Hvor forsvinder hastigheden mon henne ?
Fra : Preben Larsen

Dato : 01-04-08 23:38

Hej
Jeg har gentagne gange lavet hastighedscheck på vores (skolens) bredbånd fra
tdc/sektornet og må konstatere at 8mbit aldrig kommer over 6300kbit
Kan man på nogen måde sikre sig, at det ikke er vores egen Zyxel Zywall 10W
eller lignende der laver begrænsningen? læste om en der skrev
kobberledningen også satte max...
Vil blot sikre at vi får det vi betaler for..
Formoder at man ellers under et eller andet tidspunkt burde kunne se
trafikken ramme max 8mbit linien.
Det viser trafikmåleren aldrig..
Har ind imellem ventetid fx når eleverne skal checke weekendens udskejelser
fra diskotekerne.
Eller der skal vises filmsekvenser..
mvh
Preben

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 02-04-08 05:35

Preben Larsen skriver:

> Jeg har gentagne gange lavet hastighedscheck på vores (skolens) bredbånd fra
> tdc/sektornet og må konstatere at 8mbit aldrig kommer over 6300kbit

Hvordan laver du hastighedstjek ?

http://erhverv.tdc.dk/publish.php?id=14627
Overhead

Alle bredbåndsforbindelser i Danmark leveres med overhead, hvilket
betyder, at når du sender eller henter data, bruges en del af linjens
kapacitet til at håndtere korrekt transport af data. Dette kaldes for
overhead. Overhead bruges til at sikre, at de data du sender og modtager
håndteres korrekt. Der anvendes op til ca. 15 % af hastigheden til
overhead.

> Vil blot sikre at vi får det vi betaler for..

Har i "garanteret båndbredde" eller "maksimum båndbredde" ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Preben Larsen

Dato : 02-04-08 15:50

slettet lidt

> [...]
> overhead.

> Har i "garanteret båndbredde" eller "maksimum båndbredde" ?

Tak for diverse indlæg, har sat lidt tankevirksomhed i gang
Jeg checker med http://hastighedstest.tdc.dk/
her ligger hastigheden indtil videre max på 6300 andre gange nede omkring
5000
stort set samme data som statistik graf fra sektornet afleverer...
men hvis OVERHEAD ikke tælles med er det måske ikke så galt..

Måske jeg fik skrevet forkert med betegnelserne..
Men det er ihvertfald bit hele vejen...

jeg har nu fundet ud af at vi sandsynligvis har max båndbredde, og kun er
garanteret 4 Mbit
så det er nok noget med at finde lidt penge

mvh
Preben

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-04-08 06:09

"Preben Larsen" <ingenadresse@nodomain.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> om en der skrev kobberledningen også satte max...
> Vil blot sikre at vi får det vi betaler for..

Test før router, dvs PC koblet direkte på modem (forbehold for jeg ikke ved
hvad leveres med en sektornetlinje)

> Har ind imellem ventetid fx når eleverne skal checke weekendens
> udskejelser fra diskotekerne.
> Eller der skal vises filmsekvenser..

Hvorfor så ikke indføre QoS sådan at du er sikret, skolen/institutionens
medarbejdere altid har prioriteret trafik, medens elevernes fjas må vente.

--
Bjarke Andersen

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 02-04-08 06:29

On Wed, 2 Apr 2008 00:38:18 +0200, "Preben Larsen"
<ingenadresse@nodomain.dk> wrote:

> Kan man på nogen måde sikre sig, at det ikke er vores egen Zyxel Zywall 10W
> eller lignende der laver begrænsningen?

Ja, pil den af, sæt en pc direkte på og test uden.

> læste om en der skrev kobberledningen også satte max...

Det er noget andet.

> Har ind imellem ventetid fx når eleverne skal checke weekendens udskejelser
> fra diskotekerne.

En 8 Mbps DSL er godt nok heller ikke meget til en hel skole.

-A

Fra : Svend

Dato : 02-04-08 06:47

Preben Larsen wrote:
> [...]
> Vil blot sikre at vi får det vi betaler for..
> Formoder at man ellers under et eller andet tidspunkt burde kunne se

Øh hvad er problemmet, svarer 6300 kb ikke til 8 mbit ?

--
Svend

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-04-08 07:44

Svend <2@lazy.dk> crashed Echelon writing

> Øh hvad er problemmet, svarer 6300 kb ikke til 8 mbit ?

8192kb = 8Mb
6300kb = 6,15Mb

kb = kilobit
kB = kilobyte
Mb = megabit
MB = megabyte

--
Bjarke Andersen

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 02-04-08 08:02

Bjarke Andersen <bjarke.andersen@gmail.com> writes:

>8192kb = 8Mb
>6300kb = 6,15Mb

....og med 15% overhead nærmer man sig fint de 8 Mbps. Hvis der
samtidig er lidt anden trafik (evt. den modsatte vej), så er
resultatet ganske tæt på perfekt.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Stig Johansen

Dato : 02-04-08 08:52

Klaus Ellegaard wrote:

> ...og med 15% overhead nærmer man sig fint de 8 Mbps. Hvis der
> samtidig er lidt anden trafik (evt. den modsatte vej), så er
> resultatet ganske tæt på perfekt.

Enig, men BTW.
Er der ikke noget med, at adsl2+ kører ATM.
Hvad er overheadet egentlig på ATM?
Så vidt jeg husker fra dengang[1] IBM introcuverede det var det en masse små
pakker på ca. 48 bytes.

[1] Et eller andet sted i sidste årtusinde.

Stig Johansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-04-08 13:37

Bjarke Andersen skrev:

> 8192kb = 8Mb
> 6300kb = 6,15Mb

Ikke i nethastighedssammenhæng. De tal opgives altid i decimale
tusinder. Så 8 Mbps = 8000000 bit per sekund.

--
Bertel

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 02-04-08 13:49

Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> crashed Echelon writing

> Ikke i nethastighedssammenhæng. De tal opgives altid i decimale
> tusinder. Så 8 Mbps = 8000000 bit per sekund.

Det ændrer stadig ikke på den det binære system, og de linjer jeg har haft
fat i fra CC, trainer da osse efter det binære system. Dvs. 8Mbit =
8192kbit

--
Bjarke Andersen

Fra : Frank Damgaard

Dato : 02-04-08 14:25

Bjarke Andersen skrev:
> [...]
>
> Det ændrer stadig ikke på den det binære system, og de linjer jeg har haft
> fat i fra CC, trainer da osse efter det binære system. Dvs. 8Mbit =

I tele/netværkssammenhæng anvendes ofte det decimale system (SI) ved hastigheder
dvs. 1 kbit/s = 1000 bit/s

http://en.wikipedia.org/wiki/Bits_per_second#Prefixes
"When describing bitrates, binary prefixes have almost never been used and SI prefixes are
almost always used with the standard, decimal meanings, not the old computer-oriented
binary meanings. Binary usage may occasionally be seen when the unit is the byte/s, and is
not typical for telecommunication links. Sometimes it is necessary to seek clarification
of the units used in a particular context."

Fra : @ndersen

Dato : 13-04-08 18:13

"Svend" <2@lazy.dk> skrev i meddelelsen

> Øh hvad er problemmet, svarer 6300 kb ikke til 8 mbit ?

Hvor?

Mvh
@ndersen

Fra : Steen Garbers Enevol~

Dato : 02-04-08 07:59

On 2 Apr., 09:52, Stig Johansen <wopr...@gmaill.com> wrote:

> [...]
> Hvad er overheadet egentlig på ATM?
> Så vidt jeg husker fra dengang[1] IBM introcuverede det var det en masse små

Du husker ikke helt forkert. ATM payload er 48 bytes. En ATM pakke er
samlet 53 bytes (header+payload).

ADSL2+ understøtter iøvrigt udover ATM også PTM (packet transfer mode)
som er beregnet til at overføre IP pakker direkte. Dette slog aldrig
rigtig igennem for ADSL2(+) men er direkte overført til VDSL2 som
understøtter Ethernet som transport lag (og dermed betydeligt lavere
overhead).

-Steen