Boolean i Firebird og hvilken type til CPR~
Fra : Ukendt

Dato : 24-04-08 22:11

Hej.

1. Kan det passe, at jeg ikke kan finde en boolean-type i Firebird? Hvad bør
jeg bruge som alternativ?

2. Hvad er detn mest optimale type til at registrere CPR-nummer (10 tegn)

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 24-04-08 22:57

http://www.firebirdfaq.org/faq12/

> 2. Hvad er detn mest optimale type til at registrere CPR-nummer (10 tegn)

CHAR(10) eller CHAR(11) ville være mine bud.

Arne

Fra : Martin

Dato : 25-04-08 15:31

Michael Vinther wrote:
> Hej.
> 2. Hvad er detn mest optimale type til at registrere CPR-nummer (10 tegn)

Hmm... hvad mon med et integer felt, bare husk at fjerne mellemrum og
bindestreger - evt. kan det også laves til et unikt felt, der er vel
ikke nogle der har samme CPR nummer :)

Fra : Jan Bachman

Dato : 25-04-08 22:13

On Fri, 25 Apr 2008 16:31:22 +0200, Martin <maaNO@SPAMscandesigns.dk>
wrote:

>Hmm... hvad mon med et integer felt, bare husk at fjerne mellemrum og
>bindestreger - evt. kan det også laves til et unikt felt, der er vel
>ikke nogle der har samme CPR nummer :)

Min tommelfingerregel siger, at skal man ikke regne på et tal, så gem
det i et tekstfelt. F.eks. telefonnumre og postnumre.

Et CPR-nummer kan starte med '0' og så giver integers anledning til
problemer.

/Jan

Fra : Arne Vajhøj

Dato : 26-04-08 02:56

Martin wrote:

> Hmm... hvad mon med et integer felt, bare husk at fjerne mellemrum og
> bindestreger

Range af en 32 bit signed integer kan ikke indeholde alle CPR numre, så
man skal op i bigint.

Og kode der skal arbejde på nummeret bliver hurtigt noget kryptisk.

Arne