2 mdr. vendttid til en børnelæge, ØV...
Fra : 552-16

Dato : 02-04-08 09:32

Jeg har en søn på 1 år som i 1 1/2 haft problemer med at holde på hans
afførning i blen. Jeg har prøvet mange forskellige bler, men aligevel løber
det ud af blene og ud i hans bukser. Så hans tøj forbrug er stort da jeg
eller vuggestuen skal skifte tøj på ham hver gang har laver i blene. Jeg har
været hos min egen læge, men er sendt vidre til børnelæge hvor der er 2 mdr.
ventetid.Øv. Så pt venter jeg på det. Er der nogle som har nogle gode rå
hvad jeg skal gøre....

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 02-04-08 13:41

"552-16" <552-16@rhs.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> hvor der er 2 mdr. ventetid.Øv. Så pt venter jeg på det. Er der nogle som
> har nogle gode rå hvad jeg skal gøre....

Hvis din søn i øvrigt virker sund og rask, kan det være børnediarre
(toddler's diarrhea). Dette giver sig udtryk i kronisk diarre hos børn, der
ellers er "normale" og sunde. Der findes ikke meget materiale på dansk, men
prøv at google den engelske term, så finder du en masse info (forudsætter
naturligvis at du kan læse det engelsksprogede materiale).
Børnediarre kan ikke behandles, men er sådan set også ufarligt - omend
voldsomt irriterende. Dog kan man i nogen grad styre det via kosten ved at
undgå de ting, der også hos raske børn kan give løs afføring (altså ikke
rosiner i vilde mængder) og give fødevarer, der er let stoppende, såsom
bananer. Endvidere reagere disse børn ofte godt på en kost med færre fiber
og mere fedt end normalt.

Jeg har selv en søn på 4½ med denne diagnose, og han havde kronisk diarre
fra fødslen til fireårs-alderen, hvor jeg selv (!) stillede diagnosen efter
egen læge havde trukket på skulderen (for drengen var jo ellers sund og
frisk) i årevis. Diagnosen er dog efterfølgende bekræftet på
børneafdelingen. Vi bruger at give ham en noget fiberreduceret kost (fx
bondebrød fremfor rugbrød) samt ekstra fedt, fx i form af tandsmør og federe
mælk end resten af familien drikker. Om det er dette, der har hjulpet, eller
om det blot er det faktum, at børnene vokser fra børnediarre i 4-5 års
alderen, der har indhentet os, skal jeg ikke kunne sige, men hans mave er i
hvert fald blevet meget bedre det seneste halve år.

Nu ved vi jo ikke, om det er børnediarre din søn har, men det er i hvert
fald et bud. Er det det, er det som sagt reelt ufarligt, selvom det er et
stort irritationsmoment. Men er han sund og rask, er der ikke noget i vejen
for at vente til jeres tid hos pædiaterne, selvom I klart nok irriteres over
vasketøjsmængden etc . Jeg havde selv de mængder vasketøj i fire år...

MVH og held og lykke
Mette

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 03-04-08 14:18

"Mette Svangren Guttesen" <svangut@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]

> reagere disse børn ofte godt på en kost med færre fiber og mere fedt end

Ups, kan se, at jeg lige skal uddybe lidt her: søger du på de overvejende
amerikanske sider om emnet, vil du se, at der står, børnene skal have flere
fibre. Dette gælder også ift. deres typiske kostindtag med altovervejende
hvidt brød. Men for danske børn på en typisk dansk kost med især rugbrød, er
flere fibre ikke vejen frem. Tværtimod kan især kernerugbrød være en stor
synder. Min egen søn får stadig fæl diarre af kernerugbrød (som han ironisk
nok elsker!). Nu er din søn jo ikke så gammel, at han nødvendigvis endnu
spiser kernerugbrød.

MVH Mette

Fra : Steen Suder

Dato : 02-04-08 19:05

552-16 wrote:

> [...]
> har været hos min egen læge, men er sendt vidre til børnelæge hvor der er
> 2 mdr. ventetid.Øv. Så pt venter jeg på det. Er der nogle som har nogle

Hvad spiser han?

--
Steen Suder