Køb af brugt Camp-Let...? Hvad??
Fra : Martin Schulz

Dato : 27-05-08 21:42

Hejsa!

Vi er på udkig efter en brugt Camp-Let, men... Hvad skal man kigge efter?

Er der nogle generelle fejl, man skal undgå?

Nogle årgange, der er bedre end andre eller nogle man helt skal gå uden om?

Vi kigger efter en Royal, da det vist er den eneste, der kan udvides med et
ekstra fortelt. Vi er to voksne og tre børn, så vi kan nok godt bruge
pladsen. Evt. kunne der også komme en ekstra sovekabine på tale.

Jeg ser frem til at høre jeres meninger og om jeres erfaringer.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Jetta

Dato : 28-05-08 06:33

Køb en combi-camp i stedet. Den har bedre plads..

Lars.

Fra : Sten Bo

Dato : 28-05-08 07:18

"Martin Schulz" <martinschulz@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> pladsen. Evt. kunne der også komme en ekstra sovekabine på tale.
>
> Jeg ser frem til at høre jeres meninger og om jeres erfaringer.

Hej Martin.

I får lidt genbrug (lang smøre, fra et andet forum.

Andre går sikkert i samme tanker. Hvis det er privat handel er der først et
par ting

Du skal ha den rigtige grønne registreringsattest. I skal sørge for at lave
en kvittering. Og det er en god ide at omregistrere. Vi solgte en vogn i
98 - og fik for et par mdr. siden brev fra Lyngby Politi om at fjerne
Camp-Letten der stod parkeret ulovligt og til gene på Østerbro.
Bødetrussel - og en oplysning om at campingkøretøjer ikke må hensættes på
offentlig vej. Tja, jeg anede ikke hvem der ejede vognen - solgt flere
gange. Og en mellemejer havde desværre glemt hvem den var solgt videre til.

Tjek for restgæld. Ring til Bilbogen Dommerkontoret i Århus.

86 12 91 45

oplys model og stelnr.

Der kan så godt være tinglyst pantebrev der er betalt ud, men som er glemt
aflyst.

Skal være ordnet inden i handler.

Derefter
Brug næsen. Det bedste er at være med til at åbne vognen idet man så får den
koncentrerede atmosfære. En godt passet vogn dufter kun af tekstiler. Løft
madrasser og eventuelle isoleringsmåtter i hele bunden og kik efter mug og
sorte pletter.

Synderen her er dårlige vaner hos tidligere ejere med manglende tørring af
madrasser og telt inden vognen lukkes. Det er, hvis man ikke skal bruge
vognen i længere tid - f.eks. under vinteropbevaring, en god ide at fjerne
sovekabiner og madrasser til tør opbevaring. Madrasserne er det der holder
længst på fugtigheden og med dem ude af vognen har man ved skiftende
temperaturer og evt. kondensering - en fugtkilde mindre

Løft sovekabinerne og kik på vognsiderne efter vandspor. Er der det, tyder
det på dårlige pakninger i vognkassen, hvorfor disse ses efter i samme
omgang.

Kik på lynlåse, vinduer og teltdugen, er det en ældre måske lidt falmet
vogn, tas forsigtig fat i teltdugen f.eks. over en dør, på begge sider af en
syning - og trækker forsigtig i stofdelene så sømmen belastes. Trådene i
sømmene bliver møre før stoffet, og friskheden kan bedømmes med et
forsigtigt træk, hvor man på en "slidt" søm ser tråden og stoffet gå lidt
fra hinanden. Lad være med at rive teltet i stykker.

Kik på gaskomfuret. Luk op på flasken og snus med lukkede haner til
blussene. Der må ikke lugtes gas. Tjek alderen og stand af slangen. Der må
ikke være revner i overfladen. Slanger er årstalsmærket. Man anbefaler
gastjek og skift hvert 3´år. Private må ikke bruge værktøj på et gasanlæg.
Mistanke om utæthed kan kontrolleres med sæbevand.

Bagklappen, køkkenet på vognen skal være rigtig justere i hængslet, da den
ellers ikke lukker tæt.

Fejl her kan være ødelæggende, da vognen, hvis den ikke opbevares under tag,
kan ta vand ind og mugne i vinterens løb. Det har måske ikke været synligt
hos den gamle ejer der altid tildækkede vognen, men kommer frem hos ny ejer
som bare sætter den ud i haven. Tjek i køkkenet om der står vand og kondens.
Det er også af denne grund bedst at være med til at åbne vognen.
Tjekkes for justering med at sætte avissider i klemme hele vejen rundt,
skrue låsen til og trække i avissiderne der alle skal gå i stykker.

Sæt af denne grund altid vognen med næsen højest, så vandet løber væk fra
køkkenet over bagenden. Opbevaret udendørs lægges et par paller på
bagagebæreren og tildæk så vognen med en byggepresenning. Sne og is i
bagagebæreren kan ved omslag i vejret gi kondens og fugtskader inde i
vognen. Her skal man huske, at vognen ikke er hermetisk tæt, men har
drænhuller ude i siderne.
Ændringer i barometerstanden gir et vist luftskifte og fugtig luft kan så
sætte sig som kondens på vognlåget.

Løft vognen og kik på dæk og hjul. Dæk må ikke ha tørrerevner - og bør ikke
være over 5-7 år - uanset slid. Små hjul roterer en frygtelig masse omgange
på motorvejen og belastes hårdt. Nye hjul koster kun 6-800 kr. stk. og er en
billig ferieforsikring. Tjek hjullejer ved at ta fat med to hænder og rok i
hjulet mod dig og ind mod vognen. Spind derefter hjulet og lyt efter
mislyde.

Tjek hængslet i vognkassen. Og så var der engang C-L havde nogle gummiringe
omkring stængerne. De skal beskytte teltet mod at ligge i klemme mellem
stængerne og blive vibreret, banket i stykker når man kører. Hvis der er
nogle små huller i teltet har de ikke siddet rigtigt.

Derefter tjekker man selvfølgelig lys, og at tilkoblingen ikke er for slidt.

... Og her en tilføjelse. Køber man meget ældre, lige en oplysning om
komfuret.

Der SKAL i dag være regulator på gasflasken så der er lavtryk i anlægget.
( 30 mb er standard).

"Dengang" var der flasketryk (fra i de blå flasker 5-7 BAR) - på slangen
og komfur og tryk reduktionen og gas/ luftblandingen skete så via et
lillebitte hul i dyssen til brænderen. Komfuret kendes også på at gassen
under komfuret går i nogle tynde metalrør fra knappen til brænderen. Komme
der en læk i slange eller ventil går det altså stærkt.

De er ulovlige, og hvis der følger et sådant med vognen skal man ha et nyt
komfur og regulator. Jeg ser sommetider at de gamle stadig sælges i den
dba osv. Køb det ikke.

Og lige en mere. Der SKAL, lovkrav, være foretaget gastjek på vogne der
købes ved forhandler.

***

Og så er det rigtigt at der er mere plads i og på en combi - camp. Men den
er også tungere - og nyere årgange - dyrere.

Gulv foran sengene. Med en dør i vognteltet der kan lukkes ud til forteltet
så man er privat når der skiftes tøj og har venner i forteltet. Et eventuelt
anneks sidder bedre i forbindelse med soveafsnittet. Større køkken med
køl, vand og gasblus der også er klar på rastepladser. Bagageboks under
sengen. Og så er der mange flere på markedet med bremser støddæmpere ( tempo
100 godkendelsen til Tyskland.)

Men camp-letten er også en dejlig gedigen vogn, bare anderledes. Og det
kommer i høj grad an på behovet.

Mvh Sten

www.cc-club.dk

Fra : Sten Bo

Dato : 28-05-08 07:45

> "Martin Schulz" <martinschulz@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

Og så en mere til nye uanset kategori - der skal ud på landevejen.

Der står faktisk i min vejledning til Al-Ko akslen på CC, at hjullejerne
skal smøres, ha frisk fedt og tjekkes for slør om de skal justeres i
tilspænding pr. 5000 km.eller 1 gang årligt, hvad der kommer først. Gælder
sikkert også for CV Camp let osv.

Hos mig har det med smøring også noget at gøre med varme hvis man har brugt
påløbsbremsen meget. De kan altså blive temmelig lune ned ad Trollstigen
eller Ørnevingen skal jeg hilse og sige. Man sku måske bruge varmefast
bremse kobberfedt 1200 gr. (Pjat)

Og så skal en eventuel påløbsbremse ses efter smøres og justeres.

Svenskerne har også periodisk syn af campingvogne. 4 år første gang og
derefter hvert 2´. Og kasserer en forfærdende masse pga. gaslæk og defekte
bremser. Også til første 4 års syn.
http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweb.nsf/C377ABCDE387C4AEC125689C003BD53E/1C2B3C5591778D01C12573E0003F2CC6?OpenDocument
Kik lidt rundt.

Trykket ved trykprøven af gassen er beskedne 150 mb!

Man kan se hvad en gastest i DK skal omfatte
http://www.sik.dk/gasregl/B3.pdf afsnit 3.4 og frem.

Jeg så i et andet indlæg, at man med en CV havde tabt hjulet pga. et defekt
hjulleje. Jeg er ikke mekaniker og kan ikke lige forklare, men det er noget
med at det til sidst, pga. deres konstruktion(kender ikke mærket),
simpelthen kan falde fra hinanden så hjulet falde af. Det er vist ikke
tilfældet med hjullejer på bilen , men her hører man jo også i god tid når
der er noget galt.

Det er endda meget god latin vel især i starten af turen, lige at føle på
navene ( og dækkene) på anhængeren, når man holder rast. Navet skal være
"koldt" og dækkene ikke mere end "håndlune". Sammenlign med dækkene på
bilen. ER et dæk varmt mangler der sandsynligvis luft.

Og så et par billeder lagt på nettet af Jan Bøgh
http://jan.boegh.net/Rejser/Camping/Album/Lejet/index.html

Her var man heldig. Tænk hvad der kunne være sket hvis hjulet var faldet af
på motorvejen.

Tak Jan - og for siden i øvrigt.

Og alt for at i komme hjem igen - i hel tilstand og uden ærgrelser.

Mvh Sten

Fra : Sten Bo

Dato : 28-05-08 09:11

,

> Man kan se hvad en gastest i DK skal omfatte
> http://www.sik.dk/gasregl/B3.pdf afsnit 3.4 og frem

i bilag 1 hvis man ikke ku finde det.

Fra : Sten Bo

Dato : 28-05-08 10:02

,
,> Sæt af denne grund altid vognen med næsen højest, så vandet løber væk fra
> køkkenet over bagenden.

Filosofien i det er, at vandet, hvis bagsmækken ikke lukkes rigtigt, bliver
på toppen af køkkenet langs kanten af bagsmækken, - og hvis man er heldig
løber ned i siden hvor den står på klem - og løber ud igen. ... Tja. Der er
så stadig et kondensproblem.

Hvis man i stedet sænker næsen på vognen løber vandet ind på telt og
sovekabiner og gør madrassen våd. Og man opdager det ved et hurtigt kik,
måske ikke før det er for sent. Kan ha fundet en lille vej ind over teltet,
så er der rigtig vådt i sengene længere inde.

Det har slået rigtig mange Camp - Let s ihjel.

Og i skal IKKE regne med til en gammel vogn at kunne finde et godt billigt
men brugt telt. Det er vist også svært at finde brugte sovekabiner. Der var
en der skrev i et andet forum at en ny sovekabine koster kr. 4000. (Men det
er vel for et sæt?). Nyt telt 12-14000. Og madrasser 3600 eller der omkring.

Bare så man ikke tror at man kan købe en sur vogn og sætte godt billigt
brugt på. Det findes næsten ikke, da det er det der går til.

Vognkasserne holder fint, bortset fra, at pakninger selvfølgelig blir
"flade" over årene. Er teltet ok sælger man selvfølgelig vognen som en
helhed. Ellers er der måske tale om en trafikskade, anden sag.

Selv afheningstilbud kan vise sig at gi udgifter og ærgrelser, og hvad med
astma risikoen hvis det er skimlet?

Omvendt findes der meget fine velpassede vogne til endda meget små penge.

Hvis der er det mindste. La vær... find en anden, selv om ikke gider at lede
mere. Det er meget forskelligt hvad folk forstår ved; "I god stand": Et
beskidt komfur er tit et dårligt tegn. Så har man nok heller aldrig sørget
for at lufte og tørre madrasser telt osv.

Og så skal i ikke som vi gjorde engang, falde for et smart trick, med i
stedet for et gulvtæppe, at fylde 2 baller dejlig duftende enghø ind i en
opslået vogn vi sku se på. Oh sikke en duft. Sommer og camping. Kontant
5000 godt køb på stedet. Håndslag.

Da vi fik den åbnet hjemme, uden hø, stank vognen af gammel fodsved, hund
og muggent.

Alt blev vasket så vognen skulle imprægneres - og sovekabinerne krøb op
under loftet, måtte ha længere ophæng/elastikker og jeg måtte skaffe
andre madrasser fra skumnyt.

Det kan også være mistænkelig hvis den lige er blevet imprægneret inde i
kommer så den i stedet lugter meget "kemisk".

Hvis i ikke kan li vognen i allerførste sekund. Kør igen. Ingen bad
feelings over det, ingen forklaring. Det er sælger der har spildt jeres tid,
og vognens tilstand fortjent og deres ansvar. La vær.. så hænger i på den.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-05-08 07:26

> [...]
> stand": Et beskidt komfur er tit et dårligt tegn. Så har man nok heller
> aldrig sørget for at lufte og tørre madrasser telt osv.

Dine råd er fine nok, men lige netop denne holder ikke. Har man brugt
komfuret meget, så er det altså mørkt og slidt selv om man har passet resten
fint. Vores har f.eks. aldrig stået vinteren over med madrasser og telt i,
så selv om det er falmet af solen fra et par somre med lange forbrug, så er
den i god stand efter 7 år.

Til gengæld er jeg meget enig i at man skal se nogle stykker, evt. hos en
forhandler så man har en idé om niveauet, og så skal man kunne lide vognen,
når man ser den.

En nyimpregnering er godt i min verden - det tyder på at man har villet gøre
noget for at sælge vognen, og ikke vil have bøvl efterfølgende, så ting kan
også vendes positivt i stedet for kun negativt.

Mvh Maria

Fra : Sten Bo

Dato : 29-05-08 08:56

> [...]
> gøre noget for at sælge vognen, og ikke vil have bøvl efterfølgende, så
> ting kan også vendes positivt i stedet for kun negativt.

Et _beskidt_ komfur vil sige at det ikke er gjort rent.

Og det er ikke det samme som at det ses at være brugt. Man ku ta hele
køkkenet med for den sag skyld. Beskidt køkken - er man ligeglad med
vognen.

Det er sket at jeg kørt rundt med venner og kikket efter vogn, og det var
somme steder ret chokerende.

Det med imprægneringen er da rigtig nok. Skal man sælge kunne man også
tilbyde at gøre det inden vognen overtages, og så kan de få en kvitteringen
og den tomme emballage som souvenir.

Så er der styr på mængderne så det ikke bare er lidt graffiti med en spray
til sko. Sagt med et grin...

Men jeg er sikker på at tilbudet om imprægnering er en sikker "sælger".
Man kan jo også sætte prisen så den passer med en 500 mand til væsken - så
kan folk selv gør det.

Hvilket leder til årsagerne til at teltet går til. Solens ultraviolette lys.
Og så "spiser", mørner jordslåethed og mug og skimmel stoffet. Mest når det
er bomuld.

Kim og sporene findes overalt og trives med fugt i støv , snavs, og pollen.

Er der først et angreb i gang, går det i stå når overfladen er tør, men
fortsætter næste gang fugten overstiger grænseværdierne.

Hvilket vil sige at det helst skal stoppes med noget det slår snasket ihjel.
Jeg ved ikke om Rodalon i sig selv mørner stoffet, men ellers må man spule
grundigt bagefter. Af 2 under. Jeg har også set en svag kloropløsning
anbefalet - med efterfølgende skylning. Rodalon ødelægger i alt fald
imprægneringen. Og ellers skal man måske til en prof teltvask.

Vi har været en rodalon tur igennem med en ældre Camp-let - og taget revnede
2 år efter. Om det var det var solen,skimmel, sorte pletter, - eller
rodalonen ved vi ikke. Skete på en ferie i Jylland. Det blæser selvfølgelig
også altid der.

Det er god latin at støvsuge og feje teltet for støv og pollen inden der
lukkes ned, og bruger man varme, sætter støvet sig også indvendigt - så
støvsugning er også fin der.

Og så kan man spule med varmt vand og børste med en autobørste på skaft.
Og så ser jeg, at Tommy Boisen Isabella et andet sted siger at Alpha 123
ham bekendt er det eneste vaskemiddel der ikke ødelægger imprægneringen.
Men ellers siger de på siden.

http://www.isabella.net/dk/support/raadogvejledning/isabella-servi-1.html

Hvis nu det er aktuelt.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-05-08 21:18

> [...]
> Alpha 123 ham bekendt er det eneste vaskemiddel der ikke ødelægger
> imprægneringen. Men ellers siger de på siden.

Ikke hos mig. Jeg kunne ikke drømme om at vaske på teltet - højst tørre
vinduerne af.

Mvh Maria

Fra : Martin Schulz

Dato : 30-05-08 17:47

Hej alle.

Tak for jeres indlæg...

Vi tager på rundtur i morgen, så må vi se, om vi kommer hjem med påhæng.

Hilsen
Martin

Fra : Jetta

Dato : 01-06-08 19:21