GPS
Fra : Torben

Dato : 04-05-08 17:48

Hej,

Jeg overvejer at købe en GPS til båden, som er en lile gummibåd (halv rib)
med 25 hestes motor, jeg ville egentlig bare købe en Garmin Etrex, men nogle
mener det er svært at sejle til en position med en GPS uden kortplotter i,
det mener jeg jo lyder som noget ævl men ??? erfaringer.

-Torben

Fra : TTGH

Dato : 04-05-08 13:43

On 4 Maj, 18:47, "Torben" <t...@fjerneshajq.dk> wrote:
> [...]
> mener det er svært at sejle til en position med en GPS uden kortplotter i,
> det mener jeg jo lyder som noget ævl men  ??? erfaringer.

Jeg har brugt en Garmin Geko 301 og den har virket fint fra en
gummibåd, der er ikke nogle problemer med at sejle uden kortplotter,
du har stadig waypoints at sejle efter. Så spar lidt penge der og brug
dem til et kabel så du kan koble din gps til din pc, så er det noget
nemmere at lægge waypoints på, så skal du bare lige have fat i Garmin
MapSource og evt. Atlantic BlueChart som er søkort. Så er det nemt at
holde styr på div. waypoints.
/Tue

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 04-05-08 22:29

Torben wrote:
> [...]
> men nogle mener det er svært at sejle til en position med en GPS uden
> kortplotter i, det mener jeg jo lyder som noget ævl men ??? erfaringer.

Når vi skyder vrag (primært fra kutteren) så foregår det altid på vores
DGPS med 'motorvejen' på skærmen, dermed kan man pænt hurtigt se om man
er på vej ud på et sidespor og få korrigeret tilbage igen. Det er IMO
det nemmeste, vores GPS har også kort indbygget, men det bruger vi ikke
rigtig mere efter vi har fået PC med søkort, men det at sejle til selve
positionen er nemmere gjort ved at plotte den ind som waypoint uden kort
og alt muligt fancy.

Samme procedurer bruger jeg også når vi skyder vrag fra RIB'en. Jeg
ville ikke nødvendigvis gå efter en GPS med indbygget kortplotter hvis
det betyder at jeg må undvære andre funktioner (fx. muligheden for at
opdatere positioner via PC).

Thomas

Fra : JL

Dato : 04-05-08 16:28

> [...]
> mener det er svært at sejle til en position med en GPS uden kortplotter i,
> det mener jeg jo lyder som noget ævl men ??? erfaringer.

det er ikke sværer at slå en position uden kortplotter.. det er bare
lettere at søge efter et vrag hvor positionen ikke er helt nøjagtig
hvis der er kortplotter. I min erfaring.

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-08 07:09

"Torben" <trp@fjerneshajq.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogle mener det er svært at sejle til en position med en GPS uden
> kortplotter i, det mener jeg jo lyder som noget ævl men ??? erfaringer.

Hej Torben,

du behøver på ingen måde en kortplotter for du kan sagtens sejle, finde vrag
og andre postitioner med en gps.

Men... det er en rigtig rar ting at have kortplotter fordi:

Hvis du sidder i en rib er det ikke altid nemt at sidde og fedte med dit
(selvfølgelig ?) medbragte søkort

på en kortplotter har du alle relevante informationer i forhold til din
position (sømærker, de fast indlagte vrag o.s.v.)

Og ikke mindst - kan du på din kortplotter se diverse sejlruter og
trafiksepareringer for store skibe - noget der er godt at vide når man nu
har tænkt sig at ankre/binde på i et voldsomt trafikeret område.

Dertil kommer det, at mange kortplottere samtidigt kan tilsluttes
ekkolodsmodul - så du kan få søkort- og ekkolodsbillede på samme skærm,
samtidigt.
Og man kan få forskellige typer som alle er nede i et fornuftigt prisleje.

venlig hilsen

JN

Fra : HKN

Dato : 05-05-08 06:56

Jeg har sejlet den svenske skærgård tynd med netop en Etrex i min
sejlbåd. Jeg har ramt alle havne og naturhavne udfra de positioner jeg
har læst på mine søkort, så om en kortplotter er nødvendig - det tror
jeg ikke. Men ingen tvivl om at den er rar at have.

Just my $0.02

-Henrik

Fra : Allan Norsk

Dato : 05-05-08 19:25

De fleste GPS har vist et skærmbillede hvor positionen er markeret med et
icon og man kan se bådens position. Det er i praksis lige så godt som at
søge vrag med en kortplotter, hvor du når du er zoomet ind alligevel ikke
får angivet andet end en baggrundsfarve der viser dybden på positionen.

Kortplotter er godt til sejladsen ud og hjem, men har ikke nogen værdi i sig
selv når du skal slå vraget.

Det er i hvert fald min erfaring.

/Allan

Fra : Torben

Dato : 05-05-08 19:26

"Torben" <trp@fjerneshajq.dk> wrote in message
> [...]
> nogle mener det er svært at sejle til en position med en GPS uden
> kortplotter i, det mener jeg jo lyder som noget ævl men ??? erfaringer.

Takker mange gange, jeg har bestilt en Garmin Etrx HCx med farveskærm og
mulighed for at tilkøbe kort til ca. 1400,- inkl. USB overførsel til PC,
og software til waypoints.

-Torben

Fra : JL

Dato : 05-05-08 13:11

On 5 Maj, 20:25, "Allan Norsk" <allan_norskSLETDE...@hotmail.com>
wrote:
> [...]
> får angivet andet end en baggrundsfarve der viser dybden på positionen..

Det er rigtig at nogle kan vise GPS sporet så man kan få lavet et
systematisk søgemønster, men det er ikke alle der kan det. Ellers er
jeg enig.

mvh
Jonas

Fra : HKN

Dato : 05-05-08 15:06

> Takker mange gange, jeg har bestilt en Garmin Etrx HCx med farveskærm og
> mulighed for at tilkøbe kort til ca. 1400,- inkl. USB overførsel til PC,
> og software til waypoints.
>
> -Torben

Jeg glemte lige at fortælle, at den bruger relativt meget strøm - så
hvis du har mulighed for at tilslutte en trafo på båden, så vil
udgiften til batterier hurtigt være tjent hjem.

Mvh
Henrik

Fra : Torben

Dato : 06-05-08 07:06

"HKN" <Henrikndk@gmail.com> wrote in message
> [...]

hvis du har mulighed for at tilslutte en trafo på båden, så vil
udgiften til batterier hurtigt være tjent hjem.

Hej Henrik,

De påstår den holder 25 timer, men lad os nu se

-Torben

Fra : HKN

Dato : 06-05-08 04:52

> Hej Henrik,
>
> De påstår den holder 25 timer, men lad os nu se
>
> -Torben

Det er nok i standby tilstand Det er muligt at de har forbedret
batterilevetiden ift min model.

Mvh
Henrik