Skærme
Fijala 3554
Acceptere pixel fejl på bærbar
Fra : Kåre

Dato : 24-04-08 08:01

Hej

Har købt ny bærbar til omkring 10.000.
Der er en pixel som lyser konstant
I "gamle dage" da fladskærmene begyndte at blive billigere, mener jeg at
producenten ikke garanterede at der ikke var pixel fejl.
2-3 pixelfejl var åbenbart ikke noget man kunne komme og brokke sig over.
Sådan var det bare.

Hvordan ser det ud i dag? Skal man acceptere det?
I nogle tilfælde ser man det ikke, men specielt når der er mørk baggrund er
den ret tydelig.
Den lyser konstant...

mvh
Kåre

Fra : Lars

Dato : 24-04-08 20:12

Kåre skrev:
> [...]
> Sådan var det bare.
>
> Hvordan ser det ud i dag? Skal man acceptere det?

Har du købt den på nettet, kan du bare returnere den uden forklaring
inden for 14 dage.

Hvis ikke, så må du henholde dig til fabrikantens pixelgaranti - det
skal forhandleren jo også gøre.

Der er stadig en udbredt accept af mere eller mindre døde pixels hos de
fleste skærmproducenter - jo billigere vare, jo flere døde pixels
accepteres.

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 24-04-08 21:18

"Lars" <jubija@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der er stadig en udbredt accept af mere eller mindre døde pixels hos
> de fleste skærmproducenter - jo billigere vare, jo flere døde pixels

Ja det er så ikke rigtigt, der er en standard for pixelfejl ISO 13406-2
og det er meget klogt at kigge lidt på denne. Der er forklaret lidt her
http://www.flatpanels.dk/monitorbegreber.php kør ned til pixelfejl og
der står der noget. Her er en side godtnok på svensk men med link til
diverse producenter og deres pixelpolitik
http://www.dustin.se/dacsaportal/
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Lars

Dato : 25-04-08 21:27

Paul Østerby Sørensen skrev:

> [...]
> der står der noget. Her er en side godtnok på svensk men med link til
> diverse producenter og deres pixelpolitik

ISO-standarder er som alle andre certificerede standarder - de gælder
for dem, der har lover at overholde dem og gerne vil reklamere med, at
de gør det.

Hvis du f.eks. læser oplysningerne på det svenske site, du selv henviser
til, så fremgår det umiddelbart, at Acer _ikke_ følger ISO-standarden -
men derimod tillader op til 4 pixelfejl pr. 1 mio. pixel uden at
definere fejltype. Alle 4 pixelfejl kan altså være døde pixels.

ISO 13406-2 forskriver max. 2 helt døde pixels (og max. 5 sub-pixelfejl)
pr. 1 mio pixels.

Lars

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 26-04-08 08:01

> [...]
> pixels.
>
> ISO 13406-2 forskriver max. 2 helt døde pixels (og max. 5

Du har fuldstændigt ret, min grund til at sende dette indlæg var og er
stadig at vise at holdningen man får hvad man betaler for, altså at
kvalitet har noget med penge at gøre, er forkert og hvis man vil vide
hvad ens krav er må man tage og læse hvad producenterne er oppe imod og
ikke købe hos nogen der ikke vil leve op til standarder eller helst
bedre. Det bedste råd man kan give er køb kun hos eller fra nogen der
klart dokumenterer hvad de vil overholde, så reklame efekter fra
useriøse leverandører kan undgås f.eks bedste skærm til digital
fotografier og så er det et TN panel.
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as