Skærme
Fijala 3554
Skærm til billedbehandling
Fra : Lotte

Dato : 17-05-08 18:12

Min skærm er gået i udu og skal udskiftes. Jeg håber, at i kan hjælpe
med et godt råd vedrørende en afløser.

Skærmen skal overvejdende bruges til billedbehandling og kontorarbejde.

Mit budget er omkring 5000 kr.

Jeg har studeret flatpanels.dk og er varm på en Eizo S2231W, synes dog
den er rigelig stor, især i dybden. 20-21" vil nok være mere passende
til mit skrivebord.

Hvad vil i anbefale?

Og kan i anbefale netbutikker, hvor jeg både vil kunne handle til en god
pris og forvente rimelig service, hvis der opstår problemer med skærmen?
--
Mange hilsner
Lotte M

Fra : J

Dato : 18-05-08 00:34

On Sat, 17 May 2008 19:12:25 +0200, Lotte <post@lotte-m.dk> wrote:

> [...]
>
>Jeg har studeret flatpanels.dk og er varm på en Eizo S2231W, synes dog
>den er rigelig stor, især i dybden. 20-21" vil nok være mere passende

Det ER en fremragende og dyr skærm:
http://www.prad.de/guide/screen4231.html

Jeg forstår ikke, at du synes, at den er stor i dybden. Det er da en
fladskærm. 22" synes jeg ikke er for meget. Jeg bruger en 24" på
jobbet. Men eizo 2231 har 1680x1050 pixels. Det betyder, at det stort
set svarer til en wide 19" (1280x1024 pixels). Så stort er det ikke.

>Hvad vil i anbefale?

En samsung 245B. Der får du 1920x1200 pixels. Det er en skærm til det
halve. Med lidt dårligere farvegengivelse. Men en 24" med samme
panel-kvalitet som eizo 2231 får du ikke alligevel for 5000 kr. Så
derfor.

>Og kan i anbefale netbutikker, hvor jeg både vil kunne handle til en god
>pris og forvente rimelig service, hvis der opstår problemer med skærmen?

Returretten på 14 dage har de allesammen. Pixelfejl-klagerets-politik
kan man gå op i. Men jeg har ikke set problemet endnu.

mvh

John

Fra : Jan Strægaard

Dato : 05-08-08 19:54

J wrote: (klippet)

> Det ER en fremragende og dyr skærm:
> http://www.prad.de/guide/screen4231.html
>

> mvh
>
> John

Jeg har kigget på omtaler/datablade for eizo ce210wk, som er ca 500,-
dyrere end s2231w. Har I nogen præferencer her?

Er der andre forslag i prisklassen 4500-5000 kr? Det er kontrast, farver
og betragtningsvinkel (60 grader vertical er meget kritisk for mig), som
er vigtige.

Mvh
Jan Strægaard

Fra : J

Dato : 06-08-08 08:45

On Tue, 05 Aug 2008 20:53:57 +0200, Jan Strægaard
<noreply@straegaard.dk> wrote:

>J wrote: (klippet)

>Jeg har kigget på omtaler/datablade for eizo ce210wk, som er ca 500,-
>dyrere end s2231w. Har I nogen præferencer her?

Den kan være dyrere alene fordi, styktal er lavere. 21" er da
usædvanligt. Samme pixels, men mindre, er i mine øjne ikke
interessant.

>Er der andre forslag i prisklassen 4500-5000 kr? Det er kontrast, farver
>og betragtningsvinkel (60 grader vertical er meget kritisk for mig), som
>er vigtige.

Jeg ville kigge på en 24" med den højere opløsning på 1920x1200, i en
s-pva udgave:

http://www.prad.de/guide/screen3999.html
koster 5590:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=369337&searchArea=&Soegeord=
eller p-mva:
http://www.prad.de/guide/screen2735.html
koster 4833:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=246938&searchArea=&Soegeord=

Det er Samsung, der har lavet panelet.
BenQ har tilføjet faciliteter som hdmi, hdcp, usb-hub.

1680x1050 er stort set bare en wide 19" (1280x1024), idet diagonalen
vokser fra 19" til 22" ved at den bliver wide.

Hvorfor skriver du vertikal 60 grader ? når de skærme du betragter har
178 grader (2x89). 120 grader skulle den billigste TN skærm vel kunne
magte.

Allerhelst ville jeg købe en 30" skærm med 2560x1600 pixels, da det er
uforligneligt til at se på digitalbileder med (4 Mpixels på skærm,
print aldrig ud).
http://www.prad.de/guide/screen2736.html
eller
http://www.prad.de/guide/screen3291.html

brug dette sammen med en bærbar. Det må være fremtidens scenarie.

Man rider ikke samtidigt med, at man sadler, ;-]

mvh

John

Fra : Jan Strægaard

Dato : 06-08-08 13:38

J wrote:

> Jeg ville kigge på en 24" med den højere opløsning på 1920x1200, i en
> s-pva udgave:

Jeg er begyndt at kigge

> Hvorfor skriver du vertikal 60 grader ? når de skærme du betragter har
> 178 grader (2x89). 120 grader skulle den billigste TN skærm vel kunne
> magte.

Min gamle TN-baseret Philips er meget følsom over for blot 20-25 grader
vertikalt, så derfor ville jeg understrege ydergrænser for mit
arbejdsområde.

- og tak for input.

Mvh
Jan

Fra : J

Dato : 06-08-08 14:23

On Wed, 06 Aug 2008 14:38:03 +0200, Jan Strægaard

>Min gamle TN-baseret Philips er meget følsom over for blot 20-25 grader
>vertikalt, så derfor ville jeg understrege ydergrænser for mit
>arbejdsområde.

Det er min TN: samsung 245B 24" her på job også følsom for.

mvh

John