Mobiltelefon til barn
Fra : Lasse

Dato : 25-05-08 19:21

Hej,

Mit barnebarn ønsker sig til sin 9 års fødselsdag en mobiltelefon. I den
forbindelse har jeg så et par spørgsmål:

1. Er hun for ung til dette ?

2. Hvis ikke - hvilken type skal hun så have - med kamera, med
musikafspiller eller andet?.

3. Har nogen af jer nogle forslag til konkrete telefoner?

Er der nogen med erfaring omkring dette, der kan hjælpe?

Mvh Lars

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 25-05-08 19:29

"Lasse" <Lars.Kalsen@jubii.dk> writes:

> Mit barnebarn ønsker sig til sin 9 års fødselsdag en mobiltelefon. I den
> forbindelse har jeg så et par spørgsmål:
>
> 1. Er hun for ung til dette ?

Det synes jeg du skal snakke med hendes forældre om. Umiddelbart synes
jeg hun er for ung, men nu er jeg nok også meget gammeldags hvad den
slags angår. Og det kommer også an på hvordan det er i hendes klasse
og på hendes skole.

> 2. Hvis ikke - hvilken type skal hun så have - med kamera, med
> musikafspiller eller andet?.

Det kommer vel an på hvad hun ønsker sig. :)

> Er der nogen med erfaring omkring dette, der kan hjælpe?

Husk at hun ikke selv kan indgå aftaler, så sørg for at hun enten har
taletid, f.eks. gennem CBB, eller at der er sat spærring på telefonen,
så hun ikke kan bruge uhæmmet løs.

Og snak med forældrene om hvad der sker, når I ikke længere vil betale
hendes telefonforbrug.

Jeg glæder mig til at høre andres holdninger til mobiltelefoner og
børn. Jeg frygter selv for når vores datter engang begynder at plage
om den slags. Men der er nu nok længe til endnu - hun er 9 uger. :)

Mvh Trine

Fra : Marianne

Dato : 25-05-08 21:58

"Lasse" <Lars.Kalsen@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Mit barnebarn ønsker sig til sin 9 års fødselsdag en mobiltelefon. I den
> forbindelse har jeg så et par spørgsmål:
>
> 1. Er hun for ung til dette ?

Det er meget forskelligt. Begge mine børn har mobiltelefoner, men de bruger
dem stort set kun til spil, til at tage billeder og til at høre musik på. De
tager aldrig telefonerne med i skole, men jeg tror næsten, at det er de
eneste børn i deres klasse, som ikke gør det (4. klasse for den ældstes
vedkommende).

> 2. Hvis ikke - hvilken type skal hun så have - med kamera, med
> musikafspiller eller andet?.

Kommer helt an på, hvad hun vil bruge den til.

> 3. Har nogen af jer nogle forslag til konkrete telefoner?

Min datter fik en lyserød Nokia. Den er fin, synes hun. Men gå ned i en god
butik og hør. Tilbuddene skifter hele tiden.

mvh
marianne

Fra : Ivar

Dato : 25-05-08 22:29

Lasse skrev:

> 1. Er hun for ung til dette ?

Nej, det er i dag mere regelen end undtagelsen, at børn på 9 år, har
mobiltelefon. Efter 3. klasse stopper fritidsordningen. Så er der mange
der passer sig selv i nogle timer. Det er rart, at de kan have noget
kontakt med forældrene i de timer.
Mobiltelefon betyder også meget socialt for børn i dag.

> 2. Hvis ikke - hvilken type skal hun så have - med kamera, med musikafspiller
> eller andet?.

Jeg vil mene, at den skal have musikafspiller og bluetooth, så de kan
sende musik og billeder til hinanden. Kamera vil hun sikkert være
glad for.

> 3. Har nogen af jer nogle forslag til konkrete telefoner?

Det er vist mode med telefoner hvor tastaturet skydes ned.
Både Nokia og Sony har dem. Sørg for at hun får en telefon med
billigt månedligt abonnement, de første år, kommer hun nok ikke til
at bruge den så meget, så billige sms'er og taletid er ikke vigtigt
i første omgang.

Ivar Magnusson

--
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/
Børn http://lexinfo.dk/born/born.html

Fra : vvv

Dato : 26-05-08 18:12

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> billigt månedligt abonnement, de første år, kommer hun nok ikke til
> at bruge den så meget, så billige sms'er og taletid er ikke vigtigt

Jeg er ikke uenig med taletid, men SMS! Min ni-årige (nu ti) kunne godt nok
få fyret mange SMS af på en måned (Det kan han stadig). Heldigvis har han
fri SMS i abonnementet nu.

vv

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 31-05-08 07:23

Hej!

Min dreng er 11, han fik mobiltelefon da han var 10. Jeg synes også det var
lidt tidligt, men jeg spurgte ham hvor mange i klassen der havde én og det
viste sig at 3 ud af 28 ikke havde mobiltelefon! Det overraskede mig noget,
at det så sådan ud i 4. klasse.

I dag er mobiltelefonene et vigtigt værktøj for dem for at kunne kommunikere
med hinanden, og som følge deraf fik jeg fat på en ganske almindelig
mobiltelefon til ham. Han er god til at administrerer den, og skolens
politik er, at hvis de tager den med og bruger den i frikvartererne og det
bliver opdaget, bliver den konfiskeret og de kan hente den på kontoret når
de skal hjem. Det bliver respekteret og sådan er det. Sådan gælder det i
indskolingen som er til og med 4. klasse. Der kan selvfølgelig være
emnedage, hvor de aftaler med læreren at de gerne må have den med til at
tage billeder af ting de har lavet, men så gælder der en speciel aftale for
netop den dag.

På mellemtrinnet og udskolingen er der andre regler, fordi de ofte bruger
kameraet i forbindelse med opgaver, eller de bruger den til at finde
informationer på internettet med.

Min erfaring er, at de bruger SMS'er en del. Samtaler er af ultra kort og
meget praktisk karakter. Så få et abonnement hvor SMS og MMS er billige.
Efterhånden er MMS'er også et hit, hvor de kan sende et billede eller en
lille videosekvens til hinanden.

Min drengs første mobiltelefon var en ganske alm. med farveskærm, uden
kamera, men med de almindelige telefon funktioner. Den blev hurtig for
kedelig, fordi de andre havde nyere mobiler med kamera i, så jeg måtte gribe
til kalveskindet og investere i en sådan til ham.

Håber du kan bruge det til noget i dine overvejelser.

Hilsen
Peter

Fra : Holst

Dato : 31-05-08 08:58

Lasse wrote:

> Mit barnebarn ønsker sig til sin 9 års fødselsdag en mobiltelefon. I den
> forbindelse har jeg så et par spørgsmål:
>
> 1. Er hun for ung til dette ?

Spørgsmålet er såmænd ikke så meget, om hun er for ung til det.
Spørgsmålet er mere, om der egentlig er nogen grund til, at hun har en
mobiltelefon.

> 2. Hvis ikke - hvilken type skal hun så have - med kamera, med
> musikafspiller eller andet?.
>
> 3. Har nogen af jer nogle forslag til konkrete telefoner?
>
> Er der nogen med erfaring omkring dette, der kan hjælpe?

Jeg møder hvert år nogle hundrede børn, og en ganske stor del af dem har
mobiltelefoner. Men jeg oplever også, at der er meget forskellige
holdninger fra forældrenes side. Så sent som i sidste uge talte jeg med
en piges mor, og moderen mente bestemt ikke, at hendes datter havde
nogen som helst grund til at have en mobiltelefon. Omvendt havde
datterens veninde en mobiltelefon, og endog venindens søster, som stadig
gik i børnehave, havde en mobiltelefon.

Mit indtryk er, at små børn faktisk stort set kun bruger telefonen til
at ringe til deres forældre, lytte til musik (og musikken er blandt
børnene et stort samtaleemne) og tage billeder. Derfor mener jeg i høj
grad, at skal en pige på 9 år have en mobiltelefon, så bør den også have
kamera og musikafspiller - faktisk langt mere end at have selve samtale-
og sms-muligheder Det er først, når de når 11-12 års alderen og
derover, at de rigtig begynder at pleje deres sociale netværk med
telefonen, navnlig via sms. Men om 2-3 år er hendes
9-årsfødselsdagstelefon jo stærkt forældet

Det er også mit indtryk, at udbredelsen blandt mobiltelefoner afhænger
meget af forældrenes baggrund. Hos familier, hvor forældrene er
ufaglærte, arbejdsløse eller lignende, er udbredelsen af
mobiltelefonerne blandt mindre børn langt større end hos det segment,
hvis forældre har en videregående uddannelse.

Jeg har jo ikke talt, så jeg kan ikke komme med nogle præcise tal, men
umiddelbart vil jeg tror, at blandt 9-årige fra "underklassen" har 75%
af børnene en mobiltelefon, hvorimod blandt 9-årige fra "overklassen"
har 75% IKKE en mobiltelefon.

Men der er sikkert stor variation af den ene eller anden grund, og der
kan sikkert være meget stor forskel fra klasse til klasse, idet mange
forældre jo giver efter for plageri, fordi "alle de andre i klassen har
en mobiltelefon".

Ovennævnte mor havde jo netop af datteren fået at vide, "at alle andre i
klassen har en mobiltelefon". Da forældrene i klassen så begyndte at
tale sammen derom, havde det vist sig, at kun 4 ud af 20 havde en
mobiltelefon. Denne pige bliver 10 år næste gang.

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-06-08 16:05

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet er såmænd ikke så meget, om hun er for ung til det.
> Spørgsmålet er mere, om der egentlig er nogen grund til, at hun har en
> mobiltelefon.

Ja, og svaret er let: selvfølgelig har hun ikke det.

Per V

Fra : Ivar

Dato : 01-06-08 18:40

Per Vadmand skrev:

> Ja, og svaret er let: selvfølgelig har hun ikke det.

Nej, hun skal blot have sund Kost og rigeligt med Vædske.

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-06-08 19:34

> Nej, hun skal blot have sund Kost og rigeligt med Vædske.

Spørgsmålet er, om der overhovedet er nogen, der har BRUG for en
mobiltelefon. Som andet legetøj er den sjov at lege med, men bortset fra
enkelte nødsituationer er den mere en plage end til gavn.

Per V

Fra : Holst

Dato : 01-06-08 20:13

Per Vadmand wrote:

> Spørgsmålet er, om der overhovedet er nogen, der har BRUG for en
> mobiltelefon. Som andet legetøj er den sjov at lege med, men bortset fra
> enkelte nødsituationer er den mere en plage end til gavn.

Men det argument kan du jo bruge om de fleste moderne ting. Er der
overhovedet nogen, som har BRUG for en bil, et fjernsyn, en computer, en
vaskemaskine og så videre?

Vi må bare erkende, at vi ikke længere lever i middelalderen, og derfor
er såvel mobiltelefoner som biler, fjernsyn, computere, vaskemaskiner og
lignende normale ting for de fleste at have.

De færreste af disse ting er ting, som vi har egentlig BRUG for, men de
gør livet lettere og/eller sjovere - også for børn.

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-06-08 23:20

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> De færreste af disse ting er ting, som vi har egentlig BRUG for, men de
> gør livet lettere og/eller sjovere - også for børn.

Problemet er, at flere af de ting, du nævner, samtidig på mange områder er
med til at forringe vores livskvalitet.

Og mit spørgsmål er: Er det nødvendigvis en fordel at opdrage et barn til en
livsform, hvor alle til enhver tid er til rådighed for alle andre - hvilket
i mine øjne er en af mobiltelefonens forbandelser.

Per V

Fra : Holst

Dato : 02-06-08 07:38

Per Vadmand wrote:

> Problemet er, at flere af de ting, du nævner, samtidig på mange områder er
> med til at forringe vores livskvalitet.

Rigtig mange ting har jo både fordele og ulemper.

> Og mit spørgsmål er: Er det nødvendigvis en fordel at opdrage et barn til en
> livsform, hvor alle til enhver tid er til rådighed for alle andre - hvilket
> i mine øjne er en af mobiltelefonens forbandelser.

Mit indtryk er i høj grad, at de 6-10-årige ikke bruger deres mobil til
at være til rådighed for alle andre til enhver tid. Det er mere en
musikafspiller og et kamera, og en del af dem bruger dem kun derhjemme.
Og de børn i den alder, som render med deres mobil, modtager stort set
kun opkald fra forældrene.

Om det er godt eller skidt, skal jeg ikke kunne sige. Et faktum er, at
dengang jeg selv var 10 år og ville hjem til en kammerat efter skole, så
gik jeg ned i telefonboksen og stoppede 25 øre i for at ringe hjem til
mor og spørge om lov. I dag er telefonboksen væk.

Fra : Per Vadmand

Dato : 02-06-08 08:31

> [...]
> gik jeg ned i telefonboksen og stoppede 25 øre i for at ringe hjem til mor
> og spørge om lov. I dag er telefonboksen væk.

Men du løb ikke ned til boksen 3-4 gange i skoletiden (eller mere), og dine
forældre ringede ikke midt i skoletiden for at høre, hvordan du havde det -
og blev mopsede, hvis læreren protesterede.

Per v

Fra : Holst

Dato : 02-06-08 08:40

Per Vadmand wrote:

> Men du løb ikke ned til boksen 3-4 gange i skoletiden (eller mere), og dine
> forældre ringede ikke midt i skoletiden for at høre, hvordan du havde det -
> og blev mopsede, hvis læreren protesterede.

Mit indtryk er, at mange steder formår man vist ganske fint at have
mobiltelefoner i klasserne og undgå forstyrrelser.

Mit indtryk er også, at der kun ringes ganske, ganske lidt. Forældre
ringer ikke midt i timen for at høre, hvordan man har det. Gør det det,
så sender de en sms. Jeg synes slet ikke, problemet er så stort, som du
gør det til.

Nu ved jeg godt, at elpæren vist var den eneste elektriske anordning
opfundet, dengang du gik i skole, men i min skoletid blev der altså også
spillet Donkey Kong og lignende i timerne.

Fra : Per Vadmand

Dato : 02-06-08 09:48

> [...]
> Mit indtryk er også, at der kun ringes ganske, ganske lidt. Forældre
> ringer ikke midt i timen for at høre, hvordan man har det. Gør det det, så

Nåååh ja, det er jo SLET ikke forstyrrende, vel? Mit indtryk er, at børnenes
mobiltelefoner tit er et middel for forældre til at bevere navlestrengen
intakt.

> Nu ved jeg godt, at elpæren vist var den eneste elektriske anordning
> opfundet, dengang du gik i skole, men i min skoletid blev der altså også
> spillet Donkey Kong og lignende i timerne.

Og det synes du, er helt i orden?

Per V

Fra : Holst

Dato : 02-06-08 10:30

Per Vadmand wrote:

> Nåååh ja, det er jo SLET ikke forstyrrende, vel? Mit indtryk er, at børnenes
> mobiltelefoner tit er et middel for forældre til at bevere navlestrengen
> intakt.

Nu klippede du jo det første afsnit i min tekst bort, hvor jeg skrev, at
det var mit indtryk, at man fint formår at have mobiltelefoner i
klasserne. Det sker vist typisk med regler om, at mobiltelefoner er
slukket eller på lydløs og ligger i taskerne i undervisningstiden.
Modtager børnene opkald eller sms'er, kan de læse dem i frikvartererne.

Forældre i dag har langt vanskeligere ved at klippe navlestrengen til
deres børn end tidligere, ingen tvivl om det, og mobiltelefonerne hos de
mindre børn er givetvis også en del af dette.

> Og det synes du, er helt i orden?

Absolut ikke. Jeg påpeger blot, at det ikke er noget nyt, at
elektroniske himstregimser har været årsag til forstyrrelser i timerne i
skolerne. Det har det været i de sidste 25 år.

Fra : Ben 9

Dato : 02-06-08 10:43

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> elektroniske himstregimser har været årsag til forstyrrelser i
> timerne i skolerne. Det har det været i de sidste 25 år.

og før den tid sænkede man slagskibe og skød med papirkugler,
eller hviskede eller sendte små papirlapper rundt - nu kan de
gøre det uden at forstyrre hele klassen, nemlig slukke for
tastaturlyde og modtageren på lydløs. smart - det ku vi skutte i
60'erne

Fra : Holst

Dato : 02-06-08 10:47

Ben 9 wrote:

> [...]
> gøre det uden at forstyrre hele klassen, nemlig slukke for
> tastaturlyde og modtageren på lydløs. smart - det ku vi skutte i

Nu var der vel ikke meget lyd, når man sænkede slagskibe på papir.

Har klassen nogle ordentlige regler for mobiltelefonerne, nemlig
slukkede eller på lydløs i taskerne i timerne, så burde de ikke
afstedkomme nogle problemer i undervisningen.

Groft sagt var det jo de samme regler, vi havde i starten af 80'erne,
når det drejede sig om bipspil. At de så ikke altid blev overholdt, er
jo en anden sag, men sådan er der jo så meget.

Fra : Ben 9

Dato : 02-06-08 11:16

> Nu var der vel ikke meget lyd, når man sænkede slagskibe på
> papir.

man sku da sige hvor man skød: A5 - H 14 - C 3 osv osv

for ikke at snakke om de lyde man uværgerligt udstødte når man
ramte plet!!

> Har klassen nogle ordentlige regler for mobiltelefonerne,
> nemlig slukkede eller på lydløs i taskerne i timerne, så burde
> de ikke afstedkomme nogle problemer i undervisningen.

absolut enig

> Groft sagt var det jo de samme regler, vi havde i starten af
> 80'erne, når det drejede sig om bipspil. At de så ikke altid
> blev overholdt, er jo en anden sag, men sådan er der jo så
> meget.

og i 60'erne skulle vi osse have "slukket" for slagskibene - men
havde vi det? Nope, for det kunne vi omgås meget lettere end en
mobi der bralrer ringetoner af - så hvis det er kriteriet, så var
vi mere forstyrrende i 60'erne - til gengæld fik vi osse flere
tæsk

Fra : Per Vadmand

Dato : 02-06-08 11:53

"Ben 9" <hvad.sk@l.man.sige> skrev i en meddelelse
så hvis det er kriteriet, så var
> vi mere forstyrrende i 60'erne - til gengæld fik vi osse flere tæsk

Og det kan nuidens børn så takke dine forhadte 68'ere for, at de ikke får
mere.

Per V

Fra : Ben 9

Dato : 02-06-08 13:57

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> så hvis det er kriteriet, så var
>>
> Og det kan nuidens børn så takke dine forhadte 68'ere for, at

hallo - jeg var selv en af 68'erne - tjald mand hvor vi flippede
ud eller var medlem af DKU eller hvad ved jeg (folk brokker sig
over forkortelser - så sku de ha været på venstrefløjen i 68 -
helle du milde for en gang forkortelser)

og tævene - jo dem slap ungerne for p g a 68'erne. i stedet slap
de osse for grænser af enhver art - undtagen de stakler der røg
på tvind øhhh moonbevægelsen øhhh scientology eller var det
tvind - nårh det var et fedt da det stort set var hjernevask det
meste og godt hlulpet af mærkelige narkotiske stoffer som vi osse
forherligede - der er ikke ret mange der gidet slå når de er
skideskæve

Fra : Ben 9

Dato : 01-06-08 20:03

> [...]
> en mobiltelefon. Som andet legetøj er den sjov at lege med, men
> bortset fra enkelte nødsituationer er den mere en plage end til

bare rolig - hun ringer nok ikke til et fortidslevn som dig

hva laver du i øvrifgt på nettet - leger du?

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-06-08 23:17

> "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> bare rolig - hun ringer nok ikke til et fortidslevn som dig
>
> hva laver du i øvrifgt på nettet - leger du?
En del af tiden, ja. Men jeg bruger det mest til at finde oplysninger og
dokumentation til mit arbejde.

Per V

Fra : Ben 9

Dato : 02-06-08 08:42

> "Ben 9" <hvad.sk@l.man.sige> skrev i en meddelelse

> En del af tiden, ja. Men jeg bruger det mest til at finde
> oplysninger og dokumentation til mit arbejde.
>
> Per V

ha - ja det ses jo osse i størsteparten af dine indlæg.........

Fra : Ivar

Dato : 01-06-08 21:23

Per Vadmand skrev:

> Spørgsmålet er, om der overhovedet er nogen, der har BRUG for en
> mobiltelefon.

Ja, netop! Jeg gjorde blot opmærksom på, at din udtalelse hører
en generation til, der umiddelbart ikke har noget at gøre i
en famillie-barn-gruppe.

Ivar Magnusson

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-06-08 23:21

> Ja, netop! Jeg gjorde blot opmærksom på, at din udtalelse hører
> en generation til, der umiddelbart ikke har noget at gøre i
> en famillie-barn-gruppe.

Hvor gammel skal man efter din mening være for ikke at kunne udtale sig om
familier og børn?

Per V

Fra : Ben 9

Dato : 02-06-08 08:48

> "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor gammel skal man efter din mening være for ikke at kunne
> udtale sig om familier og børn?
>
> Per V

alder ingen hindring, men manglende viden og indsigt

det er noget forvrøvlet sludder at sige at man ikke skal opdrage
sit barn til afhængighed af mobiltelefoni

det ville mpåske hvae været mere korrekt at sige at man kunne
ønske at flertalet af børn var opdraget som du selv blev det
under krigen

i dag bliver børn uden mobiler isoleret - take it or leave it

Fra : Holst

Dato : 02-06-08 09:00

Ben 9 wrote:

> i dag bliver børn uden mobiler isoleret - take it or leave it

Det er bestemt ikke mit indtryk, hvis det drejer sig om små børn. Men
kommer vi op i en alder af 13-15 år, så er en mobiltelefon vist
uundværlig for barnet.

Men en pige, der snart fylder 9 år, bliver sikkert hverken mere eller
mindre isoleret af at have en mobiltelefon.

Fra : Ben 9

Dato : 02-06-08 09:20

> [...]
>
> Men en pige, der snart fylder 9 år, bliver sikkert hverken mere
> eller mindre isoleret af at have en mobiltelefon.

mnjaeø - ok, men det er da vist tæt på, men ellers er vi enige om
at mobi'er skal de først ha ved 12 - 13 år.

til gengæld er det kun børn af amish og tussegamle
venstre-tjald-hoveder der overlever en verden uden noget så
avanceret som en telefon der ikke er boltet fast i væggen

Fra : Per Vadmand

Dato : 02-06-08 09:49

> [...]
> der overlever en verden uden noget så avanceret som en telefon der ikke er

Din alderschauvinisme er ret kvalmende.

Per V

Fra : Ben 9

Dato : 02-06-08 10:40

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> "Ben 9" <hvad.sk@l.man.sige> skrev i en meddelelse

> Din alderschauvinisme er ret kvalmende.
>
> Per V

nu var fokuspunktet i mit udsagn ikke alder men politisk
observans anno 1968 - og I/vi er nogle gamle tusser

de fleste af os har dog fulgt med udviklingen....

Fra : Per Vadmand

Dato : 02-06-08 11:51

"Ben 9" <hvad.sk@l.man.sige> skrev i en meddelelse

> nu var fokuspunktet i mit udsagn ikke alder men politisk observans anno
> 1968 - og I/vi er nogle gamle tusser
>
> de fleste af os har dog fulgt med udviklingen....

Du mener moden.

Per V

Fra : Ben 9

Dato : 02-06-08 13:52

> Du mener moden.
>
> Per V

den del af udviklingen har vi osse styr på

jeg for mit vedkommende smed den brune fløjlsjakke og de
fodformede ud for laaaang tid siden - konen har smidt
smækbuksrene og de røde træsko - 2CV'en er byttet med en Peugeot
og vi ryger ikke hash men drikker god fransk eller gerne
italiensk rødvin. (Det gamle østland jugoland/Kroatien er i
øvrigt et yndet rejsemål p g a priser og de laver en fremragende
vin på de kanter). Vi har dog ikke lejlighed i Tyrkiet da det er
for bikset med de der fjolser der skal holde øje med det. Så vi
snupper nogle charterrejser af god kvalitet i stedet.

Når vi er i (det tidligere) østtykland er det for at powershoppe
på Unter den Linden.

Så. Jo det går rigtig godt med udviklingen

Land og Folk holder vi forresten heller ikke mere, men Politikken
for kulturens skyld og Berlingeren for at følge med i
aktiekurserne.

Og ungerne? De har al den elektronik der skal til for at kunne
følge med i dagens danmark - de sku jo nødig ende som sure gamle
mænd der ikke fatter et kvidder at hvad der sker omkring dem.

Klassekampen? Den tabte vi ad røven til, men i stedet fik vi
samtalejkøkkener og mobiltelefoner.

Skål i skivet her fra Costa Kalundborg!

Fra : hamselv (dkmc)

Dato : 03-06-08 13:18

Ben 9 skrev:
> til gengæld er det kun børn af amish og tussegamle
> venstre-tjald-hoveder der overlever en verden uden noget så
> avanceret som en telefon der ikke er boltet fast i væggen

hehe en af de tlf'er med gennemgående bolte til både tlf og klokke

hamselv herfra

Fra : Per Vadmand

Dato : 01-06-08 23:22

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en

> Ja, netop! Jeg gjorde blot opmærksom på, at din udtalelse hører
> en generation til, der umiddelbart ikke har noget at gøre i
> en famillie-barn-gruppe.

Det oprindelige spørgsmål blev fakisk stillet af en bedsteforælder om en
barnbarn, og som bedstefar til seks mener jeg bestemt at være kvalificeret
til at have en mening om det.

Per V

Fra : Ivar

Dato : 02-06-08 21:45

Per Vadmand skrev:

> Det oprindelige spørgsmål blev fakisk stillet af en bedsteforælder om en
> barnbarn, og som bedstefar til seks mener jeg bestemt at være kvalificeret
> til at have en mening om det.

Der er intet galt i at spørge. Faktisk er mangel på viden det bedste
grundlag for et spørgsmål.
Du behøves ikke at skrive, at du er bedstefar eller oldefar. Det
fremgik tydeligt af dit svar, at du er temmelig fjern fra den
virkelighed der eksisterer i dag. Det kan godt ske, at du mener
at være kvalificeret til at svare, men dit svar er ubrugeligt.

Ivar Magnusson

Fra : Per Vadmand

Dato : 02-06-08 22:03

> [...]
> virkelighed der eksisterer i dag. Det kan godt ske, at du mener
> at være kvalificeret til at svare, men dit svar er ubrugeligt.

Med seks børnebørn i alderen fra et halvt år til atten er jeg faktisk ret
tæt på det, du kalder virkeligheden - endda så tæt, at jeg har en kritisk
holdning til den og ikke bare principløst accepterer den seneste modedille.

Mener du, at alle synspunkter, der afviger fra dine, er ubrugelige?

Per V

Fra : Ivar

Dato : 02-06-08 22:38

Per Vadmand skrev:

> modedille

!!!!!

Ivar Magnusson

Fra : Holst

Dato : 02-06-08 23:19

Per Vadmand wrote:

> [...]
> holdning til den og ikke bare principløst accepterer den seneste modedille.

Du vil langt fra være den første bedstefar, som har meget lidt begreb
om, hvad der rører sig blandt folk 30 eller flere år yngre end ham selv.

Fra : Mogens Flinck Hansen

Dato : 08-06-08 02:48

"Lasse" <Lars.Kalsen@jubii.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> 3. Har nogen af jer nogle forslag til konkrete telefoner?
>
> Er der nogen med erfaring omkring dette, der kan hjælpe?

Tænkte at jeg lige ville bringe debatten tilbage på sporet, selvom den lange
mudderkastning var ganske underholdende at følge.

Jeg har en datter, der blev 10 i december og som går i 3. klasse. Dengang
stod der ikke en mobiltelefon på ønskesedlen, og dengang var der 3 i klassen
som havde en telefon af forskellige gode grunde med pasning m.v.

I mellemtiden har det været jul og mange andre i klassen har haft
fødselsdag, så nu var der kun 3 tilbage, der ikke have en telefon inkl.
vores datter, og nu kom den så frem i lyset som et stort ønske.

Hendes største "behov" var SMS'erne til veninderne, men musik og kamera blev
også nævnt.

Så en vurdering af alder vil jeg foreslå, blev drøftet med forældrene, så du
ikke kommer "i klemme der", og hvis de siger OK er der ingen grund til at
holde tilbage.

At jeg selv var 34 før jeg fik min første mobiltelefon er jo ikke et
argument jeg kan bruge i dag. De var jo alt for dyre og kluntede den gang

Kigger man på prisen, så svinger de ofte sammen med de tilbud der findes på
forskellige abonnementer på forskellige tider. Så her må man vurdere, hvad
der er brug for og hvad man vil betale.
Vi fik en fornuftig pris på en Nokia 5300 med nem adgang til musik og også
med et kamera. Desuden fik vi et abonnement med fri SMS, hvilket har vist
sig at være relevant. Der blev sendt 447 de første 3 uger.
Men der er forskellige andre modeller, der også kan bruges.

Efter de 3 uger gennemgik vi i øvrigt forbruget med vores datter og
fortalte, hvad de enkelte ting kostede. Hvilke dele vi ville betale og hvad
hun selv ville blive trukket for i lommepenge. Det forstod hun, og vi har
endnu ikke måttet trække hende for et overforbrug.

Konkret vil jeg foreslå:
1. Få forældrenes accept.
2. Giv barnebarnet et gavekort på en telefon inkl. den beløbsramme I vil
sponsorere pr. måned. (Her skal I nok regne med at mindre end kr. 1.000 -
1.500 for de første 6 måneder ikke kan gøre det)
3. Og inviter efter fødselsdagen barnebarnet med i byen, så hun selv kan
være med til at vælge en telefon ud. Det handler ikke kun om tekniske
muligheder men i høj grad også om farver og hvilke modeller de andre har.

m.v.h.
Mogens

P.S. Og til Per Vadmand vil jeg blot sige, at man jo selv bestemmer hvor
afhængig man er af sin telefon. Man skal jo selv beslutte om man vil tage
den når den ringer eller ikke.
Det gælder jo også fastnet telefonen.
Hvor mange brokker sig ikke hvis telefonen ringer midt i en god film eller
når man sidder i badekarret.
Lad den dog ringe. Er det vigtigt, kan folk jo lægge en besked eller ringe
igen.

Og mange skoler kan fint håndtere en mobiltelefonpolitik.
Bliver den brugt i timerne eller hvis den forstyrrer bliver telefonen
inddraget og man kan hente den på kontoret om fredagen. Det er en simpel
model, der virker.