Slette post samt tilhørende poster i under~
Fra : Ukendt

Dato : 06-05-08 21:24

Hej.

Hvordan er det, at man kan få sin database (Firebird) til automatisk at
slette tilhørende poster i en undertabel.

Forstået på den måde, at Tabel1 er en vareliste og tabel2 er en liste med
køb af varer. Når en vare fra varelisten slettes, skal alle tilhørende /
relaterede køb af denne vare fjernes fra købslisten. Der er relateret via en
foreign key.
(Lad være med at spekulere på, at eksemplet har ihensigtsmessigheder idet
det er et forenklet eksempel)

I IBExpert under den nævnte foreign key er der mulighed for at vælge noget
"update rule" hvor der kan vælges mellem "no action, Cascade, Set null, Set
default. Er jeg på rette vej og hvad er forskellen på dem?

Fra : Michael Zedeler

Dato : 07-05-08 00:00

Michael Sørensen wrote:
> [...]
> "update rule" hvor der kan vælges mellem "no action, Cascade, Set null, Set
> default. Er jeg på rette vej og hvad er forskellen på dem?

Når du nævner "update rule" er det noget der har med UPDATE at gøre. Du
skriver at du skal slette - ikke opdatere, så prøv at google efter "on
delete cascade".

Mvh. Michael.

Fra : Martin

Dato : 07-05-08 22:23

Michael Sørensen wrote:
> [...]
> "update rule" hvor der kan vælges mellem "no action, Cascade, Set null, Set
> default. Er jeg på rette vej og hvad er forskellen på dem?

Et lille hurtigt eksempel

CREATE TABLE Tabel1 (
FIRST_FIELD Varchar(10) NOT NULL COLLATE NONE,
PRIMARY KEY (FIRST_FIELD)
);

CREATE TABLE tabel2 (
FIRST_FIELD Varchar(10) NOT NULL COLLATE NONE,
SECOND_FIELD Varchar(10) NOT NULL COLLATE NONE,
PRIMARY KEY (FIRST_FIELD,SECOND_FIELD)
);

Først laver vi lige de 2 tabeller - så laver vi det "magiske øjeblik"

ALTER TABLE Tabel1
ADD CONSTRAINT FK_Tabel1_1
FOREIGN KEY (FIRST_FIELD) REFERENCES tabel2 (FIRST_FIELD)
ON DELETE CASCADE;

Fra : Ukendt

Dato : 08-05-08 14:19

"Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> ALTER TABLE Tabel1
> ADD CONSTRAINT FK_Tabel1_1
> FOREIGN KEY (FIRST_FIELD) REFERENCES tabel2 (FIRST_FIELD)

Tak.

Det var en hjælp, jeg kunne bruge.