Babydyne -> juniordyne -> voksendyne
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-05-08 09:55

Hej

Hvornår har I skiftet fra babydyne til juniordyne og videre til en
voksendyne?

Jeg har nemlig nogle dynebetræk som skal syes om og spørgsmålet er
hvad de skal syes om til.

Mvh Trine

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-05-08 10:18

> [...]
> voksendyne?
>
> Jeg har nemlig nogle dynebetræk som skal syes om og spørgsmålet er

Jeg skiftede fra babydyne til junior ved 3-4-årsalderen, og til
voksendyne ved 12 år. Det var meget passende synes jeg, men nu var
mine børn også meget høje. Det kommer vel også lidt an på barnets
størrelse. Hvis Ellen ikke er ret høj når hun er 12 år, kan
juniordynen sagtens bruges til konfirmationsalderen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Dido

Dato : 12-05-08 13:32

4 år?!?! WOW!!!! Her skiftede vi da han var 1 år - der dækkede babydynen
jo intet mere..... Og jeg ville nødig byde min søn en juniordyne når han
var 14 - men sådan er vi så forskellige.

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-05-08 14:35

"Dido" <blapper@msn.com> skrev i en meddelelse
> 4 år?!?! WOW!!!! Her skiftede vi da han var 1 år - der dækkede
> babydynen jo intet mere..... Og jeg ville nødig byde min søn en
> juniordyne når han var 14 - men sådan er vi så forskellige.

Nu er det godt nok mange år siden at mine børn var små. De har selv
børn nu. Jeg er heller ikke sikker på, om jeg husker rigtigt m.h.t.
babydyne, for den dyne jeg brugte i deres seng blev lagt dobbelt, så
det har da nok været en juniordyne. Den dyne jeg brugte i
barnevognen var kun halvt så stor, så det er nok det jeg har byttet
om på.

Jeg ved ikke om målene på barnedyner har ændret sig siden de var
små, men jeg købte i hvert fald først voksenstørrelse omkring
konfirmationsalderen. Dertil må jeg nok også lige fortælle, at de 2
af børnene brugte vattæppe, de brød sig ikke om dyner fordi de mente
at dyner var for varme.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 12-05-08 16:14

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> writes:

> Dertil må jeg nok også lige fortælle, at de 2 af børnene brugte
> vattæppe, de brød sig ikke om dyner fordi de mente at dyner var for
> varme.

Fornuftige børn.

Jeg må indrømme at jeg sådan lige studsede over en babydyne til en
3-årig. Når jeg ser på min nevø på 4, så er det godt nok længe siden
en babydyne var stor nok til ham.

Det er bare lidt svært at finde ud af, for når jeg ser på Ellen nu, så
er hun vokset 2 kilo på 7 uger og selvom de ikke bliver ved med at
vokse så meget, så bliver de jo større.

Men jeg tror jeg syr det om til to juniorsæt og et par lagener til
barnevognen. Der er nok at tage af, for det er et dobbeltbetræk med
ekstra længde, der bare er slidt i stykker i den øverste kant. Man kan
jo lige så godt genbruge hvor man kan, der er jo nok at bruge pengene
på. :)

Mvh Trine

Fra : Tove Krieger

Dato : 12-05-08 16:25

> [...]
> med ekstra længde, der bare er slidt i stykker i den øverste
> kant. Man kan jo lige så godt genbruge hvor man kan, der er jo

Meget fornuftigt Trine. Jeg ville også nøjes med et par stykker i
juniorstørrelse. Man har jo som regel nok baby-sengetøj, og hvis du
gør lige som jeg og køber en juniordyne og lægger den dobbelt i
betrækket, så er du godt hjulpet. Du kan jo bare købe en tyndere
sommerdyne til Ellen, så kan den bruges hele året i nogle år. Det er
ganske rigtigt, at der er nok at bruge penge på når man har børn.
Alene bleer - jeg bliver helt svedt når jeg ser priserne på Libero
o.l bleer.

Jeg var jo så "heldig", at der kun fandtes stofbleer da mine var
små. Det gav jo lidt mere arbejde, især når det hele skulle koges i
en balje på gaskomfuret, jeg fik først vaskemaskine en del år
senere, men jeg elskede altså de bleer.

Fra : MetteM

Dato : 15-05-08 17:23

"Tove Krieger" skrev
Det er
> ganske rigtigt, at der er nok at bruge penge på når man har børn. Alene
> bleer - jeg bliver helt svedt når jeg ser priserne på Libero o.l bleer.

Bleer er ikke nødvendigvis så dyre nu om dage...
Vi giver fx. 100 kr. for 80 stk. i Aldi - og bleen er ganske udemærket, og
har vundet flere tests ifht. bedst til prisen!

Bare lige en oplysning, sorry det er OT.

/Mette

Fra : me and me

Dato : 24-05-08 18:49

"MetteM" <mettefjern@fjernmarmet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> har vundet flere tests ifht. bedst til prisen!
>
> Bare lige en oplysning, sorry det er OT.

Ellers er Lidls bleer endnu blligere og endnu bedre. det er samme producent
som Pampers. De er bare billigere.

Og ellers er der altid stofbleer man kan bruge, der kan købes nogle der
passer fra nyfødt til de stopper, fx Bumgenius der passer hele bleperioden
igennem. Det er økonomisk at bruge dem. Og kan sælges igen efter endt brug.
Jeg har fx investeret 2000 kr i alt for 24 bleer. Vasker så hver 3 dag ca.
Det har vi gjort siden purken var 2 mdr gammel. Og fortsætter med. Så kommer
man også uden om bleeksem, kemikaler osv osv :)

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-05-08 18:57

"me and me" <ingenmail@ingen.dk> writes:

> "MetteM" <mettefjern@fjernmarmet.dk> skrev i meddelelsen

> Ellers er Lidls bleer endnu blligere og endnu bedre. det er samme
> producent som Pampers. De er bare billigere.

Vi bruger Coops eget mærke. De er svanemærkede - noget vi vægter højt.
Og de holder det inde der skal holdes inde. :) Og til 80 kroner for 70
bleer, så er det da til at overkomme. Og så er det det eneste mærke vi
kan købe fast her i landsbyen.

Mvh Trine

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 12-05-08 13:47

> Jeg skiftede fra babydyne til junior ved 3-4-årsalderen, og til voksendyne
> ved 12 år.

Wow!
Mine gik over til junior-dyne da de var omkring 1 år og videre op til
voksen-dynen... De 2 ældste da de var 6 år og den yngste da hun var 4 år.
Kan slet ikke forestille mig at skulle byde min store knægt på 10 år at
ligge og sove i en junior-dyne!:D

R. Ilsøe

Fra : Bæ9

Dato : 12-05-08 10:43

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Hvornår har I skiftet fra babydyne til juniordyne og videre til
> en
> voksendyne?

da fødderne stak ud i den ene ende og hovedet i den anden.......
vel at mærke på den lange led

somme tider skifter jeg fra egen dyne til konens dyne, men det er
sjældent permanent

> Jeg har nemlig nogle dynebetræk som skal syes om og spørgsmålet
> er
> hvad de skal syes om til.

der er utallige muligheder: tunikaer, pudseklude, lommetørklader,
solgardiner til drivhuset, stumpebukser, grillhandsker osv osv

Fra : Dido

Dato : 12-05-08 13:30

Vi skiftede til junior dyne da han var 1 år - den lille babydyne var
slet ikke nok.

Voksendynen bliver ikke taget i brug foreløbig, han er kun 2 år -
men forvetner at skulle skifte omkring skolealderen....

Vh Dorthe

Fra : Frøken Jensen

Dato : 12-05-08 20:01

On 12/05/08 10:54, in article ud4nrewbk.fsf@trinekc.dk, "Trine Kornum
Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote:

> [...]
> voksendyne?
>
> Jeg har nemlig nogle dynebetræk som skal syes om og spørgsmålet er

Jeg skiftede babydynes ud med en større omkring 3-4 års alderen og skiftede
til voksendyne da sønnike var 7 år.

Fra : Lars Raaby

Dato : 12-05-08 20:50

> [...]
> voksendyne?
>
> Jeg har nemlig nogle dynebetræk som skal syes om og spørgsmålet er

Min søn på 4 år sover med en voksen dyne.

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Iben Holst

Dato : 16-05-08 16:58

> Hvornår har I skiftet fra babydyne til juniordyne og videre til en
> voksendyne?

De 2 ældste skiftede til junior da de var ca 1 1/2 år og til voksen da de
var knap 4 år. Ikke fordi de havde et specialet behov for så stor en dyne,
men den er da så dejlig at putte sig i ...

Den mindste fik junior da han var godt 1/2 år

Iben

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-05-08 17:45

"Iben Holst" <iben@holst.mail.dk> writes:

> De 2 ældste skiftede til junior da de var ca 1 1/2 år og til voksen da de
> var knap 4 år. Ikke fordi de havde et specialet behov for så stor en dyne,
> men den er da så dejlig at putte sig i ...

Jeps. Jeg er også glad for vores 200*220 cm dyne. :)

> Den mindste fik junior da han var godt 1/2 år

Jeg tror Ellen beholder babydynen lidt længere. Men nu må vi se. Det
var mest for at have sådan en cirkatid. Det er jo lidt svært at vide
sådan noget, når nu det er første barn.

Mvh Trine

Fra : me and me

Dato : 24-05-08 18:46

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
>
> Hvornår har I skiftet fra babydyne til juniordyne og videre til en
> voksendyne?
>
> Jeg har nemlig nogle dynebetræk som skal syes om og spørgsmålet er
> hvad de skal syes om til.
>
> Mvh Trine
>
> --
> Hyggelig B'n'B i Nordjylland - plads til fire personer, hunde velkomne
> Stor brugskunstforretning med komplet sortiment i de søde Gjøltrolde
>
> http://www.triane.dk - I Biersted, nord for Aalborg

Jeg skiftede fra Babydyne til Juniordyne da Junior var ca 5 mdr gammel. På
daværende tidspunkt var han 80 cm lang. Nu er han 1 år gammel og måler 90
cm. Så vil tro at voksendynen kommer i brug omkring 2-3 års alderen hvis han
fortsætter sit vokseværk. Men intet under hvis han gør, vi er begge over 195
høj ;)

Normalt siger man at babydynen er til det første år, men de færreste kan
bruge den da den ikke dækker noget allerede efter et halvt år. Dernæst
skifter man til juniordynen som normalt vil blive skiftet ud i 3-5 års
alderen til en voksen dyne. Men det er jo også forskelligt fra barn til
barn, nogle børn kan sagtens bruge juniordynen op til skolealder. Her kommer
den ikke til at gå pga længden.