Sammenlægning af to tabeller går ud
Fra : Brian Bendtsen

Dato : 25-04-08 10:46

Hej

Jeg står overfor en situation hvor jeg skal have flyttet data fra én
mysql database til en anden.

Jeg har importeret tabellerne fra gammel til ny database og i de
tilfælde hvor tabellerne er nogenlunde ens i struktur er der ingen
problemer.

Der er dog det problem at jeg godt kunne tænke mig at sammenlægge to
tabeller til én. Dette vil dog betyde at der er en masse relationer der
vil gå i stykker.

Forestil jer at vi har to tabeller: opskrifter_italien og
opskrifter_frankrig med de samme felter

Jeg vil sammenlægge disse så jeg har en tabel der hedder opskrifter, med
et ekstra felt der hedder land, som så kan indehold italien og frankrig
osv. skulle jeg have lyst til at udvide senere hen.

Problemet er bare at jeg har en del andre tabeller der relatere til de
originale tabeller. Når jeg sammensmelter tabellerne vil opskrifterne få
nye id-numre.

Er der nogen der har et godt tip til hvordan jeg ved brug af sql kan
opdatere relationerne så de kommer til at passe?

Håber problemet er tydeligt nok beskrevet.

På forhånd tak.

mvh. Brian

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 25-04-08 15:00

Brian Bendtsen wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der har et godt tip til hvordan jeg ved brug af sql kan
> opdatere relationerne så de kommer til at passe?

Start med en overførsel til opskrifter_tmp

create opskrifter_tmp(
id int not null,
id_fr int not null, -- id fra opskrifter_frankrig
id_it int not null, -- id fra opskrifter_italien
)

Lav dernæst de nødvendige opdateringer:

update reference_tabel_frankring
set fremmed_noegle = (select id_fr from from opskrifter_tmp where
fremmed_noegle = id_fr)

Dette er lavet i standard SQL. Det sidste kan sikkert optimeres, men jeg er
ikke så godt inde i MySQLs understøttelse af ikke-standard SQL (og det er
hvad der skal til for at lave optimeringen).

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 28-04-08 12:27

Kristian Damm Jensen skrev:

> [...]
> ikke så godt inde i MySQLs understøttelse af ikke-standard SQL (og det er
> hvad der skal til for at lave optimeringen).

Det ser rigtig fornuftigt ud, takker.

/Brian

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 29-04-08 08:51

Brian Bendtsen skrev:

> Det ser rigtig fornuftigt ud, takker.
>
> /Brian

Jeg lavede en smule om på din sql sætning så den kom til at se således ud:

update reference_tabel_frankring
set fremmed_noegle = (select id from opskrifter_tmp where fremmed_noegle
= id_fr)

- Eller får fremmednøgle vel samme værdi som før?

Jeg får denne sql fejl når jeg forsøger at opdatere id i de tabeller der
relatere til den nye tabel:

#1242 - Subquery returns more than 1 row

Men afvikler jeg subquery'et alene resultere det i en række, altså en værdi.

Hvordan kan det være? Tolker jeg fejlbeskeden forkert?

/Brian

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 29-04-08 14:19

Brian Bendtsen wrote:

> [...]
> set fremmed_noegle = (select id from opskrifter_tmp where
> fremmed_noegle = id_fr)
>
> - Eller får fremmednøgle vel samme værdi som før?

Rigtigt. Det var en smutter.

> [...]
>
> #1242 - Subquery returns more than 1 row
>
> Men afvikler jeg subquery'et alene resultere det i en række, altså en

For alle værdier af id_fr ? Det kunne tyde på at der er en dublet i dine
oprindelige data.

Prøv at køre

select id , count(*)
from opskrifter_tmp
join reference_tabel_frankring
on fremmed_noegle = id_fr
group by id
having count(*)>1

Den skulle gerne give dig et tomt resultatsæt.

> Hvordan kan det være? Tolker jeg fejlbeskeden forkert?

Det er også muligt at mySQL danner denne besked på oversættelsestidspunktet;
at den analyser sætningen og konstaterer, at den pågældende sub-query *kan*
returnere mere end én række. Det ville nu undre mig. Hvis det imidlertid er
tilfældet kan du omgå det ved at lave en min(..).

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 30-04-08 11:58

Hej Kristian

Kristian Damm Jensen skrev:

> [...]
> group by id
> having count(*)>1
>
> Den skulle gerne give dig et tomt resultatsæt.

Jeg får faktisk temmelig mange resultater, men det er vel fordi jeg har
en en-til-mange relation mellem min opskrifter_italien tabel og min
ingredienser tabel, for at tage et eksempel.

Så ingredienser tabellen ser nogenlunde sådan ud:

ID - ingrediensnavn - opskrifter_italien_id(fremmed_noegle)
1   hvidløg      1
2   pastaskruer   1

/Brian Bendtsen

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 30-04-08 14:08

Brian Bendtsen wrote:
> [...]
> har en en-til-mange relation mellem min opskrifter_italien tabel og
> min ingredienser tabel, for at tage et eksempel.

Ja min fejl. Jeg glemte at det var tabeller, hvori det nye id skulle være
fremmenøgle vi talte om. Kør i stedet:

select id , count(*)
from opskrifter_tmp
where exists (select * from reference_tabel_frankring on fremmed_noegle =
id_fr)
group by id
having count(*)>1

Dén bør i al fald ikke give nogen resultater.

Og svarer i øvrigt også logisk bedre til den update, du forsøger at køre.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 05-05-08 22:53

Kristian Damm Jensen skrev:

> [...]
>
> Dén bør i al fald ikke give nogen resultater.
>
> Og svarer i øvrigt også logisk bedre til den update, du forsøger at køre.

Har lige lavet et par andre opgaver i mellemtiden. Jeg får en sql fejl
når jeg forsøger ovenstående. Men beskeden fortæller desværre ikke noget
om hvori fejlen består.

/Brian

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 06-05-08 05:54

Brian Bendtsen wrote:
> Kristian Damm Jensen skrev:
<snip>
> [...]

<snip>

> Har lige lavet et par andre opgaver i mellemtiden. Jeg får en sql fejl
> når jeg forsøger ovenstående. Men beskeden fortæller desværre ikke
> noget om hvori fejlen består.

Hvad er fejlen?

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 06-05-08 07:35

#1064 - You have an error in your SQL syntax; check the manual that
corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use
near 'on fremmed_nogle = id_fr ) group by id having count( * ) > 1
LIMIT 0, ' at line 1

Kan du få noget ud af det?

Mvh. Brian

Fra : Gert Krabsen

Dato : 06-05-08 07:59

Brian Bendtsen skrev:

> [...]
> corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use
> near 'on fremmed_nogle = id_fr ) group by id having count( * ) > 1

Ja da, den fortæller præcist hvor problemet er:
'on fremmed_nogle = id_fr'

Den indskudte sub-select lyder

'select * from reference_tabel_frankring on fremmed_noegle = id_fr'

...og det er jo noget henrivende vås

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 06-05-08 09:02

Gert Krabsen skrev:

> [...]
> 'on fremmed_nogle = id_fr'
>

> Den indskudte sub-select lyder
>
> 'select * from reference_tabel_frankring on fremmed_noegle = id_fr'

Har du et forslag til en sql der opdaterer fremmednøglen i min reference
tabel?

/Brian

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 06-05-08 14:13

Brian Bendtsen wrote:
<snip>
> [...]
> corresponds to your MySQL server version for the right syntax to use
> near 'on fremmed_nogle = id_fr ) group by id having count( * ) > 1

Ret "on" til "where".

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 06-05-08 16:08

Kristian Damm Jensen skrev:
> Brian Bendtsen wrote:
> <snip>

> Ret "on" til "where".

Ok

Så returneres der ingen rækker

/Brian

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 07-05-08 07:14

Brian Bendtsen wrote:

> Ok
>
> Så returneres der ingen rækker

Godt.

Vi har altså at

select id , count(*)
from opskrifter_tmp
where exists
(select * from reference_tabel_frankring
where fremmed_noegle = id_fr)
group by id
having count(*)>1

ikke returnerer noget.

Så burde der heller ikke være problemer med

update reference_tabel_frankring
set fremmed_noegle =
(select id from opskrifter_tmp
where fremmed_noegle = id_fr)

.... i al fald ikke med at sub-selecten returnerer mere end én værdi.

Jeg har i et tidligere indlæg antydet, at problemet kunne være at mySQL
kontroller for multible værdier allerede når den parser udtrykket, og dermed
melder fejl når det er muligt at subselecten kan returnere mere end én
værdi, frem for at validere når udtrykket udføres. Men på
<http://dev.mysql.com/doc/refman/5.1/en/subquery-errors.html> påstår de, at
det ikke er tilfældet - validering sker først når udtrykket udføres og
fejlen optræder kun, når subselecten reelt returnerer mere end én værdi. Det
må man jo så tro på, indtil det modsatte er bevist. (Bemærk, at dette link
henviser til version 5.1. Du har ikke fortalt, hvilken version du benytter.
En anden version kunne opføre sig anderledes.)

Problemet er så, at det ikke ud fra fejlmeldingen er mulgt at se, hvilke
data, der reelt fejler. Jeg vil foreslå, at du forsøger at køre opdateringen
på intervaller, for at spore hvor fejlen opstår.

Altså fx

update reference_tabel_frankring
set fremmed_noegle =
(select id from opskrifter_tmp
where fremmed_noegle = id_fr)
where id between <xxx> and <yyy>

Hvor du med xxx og yyy arbejder dig igennem tabellen i mindre bidder.

--
Venlig hilsen /Best regards
Kristian Damm Jensen

Fra : Brian Bendtsen

Dato : 07-05-08 09:54

Kristian Damm Jensen skrev:
> [...]
> where fremmed_noegle = id_fr)
> where id between <xxx> and <yyy>
>
> Hvor du med xxx og yyy arbejder dig igennem tabellen i mindre bidder.

Nu ser det ud til at virke. Tusind tak for din hjælp

mvh. Brian

Fra : Gert Krabsen

Dato : 25-04-08 12:09

Brian Bendtsen skrev:
> [...]
>
> Er der nogen der har et godt tip til hvordan jeg ved brug af sql kan
> opdatere relationerne så de kommer til at passe?

Jeg ville

1. Samle de to tabeller i en ny tabel med et nyt, fælles unikt ID-felt:
opskrifter_italien + opskrifter_frankrig -> opskrifter_alle
med autoincrement-felt opskrifter_alle_ID

2. På baggrund af denne nye tabel omnummerer alle de data i øvrige
tabeller, der skal have 'udskiftet' ID. Så:

ingrediens.opskrift_italien_ID omdøbes til
ingrediens.opskrift_alle_ID

og værdien udskiftes til det nye fælles ID

3. Slette det gamle ID-felt fra den nye tabel opskrifter_alle

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-04-08 18:02

"Brian Bendtsen" skrev

> Problemet er bare at jeg har en del andre tabeller der relatere til de
> originale tabeller. Når jeg sammensmelter tabellerne vil opskrifterne få
> nye id-numre.

Ikke nødvendigvis :)

> Er der nogen der har et godt tip til hvordan jeg ved brug af sql kan
> opdatere relationerne så de kommer til at passe?

Du kan evt bibeholde de gamle id's (hvis du gerne vil have nye idnumre) og
lave et nyt felt og opdatere efterfølgende

- Peter