Kommentarer til databasedesign?
Fra : Marianne

Dato : 03-05-08 11:22

Hej

Er der nogen herinde, der gider kommentere et design af en lille database,
jeg vil lave? Det er en base, der skal indeholde institutioner og deres
medlemmer, men den skal tillige kunne håndtere medlemmernes biografi. Jeg
tror ikke det er kompliceret, men vil gerne have 'andre øjne' på, inden jeg
kaster mig over det.

mvh
Marianne

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 03-05-08 13:07

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> wrote in

> [...]
> medlemmernes biografi. Jeg tror ikke det er kompliceret, men vil gerne
> have 'andre øjne' på, inden jeg kaster mig over det.

En tabel med institutionerne, husk en primary key.

En tabel med medlemmer og alle de oplysninger der er på alle medlemmer.
Husk et foreign key felt til at tilknytte til institutionerne og et
medlemsid (primary key).

Evt. en tabel med biografien af medarbejderen hvis ikke alle medarbejdere
har en biografi.

Fra : Birger

Dato : 03-05-08 13:46

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> medlemmer, men den skal tillige kunne håndtere medlemmernes biografi. Jeg
> tror ikke det er kompliceret, men vil gerne have 'andre øjne' på, inden

Kan et medlem være i mere end een institution?

Jeg ville lave 3, 4 eller 5 tabeller.
En med institutioner.
En med medlemmer (biografi).
En der krydser (id for institutioner og id for medlemmer).

Hvis ansatte på institutioner også skal "biograferes" ville jeg have dem i
sin egen tabel (formentlig andre typer oplysninger end for medlemmerne).
Hvis en ansat kan flytte - evt. være på mere end een - institution, også her
en "krydsningstabel".

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Marianne

Dato : 03-05-08 18:48

Tak for kommentarer

Jeg har lavet to tabeller - foreninger og medlemmer. Og så en tredje tabel,
som holder medlemmer og foreninger sammen. Et medlem kan være medlem af
flere foreninger og en forening kan have flere medlemmer (!).

Så langt så godt.

Jeg vil imidlertid også gerne kunne registrere medlemmernes børn - eller
medlemmernes forældre - og dette i flere generationer. Dvs for hvert medlem
skal der kunne være flere børn og for hvert medlem flere forældre.

Hvordan pokker gør jeg det? Jeg KAN klare det med et kommentarfelt, hvor jeg
bare skriver tekst, men så kan jeg ikke udnytte databasernes muligheder.

Altså jeg får personer, der ikke er medlemmer, men som er forælder til et
medlem.

Any ideas?

mvh
Marianne

Fra : Birger

Dato : 03-05-08 19:58

> [...]
> muligheder.
>
> Altså jeg får personer, der ikke er medlemmer, men som er forælder til et

Umiddelbart - hvis der skal være samme oplysninger om
børn/forældre/medlemmer -
kan du bare nøjes med en mor og en far attribut i medlemstabellen, som
indeholder id for det aktuelle "medlem".
Der er vel ingen der siger, at et medlem _skal_ være på en institution,
sådan som du har tænkt dig at bruge det...

Det er vel altid eentydigt med hvem mor er - med mindre barnet er
adopteret - mens man aldrig kan vide med faderen (med mindre der foreligger
en DNA test)... Og i vore dage kan han jo godt være af hunkøn...

Børn finder du ved at SELECT * FROM medlemmer WHERE mor='dit id' AND
far='mit id' - eller hvordan du nu har brug for det...
Forældres id har du fra medlemmet..

Birger
-----

Fra : Marianne

Dato : 04-05-08 06:27

> [...]
>
> Børn finder du ved at SELECT * FROM medlemmer WHERE mor='dit id' AND
> far='mit id' - eller hvordan du nu har brug for det...

Tusind tak.

mvh
Marianne

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-05-08 06:34

Marianne wrote:

> [...]
>
> Hvordan pokker gør jeg det? Jeg KAN klare det med et kommentarfelt, hvor
> jeg bare skriver tekst, men så kan jeg ikke udnytte databasernes

Hvis du trækker 'person' oplysningerne over i en person tabel og benytter
den metodik bruger inden for produktionsstyring, så kan du lave eks.
Medlemmer:
-------------
id = 'noget'
medlamsdata = 'noget'
personid = (relation til person tabellen)

Personer:
----------
id = 'noget'
data = 'noget'
parentid = (relation til personer.id)

Bemærk her, at parentid ikke har noget med forældre at gøre, det skal ses
som en relation til en parent record i tabellen.

Kunsten er så at lave rekursive SQL'er så man får udtrukket sine data
korrekt.

Men det må du få andre til at hjælpe med.

Stig Johansen

Fra : Michael Zedeler

Dato : 04-05-08 11:31

Marianne wrote:
> [...]
> medlemmernes forældre - og dette i flere generationer. Dvs for hvert medlem
> skal der kunne være flere børn og for hvert medlem flere forældre.

Hvis du kan leve med at man kun registrerer to forældre pr. person (en
far og en mor), kan du blot lave to felter ekstra i tabellen med
personer, der henviser til en far og en mor hhv. i samme tabel.

Databasen skal tillade NULL i disse felter.

Mvh. Michael.