firma skal overtage/købe privat indkøbte t~
Fra : Peter Holm

Dato : 29-04-08 21:24

Hej

hvordan håndteres følgende rent praktisk:
Jeg har et par ting, som jeg ønsker at lade overgå til mit firma.
Skriver jeg blot en faktura som privatperson, 'sender' den til mit firma og
trækker beløbet ud af kassen?
Hvordan med moms? jeg kan jo som privatperson ikke opkræve moms, men tingene
er jo momset da jeg købte dem som privat, så det er vel muligt, at mit firma
kan fratrække momsen?

Hvordan skal regnestykket se ud ?

Mvh
Peter

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 30-04-08 06:05

"Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> wrote in message
> [...]
> Jeg har et par ting, som jeg ønsker at lade overgå til mit firma.
> Skriver jeg blot en faktura som privatperson, 'sender' den til mit firma

Ja, men prisen skal være realistisk i forhold til værdien. Ellers kunne du
jo spare skat på denne måde ved at sælge alle mulige værdiløse, brugte
dimser til dit eget firma for tårnhøje priser.

> Hvordan med moms? jeg kan jo som privatperson ikke opkræve moms

Nej, derfor er momsen tabt. Sådan er det når man køber fra private, inkl.
sig selv.

Fra : alexbo

Dato : 30-04-08 07:41

"Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> skrev i

> [...]
> Hvordan med moms? jeg kan jo som privatperson ikke opkræve moms, men
> tingene er jo momset da jeg købte dem som privat, så det er vel muligt, at

Hvis momsen skal ud, skal den originale faktura bruges.
Så hvis det er en forholdsvis ny ting, så bare bogfør den som købt til
firmaet.

Hvis det er en ældre ting du vil ejerskifte, så skriv et udgiftsbilag, lav
et noget lignende den viste og bogfør det, men momsen kan ikke trækkes.

http://www.lomax.dk/index.asp?vi=2&CI=4&Varenr=9300070

Men lad nu være med at "sælge" alt muligt gammel lort til dit firma, det
skal være brugbart og noget firmaet ville have købt af en fremmed.

mvh
Alex Christensen

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 01-05-08 15:54

"Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvordan med moms? jeg kan jo som privatperson ikke opkræve moms, men
> tingene er jo momset da jeg købte dem som privat, så det er vel muligt, at

Hvis firmaet er personligt drevet, kan du blot øge kapitalen fra din ene
lomme og over til den anden. Der er ikke noget moms blandet ind i det. Det
samme kan du for så vidt også gøre i et selskab som enten kontant- eller
apportindskud - evt. til kredit for en personlig mellemregning med
selskabet. Den kreditsaldo kan du senere hæve, men til beskatning efter
udbytteregler, der svjh er mindre end A-beskatning.

Du kan så senere aktivere det ved at føre det ned under driften. Det giver
imidlertid ikke mulighed for momsfradrag, med mindre du også er personligt
momsregistreret. I alle tilfælde følger afskrivning over status også efter
gældende regler. Der kan også være tale om begrebet småanskaffelser, der er
fuldt ud fradragsberettiget samme år.

Sælger du det aktiverede aktiv, skal der naturligvis lægges moms til på
salgsfakturaen.

Der altså flere konstellationer helt afhængig af "de par ting" og værdien
heraf, der med fordel kan foretages under en af de forskellige løsninger.

Har du en revisor, så tal evt. med ham om den bedste løsning for dig.
Karsten H. (7870)
Vil du med rette have ry som lærd
Så søg det lette - og gør det svært (piet Hein)

Fra : Peter Holm

Dato : 02-05-08 21:30

Karsten (7870) wrote:
> [...]
> forskellige løsninger.
> Har du en revisor, så tal evt. med ham om den bedste løsning for dig.

Tak for input.
Det handler om småanskaffelser, så jeg tror din forklaring kan føre mig
igennem.
Thx
Peter

Fra : Karsten \(7870\)

Dato : 03-05-08 12:24

> Tak for input.
> Det handler om småanskaffelser, så jeg tror din forklaring kan føre mig
> igennem.
> Thx
> Peter
Hvis det kun drejer sig om småting af mindre værdi se de store,
vildtvoksende planer nok ude af proportioner. Eneste fordel, jeg kan se, er
at anvendes aktivet i et privat drevet firma, sker straksafskrivning
alligevel, da aktivet jo nu "udelukkende" anvendes erhvervsmæssigt. I givent
fald køber du blot et nyt med fuild skattemæssigt fradragsret.