Priser på ADSL i tidens løb
Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 02-04-08 09:24

Hejsa

Jeg sidder her og spekulerer på hvor meget ADSL priserne er faldet i tidens
løb. Jeg sidder lige nu på en 3/0.5 Mbit til 199 hos Cybercity og da jeg
første gang blev ADSL kunde var det en noget langsommere forbindelse til en
noget højere pris - så vidt jeg husker.

Er der nogen, der har en oversigt over prisudviklingen på ADSL - eller bare
nogle eksempler?

--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 02-04-08 15:16

"Claus Skaarup \(Arbejde\)" <claus@limfjordsteatret.fejl> wrote in

> Er der nogen, der har en oversigt over prisudviklingen på ADSL - eller
> bare nogle eksempler?

Ved godt det ikke er ADSL, men produktet var en forgænger for ADSL:

Hos Image Scandinavia havde jeg Flatrate ISDN til 500,- kr om måneden i
1993-94(?).

Det fungerede perfekt med et ZyXEL Elite 2864i ISDN modem. Det var
konfigureret til at køre 64/64 under normale omstændigheder, og kun ved
f.eks downloads blev der åbnet for den anden ISDN kanal så der blev hentet
med 128 Kbit.

Min første ADSL var hos World Online. Det var 128/128 flatrate, men jeg
erindrer ikke prisen.

I 2001 kostede 512/512 hos WorldOnline, 570,- kr, mens en 2048/512 kostede
870,- kr.

Fra : Jeppe Seidelin Dam

Dato : 02-04-08 21:36

Kent Oldhøj skrev:
> I 2001 kostede 512/512 hos WorldOnline, 570,- kr, mens en 2048/512
> kostede 870,- kr.

I efteråret 2000 fik jeg 256/256 ADSL hos World Online til lige under
400,-/md.

mvh
Jeppe Seidelin Dam

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 03-04-08 10:58

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> skrev i en meddelelse

> I 2001 kostede 512/512 hos WorldOnline, 570,- kr, mens en 2048/512 kostede
> 870,- kr.

Fy for den lede!!
--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 03-04-08 10:59

"Claus Skaarup \(Arbejde\)" <claus@limfjordsteatret.fejl> writes:

>Fy for den lede!!

Det er dyrt at være early adopter

Mvh.
   Klaus.

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 03-04-08 14:44

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote in

> Det er dyrt at være early adopter

Da jeg var Fidonet sysop OG fik rigtig internet adgang hos Image
Scandinavia, lå min data telefonregning på 12-1400,- kr om måneden.

Det blev reduceret til 8-900,- kr da jeg fik flatrate ISDN (64/64)
opkobling hos Image.

Og idag kan man så få 300 gange så høj downstream for 1/3 af prisen.

Hvis udviklingen fortsætter så har jeg en 2Gbit forbindelse til en hund om
måneden, om 5 år

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 03-04-08 15:12

Klaus Ellegaard <klausellegaard@msn.com> wrote in

> Det er dyrt at være early adopter

Tja, til gengæld kan jeg nu med fuld overbevisning sige til mine børn at
stod med præcis de samme muligheder på samme tidspunkt, som de folk som
blev rige af Yahoo, Jubii, osv. osv. - jeg brugte dem bare ikke lige så
godt.

Somme tider er det netop Early Adopters som finder guldet.

Mvh. NKJensen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 03-04-08 16:35

On Thu, 3 Apr 2008 11:57:31 +0200, Claus Skaarup (Arbejde) wrote:

> Fy for den lede!!

Jeg betaler i dag EUR 88.42 + EUR 58.95 = ca. 1100 DKR per maaned for
en 1024/512 kbps linie hos CYTA paa Cypern. De 88.42 EUR er for en ADSL
forbindelse til centralen, og de 58.95 er for at faa den forbundet til
Internet - her udover betaler jeg EUR 16.02 for selve telefon linien +
telefon forbrug.

Godt nok er dette en 'semi professionel' linie, da jeg bruger den til at
arbejde remote, men det saetter det stadigt i perspektiv. Priserne paa
Internet i Danmark er alle ufatteligt lave.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456

Fra : Dopedog

Dato : 03-04-08 11:59

> I 2001 kostede 512/512 hos WorldOnline, 570,- kr, mens en 2048/512 kostede
> 870,- kr

I 2002 havde jeg 2048/512 hos TDC. Mener det var 899,- om måneden jeg måtte
slippe for det.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-04-08 19:20

http://web.archive.org/web/19970622163041/http://www.image.dk/

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-04-08 22:19

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote in

> "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in

> http://web.archive.org/web/19970622163041/http://www.image.dk/

Det må først ha' været efter oktober 1996, du havde internet hos
Image:

http://tinyurl.com/55jlcz

Image var endnu ikke udbyder da jeg fik mit ab hos UNI-C - i 1994.

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 30-04-08 21:12

> Det må først ha' været efter oktober 1996, du havde internet hos
> Image:
> http://tinyurl.com/55jlcz

Nu står der intet om internet i dit link, så hvad du baserer din udtalelse
på må guderne vide.

Image tilbød ret tidligt internet til deres ZyXEL kunder. Altså ikke et
officielt tilgængeligt produkt (som jeg husker det), men som en service til
ders modem kunder. Jeg var dengang node i Fidonet (faktisk Network Echmail
Coordinator for Sjælland) og feedede usenet og email via Image.

Sidenhen blev de officiel internet udbyder og startede deres "1049" service
.. For at holde på internet kunderne i en overgangsfase hvor Image ikke
kunne levere ADSL, tilbød de flatrate Internet via ISDN til 500,- kr. Det
var helt sikkert efter oktober 1996.

> Image var endnu ikke udbyder da jeg fik mit ab hos UNI-C - i 1994.

Det har du sikkert ret i.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 30-04-08 21:45

> [...]
> . For at holde på internet kunderne i en overgangsfase hvor Image ikke
> kunne levere ADSL, tilbød de flatrate Internet via ISDN til 500,- kr. Det

Var de ikke under navnet Worldonline de tilbød det?
Jeg havde i hvert fald et flatrate til 495 kr. pr. måned hos WOL (vist nok
fra slutningen 1999/starten 2000.)

--
Mvh. Jesper

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 30-04-08 21:47

On 2008-04-30, Jesper Nielsen <jn@nielsenit.invalid> wrote:

> Var de ikke under navnet Worldonline de tilbød det?

Jo.

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-05-08 13:17

> Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote in

> Nu står der intet om internet i dit link, så hvad du baserer din
> udtalelse på må guderne vide.

Det er den sidste dato nævnt - oktober 1996. Ved nærmere eftersyn kan
det godt opfattes som en senere dato en det "today" om internet adgang,
der står i sidste afsnit.

Men! En hurtig kig i min samling Alt om Data finder under Nyheder, i
Alt om Data Direkte fra december 1995, under Kort Nyt på side 17, at
"Image Scandinavia er ny dansk Internetudbyder med ISDN-baserede
linjer, p.t. 48, og 64 linjer pr 1/2 1996."

Og ja, de staver det "linjer".

> [...]
> som en service til ders modem kunder. Jeg var dengang node i
> Fidonet (faktisk Network Echmail Coordinator for Sjælland) og

Kort Nyt fra Alt om Data Direkte December 1995 side 17 fortsætter:

"Linjerne er forbundet til UNIX-servere, der deles om en 512-kbit linje
til udlandet - yderligere linjekapacitat kommer til senere. Til
aflastning af den faste linje har systemet en 45Gb cache til populære
WWW-sider mv. Det skulle sikre god performance.

Et abonnement koster 995,- kr eksl. moms om året og omfatter
QuarterDecks InternetSuite i fuld version og ubegrænset Internetadgang
24 timer i døgnet. Tilslutning kan ske pr. 1/12-95."

Deles om en 512-kbit linje! ak ja, det var tider.

> [...]
> overgangsfase hvor Image ikke kunne levere ADSL, tilbød de
> flatrate Internet via ISDN til 500,- kr. Det var helt sikkert

Image priser for internetadgang svinger meget under 1996, og altid
sammen med købet af et modem. F.eks et Elite V.34 til 3.499,- kr +
370,- kr eksl moms for 12 mdr.

> Det har du sikkert ret i.

Cybernet.dk var et af de første. De kom til efter DKnet og UNI-C.

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 03-05-08 15:14

On 2008-05-03, Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> wrote:

> Cybernet.dk var et af de første. De kom til efter DKnet og UNI-C.

Sammen med DataShopper

--
Andreas

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-05-08 22:46

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> wrote in

> Sammen med DataShopper

Jeg kan ikke finde noget om DataShopper. Alt om Data (Steven Snedker)
oplyser, at Cybernet startede medio 1995 og at folkene bag Cybernet
lancerede jubii.dk august samme år. I november omtales, i
Datanyheder, at Cybercity nu var online med en 2 Mbit forbindelse.

Når man roder igennem ældre edb-blade som Alt om Data, falder man
somme tider over noget pudsigt, som denne fra juli 1994. Et interview
med Anders Bjerre, Seniorforsker (med stort) ved Institut for
Fremtidsforskning.

Overskriften er "Ingen revolution på trapperne" og handler for det
meste om edb og kunstig intelligens. Men et sted nævner han lige, at
brug af computer på det tidspunkt havde begrænset sig til en "simpel
mekanisering af administrative opgaver" og at det er en forklaring
på, at man endnu ikke har opnået de helt store
rationaliseringsgevinster, trods enorme investeringer.

Anders Bjerre fortsætter så:

"Vi kan først tale om et egentlig informationsteknologisk gennembrud,
når et stort antal computerbrugere begynder at anvende computeren til
eksempelvis at trække på de store internationale databaser og
netværk.

-Det vil ændre vores virkelighedsopfattelse og vores geografiske
verdensbillede. Hvad konsekvenserne bliver konkret, tør jeg ikke sige
noget om, men de bliver drastiske, mener Anders Bjerre."

Internettet var på tidspunkt ca 15 år.

Steven Snedker havde skrevet sin første artikel om nettet i Alt om
Data- og UNI-C var begyndt at sælge internetadgang til "almindelige
mennesker", i september, året før.

Og Anders Bjerre fra Institut for Fremtidsforskning - prøv at Google
- bruges stadig som spåmand.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-05-08 14:03

> [...]
> bag Cybernet lancerede jubii.dk august samme år. I november
> omtales, i Datanyheder, at Cybercity nu var online med en 2 Mbit

Nogle priser fra dengang.

UNI-C: er koblet op til NORDUnet med en 8 Mbit forbindelse til
Stockholm og derfra deler de med en del andre en 34 Mbit
transatlantik forbindels. UNI-C har november 1995 to produkter,
Internet Service Classic, seriel tekst- og terminalbaseret til
2.250,- kr inkl moms om året og Internet Service 2000, en PPP-konto
inkl Classic til 3.750, kr inkl moms om året. Forbindelserne er 28.8
kbps analog modem. Dertil kommer - for både Classic og 2000 - 4MB
diskplads hos udbyderen.

UNI-C Internet blev solgt til Tele2 og hed(der) UNI2.

DKnet: har en 256 Mbit forbindelse. DKnet har i november 1995 osse to
produkter, en login konto med terminaladgang og en Personal IP (PIP)
konto med PPP, SLIP og CSLIP. Den første koster 312,50 kr i
oprettelse og 2.250,- kr årlig inkl moms. PIP koster ligeledes 312,50
kr i oprettelse og 3.000,- kr årlig inkl moms. Forbindelse er 28.8
modem. Diskplads 4MB.

DKnet var ejet af DKUUG og var den første der oprettede og solgte
internettjenester internet i Danmark i begyndelsen af firserne. DKnet
blev senere solgt til Tele-Danmark (idag TDC) for svjh 10 millioner.

Cybernet: er koblet op til USA (via AT&T og Telia) med en 512 kbps
forbindelse og to 64 kbit peering linier til hhv DKnet og UNI-C.
Cybernet har november to produkter, Cybernet News & Mail (tekst
baseret) til 399,- kr årlig inkl moms og Cybernet Internet (grafisk
forbindelse) til 1.499,- kr årlig inkl moms. Bruger man kun
forbindelse mellem kl 03:00 og 15:00 hverdage og 03:00 og 10:00 i
weekenden koster det kun 899,- kr inkl moms. Forbindelsen er 28.8
modem. Dertil får man 100KB diskplads til en hjemmeside.

Jeg mener de blev nedlagt på et senere tidspunkt, men at Jubii
fortsatte.

Danmark On-line: 64 kbit fast forbindelse til DKnet. Pris 480,- kr
årligt inkl moms. En "Gør det selv løsning" - ingen software med i
prisen. Forbindelse er 28.2 modem.

Jeg har selv prøvet Danmark On-line på et tidspunkt hvor de brugte
FirstClass BBS systemt. De var lidt "nerdede".

Hertil var der på det tidspunkt to andre udbyderer, med produkter der
gav en vis adgang til internettjenester:

Diatel fra Tele-Danmark med 14.4 modem forbindelse til forhøjet
minutpris. SS nævner op til 70 kr i timen, men det var jo osse et
telefonselskab, der stod bag.

Politiken On-line (et FirstClass BBS system med begrænset internet
adgang til 500,- kr årligt inkl moms.

Hertil kom som sagt Cybercity engang i efteråret 1995 med en grafisk
internetforbindelse (svjh PPP) til 200,- kr oprettelse og 60,- kr pr
måned inkl moms, 4MB diskplads og modemforbindelse.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-05-08 14:21

Axel Hammerschmidt <hlexa@hotmail.com> writes:

>DKnet: har en 256 Mbit forbindelse. DKnet har i november 1995 osse to
>produkter, en login konto med terminaladgang og en Personal IP (PIP)
>konto med PPP, SLIP og CSLIP.

Vi fik så vidt jeg husker en 1,5 Mbps (fractional E1) til Stockholm
i efteråret 1995.

Til priserne skal lægges 37 øre/minut for 2400 bps eller 47 øre/minut
for 9600+ bps, plus moms. Plus sædvanlig telefontakst.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 06-05-08 16:30

> Vi fik så vidt jeg husker en 1,5 Mbps (fractional E1) til
> Stockholm i efteråret 1995.

Kan det passe at den var mindre end UNI-Cs 8 Mbit?

Men 256 Mbit er da en ordenli' een, kan jeg godt se. SS skriver
ovenikøbet, at den "står og venter på en opgradering".

Men 256 Kbit er da for lidt.

> Til priserne skal lægges 37 øre/minut for 2400 bps eller 47
> øre/minut for 9600+ bps, plus moms. Plus sædvanlig telefontakst.

Han (SS) skriver ellers, at der var 28.8 opkoblinger i København,
Århus og Aalborg. Mit USR Sportster 28.8 Fax modem (V.34 og V.32 bis)
er fra 1995. Dejlig solid, med 7 lys, 8 DIP switches og højtaler med
volumekontrol, og vippekontakt. Sådan noget kræs laver man desværre
ikke længere. Powerindput er vekselstrøm, så man skal huska at bruge
den rigtige adapter.

Med 28.8 troede man at grænsen var nået, men så fandt de ud af, at
man kunne undlade at lave digital til(bage) til analog konverteringen
ved udbyderens modempulje. De fleste modem idag kan vel klare fra 40
kbps og lidt mere til afhængig af liniekvaliteten.

Skulle kunderne osse betale en minut-takst til DKnet?

Det skulle vi ikke på UNI-C. Man kunne spare på regningen ved at
vente til efter kl 19 på hverdage samt hele søndag/helligdage.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 06-05-08 16:59

>Kan det passe at den var mindre end UNI-Cs 8 Mbit?

Ja, UNI-C leverede jo også til Forskningsnettet, så hos dem
skulle man "konkurrere" med alle universiteternes studerende
også

>Men 256 Mbit er da en ordenli' een, kan jeg godt se. SS skriver
>ovenikøbet, at den "står og venter på en opgradering".

>Men 256 Kbit er da for lidt.

I slutningen af 1995 begyndte det at knibe. Men indtil da var
det alt rigeligt. Vi havde ikke nogen faste linjer hurtigere
end 64 kbps, og vi havde alligevel nogle af de største danske
virksomheder som kunder. De var aldeles tilfredse.

Derudover var der en række analoge faste linjer, som både var
mere spiselige prismæssige, men som også egentlig passede bedre
til mindre firmaers behov. Der var også rigeligt med plads til
et newsfeed via UUCP-over-IP på sådan en linje.

>Han (SS) skriver ellers, at der var 28.8 opkoblinger i København,
>Århus og Aalborg.

Ja, dem i Århus og Aalborg satte vi op i sommeren 1995, fordi
jyderne - med rette - var trætte af at ringe til Fruebjergvej.
Det kostede immervæk 75 øre i minuttet til Tele Danmark at
ringe på tværs af landsdelene.

>Skulle kunderne osse betale en minut-takst til DKnet?

Jep. Det forsvandt igen på et eller andet tidspunkt, men jeg
kan ikke huske hvornår.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-05-08 08:09

Axel Hammerschmidt wrote:
> Anders Bjerre fortsætter så:
>
> "Vi kan først tale om et egentlig informationsteknologisk gennembrud,
> når et stort antal computerbrugere

Lyder korrekt. Bemærk ordene "et stort antal".

[...]

> Og Anders Bjerre fra Institut for Fremtidsforskning - prøv at Google
> - bruges stadig som spåmand.

Måske fordi han (i modsætning til den typiske nørd*) havde indset, at
gennembruddet ikke sker, når mulighederne teknisk set er til stede, men
først når pøbelen tager dem til sig.

*: En holdning, der nok er lidt farvet af min gang på slashdot.org.

--
Allan Olesen

Fra : Hauge

Dato : 03-05-08 15:18

Axel Hammerschmidt wrote:
> Og ja, de staver det "linjer".

Det er da godt at der er nogen der trods alt *kan* stave så. I dag kan det
*kun* staves med j, ok man kan selvfølgelig gøre hvad man vil, men det
eneste rigtige er med j.

Mvh Hauge

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 03-05-08 13:28

"Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote in

<snip>

> Jeg var dengang node i Fidonet (faktisk Network Echmail
> Coordinator for Sjælland) og feedede usenet og email via Image.

Ideen med Fido var, at folk kunne danne viruelle WAN over
telefonlinierne, ved at ringe til andre som - i hvert fald i USA, hvor
lokale samtaler enten var gratis eller ikke kostede særlig meget -
sender det videre.

Gad vide om sådan noget kunne lade sig gøre med trådløs? Men signalet
rækker sikkert ikke langt nok.

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : Jens

Dato : 04-05-08 20:10

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> sender det videre.
>
> Gad vide om sådan noget kunne lade sig gøre med trådløs? Men signalet

http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_mesh_network

Jens

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 10-05-08 20:51

"Jens" <jens.joensson@_FJERNDETTE_gmail.com> wrote in news:481e0a26$0$90271
$14726298@news.sunsite.dk:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> http://en.wikipedia.org/wiki/Wireless_mesh_network
>
> Jens

Den er meget god - teoretisk. Men læser man med i dk.edb.netvaerk.traadloes
opdager man, at mange ikke engang kan få deres trådløse netværk til at
række hele vejen i deres beskedne bolig.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-05-08 08:12

Axel Hammerschmidt wrote:
> Den er meget god - teoretisk. Men læser man med i dk.edb.netvaerk.traadloes
> opdager man, at mange ikke engang kan få deres trådløse netværk til at
> række hele vejen i deres beskedne bolig.

Omvendt rækker flere af mine naboers trådløse net ind i min bolig. Jeg
bor i et parcelhuskvarter med grunde på ca. 1000 m².

--
Allan Olesen

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-05-08 08:19

Axel Hammerschmidt wrote:
> http://web.archive.org/web/19970622163041/http://www.image.dk/

Hej, de havde jo en Kali-server.

Den tid havde jeg helt glemt - hvor spil kun kørte IPX, så man blev nødt
til at oprette en IP-tunnel med Kali for at spille online.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-04-08 21:46

"Claus Skaarup (Arbejde)" skriver:

> Er der nogen, der har en oversigt over prisudviklingen på ADSL - eller bare
> nogle eksempler?

TDC
Feb 2003 256/128 = 350 kr/md
Juli 2004 512/128 = 359 kr/md
Juli 2006 160/128 = 199 kr/md

Pro@ccess
Feb 2004 2048/512 1695/kvartal + moms

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Hr. Jensen

Dato : 04-04-08 13:06

On Wed, 2 Apr 2008 10:24:06 +0200, "Claus Skaarup \(Arbejde\)"
> [...]

>noget højere pris - så vidt jeg husker.
>
>Er der nogen, der har en oversigt over prisudviklingen på ADSL - eller bare

Hmmm, jeg begyndte på en CC "lille" Flex bredbånd (mandag kl 00.00 -
fredag kl. 18.00: 256/128, resten af weekenden: 1024/128) til 445
kr./md. og det var vel i 2003/04.
Nu har jeg en CC 20/2 Mbit til 349 kr. og har bestilt en nedgradering
til 5/1 Mbit til 249 kr.

Men i de gode gamle dage (i 1998/99) havde jeg et K56-modem og et
flatrate-abo til 495 kr./md. ...vanvittigt når man tænker over det.

--
Iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiit's me, Hooray!

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 04-04-08 18:27

Hr. Jensen <pomanden@hotmail.com> wrote in

> Men i de gode gamle dage (i 1998/99) havde jeg et K56-modem og et
> flatrate-abo til 495 kr./md. ...vanvittigt når man tænker over det.

Min ZyXEL Elite 2864i startede sin tilværelse som 14.4 modem (19.2 mod
andre ZyXELs). Men det kørte også udelukkende Fidonet til 37,5 øre i
minuttet. Og så fik jeg en UUCP konto hos Pingnet... offline gopfer, ftp og
spæd www... kors i skuret hvor var man imponeret

Bestille en side via email... logge af og vente lidt. Hente siden via
email. Logge af og læse. Bestille et link fra siden via email... logge af
og vente lidt. Hente linket via email logge af og læse. Ja de unge tror sgu
det er løwn!!

Fra : --

Dato : 04-04-08 23:54

On 04 Apr 2008 17:26:53 GMT, "Kent Oldhøj" <oldhoj@gmail.com> wrote:

>Hr. Jensen <pomanden@hotmail.com> wrote in

Og da jeg blev bredbåndskunde hos TDC i 2002 gav jeg 674 kroner om
måneden for en 512/128 forbindelse. I dag har jeg TDC Bredbånd City
8064/512 til 294 om måneden. Ja tiden går og klokken slår.

Fra : Jens

Dato : 04-04-08 15:14

"Claus Skaarup (Arbejde)" <claus@limfjordsteatret.fejl> skrev i meddelelsen
> [...]
> forbindelse til en noget højere pris - så vidt jeg husker.
>
> Er der nogen, der har en oversigt over prisudviklingen på ADSL - eller

Jeg kan erindre at vi på arbejde fik en Image Scandinavia/World Online ADSL
(Vil tro at det var i 1998/99). Den var vist på vilde 256/256 Kbit/s og vi
var helt oppe at ringe. Prisen kan jeg ikke erindre.
Jeg skulle så et par måneder efter på ferie til den Dominikanske Republik.
På arbejde var der et projekt, som krævede at jeg skrev lidt e-mail frem og
tilbage mens jeg var på ferie.
Forventningen blandt mine kollegaer og jeg var nok at det blev temmelig
svært for mig at få en ordentlig forbindelse fra sådan en "Banan Republik".
Jeg må indrømme at jeg spærrede øjnene op, da jeg kom derover. Der lå en
Internetcafé, som havde 10 computere koblet op på en 2 Mbit/s ADSL.
Forbindelsen var lynhurtig og gik over USA. De havde haft den "et par år"
forklarede ejeren mig på gebrokkent engelsk.
Jeg havde absolut ingen problemer med at sende billeder hjem (upload målte
jeg til 768 Kbit/s) og skrive e-mails.
Det var underligt at komme hjem igen til et land, hvor det var de færreste
der havde råd til 2 Mbit/s, og hvor den hastighed typisk var en fastlinie,
som kun de færreste virksomheder havde råd til at købe.
Nogle måneder efter tilbød Image/Worldonline så 2 Mbit/s ADSL, som vi
selvfølgelig fik opgraderet til på arbejdet. Mange virksomheder kørte stadig
på ISDN, og der gik da yderligere tid før det var almindeligt med ADSL.
Sjovt at et land med dårlige veje, ustabil El-forsyning, fattige mennesker,
alligevel kunne tilbyde en hurtig Internetforbindelse.

Jeg var positivt overrasket.....

Jens

Fra : Ulrik Brinck

Dato : 05-04-08 00:53

"Claus Skaarup (Arbejde)" skrev

> Er der nogen, der har en oversigt over prisudviklingen på ADSL - eller
> bare nogle eksempler?

Jeg fandt et par nyhedsbreve fra august 1999 fra hhv. CyberCity og World
Online i gemmerne.
128/128 kostede 500 kr/md, og 256/256 kostede 1000 kr/md - og så var det
endda excl. moms.

(For World Online nævnes der desuden en forbrugsafgift pr. Mb over et vist
forbrug, men denne afgift blev sidenhen annulleret).

Mest tankevækkende synes jeg dog er oprettelsesafgiften - 10.000 kroner for
en 256/256 ! For CC endda excl. moms.

Ordlyden af nyhedsbrevene (den del af dem, der omhandler ADSL) følger
herunder.
Mvh. Ulrik.

---

Fra nyhedsbrev af 1. august 1999 fra CyberCity:

CyberCity åbner for reservation af CyberCity 1-Meg Modems
CyberCity åbner i perioden 1.-15. september 99 for xDSL adgang via 15
telefoncentraler i Tele Danmarks net. Der udbydes 2 produkter: CyberCity
1-Meg Modem for private og CyberCity 1-Meg Modem for kommercielle kunder.
Der gives hastigheder fra 128/128 Kbit til 256/256Kbit, men hastighederne
udbygges til 256kbit/1024kbit i den kommende tid.

Yderligere oplysninger på:
http://www.cybercity.dk/produkter/1megmodem

Reservationer modtages i den takt de indkommer fra idag. Der laves
ventelister efter tidspunktet for registrering af reservation. Der gives
førsteprioritet til kommercielle kunder og CyberCity BonusKunder. Andre
kunder opkræves reservationsafgift på kr. 100,-

Man kan se udbygningstaksten af i alt 56 centraler på:
http://www.cybercity.dk/produkter/1megmodem/centraler

Man kan se hvilken central man hører til, på vores centralsøgetjeneste på:
http://www.cybercity.dk/produkter/1megmodem/centraler

Man kan se de anslåede geografiske dækningsområder af centralerne på:
http://www.cybercity.dk/produkter/1megmodem/centraler

CyberCity indfører Flatrate betaling på CyberCity 1-Meg Modems
På CyberCity 1-Meg Modems tilbydes tilslutning til fast månedlig pris.
Prisen er inkl. fri trafik og inkl. frit minutantal.

Månedsafgiften på 1-Meg Modem Privatadgang er kr. 500,- ekskl. moms. pr.
måned (128kbit/128kbit) og kr. 1.000,- ekskl. moms pr. måned for kommerciel
adgang (256Kbit/256Kbit).

1-Meg Modem kan installeres umiddelbart. Det er plug&play og alenestående
(stand-alone). Det kan umiddelbart tilsluttes PC og kræver ikke særligt
netkort eller særlige drivere. Alle operativsystemer understøttes (Win
95,Win98, MAC osv.). Oprettelsen forudsætter at der er disponibel adgang til
adressen via Tele Danmarks eksisterende ledningsfremføring. Såfremt der ikke
er kapacitet på adressen og dette fordrer særskilt ny installation af
kredsløbskapacitet, vil dette medøre at kunden kontaktes med tilbud. Kunden
kan herefter ombestemme sig og opkoblingen afbestilles og evt.
oprettelsesafgift returneres.

Oprettelsesomkostning Privat: kr. 3.000,- ekskl. moms. Oprettelsesomkostning
Kommerciel: kr. 10.000,- ekskl. moms.
Der opsættes modem hos kunden som led i abonnement

Forskelle på Privat og Kommerciel fremgår af
http://www.cybercity.dk/produkter/1megmodem

Bemærk at der ikke gives fast IP til Privat-adgang, der gennemføres
filtrering, og der tages ophævelsesforbehold for misbrugssituationer. For
kommerciel adgang gives fast IP, routet adgang, større båndbredde og anden
support.

Fra nyhedsbrev af 18. august 1999 fra World Online Denmark A/S:

5. World Internet xDSL/Fast linie (meget attraktive månedstakster)

World Online Internet adgang til en fast månedlig pris indeholdende
fri trafik:

World Online tilbyder nu xDSL linier til forbrugere og mindre
virksomheder.

128 KBit fast xDSL forbindelse
Fri trafik pr. måned 400MB
Oprettelse ekskl. moms: 2.995,00 kr
Oprettelse inkl. moms: 3.743,75 kr
Pris pr. måned ekskl. moms: 495,00 kr
Pris pr. måned inkl. moms: 618,75 kr

256 KBit fast xDSL forbindelse
Fri trafik pr. måned 4000MB
Oprettelse ekskl. moms: 7.995,00 kr
Oprettelse inkl. moms: 9.993,75 kr
Pris pr. måned ekskl. moms: 995,00 kr
Pris pr. måned inkl. moms: 1.243,75 kr

Derudover 20 øre ekskl. moms. (25 øre inkl. moms) pr. forbrugt MB
over ovennævnte udnytttelsesgrad.

Læs meget mere på http://www.worldonline.dk/xdsl/ hvor det blandt
andet er muligt at få estimeret en leveringstid gældende for dit
område.

Fra : Ulrik Brinck

Dato : 05-04-08 01:20

Og så var der lige et nyhedsbrev mere i gemmerne, denne gang fra 25. maj
2000 fra World Online.
Her blev priserne sat ned fra de førnævnte til følgende:

256/256: Gratis oprettelse, 395 kr/md incl. moms.
512/512: 2000 kr. i oprettelse, 595 kr/md incl. moms.
2 Mbit/512kbit: 2000 kr i oprettelse, 995 kr/md incl. moms.

Så prisen på oprettelse af en 256/256 faldt lige fra 10.000 kr. til 0 kr. :P

Ordlyden af nyhedsbrevet følger herunder.

Jeg har vist desværre ikke et tilsvarende nyhedsbrev fra CC denne gang.

Mvh. Ulrik.
---

ADSL faste linier til favorable priser

Så er World Online klar med de eftertragtede faste ADSL forbindelser
til helt nye attraktive priser. ADSL er Internet med speederen i
bund. Du er på Internettet 24 timer i døgnet. Til fast pris pr.
måned og med en forbindelse, der for alvor udnytter båndbredden.
Herudover tilbyder vi nu fri trafik døgnet rundt, der bl.a.
betyder, at du kan up- og downloade frit.

Kan du få ADSL?

For at du kan få ADSL er der en række betingelser, som skal være
opfyldt. Teknisk set handler det om, hvor vidt der er rå kobber i
jorden, hvor du bor - og om den rå kobber er egnet til faste
forbindelser. Vi har oprettet en særlig ADSL-site, hvor du kan se,
om det er muligt at få ADSL i det område, hvor du bor. Adressen er

www.adsl.worldonline.dk

Du er også velkommen til at ringe på tlf. 38 14 70 00 og spørge
efter vores ADSL afdeling eller send os en e-mail på ...@...

Hvad koster ADSL?

Du kan stort set få ADSL, som du ønsker det. Og så kan du let
opgradere din løsning, hvis dit behov ændrer sig. Vores nye priser
er blandt landets allerbilligste, og det er kun hos World Online, at
du kan få en 2 Mbit linie til kun kr. 995,- pr. måned. Herudover
skal du ikke tænke på anskaffelse af router, når du bestiller ADSL.
Vi låner dig en Cisco 677 Router, som du dog skal levere tilbage,
hvis du opsiger dit abonnement.

Nedenfor kan du se vores nye priser:

Produkt Oprettelse Pris pr. måned
(Downstream/upstream) (inkl. moms) (inkl. moms)

256/256 kbit Kr. 0,- Kr. 395,-

512/512 kbit Kr. 2000,- Kr. 595,-

2 Mbit/512 kbit Kr. 2000,- Kr. 995,-

Alle løsninger inkluderer fri trafik døgnet rundt.

Med venlig hilsen

World Online Denmark A/S

Fra : Janus

Dato : 05-04-08 05:22

Claus Skaarup (Arbejde) den 02-04-2008 10:24:
> Jeg sidder her og spekulerer på hvor meget ADSL priserne er faldet i tidens
> løb.

Så vidt hukommelsen tillader det; havde jeg min første ADSL hos CC i 2001.
Det drejede sig om vanvittige 384/128 til kr 399,- og senere kr 349,- pr md.

Oprettelsen var vist også kr 399,-

Det afløste mit fastpris abonnement på 1 time dagligt med 'gratis' surf
via det blændende 33.3 modem.

- husker stadig hvorledes man, i den ulydige kollegietid, hvis alt gik
som det skulle, kunne nå at hente hele TO mp3´ere via Napster hvis man
startede kl 23.00 og sluttede 01.00

Senere (2002) blev vi 2 bag samme hoveddør og flottede os med at splejse
til sindssyge 1024/512 til vistnok ca. kr. 700,- pr md. (men så var det
også til en nedsat kampagnepris)

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 07-04-08 10:36

På arbejdet fik vi et k56Flex modem en dag i 1997. Jeg kan huske at vi samme
aften havde medarbejdermøde. Jeg forklarede chefen, at jeg lige ville prøve
at surfe lidt om aftenen.
Da han dukkede op på arbejde 05.30 sad jeg der stadig

Året efter lånte jeg et 14.4 modem. Det gik godt nok langsomt, så jeg
opgraderede hurtigt til et k56Flex modem og senere en ISDN linie. Mit første
ADSL fik jeg vist i '02, da jeg delte lejlighed med en kammerat.
Og hold kæft hvor læste jeg nyhedsgrupperne med misundelse på et tidspunkt.
Da flere og flere fik ADSL, men hvor min central ikke blev opgraderet før
meeeget senere ...

--
Mvh. Claus
www.clask.dk