Billige Pascal 'systemer'
Fra : KurtSørensen

Dato : 17-04-08 08:46

Hej Gruppe.

Jeg er en (meget) gammel amatørprogrammør.

Jeg var sidst aktiv ved Turbo Pascal 6 til dos!!

Nu har jeg fået lyst til at programmere lidt igen, men hvad findes der af
Pascal programmeringssystemer, som der er til at komme i nærheden af billigt
( Max 1000 kr. )?

Delphi findes vist ikke i en 'neddroslet' udgave?

Jeg har set noget der hedder FreePascal. Er det værd at satse på?

Skulle jeg nåske hellere vælge at bruge VB? Det er da i det mindste gratis.

Jeg har en del gammel kode i TP... Hvor vanskeligt er det at convertere fra
TP til VB?

mvh Kurt Sørensen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 17-04-08 09:45

"KurtSørensen" <kurtps@webspeed.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Delphi findes vist ikke i en 'neddroslet' udgave?

Jo.
Der findes Turbo Delphi Explorer og Turbo Delphi for .NET Explorer, som
gratis kan hentes på
http://cc.codegear.com/free/turbo

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : John V.

Dato : 27-04-08 10:21

"KurtSørensen" <kurtps@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gratis.
>
> Jeg har en del gammel kode i TP... Hvor vanskeligt er det at convertere

Du kan sagtens anvende Freepascal, men interfacet er mildest talt frygteligt
at se på. Det fylder ikke alverden, så hvorfor ikke bare prøve det?
Den hurtigste (gratis) 3D-grafik toolbox til Pascal er GlScene, den findes
også til FreePascal.
Da der kan hentes fuld sourcekode til compileren kunne du jo sætte dig for
at lave et ordentligt interface til den (den kalder simpelthen en
commandline compiler, så det skulle være nemt nok).
Det tager et godt stykke tid at konvertere alt fra VB til TP, faktisk vil
jeg mene det er hurtigere at lave det helt forfra.
Men du kommer også til at bruge et pænt stykke tid på at konvertere det
gamle Turbo Pascal, til nutidens delphi, til gengæld bliver det jo så
grafisk. Dog afhænger det selvfølgelig af hvordan din programmering er
lavet.

Studerer du koster det "Codegear Delphi 2007 Professional - Education
948,75" .

Pris fra Ravenholm og incl moms.

Nutidens programmører arbejder mest med C# og C++, men jeg er selv noget
gammeldags og kan godt lide syntaksen i Delphi, så det bruger jeg, selv om
jeg har Borland Developer 2006, der indeholder både Delphi, C++ og C#.
Microsoft har også en gratis udgave af C#, ligesom alle andre compilere er
den begrænset på forskellig måde mht. funktioner..

Alle de gratis versioner af professionelle compilere er begrænset på
forskellig måde, mht indbyggede funktioner og sådan noget.
Jeg anbefaler helt klart du køber en fuld version.
F.eks. er det smart at Delphi kan lave et diagram over hele dit program -
ved et tryk på en knap. Det er dog ikke alle diagramfunktioner der virker i
de billige udgaver.

John