MySQL hvordan slå sammen 2 felt i en spørr~
Fra : Ove Lie

Dato : 01-04-08 20:22

Har en tabel (pameldte) med bl.a. feltene "tlf" og "tlf_f"

tlf er valgfritt, men inneholder bare 8 sifrede telefonnummer eller verdien
0
tlf_f er obligatorisk, men ingen nøkkel, og inneholder 8 sifrede
telefonnummer.

Er det mulig å skrive en spørring som slår sammen disse 2 feltene og
returnerer resultatet uten dubletter?

Hadde jo og vært kjekt om det bare kom ut mobilnummer (4xxxxxxx og
9xxxxxxx), og semikolonseparert i ett felt, men det har ingen betydning bare
jeg greier å få ut det øverste ønsket.

-Ove

Fra : Martin

Dato : 01-04-08 21:01

Ove Lie wrote:
> [...]
>
> Hadde jo og vært kjekt om det bare kom ut mobilnummer (4xxxxxxx og
> 9xxxxxxx), og semikolonseparert i ett felt, men det har ingen betydning bare

SELECT
DISTINCT CASE tlf
WHEN 0 THEN
tlf_f
ELSE
CONCAT_WS(';', tlf, tlf_f)
END AS output
FROM table

CONCAT_WS sætter første parameter imellem de næste parametre, så tlf og
tlf_f vil blive tlf;tlf_f

Det hele er testet, og det virker :)
Nu håber jeg så bare at det var det rigtige du ville frem til

Fra : Ove Lie

Dato : 01-04-08 20:57

"Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev i melding

> [...]
> tlf_f vil blive tlf;tlf_f
>
> Det hele er testet, og det virker :)
> Nu håber jeg så bare at det var det rigtige du ville frem til

Takk, men ikke riktig det jeg ønsker.
prøver meg med et forenklet eksempel.
jeg ønsker

tlf | tlf_f
11111111|22222222
33333333|22222222

resultatet jeg ønsker skla være:

samlet
11111111
22222222
33333333

håper dette var mere forsåelig.

-Ove

Fra : Ove Lie

Dato : 01-04-08 20:59

"Ove Lie" <ove.e.lie@c2i.net> skrev i melding
> "Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev i melding

> [...]
evt: 11111111; 22222222; 33333333

-Ove

Fra : Martin

Dato : 01-04-08 22:07

Ove Lie wrote:
> "Martin" <martin@aarhof.invalid> skrev i melding

> [...]

Ja, men så svjv så kan det ikke lade sig gøre...
Evt så skal du prøve med noget subselect, men jeg har ikke kunne få det
til at virke.

Noget ala sådan her... men det virker ikke

SELECT
CONCAT_WS(';',
(
SELECT