 20:26

>Det ved jeg godt og de har ikke grimer på inde.

No problems Den ny stald lyder godt - link til billeder måske?

Liz

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-08 02:57

On Apr 27, 5:53 pm, Jon Bendtsen <no...@example.com> wrote:

> [...]
>
> Teoretisk set kunne han klare sig med 1, aquastop, men så
> er der ingen heste som får vand hvis en vandkop går i stykker.

Nu står de kun inde om natten om vinteren, så hvis de endelig skulle
undvære vand snakker vi om højest 6 timer.
Som det er nu kan de teoretisk jo vælte spanden.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-08 02:58

On Apr 28, 8:39 am, "liz" <lizbv...@mail.dk> wrote:
> [...]
> viser sig at være god til jobbet!! Han lider af sommereksem og der er mange
> mitter på MajBritts enge, så er det bedste at vente - han kan ikke

Hvad koster tilridning af en nem og yderst rolig hoppe ca. ?

Fra : liz

Dato : 28-04-08 20:21

Hvad koster tilridning af en nem og yderst rolig hoppe ca. ?

Hej Christian,

Hos MajBritt - 5000,- om måneden!!! Se hendes hjemmeside
http://www.landogfritid.dk/Hippologisk
for detaljer mv.

Liz

Fra : N/A

Dato : 28-04-08 12:35

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-08 05:42

On Apr 28, 1:35 pm, Jon Bendtsen <no...@example.com> wrote:

> Nej, mine ene kom med en VVS'er og den anden sad i min
> nye lejlighed. Men mon ikke at de kan fås i velassorterede
> VVS forretninger? Jeg gav vidst et par hundrede + moms
> for den fra VVS'eren.

Jeg ringer til min vvs'er, kan være han også har de 20 m pex rør med i
prisen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-04-08 13:33

Christian B. Andresen wrote:

> Jeg ringer til min vvs'er, kan være han også har de 20 m pex rør med i
> prisen

Det kan jo være.

Jeg har fundet en dims som ligner den jeg har
http://www.nettoparts.dk/shop/waterblock-3775p.html
den koster 189,- incl. moms.
http://www.lavprisvvs.dk/shop/aqua-stop-5923c1.html
men den koster 275,-

Så det er ikke fordi at de er voldsomt dyre, men skal
du have MANGE så koster det selvfølgelig. Du kan dog
måske nøjes med en monteret det rigtige sted, men så
får ingen heste vand før du kommer hjem.

Det her får mig til at tænke på at dengang jeg boede
hjemme og vi havde trukket haveslanger ud på marken
til en vandkop monteret på et vandrør der stak op fra
midten af et gammelt brugt bildæk med fægl. Der røg
slangen nogle gange af, og der kunne godt gå timer før
vi opdagede det. Det gjorde dog næppe så meget at vi
fik vandet marken, men her burde en Aqua-Stop kunne
have hjulpet på problemet.

JonB

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-08 06:46

On Apr 28, 2:33 pm, Jon Bendtsen <no...@example.com> wrote:

> [...]
> du have MANGE så koster det selvfølgelig. Du kan dog
> måske nøjes med en monteret det rigtige sted, men så
> får ingen heste vand før du kommer hjem.

Problemet er ikke så stort, de er jo kun inde om natten, og de er på
sommergræs så lang tid som muligt.
Så det er vand til aften og nat, og jeg plejer alligevel at kigge ind
til dem.

> [...]
> vi opdagede det. Det gjorde dog næppe så meget at vi
> fik vandet marken, men her burde en Aqua-Stop kunne

Det er sikkert rigigt, men skaderne kan blive noget større ind i en
stald.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-04-08 00:57

On Apr 28, 9:25 pm, "liz" <lizbv...@mail.dk> wrote:

> No problems Den ny stald lyder godt - link til billeder måske?

Har ikke taget billeder.
Den er dog ikke så stor, der er kun 2 bokse nu, og en på vej her til
sommer.

Fra : Bolmerodgaard

Dato : 24-04-08 11:27

[...]

Jeg har monteret PEM rør fra min bi-måler ud til hestestalden som
hovdeledning, derfra bliver det fordelt ud til boksene og folden med PEX
gulvvarmerør, fra loft og ned til kopperne bruger jeg ½" gavl. rør. Har
lavet fald fra start til slut på hovdeledningen samt monteret haner i begge
ender så jeg kan frostsikre det om vinter. Nu er det jo ikke så tit at der
bliver så koldt at det fryser! Det blev kun til 5 nætter i år jeg har brugt
spande.
Jeg har ladet mig fortælle af min lokale vvs-mand at forskellen mellem PEX
brugsvandsrør og PEX gulvvarmerør er at der er iltbarriere i gulvvarmerøret
for at skåne radiator og pladejernskedeler. Men der er intet at galt i at
bruge gulvvarmerør som brugsvandsrør. Pt. bruger jeg selv midlertidig
gulvvarmerør til at "føde" mit gamle køkken mens der er ved at lave nyt
køkken i den anden ende af huset.
PEM rør er mere hårdfør end PEX da det skal tåle de belastninger der
forkommer i jorden. Husk ved PEX rør der er synlige at de ikke udsætte for
sollys for så holder PEX røret ikke længe.

Lige et links til en leverandør der beskriver godt om div. rør:
http://dk.wavin.com/master/master.jsp?middleTemplateName=oc_middle_home_special&bmLocale=da

Det er jo altid dejligt at bruge alle sine rester efter en større ombygning

Mvh

Per
www.bolmerodgaard.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-04-08 05:31

On Apr 24, 12:26 pm, "Bolmerodgaard" <bolmerodgaard@@mailme.dk> wrote:
> [...]
> hovdeledning, derfra bliver det fordelt ud til boksene og folden med PEX
> gulvvarmerør, fra loft og ned til kopperne bruger jeg ½" gavl. rør.

Bruger du jernrør for ikke at risikere at hestene bider dem i
stykker ?

> Har lavet fald fra start til slut på hovdeledningen samt monteret haner i begge
> ender så jeg kan frostsikre det om vinter.

Jeg regner med bare at kobe det på hanen inde i stalden, men der skal
stadig være mulighed for at lukke det af og tømme rørene for vand.
Hvilken slags hane har du valgt ?

> [...]
> brugsvandsrør og PEX gulvvarmerør er at der er iltbarriere i gulvvarmerøret
> for at skåne radiator og pladejernskedeler.

Hvorfor er brugsrørene så så meget dyrere ?
Det kan da ikke bare være yderrøret.

> Men der er intet at galt i at
> bruge gulvvarmerør som brugsvandsrør. Pt. bruger jeg selv midlertidig
> gulvvarmerør til at "føde" mit gamle køkken mens der er ved at lave nyt
> køkken i den anden ende af huset.

Jeg tror nu også godt man kan gøre det.

> PEM rør er mere hårdfør end PEX da det skal tåle de belastninger der
> forkommer i jorden. Husk ved PEX rør der er synlige at de ikke udsætte for
> sollys for så holder PEX røret ikke længe.

Men de er noget mere besværlige da fittings etc. ikke helt er så
kompatipelt med vandkopper, galv. rør etc.

> Lige et links til en leverandør der beskriver godt om div. rør:http://dk.wavin.com/master/master.jsp?middleTemplateName=oc_middle_ho...
>
> Det er jo altid dejligt at bruge alle sine rester efter en større ombygning

Har nu ingen rester tilbage, har ikke lavet noget med varmeinst.
endnu.
Så jeg leder egentligt bare efter ca. 20 m rør

Fra : Bolmerodgaard

Dato : 25-04-08 09:40

On Apr 24, 12:26 pm, "Bolmerodgaard" <bolmerodgaard@@mailme.dk> wrote:

Bruger du jernrør for ikke at risikere at hestene bider dem i
stykker ?

Nu mest for at drikkekopperne sidder bedre fast! Da hestene bruger den som
kløpind!! De er sat boltet ind i væggen med rørbøjler.

> [...]

Jeg regner med bare at kobe det på hanen inde i stalden, men der skal
stadig være mulighed for at lukke det af og tømme rørene for vand.

En alm. vandhane til en haveslange i mit brøkkers, i den anden ende efter
fordelerstykket har jeg sat en kuglehane.

Hvorfor er brugsrørene så så meget dyrere ?
Det kan da ikke bare være yderrøret.

Prøv at se prisen på tomrør løs!

> [...]
> bruge gulvvarmerør som brugsvandsrør. Pt. bruger jeg selv midlertidig
> gulvvarmerør til at "føde" mit gamle køkken mens der er ved at lave nyt

Faktisk blev der taget vandprøve i mit gamle køkken i januar da der skulles
tages prøve af vores vandværks ledningsnet, da jeg er formand for vores
lokalevandværk og resultatet var at det er egnet som drikkevand.

> [...]

Men de er noget mere besværlige da fittings etc. ikke helt er så
kompatipelt med vandkopper, galv. rør etc.

Mine vandkopper er født med ½" gevind. Derfra en isiflo muffe fra ½" til det
størrelse rør man vil bruge.

> [...]

endnu.
Så jeg leder egentligt bare efter ca. 20 m rør

Prøv din lokale vvs mand, det kunne være han har en stump liggene til
billige penge

Mvh
Per Otto
www.bolmerodgaard.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-04-08 02:58

On Apr 25, 10:39 am, "Bolmerodgaard" <bolmerodgaard@@mailme.dk> wrote:
> [...]
>
> Nu mest for at drikkekopperne sidder bedre fast! Da hestene bruger den som
> kløpind!! De er sat boltet ind i væggen med rørbøjler.

Det vil jeg godt tro.

> [...]
> fordelerstykket har jeg sat en kuglehane.
>
> Hvorfor er brugsrørene så så meget dyrere ?

Mellem 9,68 og 14,88 kr pr. meter, så det er åbenbart tomrøret som
koster.

> [...]
> kompatipelt med vandkopper, galv. rør etc.
>
> Mine vandkopper er født med ½" gevind. Derfra en isiflo muffe fra ½" til det

Dem kigger jeg lige på.

> [...]
> Så jeg leder egentligt bare efter ca. 20 m rør
>
> Prøv din lokale vvs mand, det kunne være han har en stump liggene til

Det vil jeg prøve.